Problem med laddning vid Skavsta flygplats

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeanlo
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 jun 2018 18:15
Ort: Västervik
Kontakt:

Problem med laddning vid Skavsta flygplats

Inlägg av Jeanlo »

Parkerade häromdagen vid de generöst tilltagna laddplatserna (ett stort antal Typ2) inomhus i P-huset vid Skavsta flygplats och såg att laddningen påbörjades som den skulle. När jag nu befinner mig utomlands såg jag i appen att laddningen avbrutits redan efter några minuter vid 62 % fast jag har satt 90 % som gräns. Som felmeddelande stod det något om att bilen var redo för laddning men att laddstolpen behövde kontrolleras. På bilden i appen är sladden ansluten till bilens ladduttag.

Mejlade Skavsta igår och såg nu nyss att bilen laddat några % men stannat. Nu står det istället "Charging Stopped" och när jag försöker slå på manuellt händer inget. Skulle precis mejla Skavsta på nytt när jag fick ett mejl från dem att tekniker varit på plats och "fixat" problemet (okänt för mig vad det berodde på). Jag mejlade tillbaka och förklarade att laddningen åter avstannat men nu med annat felmeddelande i appen. Hoppas de åker tillbaka och kan fixa till det permanent.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på? Bilen eller laddstolpen?
Modell S 75D 2018, vit
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Problem med laddning vid Skavsta flygplats

Inlägg av Teslaspolen »

Säkringen som går till laddboxen kanske?
Användarvisningsbild
Jeanlo
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 jun 2018 18:15
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Problem med laddning vid Skavsta flygplats

Inlägg av Jeanlo »

Ja, det är väl kanske det mest troliga. Nu har appen växlat från "Charging Stopped" till "Check power source", och medan jag nu skrev ändrades det till "Charging will begin momentarily" och sedan "Connect charging cable".
Modell S 75D 2018, vit
Användarvisningsbild
Jeanlo
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 jun 2018 18:15
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Problem med laddning vid Skavsta flygplats

Inlägg av Jeanlo »

Nu ringde en tekniker från flygplatsen. Han hade bytt sladd på boxen (som har två uttag) och flyttat grannbilens sladd till mitt uttag och det fungerade, men när han åter kopplade in min sladd i boxen funkade det inte. Ringde Tesla support och de ska gå igenom loggen och se om de hittar något fel på bilens laddsystem. De har lovat återkomma idag eller senast i morgon.
Modell S 75D 2018, vit
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Problem med laddning vid Skavsta flygplats

Inlägg av Legato »

Märkligt. Har min bil på Arlanda (P1) med exakt samma problem. Kommer hem om några timmar som tur är, intressant att se vad som strulat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeanlo
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 jun 2018 18:15
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Problem med laddning vid Skavsta flygplats

Inlägg av Jeanlo »

Supporten har kollat loggen och kan inte se något fel på bilen. Kommer snart till Skavsta. Bara hoppas att det inte är fel på bilen, så jag kan ladda vid Typ 2-uttaget vid Burger King i Nyköping och sedan ta mig hem.
Har bokat el-bilsplats på Arlanda nästa månad för 14 dagars utlandssemester. Hoppas verkligen att det funkar då.
Modell S 75D 2018, vit
Användarvisningsbild
Jeanlo
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 jun 2018 18:15
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Problem med laddning vid Skavsta flygplats

Inlägg av Jeanlo »

När jag kom till bilen tog jag ur och satte i kabeln igen i bilens uttag. Då startade laddningen, men jag stod inte kvar någon längre stund för att kontrollera om den plötsligt skulle avbryta efter runt en timme som förra gången.
När jag sedan var på väg hem prövade jag flera Typ2 men det funkade inte. Fick bl a felmeddelandet ”Check connection”. Har aldrig laddat på annat än SuC tidigare så jag vet inte om jag gjorde något fel. Tog mig med en marginal om endast 8 km/2 % till SuC vid Tindered, Edsbruk.
Modell S 75D 2018, vit
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Problem med laddning vid Skavsta flygplats

Inlägg av Kulingen »

Jeanlo skrev:
När jag kom till bilen tog jag ur och satte i kabeln igen i bilens uttag. Då startade laddningen, men jag stod inte kvar någon längre stund för att kontrollera om den plötsligt skulle avbryta efter runt en timme som förra gången.
När jag sedan var på väg hem prövade jag flera Typ2 men det funkade inte. Fick bl a felmeddelandet ”Check connection”. Har aldrig laddat på annat än SuC tidigare så jag vet inte om jag gjorde något fel. Tog mig med en marginal om endast 8 km/2 % till SuC vid Tindered, Edsbruk.
Är du säker på att du tryckt in kablen tillräckligt långt? När den är ny så är det lite trögt
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jeanlo
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 jun 2018 18:15
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Problem med laddning vid Skavsta flygplats

Inlägg av Jeanlo »

Kulingen skrev:
Jeanlo skrev:
När jag kom till bilen tog jag ur och satte i kabeln igen i bilens uttag. Då startade laddningen, men jag stod inte kvar någon längre stund för att kontrollera om den plötsligt skulle avbryta efter runt en timme som förra gången.
När jag sedan var på väg hem prövade jag flera Typ2 men det funkade inte. Fick bl a felmeddelandet ”Check connection”. Har aldrig laddat på annat än SuC tidigare så jag vet inte om jag gjorde något fel. Tog mig med en marginal om endast 8 km/2 % till SuC vid Tindered, Edsbruk.
Är du säker på att du tryckt in kablen tillräckligt långt? När den är ny så är det lite trögt

Skulle möjligen kunna varit det men tror jag gjorde det. Den laddade ju också som sagt någon timme innan det avbröts.

Kontaktfel-meddelandena jag fick på resan hem igår var samtliga på Clevers laddare. Nu provade jag InCharge laddare vid kommunhuset i Västervik och det funkade felfritt. Märkligt.
Modell S 75D 2018, vit
Användarvisningsbild
Jeanlo
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 jun 2018 18:15
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Problem med laddning vid Skavsta flygplats

Inlägg av Jeanlo »

Elbilsparkeringen på Skavsta var välbesökt.
IMG_1074.jpg
IMG_1075.jpg
Modell S 75D 2018, vit
Skriv svar