Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av mjwahl »

Schelin skrev:
mjwahl skrev:
LarsL skrev:
Det vi som elbilister skulle kunna kräva av Elite Hotell är ju att de får upp en tydlig skylt som visar att man måste ha tillstånd från Receptionen.
Nja, men jag tycker nog att elbilsförare behöver visa lite folkvett och inte utgå från att alla laddare ska vara gratis och tillgängliga automatiskt bara för att det rent praktiskt går att parkera och starta laddningen.

Det ä väl inte för mycket begärt att be om lov först? Särskilt när man inte är hotellgäst utan en restauranggäst.
Är man mindre värdefull gäst om man äter och dricker än om man sover?

S75D
I regel ja, hotellräkningar är oftast högre än restaurangnotor. Teoretiskt hade du kunnat ladda batteriet för uppåt 90 kr om elen var miljömärkt och från vindkraft eller liknande. Det är ju inte obetydliga pengar.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Schelin »

mjwahl skrev:
Schelin skrev:
mjwahl skrev:
LarsL skrev:
Det vi som elbilister skulle kunna kräva av Elite Hotell är ju att de får upp en tydlig skylt som visar att man måste ha tillstånd från Receptionen.
Nja, men jag tycker nog att elbilsförare behöver visa lite folkvett och inte utgå från att alla laddare ska vara gratis och tillgängliga automatiskt bara för att det rent praktiskt går att parkera och starta laddningen.

Det ä väl inte för mycket begärt att be om lov först? Särskilt när man inte är hotellgäst utan en restauranggäst.
Är man mindre värdefull gäst om man äter och dricker än om man sover?

S75D
I regel ja, hotellräkningar är oftast högre än restaurangnotor. Teoretiskt hade du kunnat ladda batteriet för uppåt 90 kr om elen var miljömärkt och från vindkraft eller liknande. Det är ju inte obetydliga pengar.
Nja 3h x 11kw = 33kw typ 33kr

S75D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av LarsL »

mjwahl skrev:
LarsL skrev:
Det vi som elbilister skulle kunna kräva av Elite Hotell är ju att de får upp en tydlig skylt som visar att man måste ha tillstånd från Receptionen.
Nja, men jag tycker nog att elbilsförare behöver visa lite folkvett och inte utgå från att alla laddare ska vara gratis och tillgängliga automatiskt bara för att det rent praktiskt går att parkera och starta laddningen.

Det ä väl inte för mycket begärt att be om lov först? Särskilt när man inte är hotellgäst utan en restauranggäst.
Det finns så vansinnigt många varianter och sätt att betala på att det blir helt snurrigt. Om de nu bemödar sig som en del i sin marknadsföring(?) att sätta upp laddare så borde de också kunna informera oss om hur vi ska använda dem. Annars blir ju liksom marknadsföringen omvänd, vilket de nog snart kommer märka på sin Facebook sida.
Ser jag en laddare med skylt och utan betalningsmöjligheter så antar jag att restaurangen/hotellet bjuder på laddning medan jag besöker dem.
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av manks »

Schelin skrev:
Var förbi idag och de har inte ändrat skyltningen på stolpen. Står gäller ej elbilar som laddas under zonskylten, så då måste man väl få stanna och ladda om man är gäst till hotellet enligt andra skylten som dock saknar ett P ovan sig Bild

S75D
Antar att du körde in på området till laddaren precis bredvid denna skylt utan att ha passerat en zonskylt?

Om det är så, bör boten vara helt ogiltlig efterzon en zonskylt måste sättas upp på SAMTLIGA lagliga infarter.

Då kan de knappast hävda att du parkerat i en ZON med parkeringsförbud.

Skyltarna på bilden ovan anger endast förbjudet att parkera med udantag av elbilar som laddas!


Svårt att se men står det överträdelse 18 på boten?
Finns någon närmare beskrivning vad det är?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Walker »

Nope. Ingen zon på den parkeringen. Du vinner plättlätt. Ingen av zonskyltarna där gäller vägstumpen in till laddarna, det är bara p-förbudsskylten som upphävs vid laddning enligt tilläggsskylt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av JonasPersson »

Nyfiken om hur det gick med detta?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Alx »

Jag är dålig på p regler men av bilden så tolkar jag det som att det är parkeringsförbud men inte för fordon som laddar? Finns ingenting om tillstånd, tidsbegränsning eller något annat.

