Hur fungerar laddning utöver SuC?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Hur fungerar laddning utöver SuC?

Inlägg av Alzie »

Hej,

Har hittills endast laddat genom Superchargers, och funderar hur det fungerar med alla andra laddare såsom destination chargers, elbolagens egna, Ionity osv?

Har alla sina egna ekosystem med diverse blippar, appar, medlemsskap och vissa där man kan betala med kredit/debit kort?

Det må vara en jättedum fråga, men hur fungerar det egentligen?

Tack! 8-)
Verdi

Re: Hur fungerar laddning utöver SuC?

Inlägg av Verdi »

Jag har kört Tesla i 2 år och 3 månader (~7500 mil). Har laddat den hemma, på jobbet, på SuC och någon enstaka Tesla destinationsladdare (Gröna Lund, Romme Alpin, nåt hotell i Danmark och kanske nåt ställe till). Har _aldrig_ använt den blå typ2-kabeln och jag använde _aldrig_ min Chademo-adapter. Nu har jag CCS-adapter. Får se om den blir använd men det är tveksamt.

Skaffade brickor och taggar i början men sen blev de liggande.
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Hur fungerar laddning utöver SuC?

Inlägg av Alzie »

Ok, bra input! Tack.

Hur fungerar Destination Chargers då? Är de som vilken annan laddare som helst eller har Tesla någon koppling till dem?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur fungerar laddning utöver SuC?

Inlägg av e5m1r »

Det beror på.....
Först vill du kanske helst snabbladda
Om du har M3 är du fine annars behöver du antingen CCS elle ChaDeMo adapter
Givetvis finns vanlig type 2 om du vill lada som på dest charger
EOn brukar ha kortläsare men annars är det tagg / app som gäller
Själv har jag tagg/kort till
Bee ( fd clever )
Vattenfall
Charge&drive
Eon
Eways
App för
Ionity
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur fungerar laddning utöver SuC?

Inlägg av e5m1r »

Alzie skrev:
Ok, bra input! Tack.

Hur fungerar Destination Chargers då? Är de som vilken annan laddare som helst eller har Tesla någon koppling till dem?
Olika
Vissa är gratis andra kostar lite
Du måste vara ”gäst” på stället som erbjuder dest charging
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Hur fungerar laddning utöver SuC?

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Alzie skrev:
Ok, bra input! Tack.

Hur fungerar Destination Chargers då? Är de som vilken annan laddare som helst eller har Tesla någon koppling till dem?
Olika
Vissa är gratis andra kostar lite
Du måste vara ”gäst” på stället som erbjuder dest charging
Det beror på var de sitter. Oftast är det ju hotell och då bör man åtminstone fråga. Men det finns även laddare som sitter mer publikt. T ex på parkeringen utanför Grönan.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Hur fungerar laddning utöver SuC?

Inlägg av sven-labil »

Träsket med alla olika appar och transponders verkar inte lika nödvändigt att navigera som när jag hade en Leaf. Har bara använt Supercharger och gratis typ 2 laddare i Sverige. Skaffade dock efter tips på forumet ett Plugsurfing-konto inför en tur genom Tyskland. Från det får man tillgång till 110000 laddplatser som andra firmor satt upp. Använde det bara en gång, men det funkade smidigt och möjliggjorde en roligare rutt.
Bokade två hotell med destination charger. (Då bokade jag alltså en parkeringsplats med laddare.) De hade helt enkelt satt upp ett par wallchargers. (På ena stället var det nåt fel på laddaren eller inkopplingen på min plats, med som tur var hade de en lång trefasskarvsladd.) Enda kopplingen till Tesla antar jag är att de anmält sig för att synas på Teslas laddkarta?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Verdi

Re: Hur fungerar laddning utöver SuC?

Inlägg av Verdi »

sven-labil skrev:
Träsket med alla olika appar och transponders verkar inte lika nödvändigt att navigera som när jag hade en Leaf. Har bara använt Supercharger och gratis typ 2 laddare i Sverige. Skaffade dock efter tips på forumet ett Plugsurfing-konto inför en tur genom Tyskland. Från det får man tillgång till 110000 laddplatser som andra firmor satt upp. Använde det bara en gång, men det funkade smidigt och möjliggjorde en roligare rutt.
Bokade två hotell med destination charger. (Då bokade jag alltså en parkeringsplats med laddare.) De hade helt enkelt satt upp ett par wallchargers. (På ena stället var det nåt fel på laddaren eller inkopplingen på min plats, med som tur var hade de en lång trefasskarvsladd.) Enda kopplingen till Tesla antar jag är att de anmält sig för att synas på Teslas laddkarta?

Jag tror de får själva WC:n mot att de står för elen.
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Hur fungerar laddning utöver SuC?

Inlägg av Alzie »

Tack! Nu förstår jag hur det ligger till :)
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Hur fungerar laddning utöver SuC?

Inlägg av lawgiver »

Själv så bor jag för långt från SuC för att det skall vara praktiskt att ladda där och är fast i en samfällighet som hittills visat lite intresse för laddmöjligheter så jag skaffade de kort och tags som nämnts ovan men även abb med fast pris från Bee.
399kr i månaden för obegränsad laddning...undras hur länge det kommer att vara bara, för på mig så gör de en förlustaffär. :)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Hur fungerar laddning utöver SuC?

Inlägg av Snubblaren »

lawgiver skrev:
Själv så bor jag för långt från SuC för att det skall vara praktiskt att ladda där och är fast i en samfällighet som hittills visat lite intresse för laddmöjligheter så jag skaffade de kort och tags som nämnts ovan men även abb med fast pris från Bee.
399kr i månaden för obegränsad laddning...undras hur länge det kommer att vara bara, för på mig så gör de en förlustaffär. :)
Bara att koppla en inverter på 12v batteriet så har du gratis el hemma :lol:
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Hur fungerar laddning utöver SuC?

Inlägg av lawgiver »

Snubblaren skrev:
lawgiver skrev:
Själv så bor jag för långt från SuC för att det skall vara praktiskt att ladda där och är fast i en samfällighet som hittills visat lite intresse för laddmöjligheter så jag skaffade de kort och tags som nämnts ovan men även abb med fast pris från Bee.
399kr i månaden för obegränsad laddning...undras hur länge det kommer att vara bara, för på mig så gör de en förlustaffär. :)
Bara att koppla en inverter på 12v batteriet så har du gratis el hemma :lol:
Haha eller om det gick att köra megainverter direkt på 375v packet i bilen.... :)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Skriv svar