Glasriket i Småland.

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Glasriket i Småland.

Inlägg av TeslaX Anders »

Just hemkommen från en trevlig resa till Glasriket. Vi lämnade hemmet i Mölndal ca 7 på morgonen i fredags. Intog en härlig frukost på Toftaholms Herrgård ca 2 h senare då bilen samtidigt serverades fina elektroner på deras SuC. Behöver jag nämna att det var varmt och soligt!
Vi lyckades även få med oss ett par flugor från den lantliga idyllen och dessa hjälpte oss under hela resan att då och då "testa" larmet.
Vi besökte sedan under resten av dagen flera mkt fina glasbruk och njöt av vacker glaskonst och ett enastående hantverk. Vi besökte Skruf, Pukeberg, Nybro, Målerås samt Kosta. Vi hade bokat ett "Sista-minuten-paket" på Kosta Boda Art Hotel med boende, 2 rätters supé, spa samt hotellfrukost. Till vår glädje fanns det 2 st Teslaladdare(med Teslas laddbox,AC-laddning) varvid vi omedelbart vid ankomst kunde koppla in bilen för att ha fullt batteri till nästa dags vidare turer i Glasriket. Fanns även 6st typ2 laddare uppsatta av kommunen på en intilliggande parkering. Kosta Boda Art hotell var HELT fantastiskt!! Boendet var förstklassigt, maten var helt fantastisk och vinutbudet matchade mkt bra. Deras Glasbar(frugan läste fel och såg fram emot att gå till Glassbaren!?) var till mkt stor del byggd i glasmaterial på ett mkt smakfullt och stilfullt sätt. Hela hotellet inkl rummen var smyckade med mkt vacker glaskonst av världskända svenska glaskonstnärer såsom Ulrica Hydman-Vallien, Bertil Vallien, Erica Lagerbielke m.fl. I Kosta finns en stor Outlet med glasprodukter(både 1:a och 2:a sortering), porslin, husgeråd, kläder, skor, heminredning, sportprylar, en jaktbutik mm. Så dag 2 ägnades åt shopping av ffa glasprodukter.
Hemvägen gick lite östligare genom det småländska landskapet och vi passerade Vetlanda och sedan vidare till Jönköping för att så småningom testa den rel nya SuC i Ulricehamn. Vi kom efter ett tag hem till Mölndal igen efter en mkt trevlig 2 dagars utflykt. Torra fina vägar och ca 20-30 graders värme gav en förbrukning på ca 198Wh/km för hela resan med vår MX med 2 personer samt lite packning.
Vi kan verkligen rek Kosta Boda Art Hotell och Glasriket!
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Glasriket i Småland.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TeslaX Anders skrev:
Just hemkommen från en trevlig resa till Glasriket. Vi lämnade hemmet i Mölndal ca 7 på morgonen i fredags. Intog en härlig frukost på Toftaholms Herrgård ca 2 h senare då bilen samtidigt serverades fina elektroner på deras SuC. Behöver jag nämna att det var varmt och soligt!
Vi lyckades även få med oss ett par flugor från den lantliga idyllen och dessa hjälpte oss under hela resan att då och då "testa" larmet.
Vi besökte sedan under resten av dagen flera mkt fina glasbruk och njöt av vacker glaskonst och ett enastående hantverk. Vi besökte Skruf, Pukeberg, Nybro, Målerås samt Kosta. Vi hade bokat ett "Sista-minuten-paket" på Kosta Boda Art Hotel med boende, 2 rätters supé, spa samt hotellfrukost. Till vår glädje fanns det 2 st Teslaladdare(med Teslas laddbox,AC-laddning) varvid vi omedelbart vid ankomst kunde koppla in bilen för att ha fullt batteri till nästa dags vidare turer i Glasriket. Fanns även 6st typ2 laddare uppsatta av kommunen på en intilliggande parkering. Kosta Boda Art hotell var HELT fantastiskt!! Boendet var förstklassigt, maten var helt fantastisk och vinutbudet matchade mkt bra. Deras Glasbar(frugan läste fel och såg fram emot att gå till Glassbaren!?) var till mkt stor del byggd i glasmaterial på ett mkt smakfullt och stilfullt sätt. Hela hotellet inkl rummen var smyckade med mkt vacker glaskonst av världskända svenska glaskonstnärer såsom Ulrica Hydman-Vallien, Bertil Vallien, Erica Lagerbielke m.fl. I Kosta finns en stor Outlet med glasprodukter(både 1:a och 2:a sortering), porslin, husgeråd, kläder, skor, heminredning, sportprylar, en jaktbutik mm. Så dag 2 ägnades åt shopping av ffa glasprodukter.
Hemvägen gick lite östligare genom det småländska landskapet och vi passerade Vetlanda och sedan vidare till Jönköping för att så småningom testa den rel nya SuC i Ulricehamn. Vi kom efter ett tag hem till Mölndal igen efter en mkt trevlig 2 dagars utflykt. Torra fina vägar och ca 20-30 graders värme gav en förbrukning på ca 198Wh/km för hela resan med vår MX med 2 personer samt lite packning.
Vi kan verkligen rek Kosta Boda Art Hotell och Glasriket!
Sponsrat inlägg? :lol:

Min rekommendation är att inte åka dit med små barn. :|
När våra tre ungar sprang sicksack och jagade varandra mellan konstverken i korridorerna så var det enkelt att hålla sig för skratt. Varje konstverk var prismärkt mellan 50.000:- och 200.000:- och i receptionen stod det en skylt att allt var oförsäkrat. Har du sönder det, köper du det!

