Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Moderator: Redaktion
Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Fick en parkeringsbot när jag ställde mig på Elite hotel i Eskilstuna. Har skickat in kvitto från Hotel restaurangen för den aktuella tiden. Men Hojab parkeringsservice står på sig fick detta svar:
Vid infarten sitter skylten "förbud att parkera". Den meddelar att parkerings förbud gäller i hela området som en grundregel. Platser eller sträckor inom området där parkering är tillåten anges med vägmärket "P". Där fordonet stått uppställt finns ingen P-skylt och därför gäller parkeringsförbudet.
Har blivit en princip sak, det här tänker jag bestrida till rättegång. Någon duktig på skyltar och regler? Ska jag bestrida att jag inte parkerade utan laddade bara? Vad är definitionen på en fossilbil som tankar är den parkerad?
S75D
Vid infarten sitter skylten "förbud att parkera". Den meddelar att parkerings förbud gäller i hela området som en grundregel. Platser eller sträckor inom området där parkering är tillåten anges med vägmärket "P". Där fordonet stått uppställt finns ingen P-skylt och därför gäller parkeringsförbudet.
Har blivit en princip sak, det här tänker jag bestrida till rättegång. Någon duktig på skyltar och regler? Ska jag bestrida att jag inte parkerade utan laddade bara? Vad är definitionen på en fossilbil som tankar är den parkerad?
S75D
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Vad har de angett för tider på avin då?Schelin skrev:Fick en parkeringsbot när jag ställde mig på Elite hotel i Eskilstuna. Har skickat in kvitto från Hotel restaurangen för den aktuella tiden. Men Hojab parkeringsservice står på sig fick detta svar:
Vid infarten sitter skylten "förbud att parkera". Den meddelar att parkerings förbud gäller i hela området som en grundregel. Platser eller sträckor inom området där parkering är tillåten anges med vägmärket "P". Där fordonet stått uppställt finns ingen P-skylt och därför gäller parkeringsförbudet.
Har blivit en princip sak, det här tänker jag bestrida till rättegång. Någon duktig på skyltar och regler? Ska jag bestrida att jag inte parkerade utan laddade bara? Vad är definitionen på en fossilbil som tankar är den parkerad?
S75D
Och hur länge stod du där i praktiken?
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Tror det är kommunensdstr skrev:Vem äger marken? Hotellet eller kommunen?
S75D
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Stod nog från ca 22 till 00, de har skrivit 22:25 till 22:35TeslaTissel skrev:Vad har de angett för tider på avin då?Schelin skrev:Fick en parkeringsbot när jag ställde mig på Elite hotel i Eskilstuna. Har skickat in kvitto från Hotel restaurangen för den aktuella tiden. Men Hojab parkeringsservice står på sig fick detta svar:
Vid infarten sitter skylten "förbud att parkera". Den meddelar att parkerings förbud gäller i hela området som en grundregel. Platser eller sträckor inom området där parkering är tillåten anges med vägmärket "P". Där fordonet stått uppställt finns ingen P-skylt och därför gäller parkeringsförbudet.
Har blivit en princip sak, det här tänker jag bestrida till rättegång. Någon duktig på skyltar och regler? Ska jag bestrida att jag inte parkerade utan laddade bara? Vad är definitionen på en fossilbil som tankar är den parkerad?
S75D
Och hur länge stod du där i praktiken?
S75D
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... Laddplats/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... Laddplats/
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Problemet är väl att p-skylten saknas. Så i princip är det väl riktigt. Däremot är det ju uppenbart så att det är avsett att man ska parkera för att ladda där. Markägaren är nog den som kan prata allvar med p-bolaget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Ursäkta men vad är det för jävla idioter som driver parkeringsbotsbranchen. Tycker det är var och varannan dag man hör att någon fått en bot som helt klart är felaktig.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Nja, ska man gå efter trafikverket så är det där ju en P-skylt.bylund skrev:Problemet är väl att p-skylten saknas. Så i princip är det väl riktigt. Däremot är det ju uppenbart så att det är avsett att man ska parkera för att ladda där. Markägaren är nog den som kan prata allvar med p-bolaget.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Nej, det är en tilläggstavla som ska sitta under en P-skylt (E19)JonasPersson skrev:Nja, ska man gå efter trafikverket så är det där ju en P-skylt.bylund skrev:Problemet är väl att p-skylten saknas. Så i princip är det väl riktigt. Däremot är det ju uppenbart så att det är avsett att man ska parkera för att ladda där. Markägaren är nog den som kan prata allvar med p-bolaget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Kanske ska hävda att jag förutsatte att skylten ramlat ner, då det ska sitta en P-skylt ovan när den skylten finnsbylund skrev:Nej, det är en tilläggstavla som ska sitta under en P-skylt (E19)JonasPersson skrev:Nja, ska man gå efter trafikverket så är det där ju en P-skylt.bylund skrev:Problemet är väl att p-skylten saknas. Så i princip är det väl riktigt. Däremot är det ju uppenbart så att det är avsett att man ska parkera för att ladda där. Markägaren är nog den som kan prata allvar med p-bolaget.
S75D
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Och så tycker p-vakter att det är underligt att folk blir hotfulla...JonasPersson skrev:Ursäkta men vad är det för jävla idioter som driver parkeringsbotsbranchen. Tycker det är var och varannan dag man hör att någon fått en bot som helt klart är felaktig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Eftersom det är en kontrollavgift och inte parkeringsanmärkning är det tomtmark det gäller. Det kan ändå vara kommunen som äger den. Exakt hur ser zonförbudskylten ut? Något tillägg på den mer än vem som står för övervakningen?
Betala inte, utan bestrid bara (parkeringsanmärkningar ska man dock betala även om man bestrider). Om du betalar blir det mycket svårt att få rätt.
Kolla med dem som satt upp laddboxen hur de har tänkt. Har de gjort det på eget bevåg, eller är markägaren med på att det ska vara ok att parkera för att ladda där?
Många avtal med parkeringsövervakningsbolag har en klausul att markägaren eller vem som nu tecknat avtalet kan annullera kontrollavgifter.
Betala inte, utan bestrid bara (parkeringsanmärkningar ska man dock betala även om man bestrider). Om du betalar blir det mycket svårt att få rätt.
Kolla med dem som satt upp laddboxen hur de har tänkt. Har de gjort det på eget bevåg, eller är markägaren med på att det ska vara ok att parkera för att ladda där?
Många avtal med parkeringsövervakningsbolag har en klausul att markägaren eller vem som nu tecknat avtalet kan annullera kontrollavgifter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Är det hotellet som satt upp laddboxarna och skyltarna bör du väl prata med dem? Har du som deras kund fått böter på deras parkering är det väl rimligt att de ersätter dig för boten och åtgärdar skyltningen, eller tar bort laddboxarna om det inte har rätt att nyttja marken.
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Har mailat hotellet och frågat om de är markägarebylund skrev:Eftersom det är en kontrollavgift och inte parkeringsanmärkning är det tomtmark det gäller. Det kan ändå vara kommunen som äger den. Exakt hur ser zonförbudskylten ut? Något tillägg på den mer än vem som står för övervakningen?
Betala inte, utan bestrid bara (parkeringsanmärkningar ska man dock betala även om man bestrider). Om du betalar blir det mycket svårt att få rätt.
Kolla med dem som satt upp laddboxen hur de har tänkt. Har de gjort det på eget bevåg, eller är markägaren med på att det ska vara ok att parkera för att ladda där?
Många avtal med parkeringsövervakningsbolag har en klausul att markägaren eller vem som nu tecknat avtalet kan annullera kontrollavgifter.
S75D
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Pratade med receptionisten när det hände och han sa att de inte kunde göra något, samt att jag inte hämtat ett intyg i receptionen. Jag sa hur skulle jag veta om det om det inte syns någonstans, då pekade han på en liten lapp vid receptionen där det stod att man behövde ett intyg.Jilldris skrev:Är det hotellet som satt upp laddboxarna och skyltarna bör du väl prata med dem? Har du som deras kund fått böter på deras parkering är det väl rimligt att de ersätter dig för boten och åtgärdar skyltningen, eller tar bort laddboxarna om det inte har rätt att nyttja marken.