Jag hade inte betalat.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Schelin »

Har bestridit men inte fått något svar. Aldrig gjort det tidigare, så vet inte gången tänkte att de kanske skulle svara att de lagt ner det. De kanske har mycket att göra

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av bylund »

Jag bestred en uppenbart felaktig bot (zon med parkeringsförbud 22-06, men jag stod på skyltad p-plats). Först svarade genom att förklara vad en zon var. Jag svarade de med att förklara hur p-skylt fungerar inom zon. Jag fick aldrig något svar där de bad om ursäkt för att de var så dåliga på parkeringsregler att de aldrig borde ens försökt driva p-bolag. Jag gissar att du inte kommer att höra mer i detta ärende.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Schelin »

bylund skrev:
Jag bestred en uppenbart felaktig bot (zon med parkeringsförbud 22-06, men jag stod på skyltad p-plats). Först svarade genom att förklara vad en zon var. Jag svarade med att förklara hur p-skylt fungerar inom zon. Jag fick aldrig något svar där de bad om ursäkt för att de var så dåliga på parkeringsregler att de aldrig borde ens försökt driva p-bolag. Jag gissar att du inte kommer att höra mer i detta ärende.
Kanske de gör så, aldrig lägga tid/pengar om det inte kan inbringa några slantar.

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av selfish »

Skärmavbild 2019-03-13 kl. 22.16.56.png
Uppenbart är det felaktigt skyltat. Under zonskyltarna sitter det tilläggsskyltar i blå färg.
Borde se ut som vänstra skylten.

Vid laddplatsen borde det sitta en P-skylt E19 sant T24 under.

Jag är övertygad om att tingsrätt skulle fria dig då p-skyltningen inte är korrekt utförd och det är orimligt för dig att följa felaktig skyltning.
Därför kan ingen kontrollavgift utfärdas.

Men troligen inte värt tiden...

HOJAB sköter bara administrationen, det verkar ju vara SECURITAS som sköter själva p-övervakningen enligt boten.

Hälsningar

Selfish
Skärmavbild 2019-03-13 kl. 22.18.42.png
Skärmavbild 2019-03-13 kl. 22.19.26.png
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av mjwahl »

Man kanske får förhålla sig till elbilsladdning på samma sätt som umgänge enligt den nya samtyckeslagen - Du kan inte sticka in kontakten innan du har inhämtat samtycke från laddstationen.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av juristen »

mjwahl skrev:
Man kanske får förhålla sig till elbilsladdning på samma sätt som umgänge enligt den nya samtyckeslagen - Du kan inte sticka in kontakten innan du har inhämtat samtycke från laddstationen.
Jag förstår att det är menat som ett skämt, men alltså... Smaklöst. :roll:
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Tellus »

Jag parkerade vid böda sand, där är det zon parkering med avgift. Inom zonen finns tesla destination charging med denna skylt.
Ska jag betala för parkering eller?
Betalade ej och fick ingen bot på rutan men ser på sentry film en securitas gubbe som tar kort/filmar reg plåten. Kan det komma en bot på posten?
6018AAFD-223E-481B-9133-40099C9647A8.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av metchristian »

Tellus skrev:
Jag parkerade vid böda sand, där är det zon parkering med avgift. Inom zonen finns tesla destination charging med denna skylt.
Ska jag betala för parkering eller?
Betalade ej och fick ingen bot på rutan men ser på sentry film en securitas gubbe som tar kort/filmar reg plåten. Kan det komma en bot på posten?
Mig veterligen måste de sätta en på bilen för att det skall va giltigt? Troligen kontrollerar de bara hur länge du står.. ingen skylt om maxtid? Vid vissa tesla laddare har jag sett skylt Max 45min tex.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av bylund »

Betala inte, utan bestrid om den kommer! En P-skylt går före eventuella zonskyltar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Black »

Enligt en katig p-lisa i Lidköping gäller avgift enligt infart parkering trots att det är en p-skylt med elbilsskylt under vid laddplatserna. Påstod att det också prövats rättsligt. Jag brukar aldrig chansa. Kostar för mycket i böter för några få kronor i avgift.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av PhR34k »

Märkligt hur p-bolsg har egna regler i samhället, får staten % utav deras intäkter?
Deras falturatid mot tex företag är samma som mot privatpersoner, ibland hinner jag inte hantera killarnas p-böter innan de går vidare till påminnelse/inkasso. Jag tar hand om posten varje måndag och ibland oftare om jag är på kontort men ibland tar det några dagar innan jag tar mig dit än så har jag en inläsningstjänst för fakturor men det är bara att glömma att skicka p-boten dit för då kommer den hinna komma till kronkalle plus att ibland betalar jag den men då har dröjt en dag extra så då får man en påminnelseavgift på 160 kr.
Sjukt att företag i Sverige får bete sig på detta vis helt lagligt, alla företagare och deras organisationer skulle gå ihop och kräva förändring.
Tack för mig och min rant

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av mati »

Black skrev:
Enligt en katig p-lisa i Lidköping gäller avgift enligt infart parkering trots att det är en p-skylt med elbilsskylt under vid laddplatserna. Påstod att det också prövats rättsligt. Jag brukar aldrig chansa. Kostar för mycket i böter för några få kronor i avgift.
Jag hörde samma sak, troligen samma p-lisa jag har pratat med. :) Jag påpekade också att vissa städer undantar laddplatserna från P-avgiften, men hon mendade att det inte är tillåtet.
Jag chansar inte heller. Framförallt inte när parkeringen kostar 7kr/tim som i Lidköping. Det känns ju mer som ett symboliskt belopp, inget att bråka om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av bylund »

Vid Gränby ishall i Uppsala parkerade fick jag en kontrollavgift för många år sedan. Vid infarten fanns en parkeringsförbudszonskylt 22-06 eller liknande, men jag parkerade över natten vid en skyltad p-plats inom zonen. P-bolaget gav med sig när jag förklarade att en p-skylt går före zonskylt.

Jag kan förstå att syftet var att man inte ville att någon skulle parkera över natten där, men det var inte så man hade skyltat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Black skrev:
Enligt en katig p-lisa i Lidköping gäller avgift enligt infart parkering trots att det är en p-skylt med elbilsskylt under vid laddplatserna. Påstod att det också prövats rättsligt. Jag brukar aldrig chansa. Kostar för mycket i böter för några få kronor i avgift.
Jag hörde samma sak, troligen samma p-lisa jag har pratat med. :) Jag påpekade också att vissa städer undantar laddplatserna från P-avgiften, men hon mendade att det inte är tillåtet.
Jag chansar inte heller. Framförallt inte när parkeringen kostar 7kr/tim som i Lidköping. Det känns ju mer som ett symboliskt belopp, inget att bråka om.
Vi har egna regler i Lidköping. :-) Betalar också här, på ett sätt är det bra så att platserna inte utnyttjas som gratisparkering. Mina räkningar från SMS park brukar landa på runt 10 kr i månaden. Men egentligen ingen avgift och en bot ska gå att överklaga.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Bjelke »

PhR34k skrev:
Märkligt hur p-bolsg har egna regler i samhället, får staten % utav deras intäkter?
Deras falturatid mot tex företag är samma som mot privatpersoner, ibland hinner jag inte hantera killarnas p-böter innan de går vidare till påminnelse/inkasso. Jag tar hand om posten varje måndag och ibland oftare om jag är på kontort men ibland tar det några dagar innan jag tar mig dit än så har jag en inläsningstjänst för fakturor men det är bara att glömma att skicka p-boten dit för då kommer den hinna komma till kronkalle plus att ibland betalar jag den men då har dröjt en dag extra så då får man en påminnelseavgift på 160 kr.
Sjukt att företag i Sverige får bete sig på detta vis helt lagligt, alla företagare och deras organisationer skulle gå ihop och kräva förändring.
Tack för mig och min rant
Kan bara hålla med, onödigt och vidrigt beteende.
Borde det inte vara 30 dagar numera?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Vi har egna regler i Lidköping. :-) Betalar också här, på ett sätt är det bra så att platserna inte utnyttjas som gratisparkering. Mina räkningar från SMS park brukar landa på runt 10 kr i månaden. Men egentligen ingen avgift och en bot ska gå att överklaga.
Nu är det ju tyvärr så att Lidköpings enda två laddplatser på torget är mer eller mindre alltid upptagna av hybrider. Det är numera extremt sällsynt att man kan ladda där dagtid. Men när där är ledigt och man kan ladda med 11kW är strömmen man får mer värd än parkeringsavgiften, man går alltså ändå plus. Hybriderna gör dock inte det. :lol:
Ganska tragiskt egentligen att Lidköping inte klarar av att sätta upp några fler laddstolpar. Den ensamma på torget kan ju numera anses vara antik, och jag hoppades i flera år att den kanske skulle få lite sällskap. En snabbladdare i stan hade inte heller varit helt fel. Men det verkar inte så. Och de kommuner som har installerat några stolpar på sistone, som t.ex. Vara, tar så mycket betalt att ingen vill ladda där. :cry:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Black »

Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...

Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
Användarvisningsbild
aeroslok
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 mar 2020 23:11

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av aeroslok »

Black skrev:
Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...

Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
RFID: SEK 2,50 ink. moms/kWh med Park & Charge ialf.
M3P 2020
Skriv svar