Ladda på gatan i Oslo

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

henrik lundgren
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 sep 2016 21:44

Ladda på gatan i Oslo

Inlägg av henrik lundgren »

Jag ska ta min nya Tesla till Oslo över julen och har sett att det är gott om laddstolpar på gatorna i Oslo.
Vad är det för typ av kontakter på dem? Kollar man på uppladdning.nu så finns det några med CEE 3 pin, men jag vil minnas att det finns mycket fler och med annan typ av kontakt.

Jag har förstått att ska man ladda i vanligt Schuko i Norge måste man ha en norsk UMC, gäller det även CEE 3 och 5 pin?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ladda på gatan i Oslo

Inlägg av HelectriC »

henrik lundgren skrev:
Jag ska ta min nya Tesla till Oslo över julen och har sett att det är gott om laddstolpar på gatorna i Oslo.
Vad är det för typ av kontakter på dem? Kollar man på uppladdning.nu så finns det några med CEE 3 pin, men jag vil minnas att det finns mycket fler och med annan typ av kontakt.

Jag har förstått att ska man ladda i vanligt Schuko i Norge måste man ha en norsk UMC, gäller det även CEE 3 och 5 pin?
Nu bor jag inte i Oslo, men har för mig att typ2 är ganska utbrett på gatuplan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ladda på gatan i Oslo

Inlägg av Herr X »

henrik lundgren skrev:
Jag ska ta min nya Tesla till Oslo över julen och har sett att det är gott om laddstolpar på gatorna i Oslo.
Vad är det för typ av kontakter på dem? Kollar man på uppladdning.nu så finns det några med CEE 3 pin, men jag vil minnas att det finns mycket fler och med annan typ av kontakt.

Jag har förstått att ska man ladda i vanligt Schuko i Norge måste man ha en norsk UMC, gäller det även CEE 3 och 5 pin?
Jag laddar mycket i Oslo och den absoluta majoriteten av stolparna på gatorna är vanliga Schuko som sitter inlåsta i stolpar som du behöver en nyckel till. Till dessa behöver du då både nyckel och norsk UMC. Kontakta Tesla och kolla om du kan låna detta, om det inte löser sig så kan vi säkert ordna så att du kan låna min UMC och nyckel.
De senare stolparna som byggts av Oslo kommun är typ2, och på dessa kan du ladda bara du har en typ2-sladd.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Ladda på gatan i Oslo

Inlägg av Vasp »

Björn Nyland gjorde en liten video om det.

henrik lundgren
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 sep 2016 21:44

Re: Ladda på gatan i Oslo

Inlägg av henrik lundgren »

Tackar! Jag satsar på att klara mig med typ 2.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar