Trysil, Norge - schuko?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Trysil, Norge - schuko?

Inlägg av Teslaspolen »

Med en sådan här https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... uko-p48960 så kan du ladda på Turistsentrets parkering med din Tesla UMC; det sitter två Typ-2 stolpar på 11 kW vardera, varav en är trasig. Skulle den andra inte vilja starta så finns det två blåa CEE uttag där som jag använt någon gång, senast förra säsongen.

Helt gratis att använda.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Trysil, Norge - schuko?

Inlägg av Alfred »

Etoo skrev:
Tack för allt engagemang i i frågan.
Jag åker från Stockholm, och brukar ta vägen över Ludvika-Malung-Rörbäcksnäs med min fossilbil.
Tänker att istället ta vägen via Mora med Teslan. Chansar på standard-schukon.
Type-2:an vid Turistcentret kan jag ju testa (utgå från de liftarna en förmiddag och ladda ett par timmar). Skulle det bli kris, så verkar det ju även som att laddstolparna i Stöten är ett alternativ.
Valde den vägen när vi utgick från Stockholm och skulle till Sälen förra vintern. Då visade navigatorn i bilen heltokig väg från Mora till Sälen, så plugga på innan så att du märker om den leder dig vilse. Men finns ju bra chans att nya navigationen ger bättre ruttförslag så att man inte behöver bekymra sig.

Min minnesbild av parkeringen utanför mataffären vid Turistcentret (varifrån det även är enkelt att knäppa på skidorna och glida ner för barnbacken vid hotellet) är att det är fler än två type 2. Så kanske är andra stolpar än de Teslaspolen pratar om. Jag gjorde precis som du tänkt göra för att fylla batteriet inför hemfärd. Kunde inte dra mer än 7-8A vid stugan utan att propparna gick, så blev för segt att ladda fullt där pga utflykt till slädhundskörning dagen innan hemfärd. (Kan förövrigt varmt rekommendera det som avbrott i skidåkningen om du har barn!)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Etoo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 maj 2017 15:10

Re: Trysil, Norge - schuko?

Inlägg av Etoo »

Teslaspolen skrev:
Med en sådan här https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... uko-p48960 så kan du ladda på Turistsentrets parkering med din Tesla UMC; det sitter två Typ-2 stolpar på 11 kW vardera, varav en är trasig. Skulle den andra inte vilja starta så finns det två blåa CEE uttag där som jag använt någon gång, senast förra säsongen.

Helt gratis att använda.
Bra tips med CEE-adapter (billiga hängslen :D). Blir en sväng förbi Kjelle i eftermiddag.
Model S 75D 2016 Pearl White
Model 3 LR AWD 2019 Blå, FSD, krok
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Trysil, Norge - schuko?

Inlägg av Teslaspolen »

Alfred skrev:
Etoo skrev:
Tack för allt engagemang i i frågan.
Jag åker från Stockholm, och brukar ta vägen över Ludvika-Malung-Rörbäcksnäs med min fossilbil.
Tänker att istället ta vägen via Mora med Teslan. Chansar på standard-schukon.
Type-2:an vid Turistcentret kan jag ju testa (utgå från de liftarna en förmiddag och ladda ett par timmar). Skulle det bli kris, så verkar det ju även som att laddstolparna i Stöten är ett alternativ.
Valde den vägen när vi utgick från Stockholm och skulle till Sälen förra vintern. Då visade navigatorn i bilen heltokig väg från Mora till Sälen, så plugga på innan så att du märker om den leder dig vilse. Men finns ju bra chans att nya navigationen ger bättre ruttförslag så att man inte behöver bekymra sig.

Min minnesbild av parkeringen utanför mataffären vid Turistcentret (varifrån det även är enkelt att knäppa på skidorna och glida ner för barnbacken vid hotellet) är att det är fler än två type 2. Så kanske är andra stolpar än de Teslaspolen pratar om. Jag gjorde precis som du tänkt göra för att fylla batteriet inför hemfärd. Kunde inte dra mer än 7-8A vid stugan utan att propparna gick, så blev för segt att ladda fullt där pga utflykt till slädhundskörning dagen innan hemfärd. (Kan förövrigt varmt rekommendera det som avbrott i skidåkningen om du har barn!)
Nä då, det är den vit mataffären!
http://api.plugshare.com/view/location/140414
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Trysil, Norge - schuko?

Inlägg av Alfred »

Teslaspolen skrev:
Nä då, det är den vit mataffären!
http://api.plugshare.com/view/location/140414
Ah, okej! Då minns jag säkert fel. Hade för mig att det var typ sex platser totalt. Har i alla fall använt den två gånger och aldrig varit med om att det inte funnits plats.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar