Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av Elbilisten »

Om även laddplatser med låg effekt används regelbundet är det mindre risk att de vid fel eller skador tas bort i stället för att lagas eller bytas mot bättre. Så använd alltid rostiga nerklottrade blekta lutande smutsiga fula schukostolpen vid "Maxdonalds". Funkar den inte, fråga då personalen varför och berätta vilken restaurang med laddstolpe du kör till i stället för att kunna ladda under tiden du äter. Jag tycker det är värt att fumla med sladden 15 sekunder för att visa att laddplatserna måste fungera. Det tycker jag är en bra princip. Och eftersom jag inte har så många principer måste jag hålla hårt på de jag har.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av LarsL »

Nu ska jag väl erkänna att jag laddade på 1-fas 16A förra veckan när jag handlade mat. Det gav mig tillräckligt för att lugnt komma hem den dagen trots att jag kanske bara handlade i 30-40 min.
Jag kunde ha ställt mig på snabbladdaren också och fått fullt i batteriet. Men då hade jag blockerat laddaren i onödan och dessutom hade det kostat mer.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av Klintan »

För oss med gen1-Leaf är 16A-stolparna guld värda. Bilen laddar inte snabbare på AC! Skulle finnas fler av dem runt sporthallar, arbetsplatser och andra ställen där man stannar ett antal timmar. Ovärderliga för oss med små batterier och kostar inte alltför mycket i drift för ägaren, kan vara gratis som service till besökare. Saknas fortfarande i stor utsträckning i grannstäderna. Trollhättan är fantastiska som har typ2-stolpar på nästan varje parkering, Skövde har ett par uttag vid högskolan - det är allt.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av apkungen »

Om det endast är typ ett uttag och man planeras stå minst 8hvo ladda, då är 16Ax1 bra men inte annars.

Istället för att dra ut 16Ax1 till 6st boxar så borde man dra 32Ax3 till ska boxar och ha en lastbalanserare. Borde inte kosta mer än typ 10k extra totalt och man får ett otroligt mycket mer kraftfullt laddställe.

Om du kommer själv så får du full laddning och hinner då ladda klart på nån timme. Sen kommer nästa bil och får då också full effekt. Sen fylls hela stationen upp och laddhast går ned men eftersom många bilar är laddhybrider och vissa elbilar nästan har fullt batteri så fylls de snabbt upp. Då frigörs effekt till de 1,2,3 bilar som nästan hade tomt och du kommer att i 9 fall av 10 ha en fulladdad bil inom några timmar och alltid fulladdad efter en arbetsdag.

Därför gillar jag inte 16Ax1. De ineffektiva vid laddstationer.

Hemma däremot kan det vara rimligt då man då kan lägga laddningen på en egen fas. Har man två elbilar är det ännu smidigare och man kan då ha köket på den tredje fasen. Billigt sätt att fixa "fasbalansering" hemma.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Undantag

Inlägg av Simon »

Sen finns det undantag till nästan alla regler.

Jag åkte en gång en tur som tog 52% av batteriet, dvs. det fanns 48% kvar när jag kom fram. Där kunde jag ladda i ett schuko-uttag, och jag var där i ca 4 timmar. Det gick alltså att ladda upp så mycket att jag kunde åka hem igen utan att behöva ladda på vägen.

Men generellt tycker jag att 1x16A är lite snålt för timmesparkering.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av jeppe_sthlm »

apkungen skrev:
Om det endast är typ ett uttag och man planeras stå minst 8hvo ladda, då är 16Ax1 bra men inte annars.

Istället för att dra ut 16Ax1 till 6st boxar så borde man dra 32Ax3 till ska boxar och ha en lastbalanserare. Borde inte kosta mer än typ 10k extra totalt och man får ett otroligt mycket mer kraftfullt laddställe.
.
Håller på med upphandling till vår BRF. Ingen av de tre leverantörer jag pratat med vill rekommendera trefas. De tycker att det är overkill. Fattar inte riktigt varför. Är de så att de ser ytterligare affärsmöjligheter längre fram, eller att de ser att det blir svårare att få bidrag (som utvärderas på sparad kg CO2/investerad krona) med bibehållen marginal?

Jag ser också stora fördelar med trefas på en gång. Har t.ex. varit prat om en bilpool med en elbil och då kan körmönstret bli lite annorlunda.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av LarsL »

För nattladdning så funkar ju en fas 10A alldeles utmärkt för de flesta bilar i Sverige, genomsnitts bilen kör 1200mil/år, jag har 10A och kör 2500mil/år. Jag ser hellre att varje parkeringsplats har ett uttag än att det finns ett fåtal med 3-fas 32A eller så skulle jag tänka hemma hos mig. Du får 9st 1-fas 10A uttag på ett 3-fas 32A. Men för att göra systemet flexibelt, om någon åkt längre en dag, så vore det en fördel med lastbalansering där ett uttag kan dra hela lasten.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av themax »

jeppe_sthlm skrev:
Håller på med upphandling till vår BRF. Ingen av de tre leverantörer jag pratat med vill rekommendera trefas. De tycker att det är overkill.
Jag håller med leverantören. En hemmaladdning i BRF ska täcka behovet för medelbilisten. Det vill säga <6 mil per dag. Någon som behöver ladda mer kan åka till snabbladdare den gången (givet man har någon på lämpligt avstånd).

Vissa leverantörer (såsom Charge-Amps) installerar trefasladdare även om ni bara erbjuder enfas för att vara framtidssäkrade. Men tänk på att det också blir betydligt dyrare om ni måste uppgradera servisen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av Leo »

Kan det vara så att "fokuset" här i forumet är Teslaägares horizont ;) ;) ;) Dvs med en Tesla så är man van (bortskämd?) med att det "behövs" starkare laddning för att det ska kännas lönt att stoppa i sladden. Dessutom kan ju alla Tesla ta emot åtminstone 11kW. Där Teslaägare antagligen också kör mer "långkörning" eller pendlar längre sträckor än övriga elbilister.

Vi som kört och levt med korträckviddselbilar och laddhybrider kanske har ett lite annorlunda körmönster och uppskattar möjligheten att fylla på med 1x16A. Dessutom klarar många av dessa elbilar inte av mer än så.

Kom ihåg att den genomsnittliga körsträckan för bilar i Sverige trots allt bara är 3-4mil/dag. Där man då emellanåt behöver fylla på lite mer. Men det är ju inga långresor till Åre vi pratar om då. Kanske mer en oplanerad resa att hämta barnen hos en kompis, en extra sväng förbi IKEA osv. Där man inte behöver "ladda fullt" utan snarare "toppa upp" lite grann för att vara säker på att komma hem.

Dock håller jag med om att idag när "lastbalanserade" laddboxar börjar vara vanliga så är det självklart en bra lösning om man sätter upp flera boxar på samma ställe samtidigt. Men på många andra ställen där endast en box sätts upp tycker jag ändå inte man ska klaga på att vissa "bara" har 1x16A. Det är toppen att det sätts upp laddmöjligheter oavsett vad det är och dessutom "räcker" 1-16A till för mångas behov i vardagen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av jeppe_sthlm »

themax skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Håller på med upphandling till vår BRF. Ingen av de tre leverantörer jag pratat med vill rekommendera trefas. De tycker att det är overkill.
Jag håller med leverantören. En hemmaladdning i BRF ska täcka behovet för medelbilisten. Det vill säga <6 mil per dag. Någon som behöver ladda mer kan åka till snabbladdare den gången (givet man har någon på lämpligt avstånd).

Vissa leverantörer (såsom Charge-Amps) installerar trefasladdare även om ni bara erbjuder enfas för att vara framtidssäkrade. Men tänk på att det också blir betydligt dyrare om ni måste uppgradera servisen.
Nu är jag i början på processen, så jag har inte satt mig in i hur detta funkar i praktiken, men min gissning är att det funkar så här:
Om man vill implementera 12 uttag på en 16A säkring, så skulle man kunna lägga 4 uttag på varje fas. Då skulle 4 bilar få dela på 16A med någon form av lastbalansering.
Alternativet skulle då vara att istället dra ut 3 faser till 12 uttag med lastbalansering, vilket ger en betydligt bättre möjlighet att nyttja tillgänglig kapacitet.

Jag kan ha fått det fundamentalt fel, så hjälp mig gärna :)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av Niklas Z »

Man får väl hoppas att de åtminstone drar fram femledarkabel när de ändå håller på, så att det blir enkelt att uppgradera till 3-fasladdning i framtiden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av themax »

jeppe_sthlm skrev:
Nu är jag i början på processen, så jag har inte satt mig in i hur detta funkar i praktiken, men min gissning är att det funkar så här:
Om man vill implementera 12 uttag på en 16A säkring, så skulle man kunna lägga 4 uttag på varje fas. Då skulle 4 bilar få dela på 16A med någon form av lastbalansering.
Alternativet skulle då vara att istället dra ut 3 faser till 12 uttag med lastbalansering, vilket ger en betydligt bättre möjlighet att nyttja tillgänglig kapacitet.

Jag kan ha fått det fundamentalt fel, så hjälp mig gärna :)
Jag skulle säga att det beror på flera saker:

1. Vilken infrastruktur finns idag (finns trefas till varje plats eller är allt "nyinstallation")?
2. Vilken servis har ni till garaget?
3. Hur kommer ni ta betalt av medlemmarna (om ni ska göra det)?
4. Vilket behov av snabbare än 3,7kW finns?
5. Finns någon prisskillnad mellan enfas och trefasladdare med eller utan lastbalansering?

Visst skulle man kunna göra som du skriver ovan; 12x3 fas med lastbalansering istället för 3x3x4 (enfas delat på fyra) med lastbalansering. Men de allra flesta bilar står parkerade 10 timmar per natt i garaget. 3,7 kW och 10 timmar blir 37 kWh. Mer än tillräckligt för de allra flesta.

Kan ni bygga trefas, har budget för det och kan ordna servis som täcker behovet så visst. Men jag tycker ändå att det är som leverantören sagt. Overkill.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av Niklas Z »

Man bör ställa sig frågan "för vem erbjuder vi laddmöjlighet", innan man beslutar vilken kapacitet som skall erbjudas.. Jag tycker att den användarprofil som themax nämner är den rimligaste. Men man kan som sagt se till att ha kablar m m som klarar framtida uppgraderingar om så skulle önskas.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av fth »

themax skrev:
Kan ni bygga trefas, har budget för det och kan ordna servis som täcker behovet så visst. Men jag tycker ändå att det är som leverantören sagt. Overkill.
Men givet samma totala matning, och under förutsättning att prisskillnaden inte blir för stor, så måste väl ändå lastbalanserad trefas vara både bättre och mer framtidssäkrat?

När samtliga platser är upptagna så är ju lösningarna i praktiken likvärdiga, men trefaslösningen är ju helt överlägsen när det är glesare mellan bilarna, i enfaslösningen får du ju max 3.7kW även när du är ensam.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av Remuz »

Kategorin ställen där enfas 16A är vettiga. Huddinge sjukhus där jag ska spendera dagen med sonen
3B48EAFD-7E37-4D0B-BE99-F255F0FAC18D.png
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av jeppe_sthlm »

fth skrev:
themax skrev:
Kan ni bygga trefas, har budget för det och kan ordna servis som täcker behovet så visst. Men jag tycker ändå att det är som leverantören sagt. Overkill.
Men givet samma totala matning, och under förutsättning att prisskillnaden inte blir för stor, så måste väl ändå lastbalanserad trefas vara både bättre och mer framtidssäkrat?

När samtliga platser är upptagna så är ju lösningarna i praktiken likvärdiga, men trefaslösningen är ju helt överlägsen när det är glesare mellan bilarna, i enfaslösningen får du ju max 3.7kW även när du är ensam.

/fth
Det är det inte heller fattar. Abonnemanget är väl ändå alltid 3-fas, så det borde väl inte bli någon skillnad? Lite fetare kablage blir dyrare, men i det stora hela borde det vara en piss i Mississippi. Boxarna är ju de samma också.

Jag måste ha bommat något :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar