Problem med min WC
Moderator: Redaktion
Problem med min WC
Jag kan väldigt lite om elinstallationer men i mitt elskåp så har jag separata snabbsäkringar för min Tesla Wall Connector. En som bryter allt och så en säkring för varje fas. Nu har det börjat krångla mer och mer och en av faserna bryter hela tiden och det börjar bli ett problem för man kan aldrig lita på att bilen laddar utan måste springa och slå på den där brytaren i tid och otid.
Jag ringde precis elektrikern som gjort installationen. Jag tänkte han kunde komma och kolla men han sa att det måste vara WC:n som är felaktig på nåt vis och att installationen är korrekt. Jag tror honom för det här är min andra WC (den första fick det klassiska felet med handtaget) och den första bröt aldrig laddningen. Men den här har krånglat och blivit sämre och sämre. Nu är det nästan hopplöst.
Är det någon annan som haft ett liknande fel? Och i så fall, vad kan man göra? Förutom det uppenbara att byta ut WC:n.
Jag ringde precis elektrikern som gjort installationen. Jag tänkte han kunde komma och kolla men han sa att det måste vara WC:n som är felaktig på nåt vis och att installationen är korrekt. Jag tror honom för det här är min andra WC (den första fick det klassiska felet med handtaget) och den första bröt aldrig laddningen. Men den här har krånglat och blivit sämre och sämre. Nu är det nästan hopplöst.
Är det någon annan som haft ett liknande fel? Och i så fall, vad kan man göra? Förutom det uppenbara att byta ut WC:n.
Re: Problem med min WC
Ingen expert i ämnet. Men det finns olika tröghet på säkringar, alltaå hur långt "överskjut" från säkringen som medges. Tror de klassas A, B, C osv.
Prova att byta säkringarna till en trögare variant. (förutsätter att du har automatsäkringar)
Prova att byta säkringarna till en trögare variant. (förutsätter att du har automatsäkringar)
Re: Problem med min WC
Som inlägget ovan säger så kan de vara att du behöver en trög säkring, kolla om de står typ c16 eller b16 för en 16 amp säkring.
Du kan ju även prova att dra ner effekten till tex 13 ampere så har du lite marginal mot vad säkringen ska klara, klarar den av 13 ampere så tror jag de är säkringen som byter lite för lätt.
Jag utgår från att det är 16 ampere säkring du har och att du laddare på denna effekten också.
Du kan ju även prova att dra ner effekten till tex 13 ampere så har du lite marginal mot vad säkringen ska klara, klarar den av 13 ampere så tror jag de är säkringen som byter lite för lätt.
Jag utgår från att det är 16 ampere säkring du har och att du laddare på denna effekten också.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Problem med min WC
Automatsäkringar är dessutom inte konstruerade att bara ”vippa tillbaka” hur mycket som helst. Det kan alltså vara säkringarna.Alx skrev:Ingen expert i ämnet. Men det finns olika tröghet på säkringar, alltaå hur långt "överskjut" från säkringen som medges. Tror de klassas A, B, C osv.
Prova att byta säkringarna till en trögare variant. (förutsätter att du har automatsäkringar)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Problem med min WC
chaffis75 skrev:Som inlägget ovan säger så kan de vara att du behöver en trög säkring, kolla om de står typ c16 eller b16 för en 16 amp säkring.
Du kan ju även prova att dra ner effekten till tex 13 ampere så har du lite marginal mot vad säkringen ska klara, klarar den av 13 ampere så tror jag de är säkringen som byter lite för lätt.
Jag utgår från att det är 16 ampere säkring du har och att du laddare på denna effekten också.
Laddar mest i3:an hemma och den står på "reducerad" vilket betyder ~10A. Det borde den klara. Men den har även brutit laddningen på Teslan och den är nedställd till 10A också.
Re: Problem med min WC
Fortfarande lite oklart om de är 16 amp säkring du har men jag utgår från de.Verdi skrev:chaffis75 skrev:Som inlägget ovan säger så kan de vara att du behöver en trög säkring, kolla om de står typ c16 eller b16 för en 16 amp säkring.
Du kan ju även prova att dra ner effekten till tex 13 ampere så har du lite marginal mot vad säkringen ska klara, klarar den av 13 ampere så tror jag de är säkringen som byter lite för lätt.
Jag utgår från att det är 16 ampere säkring du har och att du laddare på denna effekten också.
Laddar mest i3:an hemma och den står på "reducerad" vilket betyder ~10A. Det borde den klara. Men den har även brutit laddningen på Teslan och den är nedställd till 10A också.
Nu har jag skrivit o detta inlägg flera gånger. Ju mer jag tänker på de desto mer osäker blir jag på vad felet är. En säkring slår ju bara av om man belastar den gör mycket. I ditt fall har du god marginal så vad kan då vara fel. Jo antingen säkringen som helt enkelt blivit överkänslig och slår av vid fel fel ström eller så har du någon slags kortslutning som gör att du drar för mycket ström så säkringen slår av.
Helt ärligt tror jag mest på att de ä fel på säkringen speciellt eftersom du säger de blir allt vanligare att du får felet, dvs säkringen slits för varje gång.
Något du kan be din elektriker göra är att mäta strömmen och se om de överskrids eller inte.
Ja låter som en konstigt fel. Hoppas inlägget inte blev för konstigt då jag mer eller mindre resonerar med mig själv längs vägen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Problem med min WC
En automatsäkring 16A kostar ju mellan 50 och 100kr. Byt eländet och se om det blir bättre.
Billigare att byta den än att byta ut din WC för 5000kr.
Billigare att byta den än att byta ut din WC för 5000kr.
Re: Problem med min WC
De är väl inte priset på en säkring som är problemet utan att han måste ha en elektriker som gör jobbet, dvs betydligt dyrare än 100 kr. Men de är ju inte helt osannolikt de är säkringen.[JM] skrev:En automatsäkring 16A kostar ju mellan 50 och 100kr. Byt eländet och se om det blir bättre.
Billigare att byta den än att byta ut din WC för 5000kr.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Problem med min WC
Tar typ 15min max att byta. Kan ju inte bli värdens dyraste.
Är förövrigt en barnlek att göra själv om man är bekväm med el.
Ungefär lika svårt som att byta ett väggutag inomhus
Är förövrigt en barnlek att göra själv om man är bekväm med el.
Ungefär lika svårt som att byta ett väggutag inomhus
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Problem med min WC
Sorry, kunde inte låta bli - Har du testat att spola?Problem med min WC
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Problem med min WC
Det som i slutändan gör att en säkring går är ju temperaturen. Är det dålig koppling vid säkringen så kan mer värmeutveckling ske där vilket kan trigga säkringen.
Ladda bilen och kolla med värmekamera om det blir varmt efter en halvtimme eller så.
Ladda bilen och kolla med värmekamera om det blir varmt efter en halvtimme eller så.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Problem med min WC
Jag brukar faktiskt aldrig ladda Teslan hemma. Men ikväll tänkte jag testa om WC:n bryter lika ofta med den. Men nej. Nu har den stått och laddat i över 3 timmar. 3x10A. Funkar hur bra som helst.
Det är alltså i3:an som är problemet. Igår fick jag slå på brytaren 3-4 ggr för att ladda biljäveln. Vagnskadegarantin gick ut sista augusti också. 10 tusen per år i helförsäkring... Och den fria servicen är slut.
Kör alldeles för mycket med min Model S så det garanterade återköpspriset minskar med 16:-/milen. Skulle kunna pendla i i3:an men jag blir åksjuk i den även om jag kör själv. Och så fungerar inte den norska UMC:n med trefas på den som jag hade hoppats.
Skulle även vara lite nice med dragkrok...
Ja ni ser ju vart det lutar. Provkörning på tisdag!
Sorry taliz och de andra fanboysen. Jag får eventuellt ta och bryta mitt löfte om att aldrig...
Det är alltså i3:an som är problemet. Igår fick jag slå på brytaren 3-4 ggr för att ladda biljäveln. Vagnskadegarantin gick ut sista augusti också. 10 tusen per år i helförsäkring... Och den fria servicen är slut.
Kör alldeles för mycket med min Model S så det garanterade återköpspriset minskar med 16:-/milen. Skulle kunna pendla i i3:an men jag blir åksjuk i den även om jag kör själv. Och så fungerar inte den norska UMC:n med trefas på den som jag hade hoppats.
Skulle även vara lite nice med dragkrok...
Ja ni ser ju vart det lutar. Provkörning på tisdag!
Sorry taliz och de andra fanboysen. Jag får eventuellt ta och bryta mitt löfte om att aldrig...
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Problem med min WC
Verdi skrev:Jag brukar faktiskt aldrig ladda Teslan hemma. Men ikväll tänkte jag testa om WC:n bryter lika ofta med den. Men nej. Nu har den stått och laddat i över 3 timmar. 3x10A. Funkar hur bra som helst.
Det är alltså i3:an som är problemet. Igår fick jag slå på brytaren 3-4 ggr för att ladda biljäveln. Vagnskadegarantin gick ut sista augusti också. 10 tusen per år i helförsäkring... Och den fria servicen är slut.
Kör alldeles för mycket med min Model S så det garanterade återköpspriset minskar med 16:-/milen. Skulle kunna pendla i i3:an men jag blir åksjuk i den även om jag kör själv. Och så fungerar inte den norska UMC:n med trefas på den som jag hade hoppats.
Skulle även vara lite nice med dragkrok...
Ja ni ser ju vart det lutar. Provkörning på tisdag!
Sorry taliz och de andra fanboysen. Jag får eventuellt ta och bryta mitt löfte om att aldrig...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Problem med min WC
taliz skrev:Verdi skrev:Jag brukar faktiskt aldrig ladda Teslan hemma. Men ikväll tänkte jag testa om WC:n bryter lika ofta med den. Men nej. Nu har den stått och laddat i över 3 timmar. 3x10A. Funkar hur bra som helst.
Det är alltså i3:an som är problemet. Igår fick jag slå på brytaren 3-4 ggr för att ladda biljäveln. Vagnskadegarantin gick ut sista augusti också. 10 tusen per år i helförsäkring... Och den fria servicen är slut.
Kör alldeles för mycket med min Model S så det garanterade återköpspriset minskar med 16:-/milen. Skulle kunna pendla i i3:an men jag blir åksjuk i den även om jag kör själv. Och så fungerar inte den norska UMC:n med trefas på den som jag hade hoppats.
Skulle även vara lite nice med dragkrok...
Ja ni ser ju vart det lutar. Provkörning på tisdag!
Sorry taliz och de andra fanboysen. Jag får eventuellt ta och bryta mitt löfte om att aldrig...
Hmmm. Det här gick fort. Mindre än en vecka från reservation till leverans. Är dock inte helt på det klara med vad jag har förbundit mig till.
Kan jag åka och kolla på den imorgon redan och se om den är "ok"? Har ändå vägarna förbi.
Re: Problem med min WC
Huset längst ner till höger i bilden.Verdi skrev:Är det hit man ska?
Till höger om den stora parkeringen.
BTW . Den vita fyrkanten utanför entrén är en SuC
Placerad nål
Nära Sigtuna N
https://maps.app.goo.gl/CxwrmkDn4gc32bDZ7
Re: Problem med min WC
Hoppade av. Var så oklart med förmånsvärdet och allt.
Däremot tyckte jag den Performance jag fick provköra gick mycket tystare än jag räknat med. Kanske var snäll asfalt runt testslingan men jag tyckte absolut inte det var nåt att anmärka på.
Däremot tyckte jag den Performance jag fick provköra gick mycket tystare än jag räknat med. Kanske var snäll asfalt runt testslingan men jag tyckte absolut inte det var nåt att anmärka på.
Re: Problem med min WC
Kunde dom inte låta bli att uppdatera registret?Verdi skrev:Hoppade av. Var så oklart med förmånsvärdet och allt.
Däremot tyckte jag den Performance jag fick provköra gick mycket tystare än jag räknat med. Kanske var snäll asfalt runt testslingan men jag tyckte absolut inte det var nåt att anmärka på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Problem med min WC
Känner jag Tesla rätt så kommer de glömma bort att uppdatera i vilket fall men jag törs inte chansa.taliz skrev:Kunde dom inte låta bli att uppdatera registret?Verdi skrev:Hoppade av. Var så oklart med förmånsvärdet och allt.
Däremot tyckte jag den Performance jag fick provköra gick mycket tystare än jag räknat med. Kanske var snäll asfalt runt testslingan men jag tyckte absolut inte det var nåt att anmärka på.
Re: Problem med min WC
var det en performance? jag tror den har ett förmånsväder på ca 8500. Min LR har 3800 i månaden, jag valde den pga det för jag har AB. Dessutom så noll till hundra på 4,3 räcker rätt bra. Gasar sällan speciellt mycket. Ligger på en förbrukning på 160-175 för det mesta.Verdi skrev:Hoppade av. Var så oklart med förmånsvärdet och allt.
Däremot tyckte jag den Performance jag fick provköra gick mycket tystare än jag räknat med. Kanske var snäll asfalt runt testslingan men jag tyckte absolut inte det var nåt att anmärka på.
Re: Problem med min WC
Kanske beror helt på vilken bil man får, eller så har de blivit bättre på senare tid. Min bil är helt tyst (jämför med Mercedes E-klass) upp till 120 km/h men över det så börjar den låta ordentligt. Vet inte om det beror på att mina paneler sitter rätt, vilket jag tycker att de gör. Eller om det helt enkelt är så att de som klagar alla ligger i 140.Verdi skrev:Hoppade av. Var så oklart med förmånsvärdet och allt.
Däremot tyckte jag den Performance jag fick provköra gick mycket tystare än jag räknat med. Kanske var snäll asfalt runt testslingan men jag tyckte absolut inte det var nåt att anmärka på.