Destinationsladdare på vandrarhem - tips/hjälp

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Destinationsladdare på vandrarhem - tips/hjälp

Inlägg av Lindstromer »

Hej.

Jag och mina kollegor är lite intresserade av att installera destinationsladdare på vårt vandrarhem.

Såg att Tesla erbjuder deras lösning för hotell, men hur funkar det med tex andra bilmärken, vill inte låsa mig till enbart Tesla utan givetvis ska även andra bilmärken kunna ladda, funkar det rakt av eller hur bör man göra?

Ursäktar om det är många dumma frågor, försökte leta i forumet men hittade inget ur perspektivet hotell -/vandrarhemägare så körde på eget inlägg.

Det vore ju trevligt att kunna erbjuda, men hade behövt lite tips så det blir gjort på ett bra sätt.

Mvh Olaf
Virserums vandrarhem
IMG_20181006_170651.jpg
Senast redigerad av Lindstromer, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Destinationsladdare på vandrarhem - tips/hjälp

Inlägg av boreno »

Det är inga dumma frågor alls.
Det är inte nödvändigt att låsa en destinationsladdare till Tesla, det väljer man själv.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Destinationsladdare på vandrarhem - tips/hjälp

Inlägg av ovelundkvist »

Teslas destinationsladdare går att ställa in så att de fungerar med alla bilar som kan laddas med typ 2-kontakt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Destinationsladdare på vandrarhem - tips/hjälp

Inlägg av bylund »

Teslas destinationsladdning, d v s de som Tesla bjuder på, är låsta till Tesla. Sedan kan man även köpa Tesla Wallconnector, som är samma sak hårdvarumässigt, och de är inte låsta till Tesla.

Fördelen med Teslas destinationsladdning är att de är (eller i alla fall var) gratis för den som sätter upp dem (el och installation får man betala själv vad jag vet), och att man hamnar på kartan i alla Teslor. Det senare är nog värt en del, då någon som letar övernattning då i bilen ser att de kan få laddning hos er.

Många har satt upp en kombination, d v s en Tesla destinationsladdning för att hamna på kartan, och kompletterat med olåsta ladduttag som alla bilar med typ 2-kontakt kan ladda från, så får man det bästa av två världar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar