Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av Niklas Z »

Man får väl hoppas att de åtminstone drar fram femledarkabel när de ändå håller på, så att det blir enkelt att uppgradera till 3-fasladdning i framtiden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av themax »

jeppe_sthlm skrev:
Nu är jag i början på processen, så jag har inte satt mig in i hur detta funkar i praktiken, men min gissning är att det funkar så här:
Om man vill implementera 12 uttag på en 16A säkring, så skulle man kunna lägga 4 uttag på varje fas. Då skulle 4 bilar få dela på 16A med någon form av lastbalansering.
Alternativet skulle då vara att istället dra ut 3 faser till 12 uttag med lastbalansering, vilket ger en betydligt bättre möjlighet att nyttja tillgänglig kapacitet.

Jag kan ha fått det fundamentalt fel, så hjälp mig gärna :)
Jag skulle säga att det beror på flera saker:

1. Vilken infrastruktur finns idag (finns trefas till varje plats eller är allt "nyinstallation")?
2. Vilken servis har ni till garaget?
3. Hur kommer ni ta betalt av medlemmarna (om ni ska göra det)?
4. Vilket behov av snabbare än 3,7kW finns?
5. Finns någon prisskillnad mellan enfas och trefasladdare med eller utan lastbalansering?

Visst skulle man kunna göra som du skriver ovan; 12x3 fas med lastbalansering istället för 3x3x4 (enfas delat på fyra) med lastbalansering. Men de allra flesta bilar står parkerade 10 timmar per natt i garaget. 3,7 kW och 10 timmar blir 37 kWh. Mer än tillräckligt för de allra flesta.

Kan ni bygga trefas, har budget för det och kan ordna servis som täcker behovet så visst. Men jag tycker ändå att det är som leverantören sagt. Overkill.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av Niklas Z »

Man bör ställa sig frågan "för vem erbjuder vi laddmöjlighet", innan man beslutar vilken kapacitet som skall erbjudas.. Jag tycker att den användarprofil som themax nämner är den rimligaste. Men man kan som sagt se till att ha kablar m m som klarar framtida uppgraderingar om så skulle önskas.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av fth »

themax skrev:
Kan ni bygga trefas, har budget för det och kan ordna servis som täcker behovet så visst. Men jag tycker ändå att det är som leverantören sagt. Overkill.
Men givet samma totala matning, och under förutsättning att prisskillnaden inte blir för stor, så måste väl ändå lastbalanserad trefas vara både bättre och mer framtidssäkrat?

När samtliga platser är upptagna så är ju lösningarna i praktiken likvärdiga, men trefaslösningen är ju helt överlägsen när det är glesare mellan bilarna, i enfaslösningen får du ju max 3.7kW även när du är ensam.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av Remuz »

Kategorin ställen där enfas 16A är vettiga. Huddinge sjukhus där jag ska spendera dagen med sonen
3B48EAFD-7E37-4D0B-BE99-F255F0FAC18D.png
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Varför gnäller folk på 1x16A stolpar?

Inlägg av jeppe_sthlm »

fth skrev:
themax skrev:
Kan ni bygga trefas, har budget för det och kan ordna servis som täcker behovet så visst. Men jag tycker ändå att det är som leverantören sagt. Overkill.
Men givet samma totala matning, och under förutsättning att prisskillnaden inte blir för stor, så måste väl ändå lastbalanserad trefas vara både bättre och mer framtidssäkrat?

När samtliga platser är upptagna så är ju lösningarna i praktiken likvärdiga, men trefaslösningen är ju helt överlägsen när det är glesare mellan bilarna, i enfaslösningen får du ju max 3.7kW även när du är ensam.

/fth
Det är det inte heller fattar. Abonnemanget är väl ändå alltid 3-fas, så det borde väl inte bli någon skillnad? Lite fetare kablage blir dyrare, men i det stora hela borde det vara en piss i Mississippi. Boxarna är ju de samma också.

Jag måste ha bommat något :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar