Typ 2 kabel vs Uttag?
Moderator: Redaktion
Typ 2 kabel vs Uttag?
Kanske en dum fråga (och för lat för att gå ut och rota i bilen...)
Men en Typ2 kabel, ser den likadan ut i änden man stoppar in i bilen som Typ2 uttaget?
(Dvs om det sitter en fast Typ2 kabel, kan man då koppla in sin egen kabel PÅ den kabeln som förlängning?
/Jocce
Men en Typ2 kabel, ser den likadan ut i änden man stoppar in i bilen som Typ2 uttaget?
(Dvs om det sitter en fast Typ2 kabel, kan man då koppla in sin egen kabel PÅ den kabeln som förlängning?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Typ 2 kabel vs Uttag?
Varför inte det? Kontakterna passar väl i varandra?Zoidberg skrev:Nej tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Typ 2 kabel vs Uttag?
Verkar ha fått allt om hålfoten. Inget att se här! Move along!mati skrev:Varför inte det? Kontakterna passar väl i varandra?Zoidberg skrev:Nej tyvärr.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Typ 2 kabel vs Uttag?
???? Min typ2- laddkabel ser ut såhär. Hona-hane. Pratar vi om olika saker nu?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Typ 2 kabel vs Uttag?
mati skrev:???? Min typ2- laddkabel ser ut såhär. Hona-hane. Pratar vi om olika saker nu?
Ja, så där ser min också ut.
Dom där två kontakterna går väl att sätta i varandra, eller?
Och då teoretiskt förlänga med flera kablar?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Typ 2 kabel vs Uttag?
Ja, mekaniskt går de i varandra, det har jag gjort många gånger. Pin-anslutningarna är också samma. Ledarna är alltså inte korsade eller så. I princip ska det alltså vara möjligt att använda sladden som förlängning. Frågan är om det är så bra rent elektriskt. Längre sladd med skarv emellan innebär ju högre motstånd osv.Jocce skrev:Ja, så där ser min också ut.
Dom där två kontakterna går väl att sätta i varandra, eller?
Och då teoretiskt förlänga med flera kablar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Typ 2 kabel vs Uttag?
Tack för en massa svar
En vidarefråga - Finns det då någon som helst fördel (förutom kostnaden för den som investerar i Laddstolpen) att ha ett Typ2 uttag istället för en Fast kabel?
/Jocce
En vidarefråga - Finns det då någon som helst fördel (förutom kostnaden för den som investerar i Laddstolpen) att ha ett Typ2 uttag istället för en Fast kabel?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Typ 2 kabel vs Uttag?
Ja, med de sladdar som följer med tex Leaf fungerar det med uttag men inte med sladd. Med fast sladd måste ytterligare adapter köpas till bilens typ 1 uttag.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5181
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Typ 2 kabel vs Uttag?
Underhållet och slitaget borde vara lägre på uttaget än en sladd som ständigt misshandlas, släpas på marken och ett anslutningshandtag som tappas i marken. (Man ser ju hur misshandlade SuC-sladdarna blir trotts dess minimala längd.Jocce skrev:Tack för en massa svar
En vidarefråga - Finns det då någon som helst fördel (förutom kostnaden för den som investerar i Laddstolpen) att ha ett Typ2 uttag istället för en Fast kabel?
/Jocce
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Typ 2 kabel vs Uttag?
En del laddstolpar har effekt upp till 43kW på Typ2. Det klarar inte en lös kabel (och inte Teslan heller för den delen).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Typ 2 kabel vs Uttag?
Nu kanske jag minns helt fel men sitter det ingenting i kabeln som säger till stolpen/bilen vilken ampere-
styrka den är gjord för? Dvs typ ett litet motstånd ngn-stans och som då kanske indikerar fel om man skarvar kablar...
styrka den är gjord för? Dvs typ ett litet motstånd ngn-stans och som då kanske indikerar fel om man skarvar kablar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Typ 2 kabel vs Uttag?
Jag fick svaret av någon av våra Roadster ägare att det går att skarva kablarna som du beskriver om man sågar av 16 mm från honan om jag minns rätt.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Typ 2 kabel vs Uttag?
Hej
Signalfunktionerna mellan elbil och eluttag som med mode 3 styrning funkterar inte om man skarvar en kabel.
Mellan vissa ledare finns det motstånd som talar för både bil och eluttag vilken ström som kabeln klarar.
Seriekopplar man en sådan sladd så blir det fel information till laddare och bil.
Beskrivet här, se rubriken "signaling"
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Jag och någon till har hårda vägen upptäckt detta då vi försökt få ett adapter mellan typ 2 fast sladd och en typ 1 kontakt i bilen att fungera med en Tesla Wallbox.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=410
Signalfunktionerna mellan elbil och eluttag som med mode 3 styrning funkterar inte om man skarvar en kabel.
Mellan vissa ledare finns det motstånd som talar för både bil och eluttag vilken ström som kabeln klarar.
Seriekopplar man en sådan sladd så blir det fel information till laddare och bil.
Beskrivet här, se rubriken "signaling"
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Jag och någon till har hårda vägen upptäckt detta då vi försökt få ett adapter mellan typ 2 fast sladd och en typ 1 kontakt i bilen att fungera med en Tesla Wallbox.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=410
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Typ 2 kabel vs Uttag?
Då är kontakten inte likadan, eller?Tenk skrev:Ja, med de sladdar som följer med tex Leaf fungerar det med uttag men inte med sladd. Med fast sladd måste ytterligare adapter köpas till bilens typ 1 uttag.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Typ 2 kabel vs Uttag?
Ja, typ 1 uttaget på Leafen är mindre än typ 2.Jocce skrev:Då är kontakten inte likadan, eller?Tenk skrev:Ja, med de sladdar som följer med tex Leaf fungerar det med uttag men inte med sladd. Med fast sladd måste ytterligare adapter köpas till bilens typ 1 uttag.
/Jocce
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Re: Typ 2 kabel vs Uttag?
Ledtråden där är typ 1.Jocce skrev:Då är kontakten inte likadan, eller?Tenk skrev:Ja, med de sladdar som följer med tex Leaf fungerar det med uttag men inte med sladd. Med fast sladd måste ytterligare adapter köpas till bilens typ 1 uttag.
/Jocce
Typ 1 - mest japanska bilar
Typ 2 - mest europeiska bilar eller bilar för europeiska marknaden
Typ 3 - mest i Frankrike
Typ 4 - Chademo
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS