Typ 2 kabel vs Uttag?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jocce skrev:
Tack för en massa svar :)

En vidarefråga - Finns det då någon som helst fördel (förutom kostnaden för den som investerar i Laddstolpen) att ha ett Typ2 uttag istället för en Fast kabel?


/Jocce
Underhållet och slitaget borde vara lägre på uttaget än en sladd som ständigt misshandlas, släpas på marken och ett anslutningshandtag som tappas i marken. (Man ser ju hur misshandlade SuC-sladdarna blir trotts dess minimala längd.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Inlägg av mati »

En del laddstolpar har effekt upp till 43kW på Typ2. Det klarar inte en lös kabel (och inte Teslan heller för den delen).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Inlägg av Bjelke »

Nu kanske jag minns helt fel men sitter det ingenting i kabeln som säger till stolpen/bilen vilken ampere-
styrka den är gjord för? Dvs typ ett litet motstånd ngn-stans och som då kanske indikerar fel om man skarvar kablar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Inlägg av bullen »

Jag fick svaret av någon av våra Roadster ägare att det går att skarva kablarna som du beskriver om man sågar av 16 mm från honan om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Inlägg av bullen »

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Inlägg av Monark1954 »

Hej
Signalfunktionerna mellan elbil och eluttag som med mode 3 styrning funkterar inte om man skarvar en kabel.

Mellan vissa ledare finns det motstånd som talar för både bil och eluttag vilken ström som kabeln klarar.
Seriekopplar man en sådan sladd så blir det fel information till laddare och bil.

Beskrivet här, se rubriken "signaling"
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Jag och någon till har hårda vägen upptäckt detta då vi försökt få ett adapter mellan typ 2 fast sladd och en typ 1 kontakt i bilen att fungera med en Tesla Wallbox.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=410
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Inlägg av Jocce »

Tenk skrev:
Ja, med de sladdar som följer med tex Leaf fungerar det med uttag men inte med sladd. Med fast sladd måste ytterligare adapter köpas till bilens typ 1 uttag.
Då är kontakten inte likadan, eller?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Inlägg av Tenk »

Jocce skrev:
Tenk skrev:
Ja, med de sladdar som följer med tex Leaf fungerar det med uttag men inte med sladd. Med fast sladd måste ytterligare adapter köpas till bilens typ 1 uttag.
Då är kontakten inte likadan, eller?


/Jocce
Ja, typ 1 uttaget på Leafen är mindre än typ 2.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Typ 2 kabel vs Uttag?

Inlägg av bylund »

Jocce skrev:
Tenk skrev:
Ja, med de sladdar som följer med tex Leaf fungerar det med uttag men inte med sladd. Med fast sladd måste ytterligare adapter köpas till bilens typ 1 uttag.
Då är kontakten inte likadan, eller?


/Jocce
Ledtråden där är typ 1.
Typ 1 - mest japanska bilar
Typ 2 - mest europeiska bilar eller bilar för europeiska marknaden
Typ 3 - mest i Frankrike
Typ 4 - Chademo
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar