Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Schelin »

bylund skrev:
Schelin skrev:
Jilldris skrev:
Är det hotellet som satt upp laddboxarna och skyltarna bör du väl prata med dem? Har du som deras kund fått böter på deras parkering är det väl rimligt att de ersätter dig för boten och åtgärdar skyltningen, eller tar bort laddboxarna om det inte har rätt att nyttja marken.
Pratade med receptionisten när det hände och han sa att de inte kunde göra något, samt att jag inte hämtat ett intyg i receptionen. Jag sa hur skulle jag veta om det om det inte syns någonstans, då pekade han på en liten lapp vid receptionen där det stod att man behövde ett intyg.
Risken är väl då att det är medvetet skyltat utan P, men att det finns en överenskommelse att inte utfärda kontrollavgift om man har en lapp från hotellet. Men det rimliga vore ju att skylta med P + laddtilläggsskylt + "Endast fordon med tillstånd från receptionen", så vore det ju inga konstigheter.

Från vad jag ser här, om det inte står något särskilt på zonskylten, så har de nog juridiken på sin sida. Men knappast rimligheten, så jag skulle dra det så långt som möjligt med p-bolaget, och samtidigt göra det väldigt klart för hotellet att deras dåliga skyltning skapar rejäl badwill, och att de verkligen borde lösa situationen. Eftersom det är en destinationsladdare borde de väl vara intresserade av att få teslakunder, och då är det ju direkt kontraproduktivt att det diskuteras här hur dåliga de är på att hantera situationen. Jag tror att det kan vara värt att påpeka för dem att det ligger i deras intresse att du om ett tag kan skriva ett inlägg här om att det har löst sig.

Klart för övrigt att det är ett standardsvar från receptionisten att de inte kan göra något. Men det kan de nog, det är nog mest en fråga om vilja.
Tackar! Ska kolla zonskylten. Bestrida kontrollavgiften pga tvetydig skyltning. Ta frågan med hotellet lite högre upp.

S75D
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av TeslaTissel »

bylund skrev:
Schelin skrev:
Jilldris skrev:
Är det hotellet som satt upp laddboxarna och skyltarna bör du väl prata med dem? Har du som deras kund fått böter på deras parkering är det väl rimligt att de ersätter dig för boten och åtgärdar skyltningen, eller tar bort laddboxarna om det inte har rätt att nyttja marken.
Pratade med receptionisten när det hände och han sa att de inte kunde göra något, samt att jag inte hämtat ett intyg i receptionen. Jag sa hur skulle jag veta om det om det inte syns någonstans, då pekade han på en liten lapp vid receptionen där det stod att man behövde ett intyg.
Risken är väl då att det är medvetet skyltat utan P, men att det finns en överenskommelse att inte utfärda kontrollavgift om man har en lapp från hotellet. Men det rimliga vore ju att skylta med P + laddtilläggsskylt + "Endast fordon med tillstånd från receptionen", så vore det ju inga konstigheter.

Från vad jag ser här, om det inte står något särskilt på zonskylten, så har de nog juridiken på sin sida. Men knappast rimligheten, så jag skulle dra det så långt som möjligt med p-bolaget, och samtidigt göra det väldigt klart för hotellet att deras dåliga skyltning skapar rejäl badwill, och att de verkligen borde lösa situationen. Eftersom det är en destinationsladdare borde de väl vara intresserade av att få teslakunder, och då är det ju direkt kontraproduktivt att det diskuteras här hur dåliga de är på att hantera situationen. Jag tror att det kan vara värt att påpeka för dem att det ligger i deras intresse att du om ett tag kan skriva ett inlägg här om att det har löst sig.

Klart för övrigt att det är ett standardsvar från receptionisten att de inte kan göra något. Men det kan de nog, det är nog mest en fråga om vilja.
Mycket bra svar tycker jag du framförde.
Det måste också bli bättre standardisering inom parkeringsregler för elfordon så att det inte uppstår otydliga, märkliga gränsfall.
Det behövs tydlighet och TYDLIGA skyltar!

Men som allt annat blir det mera plask i ankdammen ett bra tag ändå? :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Jerker »

Tack för tipset! Då vet man var man inte ska boka rum om man ska övernatta i Eskilstuna, Teslaägare eller inte!
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Schelin »

Kollade google nu, men är nog lite gammalt då skylten i min bild inte finns. Infarten framför hotellet där står det att p-tillstånd erfordras men inte vid infarten vid sidan om hotellet. BildBildBild

S75D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av bylund »

Men det är bara skylten om att tillstånd krävs som saknas? Det är fortfarande en zonskylt där?

Jag gissar att det blir svårt att få rätt i tingsrätt i så fall.

Kan man däremot komma in där lagligt utan att passera en zonskylt så kan du nog få rätt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Schelin »

bylund skrev:
Men det är bara skylten om att tillstånd krävs som saknas? Det är fortfarande en zonskylt där?