Men utan ungar är det ett fint resmål. Och paketet som nämns ovan kan rekommenderas. Glasbaren ska man inte missa.
En detalj som skiljer spa-avdelningen på Art Hotell mot de flesta andra spa vi varit på i Sverige, är att de serverar alkohol inne på spa-avdelningen vid poolen.

Känns som det snart är dax att åka dit igen. Denna gången utan barn. :twisted:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Glasriket i Småland.

Inlägg av Tars »

Nicke Nyfiken skrev:
TeslaX Anders skrev:
Just hemkommen från en trevlig resa till Glasriket. Vi lämnade hemmet i Mölndal ca 7 på morgonen i fredags. Intog en härlig frukost på Toftaholms Herrgård ca 2 h senare då bilen samtidigt serverades fina elektroner på deras SuC. Behöver jag nämna att det var varmt och soligt!
Vi lyckades även få med oss ett par flugor från den lantliga idyllen och dessa hjälpte oss under hela resan att då och då "testa" larmet.
Vi besökte sedan under resten av dagen flera mkt fina glasbruk och njöt av vacker glaskonst och ett enastående hantverk. Vi besökte Skruf, Pukeberg, Nybro, Målerås samt Kosta. Vi hade bokat ett "Sista-minuten-paket" på Kosta Boda Art Hotel med boende, 2 rätters supé, spa samt hotellfrukost. Till vår glädje fanns det 2 st Teslaladdare(med Teslas laddbox,AC-laddning) varvid vi omedelbart vid ankomst kunde koppla in bilen för att ha fullt batteri till nästa dags vidare turer i Glasriket. Fanns även 6st typ2 laddare uppsatta av kommunen på en intilliggande parkering. Kosta Boda Art hotell var HELT fantastiskt!! Boendet var förstklassigt, maten var helt fantastisk och vinutbudet matchade mkt bra. Deras Glasbar(frugan läste fel och såg fram emot att gå till Glassbaren!?) var till mkt stor del byggd i glasmaterial på ett mkt smakfullt och stilfullt sätt. Hela hotellet inkl rummen var smyckade med mkt vacker glaskonst av världskända svenska glaskonstnärer såsom Ulrica Hydman-Vallien, Bertil Vallien, Erica Lagerbielke m.fl. I Kosta finns en stor Outlet med glasprodukter(både 1:a och 2:a sortering), porslin, husgeråd, kläder, skor, heminredning, sportprylar, en jaktbutik mm. Så dag 2 ägnades åt shopping av ffa glasprodukter.
Hemvägen gick lite östligare genom det småländska landskapet och vi passerade Vetlanda och sedan vidare till Jönköping för att så småningom testa den rel nya SuC i Ulricehamn. Vi kom efter ett tag hem till Mölndal igen efter en mkt trevlig 2 dagars utflykt. Torra fina vägar och ca 20-30 graders värme gav en förbrukning på ca 198Wh/km för hela resan med vår MX med 2 personer samt lite packning.
Vi kan verkligen rek Kosta Boda Art Hotell och Glasriket!
Sponsrat inlägg? :lol:

Min rekommendation är att inte åka dit med små barn. :|
När våra tre ungar sprang sicksack och jagade varandra mellan konstverken i korridorerna så var det enkelt att hålla sig för skratt. Varje konstverk var prismärkt mellan 50.000:- och 200.000:- och i receptionen stod det en skylt att allt var oförsäkrat. Har du sönder det, köper du det!

Men utan ungar är det ett fint resmål. Och paketet som nämns ovan kan rekommenderas. Glasbaren ska man inte missa.
En detalj som skiljer spa-avdelningen på Art Hotell mot de flesta andra spa vi varit på i Sverige, är att de serverar alkohol inne på spa-avdelningen vid poolen.

Känns som det snart är dax att åka dit igen. Denna gången utan barn. :twisted:

Låter som mina barn. Jag är alltså inte ensam. Phu...
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Glasriket i Småland.

Inlägg av Feddan »

Jag kan också rekommendera stället. Vi var där för tre år sedan, innan de hade någon riktig laddplats men de fixa och hjälpte till som bara den för att lösa laddning åt oss. Det blev en lång sladd ut genom ett fönster från receptionens kontor :D
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Glasriket i Småland.

Inlägg av tomla »

Jag kan också rekommendera stället.
Dock så var maten ett problem.
Hotell resturang var lite väl dyra och inga alternativ i närheten på kvällen.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Glasriket i Småland.

Inlägg av TeslaX Anders »

"Nicke Nyfiken skrev:
Sponsrat inlägg? :lol: "

Absolut inte!

Bara ett bra hotell med fin service och fantastisk mat.

Vi såg flera familjer med barn men såklart har man väl mest utbyte av vistelsen om man är vuxen och/eller har med sig lite äldre barn.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Glasriket i Småland.

Inlägg av Bjelke »

Tack för tips iaf! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Glasriket i Småland.

Inlägg av Bod »

Jag firade min 60-årsdag med att bjuda släkt o vänner på middag på Kosta Boda Art Hotel. Maten var toppen och jag tyckte att det var prisvärt. Jag hade ca 50 gäster. De fick själva betala rummen. Kostade lite som en charterresa med familjen.
Ni kan läsa om det här
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =kosta+art

För de som inte har Tesla har kommunen satt upp laddare på den offentliga parkering precis bredvid hotellet.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar