Laddning i Branäs

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Laddning i Branäs

Inlägg av MangeT »

Hej!
Ska upp till Branäs skidanläggning i januari och letar laddning på nätet men hittar inget men så kommer jag att tänka på detta eminenta forum. Vi ska bo på mountain lodge och tänkte höra om någon tagit sin Tesla dit och hittat någon laddningsmöjlighet?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Laddning i Branäs

Inlägg av thomas76 »

Hej Mange!
jag har ingen Tesla än men den är beställd :) Men jag var i förebyggande syfte i kontakt med personalen på Branäs fritidscenter som sa att laddning hos dom inte var några problem.
Enda man behövde var en egen laddsladd och sen kontakta personalen på 054-132600 eller info@branas.se
Vet inte vilken laddmöjlighet dom erbjuder eller om det är gratis. Sämsta fall så är det väl 230V 10A
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Laddning i Branäs

Inlägg av MangeT »

Tackar och bockar!
Helt fantastiskt forum!
Redan svar på frågan! Otroligt!
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Laddning i Branäs

Inlägg av MangeT »

Antar att du redan fått rabatt via någons värvarlänk annars kan du använda min:
http://---
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Laddning i Branäs

Inlägg av MangeT »

Första gången vi ska till Branäs och dessutom ganska precis efter att vi kommer få vår Model S troligtvis så det blir dubbel spänning.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Laddning i Branäs

Inlägg av thomas76 »

Blir nog ingen resa dit i vinter men troligen nästa.
Du får gärna uppdatera oss på vilken typ av laddning och antal platser dom har.
Vill lägga till det på http://uppladdning.nu/ men vet inte exakt plats för laddningen och saknar även bilder.

Redan valt värvlänk men tack för att du erbjöd mig din länk.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: Laddning i Branäs

Inlägg av HBrosenius »

Precis hemkommen ifrån Branäs. Bodde på deras Mountain Lodge och hade innan avresa mailat och kollat med dem att det skulle gå ordna med laddning. När jag väl kom dit och sa att jag ville ladda min bil så tittade de först bara frågande på mig, men när jag då hänvisade till att jag hade blivit lovad laddning skulle de plötsligt ordna med en kabel.

Efter lite om och men så kom en elektriker där dragandes med en enfas förlängningskabel. Dock väldigt oklart med vart jag egentligen kunde ställa bilen så den blev parkerad vid deras varumottagning (Vilket kändes sådär). När jag sedan pekade ut att det satt ett trefas uttag jämte det enfas uttaget som de tänkt jag skulle använda gick det bra att använda det istället (Hade egen förlängningskabel för trefas med mig). Iom trefas uttaget hade jag laddat fullt tills morgonen och gick för att flytta bilen eftersom jag tyckte den stod illa till. Satt då en halvsur lapp på bilen att den måste flyttas omgående.

Kort summering, jag fick i min ström jag behövde och blev nöjd, men det hela var väldigt oorganiserat och ovant hanterat av de som jobbade där. Och det kändes inte som något speciellt väl fungerande lösning som de gladeligen fortsätter med under hela säsongen. Möjligt de hade kunnat hitta ström någon annanstans om de var tvungna men förhoppningsvis skaffar de lite dedikerade laddningsuttag framöver om tillräckligt många är på dem, fjällvärlden verkar generellt sett rätt eftersatt när det gäller bra laddställen.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Laddning i Branäs

Inlägg av MangeT »

Ajdå. Har mailat till dem och sagt att ett vanligt eluttag duger. Ska också bo på mountainlodge. Hoppas de lyckas hitta en plats till oss. Återkommer med resultat efter vi kommit tillbaka.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Laddning i Branäs

Inlägg av MangeT »

HBrosenius skrev:
Precis hemkommen ifrån Branäs. Bodde på deras Mountain Lodge och hade innan avresa mailat och kollat med dem att det skulle gå ordna med laddning. När jag väl kom dit och sa att jag ville ladda min bil så tittade de först bara frågande på mig, men när jag då hänvisade till att jag hade blivit lovad laddning skulle de plötsligt ordna med en kabel.

Efter lite om och men så kom en elektriker där dragandes med en enfas förlängningskabel. Dock väldigt oklart med vart jag egentligen kunde ställa bilen så den blev parkerad vid deras varumottagning (Vilket kändes sådär). När jag sedan pekade ut att det satt ett trefas uttag jämte det enfas uttaget som de tänkt jag skulle använda gick det bra att använda det istället (Hade egen förlängningskabel för trefas med mig). Iom trefas uttaget hade jag laddat fullt tills morgonen och gick för att flytta bilen eftersom jag tyckte den stod illa till. Satt då en halvsur lapp på bilen att den måste flyttas omgående.

Kort summering, jag fick i min ström jag behövde och blev nöjd, men det hela var väldigt oorganiserat och ovant hanterat av de som jobbade där. Och det kändes inte som något speciellt väl fungerande lösning som de gladeligen fortsätter med under hela säsongen. Möjligt de hade kunnat hitta ström någon annanstans om de var tvungna men förhoppningsvis skaffar de lite dedikerade laddningsuttag framöver om tillräckligt många är på dem, fjällvärlden verkar generellt sett rätt eftersatt när det gäller bra laddställen.
Det låter som att att trefasuttaget satt en bit ifrån där du stod eftersom du skriver att du hade förngningskabel med dig för trefas. Om jag skaffar förlängningskabel kändes det som det går att finna en plats där ur vägen? Jag är i kontakt med Branäs men vill ha ett reservalternativ om möjligt.
Kanske kan koppla upp mig mot detta trefasuttag under natten t.ex och flytta bilen natt/tidig morgon.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Laddning i Branäs

Inlägg av stefan007 »

Jag var också i Branäs i över nyår. Bodde på Mountain Lodge och använde samma trefas som du.
Kom på kvällen den 30:e. Körde fram mot containern så vanliga kabeln räckte, om än lite trångt. Pratade med någon på restaurangen som fick ok från nattportien att jag kunde stå där. Inga varumottagningar på gång och nytömda containers.
Skulle inte rekommendera att försöka stå där på dan med alla skidor som folk balanserar med på väg till backen :D
Riktigt dåligt av Branäs att inte ha fixat bättre uttag!
Såg dock Teslor utanför några stugor. Kanske ska knacka på och låna ström där ;)
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Laddning i Branäs

Inlägg av MangeT »

Tack för feedback. Trefas några timmar ger ju bra kräm så kanske blir det. För se hur det löser sig.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Laddning i Branäs

Inlägg av MangeT »

Framme i Branäs. Lyckades få plats vid eluttag. Fanns enfas, trefas så klippte till på trefas. Shit vad fort S60D laddar på Sipercharger! Laddade fullt både i Arboga och Karlstad.
IMG_2240.PNG
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Advocatus Diabolo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 dec 2016 21:15

Re: Laddning i Branäs

Inlägg av Advocatus Diabolo »

Alt 1 -Som tidigare - riskabel parkering utanför containern på baksidan mot backen, med 3 fas.
Alt 2 -Boka ett rum på nedre plan i Mountain Lodge, (mot parkeringen). Parkera bilen direkt utanför. Dra din Jula köpta 3x2,5 230V förlängningskabel kabel ut genom fönstret och hoppas på det bästa. (De har redan elproblem av och till, men det kan funka ;) ).
Alt 3 -Kanske ett bättre alternativ - om fler av oss kontaktar Mountain Lodge och ber dem fixa några destinationsladdare så kanske något fint sker så småningom.
Hoppas kan man ju alltid.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Laddning i Branäs

Inlägg av Zoidberg »

MangeT skrev:
Framme i Branäs. Lyckades få plats vid eluttag. Fanns enfas, trefas så klippte till på trefas. Shit vad fort S60D laddar på Sipercharger! Laddade fullt både i Arboga och Karlstad.
Vi laddade upp 89% på 46min i Karlstad när vi körde till Sälen. Riktigt bra!
Knappt så man hinner beställa mat och äta innan man ska iväg igen. :lol:
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Laddning i Branäs

Inlägg av MangeT »

Advocatus Diabolo skrev:
Alt 1 -Som tidigare - riskabel parkering utanför containern på baksidan mot backen, med 3 fas.
Alt 2 -Boka ett rum på nedre plan i Mountain Lodge, (mot parkeringen). Parkera bilen direkt utanför. Dra din Jula köpta 3x2,5 230V förlängningskabel kabel ut genom fönstret och hoppas på det bästa. (De har redan elproblem av och till, men det kan funka ;) ).
Alt 3 -Kanske ett bättre alternativ - om fler av oss kontaktar Mountain Lodge och ber dem fixa några destinationsladdare så kanske något fint sker så småningom.
Hoppas kan man ju alltid.
Det finns flera enfas och trefas 32A och trefas 16A vid parkeringen nära ingången från parkeringen till Mountain Lodge. Hade tur att en bil vid uttagen precis skulle åka så jag behövde inte använda förlängning. Hade med mig enfas och trefas förlängning.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
morrhugg
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 mar 2015 07:56

Re: Laddning i Branäs

Inlägg av morrhugg »

Skriv svar