S75D
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Precis som i Liftarens Guide Till Galaxen då, där motorvägen annonserats sen lång tid tillbaka. Nere i källaren i kommunhuset. Bakom en låst dörr. Typ.Schelin skrev:Pratade med receptionisten när det hände och han sa att de inte kunde göra något, samt att jag inte hämtat ett intyg i receptionen. Jag sa hur skulle jag veta om det om det inte syns någonstans, då pekade han på en liten lapp vid receptionen där det stod att man behövde ett intyg.Jilldris skrev:Är det hotellet som satt upp laddboxarna och skyltarna bör du väl prata med dem? Har du som deras kund fått böter på deras parkering är det väl rimligt att de ersätter dig för boten och åtgärdar skyltningen, eller tar bort laddboxarna om det inte har rätt att nyttja marken.
S75D
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Sen krävs det rätt formulär, rätt tid och rätt avdelning för att få det ogiltigförklarat.kler skrev:Precis som i Liftarens Guide Till Galaxen då, där motorvägen annonserats sen lång tid tillbaka. Nere i källaren i kommunhuset. Bakom en låst dörr. Typ.Schelin skrev:Pratade med receptionisten när det hände och han sa att de inte kunde göra något, samt att jag inte hämtat ett intyg i receptionen. Jag sa hur skulle jag veta om det om det inte syns någonstans, då pekade han på en liten lapp vid receptionen där det stod att man behövde ett intyg.Jilldris skrev:Är det hotellet som satt upp laddboxarna och skyltarna bör du väl prata med dem? Har du som deras kund fått böter på deras parkering är det väl rimligt att de ersätter dig för boten och åtgärdar skyltningen, eller tar bort laddboxarna om det inte har rätt att nyttja marken.
S75D
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Risken är väl då att det är medvetet skyltat utan P, men att det finns en överenskommelse att inte utfärda kontrollavgift om man har en lapp från hotellet. Men det rimliga vore ju att skylta med P + laddtilläggsskylt + "Endast fordon med tillstånd från receptionen", så vore det ju inga konstigheter.Schelin skrev:Pratade med receptionisten när det hände och han sa att de inte kunde göra något, samt att jag inte hämtat ett intyg i receptionen. Jag sa hur skulle jag veta om det om det inte syns någonstans, då pekade han på en liten lapp vid receptionen där det stod att man behövde ett intyg.Jilldris skrev:Är det hotellet som satt upp laddboxarna och skyltarna bör du väl prata med dem? Har du som deras kund fått böter på deras parkering är det väl rimligt att de ersätter dig för boten och åtgärdar skyltningen, eller tar bort laddboxarna om det inte har rätt att nyttja marken.
Från vad jag ser här, om det inte står något särskilt på zonskylten, så har de nog juridiken på sin sida. Men knappast rimligheten, så jag skulle dra det så långt som möjligt med p-bolaget, och samtidigt göra det väldigt klart för hotellet att deras dåliga skyltning skapar rejäl badwill, och att de verkligen borde lösa situationen. Eftersom det är en destinationsladdare borde de väl vara intresserade av att få teslakunder, och då är det ju direkt kontraproduktivt att det diskuteras här hur dåliga de är på att hantera situationen. Jag tror att det kan vara värt att påpeka för dem att det ligger i deras intresse att du om ett tag kan skriva ett inlägg här om att det har löst sig.
Klart för övrigt att det är ett standardsvar från receptionisten att de inte kan göra något. Men det kan de nog, det är nog mest en fråga om vilja.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Snacka om IQ brödrost. Får inte parkera där det finns laddstolpar, vart är världen på väg Du kanske kunde hängt bilen på väggen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Tackar! Ska kolla zonskylten. Bestrida kontrollavgiften pga tvetydig skyltning. Ta frågan med hotellet lite högre upp.bylund skrev:Risken är väl då att det är medvetet skyltat utan P, men att det finns en överenskommelse att inte utfärda kontrollavgift om man har en lapp från hotellet. Men det rimliga vore ju att skylta med P + laddtilläggsskylt + "Endast fordon med tillstånd från receptionen", så vore det ju inga konstigheter.Schelin skrev:Pratade med receptionisten när det hände och han sa att de inte kunde göra något, samt att jag inte hämtat ett intyg i receptionen. Jag sa hur skulle jag veta om det om det inte syns någonstans, då pekade han på en liten lapp vid receptionen där det stod att man behövde ett intyg.Jilldris skrev:Är det hotellet som satt upp laddboxarna och skyltarna bör du väl prata med dem? Har du som deras kund fått böter på deras parkering är det väl rimligt att de ersätter dig för boten och åtgärdar skyltningen, eller tar bort laddboxarna om det inte har rätt att nyttja marken.
Från vad jag ser här, om det inte står något särskilt på zonskylten, så har de nog juridiken på sin sida. Men knappast rimligheten, så jag skulle dra det så långt som möjligt med p-bolaget, och samtidigt göra det väldigt klart för hotellet att deras dåliga skyltning skapar rejäl badwill, och att de verkligen borde lösa situationen. Eftersom det är en destinationsladdare borde de väl vara intresserade av att få teslakunder, och då är det ju direkt kontraproduktivt att det diskuteras här hur dåliga de är på att hantera situationen. Jag tror att det kan vara värt att påpeka för dem att det ligger i deras intresse att du om ett tag kan skriva ett inlägg här om att det har löst sig.
Klart för övrigt att det är ett standardsvar från receptionisten att de inte kan göra något. Men det kan de nog, det är nog mest en fråga om vilja.
S75D
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Mycket bra svar tycker jag du framförde.bylund skrev:Risken är väl då att det är medvetet skyltat utan P, men att det finns en överenskommelse att inte utfärda kontrollavgift om man har en lapp från hotellet. Men det rimliga vore ju att skylta med P + laddtilläggsskylt + "Endast fordon med tillstånd från receptionen", så vore det ju inga konstigheter.Schelin skrev:Pratade med receptionisten när det hände och han sa att de inte kunde göra något, samt att jag inte hämtat ett intyg i receptionen. Jag sa hur skulle jag veta om det om det inte syns någonstans, då pekade han på en liten lapp vid receptionen där det stod att man behövde ett intyg.Jilldris skrev:Är det hotellet som satt upp laddboxarna och skyltarna bör du väl prata med dem? Har du som deras kund fått böter på deras parkering är det väl rimligt att de ersätter dig för boten och åtgärdar skyltningen, eller tar bort laddboxarna om det inte har rätt att nyttja marken.
Från vad jag ser här, om det inte står något särskilt på zonskylten, så har de nog juridiken på sin sida. Men knappast rimligheten, så jag skulle dra det så långt som möjligt med p-bolaget, och samtidigt göra det väldigt klart för hotellet att deras dåliga skyltning skapar rejäl badwill, och att de verkligen borde lösa situationen. Eftersom det är en destinationsladdare borde de väl vara intresserade av att få teslakunder, och då är det ju direkt kontraproduktivt att det diskuteras här hur dåliga de är på att hantera situationen. Jag tror att det kan vara värt att påpeka för dem att det ligger i deras intresse att du om ett tag kan skriva ett inlägg här om att det har löst sig.
Klart för övrigt att det är ett standardsvar från receptionisten att de inte kan göra något. Men det kan de nog, det är nog mest en fråga om vilja.
Det måste också bli bättre standardisering inom parkeringsregler för elfordon så att det inte uppstår otydliga, märkliga gränsfall.
Det behövs tydlighet och TYDLIGA skyltar!
Men som allt annat blir det mera plask i ankdammen ett bra tag ändå?
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Tack för tipset! Då vet man var man inte ska boka rum om man ska övernatta i Eskilstuna, Teslaägare eller inte!
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Kollade google nu, men är nog lite gammalt då skylten i min bild inte finns. Infarten framför hotellet där står det att p-tillstånd erfordras men inte vid infarten vid sidan om hotellet.
S75D
S75D
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Men det är bara skylten om att tillstånd krävs som saknas? Det är fortfarande en zonskylt där?
Jag gissar att det blir svårt att få rätt i tingsrätt i så fall.
Kan man däremot komma in där lagligt utan att passera en zonskylt så kan du nog få rätt.
Jag gissar att det blir svårt att få rätt i tingsrätt i så fall.
Kan man däremot komma in där lagligt utan att passera en zonskylt så kan du nog få rätt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS