Destination chargers - Göteborg

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Karma
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 apr 2019 21:49

Destination chargers - Göteborg

Inlägg av Karma »

Hei!

Min kone, min datter og jeg reiser fra Norge til Öland i sommer i vår nye Tesla Model 3. Vi kommer til å stoppe i Göteborg og bo på ett av hotellene med destination chargers.

Er det noen av dere som har erfaring med noen av Göteborgs destination chargers? Hvor mye betaler man? Kan man stå parkert hele natten? Kan man booke plass i forkant? Osv.

Håper på positive tilbakemeldinger :)
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Destination chargers - Göteborg

Inlägg av Alfred »

Flera av hotellen i närheten av centralstationen använder parkeringshuset i Nordstan som sitt garage för gästparkering. Där finns rätt mänga laddplatser som duger utmärkt för destinationsladdning. Har använt flera gånger och aldrig haft problem att det varit fullt. Genom hotellen får man rabatterad taxa så om jag minns rätt kostar det inte mer än vad parkering kostat för fossilbil. För exakt pris får du kolla med hotellet.

Comfort hotell vid Stenpiren har två platser i eget garage. Dessa ska numera förbokas vilket ställde till det för oss vid andra besöket (eftersom vi då ”visste” från första besöket att man inte kunde boka). Där kan platserna alltså ta slut, men om man förbokat är man ju garanterad plats, så egentligen att föredra.

Jag har haft svårt att hitta annan destinationsladdning i Göteborg, men kan säkert finnas något ställe jag missat och andra kan upplysa om.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Destination chargers - Göteborg

Inlägg av Feddan »

Gothia towers (nära Liseberg) och Hotell Avalon (Kungsportsplatsen) har båda Tesla Destination chargers. Båda kostar parkeringen.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Destination chargers - Göteborg

Inlägg av jeppe_sthlm »

Hotel Örgryte har inga egna laddare, men det finns ett garage (Prästgårdsängen) tvärs över gatan där det finns 10 st 11kW inCharge laddare. Har laddat där många gånger och det har aldrig varit mer än en plats upptagen.

Hotellet i sig är ganska slitet, men billigt.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Destination chargers - Göteborg

Inlägg av larsw »

Radisson Blu Riverside* på Lindholmen har två Tesla Destination Chargers. Kostar dygnsparkering, typ 120:-. Å andra sidan finns det timparkering med långsammare 3.7 kW-laddare 150 meter bort.

Gothia Towers* kan du förboka destination charger. Minns inte vad det kostar, några hundralappar, inklusive Valet-parking. Tillägg: Upper House* på Gothia tar otroliga 395:- SEK per dygn för Destination Charger med Valet parking. Antagligen samma pris får Gothia. Ordinarie hotellparkering är 195:- SEK. Billigare parkera vid Valhalla-badets laddare nedan. Dock är man bakom lås och bom på Gothia/Upper House parkering och får 11 kW.

Annars finns det vanlig parkering med laddare vid t ex Valhallabadet inom gångavtstånd från Gothia Towers*, Hotel Scandic Opalen* mfl. De flesta vanliga P-hus har laddare. Tvärs över gatan från Scandic Opalen* finns det en rad laddare i ett P-hus med vanlig P-taxa. Finns även på markparkeringen vid Heden (25/h dagtid, 9/h nattetid, 3.7 kW Schuko) vid Hotel Liseberg, även då gångavstånd till hotellen på Kungsportsavenyen (Park Avenue, Scandic Rubinen*, Bellora*).

I P-hus Focus (där Gothia/Upper House parkering ligger, dock bakom grindar) finns 3.7 kW-laddare som kostar 25/tim 8-22 och 9/timme nattetid. Samma parkeringspriser och laddstyrka vid Valhallabadet.

Ska du ta hotell centralt finns laddare i P-hus Nordstan och P-hus City (t ex Post Hotel, Hotell Eggers, Hotel Scandic Europa, Dorsia*, Pigalle*, Avalon*, Radisson), om inte hotellen har egna. P-hus City 280 per dygn, 3.7 kW. P-hus Nordstan 210/dygn också 3.7 kW.

Vill du ha upplevelsebaserade hotell är Dorsia* eller Pigalle* att rekommendera, men är väl de dyraste i stan. Avalon är överskattat imho. Gothia* eller mkt dyrare hotell-i-hotell Upper House* (då ingår gratis spa) är aldrig fel.

Titta på uppladdning.nu för att hitta laddare. Eller skriv vilket hotell du vill bo på, så kan vi säga var det finns laddare.

* Hotell jag bott på
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Destination chargers - Göteborg

Inlägg av manks »

Hittar du inget bra så kan få ladda och parkera hos mig. Villaområde med 5min gång väg till spårvagn.
Är jag hemma så skjutsar jag så klart in er till hotellet.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Destination chargers - Göteborg

Inlägg av jeppe_sthlm »

larsw skrev:
Radisson Blu Riverside* på Lindholmen har två Tesla Destination Chargers. Kostar dygnsparkering, typ 120:-. Å andra sidan finns det timparkering med långsammare 3.7 kW-laddare 150 meter bort.

Gothia Towers* kan du förboka destination charger. Minns inte vad det kostar, några hundralappar, inklusive Valet-parking. Tillägg: Upper House* på Gothia tar otroliga 395:- SEK per dygn för Destination Charger med Valet parking. Antagligen samma pris får Gothia. Ordinarie hotellparkering är 195:- SEK. Billigare parkera vid Valhalla-badets laddare nedan. Dock är man bakom lås och bom på Gothia/Upper House parkering och får 11 kW.

Annars finns det vanlig parkering med laddare vid t ex Valhallabadet inom gångavtstånd från Gothia Towers*, Hotel Scandic Opalen* mfl. De flesta vanliga P-hus har laddare. Tvärs över gatan från Scandic Opalen* finns det en rad laddare i ett P-hus med vanlig P-taxa. Finns även på markparkeringen vid Heden (25/h dagtid, 9/h nattetid, 3.7 kW Schuko) vid Hotel Liseberg, även då gångavstånd till hotellen på Kungsportsavenyen (Park Avenue, Scandic Rubinen*, Bellora*).

I P-hus Focus (där Gothia/Upper House parkering ligger, dock bakom grindar) finns 3.7 kW-laddare som kostar 25/tim 8-22 och 9/timme nattetid. Samma parkeringspriser och laddstyrka vid Valhallabadet.

Ska du ta hotell centralt finns laddare i P-hus Nordstan och P-hus City (t ex Post Hotel, Hotell Eggers, Hotel Scandic Europa, Dorsia*, Pigalle*, Avalon*, Radisson), om inte hotellen har egna. P-hus City 280 per dygn, 3.7 kW. P-hus Nordstan 210/dygn också 3.7 kW.

Vill du ha upplevelsebaserade hotell är Dorsia* eller Pigalle* att rekommendera, men är väl de dyraste i stan. Avalon är överskattat imho. Gothia* eller mkt dyrare hotell-i-hotell Upper House* (då ingår gratis spa) är aldrig fel.

Titta på uppladdning.nu för att hitta laddare. Eller skriv vilket hotell du vill bo på, så kan vi säga var det finns laddare.

* Hotell jag bott på
Grym sammanställning!!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Karma
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 apr 2019 21:49

Re: Destination chargers - Göteborg

Inlägg av Karma »

Tusen takk for veldig gode tilbakemeldinger!

Jeg har sjekket ut litt selv og kom frem til dette:
Avalon Hotel 2 tesla (11kW) (495 kr pr. natt)
Comfort Hotel 2 tesla (11kW) (195 kr pr. natt)
Gothia Towers 3 tesla (15kW) (225 kr pr. natt)
Radisson Blu Scandinavia 2 tesla (22kW) (Usikkert)
Radisson Blu Riverside 2 tesla (2kW)
Sjömagasinet 2 tesla (11kW)
Hotel & Ristorante Bellona 2 tesla (11kW)
Arken Hotel & Art Garden 2 tesla (22kW)
Sankt Jorgen Park Resort 2 tesla (11kW)

Ettersom vi har et lite barn med oss, så tenker vi at booker oss inn et sted som ligger litt utenfor sentrum.
Vi endte opp med Arken Hotel & Art Garden, så nå gjenstår det å se hvordan det blir :)

Takk igjen for alle tilbakemeldinger!
Skriv svar