Wall Connector 3-fas
Moderator: Redaktion
- fredflinta
- Teslaägare
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 04 jan 2017 10:35
Wall Connector 3-fas
Har fått en 3-Phase WC installerad hemma.
Blev lite konfunderad när jag nu laddar. Det står 238V i displayen under laddning, borde det inte vara 380V?
Såg nån YouTube video som sa att Tesla visar spänningen mellan faserna, men den var från Norge och de har ju andra spänningsnivåer i elnätet om jag fattat det rätt...
Nån som vet hur det ska vara, innan jag ringer elektrikern och felanmäler.
Blev lite konfunderad när jag nu laddar. Det står 238V i displayen under laddning, borde det inte vara 380V?
Såg nån YouTube video som sa att Tesla visar spänningen mellan faserna, men den var från Norge och de har ju andra spänningsnivåer i elnätet om jag fattat det rätt...
Nån som vet hur det ska vara, innan jag ringer elektrikern och felanmäler.
Re: Wall Connector 3-fas
Jag kan gå ut och kolla...
Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
Re: Wall Connector 3-fas
Om jag minns rätt så laddar Tesla mellan faserna och nollan, alltså 230V per fas. Effekten kommer totalt sett bli samma ner till batteriet.
Re: Wall Connector 3-fas
Den visar 235 så den mäter antagligen mellan nolla och fas....
Tesla X 75D, S P85, S 90D, X 100D, Cybertruck beställd, Polestar 2
Re: Wall Connector 3-fas
Tesla laddar med 3*230V. I instrumentbrädan bredvid volttalet finns en liten ikon med en trea i om det är trefas. Om det är enfas står det bara 230V där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fredflinta
- Teslaägare
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 04 jan 2017 10:35
Re: Wall Connector 3-fas
Ok, så om det står en liten 3:a bredvid 238V då är allt som det ska vara då?
Re: Wall Connector 3-fas
Yes!fredflinta skrev:Ok, så om det står en liten 3:a bredvid 238V då är allt som det ska vara då?
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
- fredflinta
- Teslaägare
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 04 jan 2017 10:35
Re: Wall Connector 3-fas
Tack för snabba svar!!
En annan fråga på samma tema.
Hur många ampere laddar ni med hemma?
Jag har 20A huvudsäkringar - hur mycket borde jag kunna ladda med?
En annan fråga på samma tema.
Hur många ampere laddar ni med hemma?
Jag har 20A huvudsäkringar - hur mycket borde jag kunna ladda med?
Re: Wall Connector 3-fas
Jag har 16A huvudsäkring och laddar med 10A.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Wall Connector 3-fas
Det är vel beroende på om du har vanlig el. Dubbelt laddare i bilen. (1. Laddare = 16 amp - "gamla" dubbelt laddare = 32 amp och nya uppgradering av laddare = 24 amp)fredflinta skrev:Tack för snabba svar!!
En annan fråga på samma tema.
Hur många ampere laddar ni med hemma?
Jag har 20A huvudsäkringar - hur mycket borde jag kunna ladda med?
Då du har Max 20amp vill du Max få ut 20amp
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Re: Wall Connector 3-fas
Beror helt på hur stora dina övriga förbrukare är och om de körs samtidigt. Oftast är det lugnast på natten när matlagning, disk- och tvättmaskin inte är igång. Det kan därför vara en fördel att ställa in en fördröjning så att du börjar laddningen på kvällen/natten.fredflinta skrev:Tack för snabba svar!!
En annan fråga på samma tema.
Hur många ampere laddar ni med hemma?
Jag har 20A huvudsäkringar - hur mycket borde jag kunna ladda med?
Re: Wall Connector 3-fas
Jag har 3x25A huvudsäkring och brände två av dem när jag laddade fullt 3x16A (första vintern gick fint... den här inte lika) - nu är det nerskruvat till 3x14A
Givetivs laddar jag på natten (03:00) - så strömmen gick 03:16...
Givetivs laddar jag på natten (03:00) - så strömmen gick 03:16...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)
Re: Wall Connector 3-fas
Jag har 25 och har satt den på 16. Funkar fint
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Wall Connector 3-fas
Jag har utökade laddaren i min Model X och skulle kunna ladda med 24A men har huvudsäkringen på 25A och satt max till 20A samt schemalagt laddningen till natten. Har inte haft några bekymmer även ifall jag fixar värmen med bergvärmepump. Har även laddat 20A på dagen utan problem. Behöver egentligen inte ladda så snabbt som 20A utan skulle lätt klara mig med 10-15A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Wall Connector 3-fas
Ställ den så lågt att den normalt hinner ladda "det du vill" (tex till 80%) över natten och är nyss klar då du ska åka. Vi laddar i regel på 5-8A 3-fas ger då 1,5-2,5 mil/timme ungefär.
Observera att du endast behöver ladda från "nuvarande nivå - önskad nivå" på den tiden. Många "räknar" på 0-100% och hur lång tid det tar. Ska du tex ladda från 30-80% på en 85:a så är det ju egentligen ungefär som 0-50%, dvs halva tiden. Tar då tex ca 7-8 tim med 8A 3-fas osv.
Då är minsta risken att du blåser en huvudsäkring och batteriet är aningens ljummet av laddningen vilket är bra.
Ingen mening att brassa på max för att vara färdigladdad snabbt om du ändå inte har helt tomt och ska iväg kl 2 på natten.
Har du då mer tomt än vanligt eller mer bråttom ställer du upp den/de gångerna.
Så gör vi men då har vi också en 1-fas 16A elbil som laddas parallellt och som används mer (25A huvudsäkring)
Observera att du endast behöver ladda från "nuvarande nivå - önskad nivå" på den tiden. Många "räknar" på 0-100% och hur lång tid det tar. Ska du tex ladda från 30-80% på en 85:a så är det ju egentligen ungefär som 0-50%, dvs halva tiden. Tar då tex ca 7-8 tim med 8A 3-fas osv.
Då är minsta risken att du blåser en huvudsäkring och batteriet är aningens ljummet av laddningen vilket är bra.
Ingen mening att brassa på max för att vara färdigladdad snabbt om du ändå inte har helt tomt och ska iväg kl 2 på natten.
Har du då mer tomt än vanligt eller mer bråttom ställer du upp den/de gångerna.
Så gör vi men då har vi också en 1-fas 16A elbil som laddas parallellt och som används mer (25A huvudsäkring)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Wall Connector 3-fas
Vi har 20 A villasäkring och jag laddar normalt med 3-fas 16A till bilen.
Huset är från 2014 så maskinparken är relativt ny och strömsnål. Då tänker jag på värmeväxlare och dyl.
Men ska vi köra ugn/dammsugare/vattenkokare/bastu dör hemma så använder jag telefon och stoppat laddningen tillfälligt.
Vidare så ska det nämnas att vi inte lladdar bilen varje dag. Ofta så kör jag bara till / från pendelparkering och matbutik på vardagarna. Då går det bara 7-10% per dag och jag låter bilen gå ner till runt 40% innan jag laddar upp den igen till 90%.
(40% tar oss till de närmsta vänner och familj samt till SuC om så behövs).
Ännu har vi inte löst ut någon säkring till villan.
Huset är från 2014 så maskinparken är relativt ny och strömsnål. Då tänker jag på värmeväxlare och dyl.
Men ska vi köra ugn/dammsugare/vattenkokare/bastu dör hemma så använder jag telefon och stoppat laddningen tillfälligt.
Vidare så ska det nämnas att vi inte lladdar bilen varje dag. Ofta så kör jag bara till / från pendelparkering och matbutik på vardagarna. Då går det bara 7-10% per dag och jag låter bilen gå ner till runt 40% innan jag laddar upp den igen till 90%.
(40% tar oss till de närmsta vänner och familj samt till SuC om så behövs).
Ännu har vi inte löst ut någon säkring till villan.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Wall Connector 3-fas
En väldigt viktig fråga är vilken uppvärmning du har på huset?
Med oljepanna eller värmepump lär 16A va hur lugnt som helst.
Elpanna eller direktel en kall vinterdag kanske du inte ens klarar 10A
Med oljepanna eller värmepump lär 16A va hur lugnt som helst.
Elpanna eller direktel en kall vinterdag kanske du inte ens klarar 10A
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5490
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Wall Connector 3-fas
Hade 16 A huvudsäkring men då gick dessa lite då å då när vi hade andra förbrukare på. Efter att ha gått upp till 20A har allt funkat perfekt. Laddar alltid m 3x16A, går att köra både tvättmaskin å torktumlaren samtidigt. Har inte elvärme och använder gasspis.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Wall Connector 3-fas
Har faktiskt 16A huvudsäkring, bergvärme, villa och har hittills laddat 16A 3-fas. Haft bilen 1 månad och laddat ca 200 mil hemma. Funkat trots värme och matlagning! Blir intressant när vi blåser första säkringen
2016 Model S 75
Re: Wall Connector 3-fas
Men det är som sagt omöjligt att säga utan att veta vad du kör samtidigt. Ex jag kan ladda med 10A på en 16A säkring under natten medan min far med 25A huvudsäkring inte klarar mer än 5A på tre faser. Då ska man veta att jag har tänk och analyserad vad jag ansluter till vilken fas och att jag inte kör massa annat samtidigt... medans min far inte riktigt tänkt igenom detta helt Dessutom hyr han ut en del av huset och saknar då kontroll över de förbrukarna.
Så tipset är skaffa lite kol, ladda på natten och sätt ner laddningen om det behövs. Vet du med dig att du kommer förbruka mycket en stund köra torktumlare, högtryckstvätt eller bastu stäng ner laddningen under tiden, hade varit bra med en effektvakt på laddaren så hade detta skött sig själv.
Så tipset är skaffa lite kol, ladda på natten och sätt ner laddningen om det behövs. Vet du med dig att du kommer förbruka mycket en stund köra torktumlare, högtryckstvätt eller bastu stäng ner laddningen under tiden, hade varit bra med en effektvakt på laddaren så hade detta skött sig själv.
Re: Wall Connector 3-fas
Det tar ett tag innan säkringen går så korta perioder går det att överbelasta dem. Ett trick är att känna om de blir varma, då är det läge att dra ner laddningen lite.Jensa skrev:Har faktiskt 16A huvudsäkring, bergvärme, villa och har hittills laddat 16A 3-fas. Haft bilen 1 månad och laddat ca 200 mil hemma. Funkat trots värme och matlagning! Blir intressant när vi blåser första säkringen