Hjälp i djungeln av standards för laddning

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pano
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 mar 2019 12:27

Hjälp i djungeln av standards för laddning

Inlägg av pano »

Hej!

Har en MX uttagen i april 2019 som jag funderar på hur man skall optimera möjlighet att ladda snabbt på fler ställen än SC.

Vad är det bästa att göra? Vilken/vilka adapter skall man satsa på? CHAdeMO eller vad?

Ser också att man kan lämna in för att justera för att få CCS möjlighet.

Vad är bäst att göra? Nån som vill dela med sig av sina tankar?

/Patrik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp i djungeln av standards för laddning

Inlägg av Bjelke »

CCS-modd finns inte riktigt än men CHAdeMO-adapter går iaf att köpa nu och kan vara smart.
Det var väl allt om man pratar om snabb-laddning...

Sedan så har du antagligen bara en 1-fas-UMC och där kommer väl det bästa tipset, att skaffa en 3-fas-variant (behöver inte vara Teslas egna)
och dessutom så följde väl den blå laddkabeln med så du kan ladda på alla typ 2-ställen också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pano
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 mar 2019 12:27

Re: Hjälp i djungeln av standards för laddning

Inlägg av pano »

Hur är det på laddstationer för Chademo, behöver man egna kablar också eller finns det normalt en fast på stolpen? Klarar man sig med att ha en adapter?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hjälp i djungeln av standards för laddning

Inlägg av helix »

pano skrev:
Hur är det på laddstationer för Chademo, behöver man egna kablar också eller finns det normalt en fast på stolpen? Klarar man sig med att ha en adapter?
Det finns alltid sladd på CHAdeMO, men du behöver som sagt adapter för att ladda.

Om du har behov av att snabbladda utanför SuC-nätverket innan sommaren så kan en CHAdeMO-adapter vara vettigt, men är det mer något som är nice-to-have hade jag alla dagar i veckan väntat på att CCS-uppgraderingen/adaptern kommer i början av juni och fixat det till bilen då. Prissättningen för CCS är dessutom den samma inklusive adapter som du i dagsläget får betala för en CHAdeMO-adapter ny om du köper av Tesla.

De ställena som bara har CHAdeMO och inte CCS är räknade på en hand. Det finns alltså extremt få så när väl CCS-adaptern kommer till X/S så blir CHAdeMO-adaptern nästan meningslös. Dessutom klarar inte CHAdeMO-adaptern mer än 50kW och är ganska klumpig, medan CCS-adaptern är smidig mellanplugg och klarar av effekter kring 120kW om laddaren kan ge denna output.

Jag skulle inte betala en krona över 2000kr i dagsläget för en CHAdeMO-adapter och skulle jag inte vara i akut behov av en innan sommaren skulle jag inte köpa någon alls :)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hjälp i djungeln av standards för laddning

Inlägg av EnTraktor »

Jag skulle inte satsa på Chademo i maj 2019. Den är en japansk standard som i dagsläget klarar max ca 45 kW och som långsamt kommer dö ut i Europa.
Om Supercharger nätverket inte räcker för dig vänta till juni och uppgradera med CCS.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hjälp i djungeln av standards för laddning

Inlägg av bylund »

Chademo brukar man kunna låna av någon på forumet om man behöver för en specifik resa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Hjälp i djungeln av standards för laddning

Inlägg av Verdi »

CCS-modifiering inklusive adapter går att boka från 1 juni. Samma pris som en ny Chademo-adapter. Drygt 5000:-.

Finns ingen anledning att skaffa Chademo-adapter nu.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Hjälp i djungeln av standards för laddning

Inlägg av Hammar »

Enda anledningen till att skaffa Chademo är väl om man skall ta Teslan till Baltikum. Estland har ju ett väl utbyggt nät av Chademo laddare. Dessa är väl nästan enbart Chademo, och inte Chademo och CCS som de snabbladdare som finns i Sverige.
Skriv svar