Jag gissar att det blir svårt att få rätt i tingsrätt i så fall.

Kan man däremot komma in där lagligt utan att passera en zonskylt så kan du nog få rätt.
Ja tillstånd skylt hade hjälpt när man parkerade. Måste kolla hur det ser ut då de ändrat lite.

S75D
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av manks »

Ja kolla det där med zonskyltarna om det saknas någon zonskylt på någon av infarterna till området du stod på så är boten ogiltlig.

Bara att ta bilder och bestrida i så fall.

Hittade även 2 sidor som kanske kan vara till nytta?

https://botboten.se
http://www.trafikjuristen.se
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av lator »

En annan sak som påverkar detta är dessa parkeringsbolags skräck inför domslut. Om du skulle få rätt i en domstolsförhandling så kan det innebära att mängder av utfärdade kontrollavgifter blir ogiltiga och de drabbade kan kräva pengarna tillbaka. Därför är det oftast ofarligt att driva fallet till domstol då de troligen drar tillbaka kravet innan det når så långt. Detta löser ju iofs inte grundproblemet med den ofullständiga skyltningen men det löser det personliga... :roll:

https://www.dn.se/asikt/parkeringsforet ... manniskor/
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Bod »

Vi kan väl bojkotta Elite hotel här i klubben. De har ju rätt många hotell. Att prata med en receptionist ger för det mesta ingenting men att skicka ett meddelande till huvudkontoret kan ge resultat. ¨

Meddela gärna när/om det blir förhandllingar i Tinget.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Idesta »

Har haft att göra med Hojab en gång - ingen trevlig upplevelse. Hade brutit ytterbenet på smalbenet (Fibula) och åkte in till akuten. Parkerade på parkeringsplats, betalade för en 5-6 timmar och själva besöket inklusive röntgen, gipsning osv tog en timme längre.

Hojab ville på riktigt att jag skulle få sjukhuset att intyga att besöket hade tagit längre tid än vad jag kunder förutsätta..., jag lyckades dock övertyga dem att jag faktiskt hade brutit benet, hade betalat för en rimlig tid, det hade uppkommit oväntade förseningar vilket gör att jag inte skall behöva få böter om jag förklarar dessa.

Tror det hela tog en månad i form av mailväxling..., absolut inte värt "timpenningen" dock...
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av frippan »

Säg till om du behöver bilder, kan gå och fota där. Bor 5 minuter därifrån.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av mjwahl »

Schelin skrev:
Fick en parkeringsbot när jag ställde mig på Elite hotel i Eskilstuna. Har skickat in kvitto från Hotel restaurangen för den aktuella tiden. Men Hojab parkeringsservice står på sig fick detta svar:
Vid infarten sitter skylten "förbud att parkera". Den meddelar att parkerings förbud gäller i hela området som en grundregel. Platser eller sträckor inom området där parkering är tillåten anges med vägmärket "P". Där fordonet stått uppställt finns ingen P-skylt och därför gäller parkeringsförbudet.

Har blivit en princip sak, det här tänker jag bestrida till rättegång. Någon duktig på skyltar och regler? Ska jag bestrida att jag inte parkerade utan laddade bara? Vad är definitionen på en fossilbil som tankar är den parkerad? Bild

S75D
Verkligen surt, men på tesla hemsida står nedanstående information gällande destinationcharger på Elite Hotel i Eskilstuna.
Där framgår att endast gäster har rätt att ladda SAMT att man ska anmäla sig till front desken på hotellet.

Kanske inte helt lätt att hitta den här infon, men jag tror du kommer få svårt att rätt när du inte har följt instruktionerna.


Elite Stadshotellet Eskilstuna
Elite Stadshotellet Eskilstuna 63220 Eskilstuna Sweden
Driving Directions
http://www.elite.se/eskilstuna/
Phone
+46 16 5402300
Roadside Assistance
020 88 92 68
0775 88 80 36
Charging
1 Tesla Connector, up to 22kW.
Available for patrons only. Please see front desk.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3627
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av jonasl »

Har inte Elite någon facebooksida? Posta ett inlägg där, sakligt men missnöjt, så kan säkerligen flera av oss andra gå in och interagera lite med inlägget så att det får lite bättre tyngd. Borde kunna provocera fram en reaktion från Elite.

De har säkert rätt i sak men det är ändå en helt bisarr P-bot.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av pejvic »

Hojab är fruktansvärda! Bästa är om man kan få detta till pressen. Det är värt all tid i världen att bestrida. Känslan när de gör nåt endast för att jävlas.Vet inte fall det finns rättsfall på detta men jag tycker inte att en bil kan vara parkerad då man tankar. Är man parkerad vid ett rödljus? nej.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av gellerstam »

jonasl skrev:
Har inte Elite någon facebooksida?
Naturligtvis.

https://www.facebook.com/elitestadshotelleteskilstuna/
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av selfish »

Problemet här är att du saknade tillstånd för att parkera inom området. Vid zonskylten står det ju att tillstånd krävs. Sedan är nästa fel att det är felskyltat. Som tidigare sagts så är ju laddskylten en tilläggsinformation som ska sitta under anvisad P-skylt. Men jag förstår att man lätt blir förvirrad.
Det bästa man kan göra är ju att prata med hotellet så att de ser till att skyltningen blir korrekt utförd och inte lurar billisterna.
I domstol kommer du inte att få rätt då platsen du parkerat på enligt skyltningen inte är en parkering, samt att du dessutom saknade erforderligt tillstånd som angetts under zontavlan.

Och, ja, HOJAB är totalt omöjliga att ha att göra med. Det är liksom deras affärsidé. Att trötta ut ev kunder som överklagar, och de lyckas normalt mycket bra med det.
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
La Liberte
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
Ort: Åhus

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av La Liberte »

För mig är det normalt att gå och prata med ”ägaren” till destinationsladdaren
när jag parkerar där. Inte bara ställa bilen och gå. Om så gjorts så är det
upp till hotellet att fixa böterna, annars får du väl betala och se glad ut.
It’s only money. :D
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Schelin »

Var förbi idag och de har inte ändrat skyltningen på stolpen. Står gäller ej elbilar som laddas under zonskylten, så då måste man väl få stanna och ladda om man är gäst till hotellet enligt andra skylten som dock saknar ett P ovan sig Bild

S75D
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Walker »

Schelin skrev:
Var förbi idag och de har inte ändrat skyltningen på stolpen. Står gäller ej elbilar som laddas under zonskylten, så då måste man väl få stanna och ladda om man är gäst till hotellet enligt andra skylten som dock saknar ett P ovan sig Bild

S75D
Skylten på bilden är ingen zon-skylt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av bylund »

Rätt galet skyltat. Om det är en parkeringsförbudszon, så borde ju en särskild parkeringsförbudsskylt inom zonen inte göra någon skillnad. Men det är ju ett undantag från detta parkeringsförbud under den skylten. Inte uppenbart för mig vad som gäller. Jag skulle lätt låta det gå till tingsrätt.

Du säger "står gäller ej elbilar som laddas under zonskylten", men du visar en bild på en annan skylt än zonskylten. Har även zonskylten en sådan menar du (zonskylten högre upp i tråden saknar ju något om elbilar).

Är skylten på bilden här innanför zonskylten, eller är det så att säga en separat infart?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av LarsL »

Det vi som elbilister skulle kunna kräva av Elite Hotell är ju att de får upp en tydlig skylt som visar att man måste ha tillstånd från Receptionen.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av mjwahl »

Schelin skrev:
Var förbi idag och de har inte ändrat skyltningen på stolpen. Står gäller ej elbilar som laddas under zonskylten, så då måste man väl få stanna och ladda om man är gäst till hotellet enligt andra skylten som dock saknar ett P ovan sig Bild

S75D
Det hade varit rimligt förutsatt att du hade inhämtat anläggningsägarens tillstånd (som fanns att hämta i receptionen) och lagt i bilrutan.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av mjwahl »

LarsL skrev:
Det vi som elbilister skulle kunna kräva av Elite Hotell är ju att de får upp en tydlig skylt som visar att man måste ha tillstånd från Receptionen.
Nja, men jag tycker nog att elbilsförare behöver visa lite folkvett och inte utgå från att alla laddare ska vara gratis och tillgängliga automatiskt bara för att det rent praktiskt går att parkera och starta laddningen.

Det ä väl inte för mycket begärt att be om lov först? Särskilt när man inte är hotellgäst utan en restauranggäst.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Schelin »

mjwahl skrev:
LarsL skrev:
Det vi som elbilister skulle kunna kräva av Elite Hotell är ju att de får upp en tydlig skylt som visar att man måste ha tillstånd från Receptionen.
Nja, men jag tycker nog att elbilsförare behöver visa lite folkvett och inte utgå från att alla laddare ska vara gratis och tillgängliga automatiskt bara för att det rent praktiskt går att parkera och starta laddningen.

Det ä väl inte för mycket begärt att be om lov först? Särskilt när man inte är hotellgäst utan en restauranggäst.
Självklart skulle jag gjort det om något antydde att jag behövde det.

S75D
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Schelin »

mjwahl skrev:
LarsL skrev:
Det vi som elbilister skulle kunna kräva av Elite Hotell är ju att de får upp en tydlig skylt som visar att man måste ha tillstånd från Receptionen.
Nja, men jag tycker nog att elbilsförare behöver visa lite folkvett och inte utgå från att alla laddare ska vara gratis och tillgängliga automatiskt bara för att det rent praktiskt går att parkera och starta laddningen.

Det ä väl inte för mycket begärt att be om lov först? Särskilt när man inte är hotellgäst utan en restauranggäst.
Är man mindre värdefull gäst om man äter och dricker än om man sover?

S75D
Skriv svar