Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplatser?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 mar 2017 12:00

joel80 skrev:
Svenssons skrev:
12man skrev:vattenjämförelsen kommer alltid upp, glass i sahara brukar jag kalla den, eller ta exemplet kopp med kaffe på stan, jag vet att det är en våt dröm med detta tb(täckningsbidrag),

men med tanke på att jag kanske köper 2-3 liter flaskvatten per år kostnad 20-30:-
tar oftast med en flaska hemifrån, lättplanerat efter ett tag(försöker minimera plast i mitt liv, de är det 2:a stora problemet efter co2, eller kanske före)
men 3 liter av 60m3 som en standardsvensk förbrukar, motsvarar 0.005% dvs i mitt fall .45kwh, så haltar jämförelsen lite


Det är ju precis det samma man elen till din elbil:
Med tanke på att jag kanske laddar vid Clever 2-3 gånger per år 60-90 kWh/300-450:-,
tar oftast med energi från el laddad hemifrån, lättplanerat efter ett tag (försöker minimera laddningar på resan)
men 60-90 kWh av 25 000-30 000 kWh som en jag förbrukar hemma under ett år, motsvarar 0,2-0,4%. Kostnaden för de där 2-3 liter vatten för 20-30:- per år ska jämföras med kostnaden för 60m3 vatten vilket är ca 4200:- dvs 0,5-0,7%.


Fast nu gäller det här långsamladdning på stadsgator son kommer kunna bli lägenhetsboendes huvudsakliga laddpunkt. Det är alltså inte den snabbladdning på Clever som du använder utan det här är att jämföra med hemmaladdning och kommer troligen bli avgörande för om många lägenhetsägare vågar skaffa elbil eller inte.
Då kan inte elen vara mer än möjligen dubbelt så dyr som hemma..


Precis och det var vad jag skrev först. Fastighetsägare och arbetsgivare kan nog inte räkna med att kunna ta betalt 5:-/kWh och tro att laddstolparna kommer att användas dagligen då. Priset 5:-/kWh gäller idag endast för Clevers laddare längs vägen. Vill man använda dessa för daglig laddning så blir det rätt dyrt, särskilt utan abonnemang. Laddar man på Clever för mer än 40kWh per månad så ska man köra på abonnemang (20kWh om man kör med Clever El-abonnemang till huset) men även då är Clever dyra för daglig laddning även ifall kWh-priset är på 2,50.
Clever.png
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 4599
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav bonath » 20 mar 2017 18:52

bonath skrev:
Grammi skrev:Hej.
Jag var i Växjö och såg att Lidel hadde TVÅ snabbläsare.
Sökt lite och hitt a detta.
Lidl tänker bli Sveriges mest hållbara butikskedja.

http://new.abb.com/se/om-abb/aktuell-la ... addare-abb

Fick en ide om att maila miljöansvariga på de andra butikskedjorna i Sverige och fråga om de har några planer på nått

Det kan ju vara en god ide eller vad tror ni?



Det står på nya butiker och en del befintliga...
Undrar hur många befintliga butiker som kommer att få laddstationer???

Edit: Har mailat Lidl-fastigheter. Får se om de svarar.


Fick svar från Lidl idag:

Kul att du har uppmärksammat Lidls hållbarhetsarbete! Vi blir givetvis väldigt glada när vi hör att våra kunder uppskattar de satsningar vi gör på miljön.

För närvarande finns ingen tidsplan för när och hur många av våra befintliga butiker som ska få dessa laddstationer. Målsättningen är hur som helst att alla nya butiker ska förses med sådana. Det finns stora förhoppningar om att i framtiden kunna öppna fler Lidl-butiker i Halmstad och då kommer du med största sannolikhet kunna hitta laddstationer på dessa.

Med vänlig hälsning,
Robin Rodenholm
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 26 jan 2015 08:37

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 20 mar 2017 20:21

Clever tar 5:- kWh även vid långsammare AC laddning i tex parkeringshus i Linköping. Det gagnar inte övergången till elbil. Det blir dyrare än att tanka bensin för en laddhybrid. En förgiftad morot för elbilsutvecklingen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 1094
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare mans71 » 21 mar 2017 07:00

Gustafsson skrev:Clever tar 5:- kWh även vid långsammare AC laddning i tex parkeringshus i Linköping. Det gagnar inte övergången till elbil. Det blir dyrare än att tanka bensin för en laddhybrid. En förgiftad morot för elbilsutvecklingen.


Var i lkpg i helgen och tänkte då prova Clevers laddare i stan men ändrade mig snabbt pga. priset. Känns inte som rimligt med 5 SEK. Kanske inte clever borde bygga långsamladdare komersiellt då det snarare är en kommunal/bostadsbolagsfråga?
Vit X90D AP2, VW e-Golf, model 3 reserverad 2016-03-31.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
 
Inlägg: 385
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38
Ort: Vadstena

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare Svenssons » 22 mar 2017 12:56

mans71 skrev:
Gustafsson skrev:Clever tar 5:- kWh även vid långsammare AC laddning i tex parkeringshus i Linköping. Det gagnar inte övergången till elbil. Det blir dyrare än att tanka bensin för en laddhybrid. En förgiftad morot för elbilsutvecklingen.


Var i lkpg i helgen och tänkte då prova Clevers laddare i stan men ändrade mig snabbt pga. priset. Känns inte som rimligt med 5 SEK. Kanske inte clever borde bygga långsamladdare komersiellt då det snarare är en kommunal/bostadsbolagsfråga?


Jag kommer ha mer info om en vecka men tror att långsamladdplatser vid flerbostadhus eller arbetsplatser är något som ägare av bostad eller arbetsplats skall bestämma över, både pris, antal och tillgänglighet. Risk finns visserligen att ägare till hus/arbetsplats inte vet bättre och vill ta 5:- per kWh. Clever kan och vill nog vara med att underlätta utbyggnaden för ägarna. De där 5:-/kWh är som sagts tidigare enbart till för tillfällig laddning (spelar egentligen ingen roll om det är långsam laddning eller snabbladdning, priset är ju detsamma), kostar mindre om du måste nyttja det ofta. Tycker inte heller det är en kommunal fråga. Skattepengar skall inte gå till detta anser jag, vet att det redan går bidrag för att bygga dessa men är som sagt var motståndare till det.

En annan sak som jag såg när jag kollade på Clevers laddkarta är att flertalet av deras laddare inte finns med på Uppladdning.nu. Det är ju generalfel av Clever att inte se till att deras laddare finns med på de större oberoende laddkartorna.

http://services.clever.dk/pcmapr_se.html
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 4599
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Mickep » 22 mar 2017 15:05

Vilken debitering bör vara rimlig?
Gratis är inte hållbart, 5 kr kwh känns som ocker. (fast hur skulle det kännas om de tog 1 kr kwh?)
En bidragande orsak är att elblar är dyrare, då kan mna rationalisera inköpet med att elen är mycket billigare. (det fallerar när man ser clevers debitern och därför blir en del irriterade)
Hur kommer man se om 4-5 år då elbilarna kostar lika mycket som dieselbilarna gör idag? kommer man hala upp plånboken, sucka, men sedan acceptera?
Mickep
 
Inlägg: 504
Blev medlem: 08 mar 2016 14:07

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 22 mar 2017 19:10

Mickep skrev:Vilken debitering bör vara rimlig?
Gratis är inte hållbart, 5 kr kwh känns som ocker. (fast hur skulle det kännas om de tog 1 kr kwh?)
En bidragande orsak är att elblar är dyrare, då kan mna rationalisera inköpet med att elen är mycket billigare. (det fallerar när man ser clevers debitern och därför blir en del irriterade)
Hur kommer man se om 4-5 år då elbilarna kostar lika mycket som dieselbilarna gör idag? kommer man hala upp plånboken, sucka, men sedan acceptera?

Elen säljs ju redan med vinst trots < 1kr/kWh. Den dubbla kostnaden och lite till tycker jag är rimlig för AC-laddning. Det blir halva priset jämfört med idag och jag är ganska säker på att det skulle leda till ett mer än fördubblat användande av laddarna, dvs lönsamheten skulle öka för Clever. På sikt också bidra till fler elbilar och även på detta sätt öka intäkterna. AC-laddare är inga kostsamma historier att sätta upp. När det gäller DC-laddning är det lite knepigare, den är inte heller prisvärd och jag tror att många fler skulle ladda om det var billigare. Dock är det definitivt bra att de byggs och jag betalar gärna något för det (genom att ladda till överpris ibland).
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 1094
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav LarsL » 22 mar 2017 20:45

Alla försöker ta de där 8-13kr/mil som fossilbilen kostar. Biltillverkarna lägger på det på bilpriset och elleverantörer lägger det på elen. Naturligtvis är inte det här hållbart utan det kommer alltid komma någon som är beredd att sälja något lite billigare om bara konkurrensen är fri.

Fördelen med Clever tar betalt per kWh är att man inser hur dyrt det är till skillnad emot deras konkurrenter som tar betalt per minut. En rimlig nivå hade varit 2-2,50kr/kWh ungefär som Tesla tar på Superchargers.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 4819
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav joel80 » 22 mar 2017 21:17

Beror ju på hur snabbt du kan ladda.. De som tar typ 2.50 kr/minut och där det under vintern ibland kan vara svårt för många att ladda snabbare än 30kw med kallt batteri så blir kostnaden ändå 5kr/kwh. Och det kanske t.o.m är mer än 2.50kr/min som tas?
joel80
 
Inlägg: 1425
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav jonasl » 22 mar 2017 21:22

LarsL skrev:Alla försöker ta de där 8-13kr/mil som fossilbilen kostar. Biltillverkarna lägger på det på bilpriset och elleverantörer lägger det på elen. Naturligtvis är inte det här hållbart utan det kommer alltid komma någon som är beredd att sälja något lite billigare om bara konkurrensen är fri.

Fördelen med Clever tar betalt per kWh är att man inser hur dyrt det är till skillnad emot deras konkurrenter som tar betalt per minut. En rimlig nivå hade varit 2-2,50kr/kWh ungefär som Tesla tar på Superchargers.

Det måste ju finnas en affär också. Fasta avgifter och investeringar som ska ge avkastning, de betalar inte bara för elektronerna - går inte alls att jämföra med den rörliga delen av kostnaden för hemmaladdning.

Om priserna går att pressa kommer det en aktör som gör det, jag är inte orolig. Men jag tror inte att det finns så mycket headroom.
Model 3 reserverad 31/3
jonasl
 
Inlägg: 475
Blev medlem: 14 feb 2016 00:44

FöregåendeNästa

Återgå till Destination chargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster