Destinationsladdare på mitt hotell

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Destinationsladdare på mitt hotell

Inlägg av Johan84 »

Hej, jag driver hotell kittelfjäll i vilhelminafjällen och skickade Mail för några månader sedan till tesla och skrev att jag va intresserad av laddare där efter jag beställde min 3a. Har haft en del gäster med tesla som jag brukar låna ut 3fas till i vinter. Fick samtal från Holland för någon dag sedan där en kille sa att dom kunde bjuda på utrustning och att dom ville etablera fler laddare i inlandet på turistorter, närmaste laddare är 112km bort i Vilhelmina. Va 11kw laddare vad jag förstod och om jag tar 4st är 3 låsta till tesla och en olåst. Isf får jag stå för installationen, 44kw max är nog lämpligt då man klarar sig på en 63a anslutning och installationskostnader inte drar iväg. Någon som vet om man kan styra dessa med av/på, effekt eller går dom hela tiden när dom är inkopplade. Vill ju själv ha lite koll på hur mycket el som går ut via dessa och försöka prioritera hotellgästera eller gäster i restaurangen. Någon som vet vad ”praxis” är över elkostnaden mot bilägaren? Vill ju kanske inte att det är kö med norska bilar under perioder när jag har stängt. Kör 1 dec till 1 maj men tycker självklart det hade varit roligt med mer teslaägare på besök men inte att elkostnaden skenar.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Destinationsladdare på mitt hotell

Inlägg av fth »

Jag tror att avtalet med Tesla inte tillåter att du tar betalt för el, vissa ställen försöker komma runt detta genom att ta hutlöst betalt för parkering på dessa platser, det brukar dock bara väcka ont blod, inget jag rekommenderar.

Du kan däremot utan problem begränsa användningen till enbart dina gäster, det är det många ställen som gör, du kan också välja att stänga av laddarna utanför dina öppettider.

Teslas laddare är på max 22kW och dom går att koppla ihop upp till fyra stycken för att lastbalansera. Det går alltså utmärkt att tillåta 22kW laddning, med 63A matning kan en-två bilar ladda med full fart 22kW (om dom kan ta emot det), och upp till fyra bilar med 11kW (vilket också är mycket bra).

Installationen kan kosta en slant, du behöver en jordfelsbrytare typ B till varje WC (dvs fyra st), dom kostar från c:a 1600:- styck, men kan kosta massor mer om din elektriker försöker blåsa dig, priser på upp till 10,000:- styck har förekommit. Det bör inte vara något problem att installera tidur och kontaktor om du vill att strömmen automatiskt skall stängas av utanför säsong och/eller öppettider, annars kan du ju bara stänga av via säkringarna i normcentralen.

Jag skulle gissa att din merförsäljning kommer att vida överstiga elkostnaderna, så det är bara att tuta och köra!

Bra initiativ, ditt hotell hamnar på min "todo-lista"! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Destinationsladdare på mitt hotell

Inlägg av Hertsh »

fth skrev:
Bra initiativ, ditt hotell hamnar på min "todo-lista"! :D

/fth
+1

(vilket fantastiskt hjälpsamt och bra svar) Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Destinationsladdare på mitt hotell

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vi stackare som inte har Tesla utan kommer med annan elbil måste då trängas på en ända laddplats? Fast det kanske inte dyker upp så många andra elbilar i fjällen.

Hörde talas om att taxirörelsen i Saxnäs skulle skaffa eltaxi och en riktig snabbladdare, som eventuellt kunde få lånas om den var ledig, vet du hur det har gått?

Om du får tre låsta laddboxar och en öppen kanske det går att köpa en öppen laddbox till och få fler laddmöjligheter?

Nu öppnar väl klimatklivet igen så du kan söka stöd, då skulle du kunna köpa vilka laddboxar du vill antar jag, om de uppfyller klimatklivets krav.
Oskar Edlund
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 aug 2018 12:29

Re: Destinationsladdare på mitt hotell

Inlägg av Oskar Edlund »

Hör med Hotell Toppen i Storuman hur de gjorde. De har haft sin destinationsladdare ett tag nu.
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jun 2015 21:09
Ort: Spånga, Stockholm

Re: Destinationsladdare på mitt hotell

Inlägg av Plinder »

Kostnaden blir inget större problem;

Med 11kw-laddning så pratar vi om 22kr per timme för en bil. En vanlig elbil laddar fullt i det här läget på 2-8 timmar, men kunden stannar bara precis så länge som behövs då 11kw inte är något man 'varmladdar' på. Ingen kommer att stanna kvar bara för att snika lite el, komma fram är viktigare.

Det går utmärkt att begränsa till att bara serva kunder. Om de bara käkar och åker vidare så laddar de 1-2 timmar max. Vid övernattning så upp till 8 timmar (i sällsynta fall något mer).

I båda fallen har du igen det på notan.

Var juste och lämna påslaget även utanför säsong. Besökare som laddar då kommer att minnas hur smidigt det var till nån annan gång. Om de orkar stanna dock pga inget att göra. Men kanske räddar du någon elbilist.

Se till att lokalinvånarna håller sig borta bara :).
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Destinationsladdare på mitt hotell

Inlägg av Johan84 »

Man ska nog inte bara räkna från det hållet, klart det låter billigt med 22kr för att ladda en skvätt. Har ju ingen aning hur mycket de används så vill ju ha koll via nått räkneverk för totalen och sedan kunna ta beslut om fler laddare eller inte, och ev låta den stå på under sommaren. Men är det 500 pers som laddar 75kwh blir det ju 75000kr men har ju ingen aning alls, beror väll på om man listar sig på både teslas nät och uppladdning.nu. Laddar man fullt när man är i backen och åker skidor en dag är det väll 150kr och då kan det ju va kul om man kommer in på en kopp kaffe iaf :) många tar bilarna upp hit från stugorna och står här hela dagar men är inte in på hotellet.

Är bara teslor som kommit hit än så länge men klart roligt att stödja andra märken också. vi skriver inte ut nånstans nu utan bara folk som varit i kris som kommit in och frågat och då löser man det ju självklart. Har haft en del kontakt med klimatklivet när vi hade företagar dagar här uppe men lät som stödpengarna för installation va slut nu men hon skulle kolla upp lite och återkomma men va 6-8 veckor sedan. Ska börja med att ta in en offert på installationen så får man se vad man har råd med. Inga stora marginaler direkt i hotellbranschen men att erbjuda till gäster kan leda till nya gäster och tycker det är fantastiskt bra att fler börjar köra på el.

Ska kolla med hotell toppen hur det går för dom men där är det nog bara deras gäster som parkerar, sen finns det ju superchargers där nu också.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Destinationsladdare på mitt hotell

Inlägg av Mats »

Med 11kw borde ingen behöva står där mer än max 12 timmar. Om det finns risk för iceing mm, ta lite administrationstid och se till att man får boka en plats antingen heldag eller natt med sån tillståndslapp i rutan. Kanske lås på laddsladdar som i Romme? Bra också att separera platserna så ni minskar iceing. Det ska vara svårt för andra att göra fel, parkera fel. Längst bort eller separat parkering, Skylta med förbud utan tillstånd osv.

Stor skillnad att åka till ett ställe där det är ordning och reda på laddmöjligheterna och att åka till ett ställe där man ändå inte vet att man ska kunna ladda pga iceing, folk som lämnar färdigladdade bilar dagar osv.

Lite regler och admin höjer värdet för gästen.

Man kanske ska ta och besöka er, såg trevligt ut!
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Destinationsladdare på mitt hotell

Inlägg av larsw »

När du inte har öppet, bara bryt strömmen m säkringarna. Sätt upp skylt om ej öppet, och info via Tesla om ”guests only”. Flera hotell som har ”guests only, booking needed” för sina destinationsladdare. Du kan rent av bryta säkringen till respektive laddare när den är obokad.
Författare och bloggare. Model S 2023
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Destinationsladdare på mitt hotell

Inlägg av Smutt »

larsw skrev:
När du inte har öppet, bara bryt strömmen m säkringarna. Sätt upp skylt om ej öppet, och info via Tesla om ”guests only”. Flera hotell som har ”guests only, booking needed” för sina destinationsladdare. Du kan rent av bryta säkringen till respektive laddare när den är obokad.
Bättre med en brytare säkringarna går sönder ganska fort
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Destinationsladdare på mitt hotell

Inlägg av Schelin »

Fördelen med Teslas laddare du syns i alla bilar. Bilar mycket och väljer hotel från bilen, väldigt smidigt. Ofta ringa jag innan och kolla så laddaren är ledig. Självklart ska du bara serva dina kunder, tänk på väldigt tydlig skyltning. Parkerade på ett hotell där det stod endast för hotellets gäster, vi var ett stort sällskap på över 10 personer som åt och drack så elkostnader några timmar är försumbar. Det tråkiga var att när jag kom ut hade jag en parkeringsbot och hotellet kunde inte plocka bort den utan jag var tvungen att bestrida det.

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Destinationsladdare på mitt hotell

Inlägg av Johan84 »

Bra tips från alla. Men tydlig info på hemsidan, skyltar vid laddplatserna för att undvika iceing, och garanterat inga parkeringsböter lovar jag
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Skriv svar