Inställning av DC

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Inställning av DC

Inlägg av HelectriC »

Bor just nu på hotell Vestlia Resort på Geilo. Där finns fyra DC som är kopplade till 3-fas 16A 240V. Problemet är att om man inte sätter ner till 16A i bilen så går säkringen för alla fyra. Borde inte DC reglera hur mycket den kan ge utan att man måste ställa in manuellt i bilen? Är det felinställt i inställningarna i DC? Sen är det också märkligt att det inte lyser något grönt ljus på någon av DC, kan man stänga av ljuset?
Det roliga är att det står väldigt tydligt på varje DC att man måste ställa ner till 16A för att behålla säkringen och ändå struntar folk i det hela tiden enligt receptionisten. När jag skulle koppla in hade säkringen gått, så jag drog ut 3-fas handsken som DC är kopplad till på de två andra Tesla som stod inkopplade och då funkade min. Någon av de andra har alltså inte satt ner till max 16A.
7FA10B35-F8BB-451A-BD85-A1AB81CC65E4.png
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Inställning av DC

Inlägg av hed »

Borde de inte begränsa A i varje DC med de där switcharna ?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Inställning av DC

Inlägg av HelectriC »

hed skrev:
Borde de inte begränsa A i varje DC med de där switcharna ?
Det var det jag tänkte också, finns det inte ett litet ”hjul” att vrida på med bokstäver som betyder olika maxbelastning?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Inställning av DC

Inlägg av Jilldris »

Jo förklara för dem på hotellet att boxarna är felkonfigurerade. Strömgränsen ska vara satt i dem. Det ska bara vara att plugga in och boxen kommunicerar maxström till bilen, det ska man inte behöva ställa i bilen.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Inställning av DC

Inlägg av Nicke Nyfiken »

”Hjulet” ska stå på läge 5 för att ge max 16A.

732951C4-193A-470D-BE88-D2F6C4061D53.png
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Inställning av DC

Inlägg av Arild »

Med ett par mejslar kan du hjälpa dem ställa om deras DC. Ställ vridströmbrytaren till läge 5 så löser inga säkringar ut. :P

Deras installatör läste nog inte den sidan i installationsmanualen för DC.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inställning av DC

Inlägg av LarsL »

Eller ge dem en kopia av sidan med instruktionen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Inställning av DC

Inlägg av HelectriC »

Receptionisten blev väldigt glad för sidan från manualen. Han tyckte det var väldigt dumt att de marknadsför sig som hotell med teslaladdare, så fungerar de sällan. Han hade tagit upp detta med huselektrikern flera gånger och denne har då sagt att det inte går att göra något åt :? Måste vara en duktig elektriker som inte ens klarar att kolla en enkel manual.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Inställning av DC

Inlägg av Kulingen »

Nicke Nyfiken skrev:
”Hjulet” ska stå på läge 5 för att ge max 16A.

732951C4-193A-470D-BE88-D2F6C4061D53.png
Vad är skillnaden mellan valen "Inte ett giltigt val" och "Ogiltigt val"? Är det hårfint :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Inställning av DC

Inlägg av dhogborg »

Om ljussignalerna på DCn inte är igång så har hus-elektrikern också glömt att koppla in den lilla sladden som styr de gröna ljusdioderna på framsidan.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Inställning av DC

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Kulingen skrev:
Vad är skillnaden mellan valen "Inte ett giltigt val" och "Ogiltigt val"? Är det hårfint :D
Det är stor skillnad. Det är ju exakt dubbelt så många ord i första alternativet. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar