Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplatser?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Gustafsson »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Swede1 skrev:
Biltema vill nog inte ha elbilar, då får de sälja1/3 så mycket reservdelar...
Det tror jag inte alls på. Det finns jättemånga nya bilkrimskrams delar som går att sälja. Sen kan de faktiskt ge sig in på laddkablar och boxar, men då måste volymerna upp så klart.
Håller med, dom har sjukt mkt annat som inte bara vänder sig mot fossilkunder...
Jag köpte fodral/väska för laddsladd där, så det börjar komma, liksom elcyklar å sånt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av bylund »

De säljer ju rätt få rena motorkomponenter överlag där... Visst motorolja och tändstift, men det mesta är inte särskilt fossilbilsspecifikt. Som båtfendrar t ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Bjelke »

Jag har faktiskt aldrig varit på feltema före tiden med elbil, men så byggdes det ju här i Bollnäs förra året och det var längre än så
sedan jag blev helt med elbilar hemma :lol:
Jag har alltså bara varit in där under tiden som jag enbart haft elbilar hemma sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Grammi »

Elbilisten skrev:
Grammi skrev:
Hej.
Jag var i Växjö och såg att Lidel hadde TVÅ snabbläsare.
Sökt lite och hitt a detta.
Lidl tänker bli Sveriges mest hållbara butikskedja.

http://new.abb.com/se/om-abb/aktuell-la ... addare-abb

Fick en ide om att maila miljöansvariga på de andra butikskedjorna i Sverige och fråga om de har några planer på nått

Det kan ju vara en god ide eller vad tror ni?

Självklart! Jag har försökt med Coop för ett tag sen utan svar. Biltema med stora parkeringar och flera nya fik borde komma med i leken. Inga träffar på Sibylla (!) i listan på uppladdning.nu. Burger King borde vara bättre. Man borde kanske även fråga SF Bio?
Lite svar från coop.

Coop är i dag Sveriges mest hållbara butikskedja.

Men laddstolpar är ingen prioterad fråga.
För få i deras kund krets som har elbil.....

Det man kan göra är att ta kontakt med butiks chefen och fråga hur just deras butik tänker kring detta.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av leiflodde »

COOP Karlshamn har förstått :) har en kanon ladd station för alla typer av elbilar, inga kort eller kostnad men brukar handla för några hundra när man väntar så det får nog in sina pengar.

Men vi får väl fortsätta tjata.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Elbilisten »

Swede1 skrev:
Biltema vill nog inte ha elbilar, då får de sälja1/3 så mycket reservdelar...
Jag tvekade faktiskt lite när jag skrev Biltema. Tar man ett av deras kataloger och river ut sidorna som är "fossils only" blir det ju något tunnare. Mekonomen har ju iaf börjat omställningen lite försiktigt:

https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... pa289054sv

Sen är det ju frågan om man ska försöka bearbeta via koncernens centrala kundtjänst eller den lokala butikschefen.

Jula har väl inget att förlora på att kunderna kör elbil.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av far1far2 »

Förr , på fossiltiden, sprang man på alla möjliga bildelsfirmor. Nu , på Teslas tidevarv har jag inget som helst behov.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av bonath »

Grammi skrev:
Hej.
Jag var i Växjö och såg att Lidel hadde TVÅ snabbläsare.
Sökt lite och hitt a detta.
Lidl tänker bli Sveriges mest hållbara butikskedja.

http://new.abb.com/se/om-abb/aktuell-la ... addare-abb

Fick en ide om att maila miljöansvariga på de andra butikskedjorna i Sverige och fråga om de har några planer på nått

Det kan ju vara en god ide eller vad tror ni?

Det står på nya butiker och en del befintliga...
Undrar hur många befintliga butiker som kommer att få laddstationer???

Edit: Har mailat Lidl-fastigheter. Får se om de svarar.
Senast redigerad av bonath, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av lator »

bonath skrev:
Grammi skrev:
Hej.
Jag var i Växjö och såg att Lidel hade TVÅ snabbladdare.
Sökte lite och hittade detta.
Lidl tänker bli Sveriges mest hållbara butikskedja.

http://new.abb.com/se/om-abb/aktuell-la ... addare-abb

Fick en ide om att maila miljöansvariga på de andra butikskedjorna i Sverige och fråga om de har några planer på nått

Det kan ju vara en god ide eller vad tror ni?

Det står på nya butiker och en del befintliga...
Undrar hur många befintliga butiker som kommer att få laddstationer???
De får nya skyltar där det heter "LIDEL" eller kanske lidlel... :roll: :lol:

Oavsett så borde det bli en kamp om nya kunder med elbil mellan de olika aktörerna. Svårt för Ica och Coop att acceptera att Lidl får ett grönare rykte... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Bjelke »

bonath skrev:
Grammi skrev:
Hej.
Jag var i Växjö och såg att Lidel hadde TVÅ snabbläsare.
Sökt lite och hitt a detta.
Lidl tänker bli Sveriges mest hållbara butikskedja.

http://new.abb.com/se/om-abb/aktuell-la ... addare-abb

Fick en ide om att maila miljöansvariga på de andra butikskedjorna i Sverige och fråga om de har några planer på nått

Det kan ju vara en god ide eller vad tror ni?

Det står på nya butiker och en del befintliga...
Undrar hur många befintliga butiker som kommer att få laddstationer???

Edit: Har mailat Lidl-fastigheter. Får se om de svarar.
Spännande, ser fram mot vad svaret blir :)
Undrar om dom inser vilken nytta en sån skulle göra i Bollnäs? (inte för mig men för alla som passerar (och då kanske handlar "fjällmat" osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av bonath »

Halmstad har totalt ett tiotal laddstolpar varav en (1) ChaDeMo, Clever, på CirkelK Arenahallen.
Nybyggda CirkelK på Eurostop har INGA laddplatser alls. Blir ingen kååv me brö där inte.
Vore otroligt kul om våra två Lidl skulle få ChaDeMo-stolpar.

"Årets sommarstad 2016" :oops: Halmstad ligger bra till för "sämsta elbilsstaden". :evil:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av lator »

bonath skrev:
Halmstad har totalt ett tiotal laddstolpar varav en (1) ChaDeMo, Clever, på CirkelK Arenahallen.
Nybyggda CirkelK på Eurostop har INGA laddplatser alls. Blir ingen kååv me brö där inte.
Vore otroligt kul om våra två Lidl skulle få ChaDeMo-stolpar.

"Årets sommarstad 2016" :oops: Halmstad ligger bra till för "sämsta elbilsstaden". :evil:
Det där påminner mig om när vi hämtade Leafen i Malmö augusti 2014. Det fanns inte så många snabbladdare då så vi räknade med att kunna stödladda lite på Statoil som låg ute vid E6 (Varberg norra) efter att ha stått en evighet på Hedins i Halmstad, men inte fanns det några uttag där inte. Vi kollade och hittade utttag (10A) inne i Varberg. Ok, då får vi väl åka dit då... 7 km enkel väg... det skulle ju ta en timme bara att ladda det som skulle gå åt för att ta sig tor till Varberg! Nej tack! Vi fortsatte och hamnade så småningom på Åsa Camping där vi fick ladda så att vi tog oss till Kungsbacka. Resten av resan upp till Östersund gick ju ganska bra om man bortser från Ljusdal... :cry:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Svenssons »

Jag har kommit med i referensgruppen för Kalmar Energi angående utbyggnad av laddnät i Kalmar. Mycket av detta arbete görs i samarbete med Clever och kommer säker kunna användas på andra orter och andra kommunala elbolag har säkert haft liknande möten redan. I första mötet skall vi diskutera laddning för flerbostadsfastigheter och arbetsplatser. Dessa får ju räknas till gruppen "publika". Själv ser jag det som nästa stora utmaning nu när basen till laddnät redan finns. Klarar inte boende av att ladda antingen hemma eller på jobbet blir det rätt mycket jobbigt att ha elbil.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 3&p=153629
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Gustafsson »

Svenssons skrev:
Jag har kommit med i referensgruppen för Kalmar Energi angående utbyggnad av laddnät i Kalmar. Mycket av detta arbete görs i samarbete med Clever och kommer säker kunna användas på andra orter och andra kommunala elbolag har säkert haft liknande möten redan. I första mötet skall vi diskutera laddning för flerbostadsfastigheter och arbetsplatser. Dessa får ju räknas till gruppen "publika". Själv ser jag det som nästa stora utmaning nu när basen till laddnät redan finns. Klarar inte boende av att ladda antingen hemma eller på jobbet blir det rätt mycket jobbigt att ha elbil.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 3&p=153629
Hoppas det finns möjlighet att dryfta Clevers prisbild, ca 5x priset på hemmaladdning även vid typ2 laddning. Det är ett effektivt hinder för acceptans av publik laddning om något.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Svenssons skrev:
Jag har kommit med i referensgruppen för Kalmar Energi angående utbyggnad av laddnät i Kalmar. Mycket av detta arbete görs i samarbete med Clever och kommer säker kunna användas på andra orter och andra kommunala elbolag har säkert haft liknande möten redan. I första mötet skall vi diskutera laddning för flerbostadsfastigheter och arbetsplatser. Dessa får ju räknas till gruppen "publika". Själv ser jag det som nästa stora utmaning nu när basen till laddnät redan finns. Klarar inte boende av att ladda antingen hemma eller på jobbet blir det rätt mycket jobbigt att ha elbil.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 3&p=153629
Hoppas det finns möjlighet att dryfta Clevers prisbild, ca 5x priset på hemmaladdning även vid typ2 laddning. Det är ett effektivt hinder för acceptans av publik laddning om något.
För hemmaladdning funkar nog inte 5:- men för tillfällig laddning på resa ser jag inga problem med 5:- per kWh som dessutom är det dyraste, du kan ju välja abonnemang med 2,50 eller fri laddning också om du vill. Nu tror jag det blir upp till fastighetsägare och arbetsgivare vad det ska kosta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av 12man »

hela abonnemangstänket är fel, fel

tänk mobiltelefoni där var det billigare att ringa inom operatören + det fasta, men de dumheterna är borta(90%) nu, inlåsning resp straff när man går utanför är inte bra
nåt slags konkurrensbegränsande tänk...
vad gör kwh dyrare om den säljs utanför abb? fixa era betalrutiner om det är problem
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Svenssons »

12man skrev:
hela abonnemangstänket är fel, fel

tänk mobiltelefoni där var det billigare att ringa inom operatören + det fasta, men de dumheterna är borta(90%) nu, inlåsning resp straff när man går utanför är inte bra
nåt slags konkurrensbegränsande tänk...
vad gör kwh dyrare om den säljs utanför abb? fixa era betalrutiner om det är problem
Hur mycket betalar du för en halvliter vatten hemma? Hur mycket betalar du för en halvliter vatten när du är på resande fot och vill ha den i en flaska i bilen?

Det är egentligen inte kWh med el du betalar för utan möjligheten att få energi till din bil.


Abonnemang är till för storkonsumenter. Är det så att du bara behöver 50kWh var tredje månad så kanske du är beredd att betala 250:- för den gången. Är det så att du behöver 50 kWh eller kanske per månad är du nog inte lika pigg på att 250:- eller mer per månad.

För laddning vid hem och arbetsplats blir det nog så att Clever fakturera fastighetsägare eller arbetsplats en fast månadskostnad för laddmöjligheten och sedan är det upp till ägaren att avgöra hur och om betalning av konsument skall ske. Frågan är hur mycket Clevers vill ha för laddmöjligheten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av 12man »

vattenjämförelsen kommer alltid upp, glass i sahara brukar jag kalla den, eller ta exemplet kopp med kaffe på stan, jag vet att det är en våt dröm med detta tb(täckningsbidrag),

men med tanke på att jag kanske köper 2-3 liter flaskvatten per år kostnad 20-30:-
tar oftast med en flaska hemifrån, lättplanerat efter ett tag(försöker minimera plast i mitt liv, de är det 2:a stora problemet efter co2, eller kanske före)
men 3 liter av 60m3 som en standardsvensk förbrukar, motsvarar 0.005% dvs i mitt fall .45kwh, så haltar jämförelsen lite

"För laddning vid hem och arbetsplats blir det nog så att Clever fakturerar fastighetsägare eller arbetsplats en fast månadskostnad för laddmöjligheten och sedan är det upp till ägaren att avgöra hur och om betalning av konsument skall ske. Frågan är hur mycket Clevers vill ha för laddmöjligheten."
varför ska clever eller någon annan blandas in i detta? är ju inte så att laddplatsen kräver service som en kaffemaskin eller matautomat, åter till vattnet det tillhandahålls väl? gratis på svenska arbetsplatser fortfarande?
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Svenssons »

12man skrev:
vattenjämförelsen kommer alltid upp, glass i sahara brukar jag kalla den, eller ta exemplet kopp med kaffe på stan, jag vet att det är en våt dröm med detta tb(täckningsbidrag),

men med tanke på att jag kanske köper 2-3 liter flaskvatten per år kostnad 20-30:-
tar oftast med en flaska hemifrån, lättplanerat efter ett tag(försöker minimera plast i mitt liv, de är det 2:a stora problemet efter co2, eller kanske före)
men 3 liter av 60m3 som en standardsvensk förbrukar, motsvarar 0.005% dvs i mitt fall .45kwh, så haltar jämförelsen lite
Det är ju precis det samma man elen till din elbil:
Med tanke på att jag kanske laddar vid Clever 2-3 gånger per år 60-90 kWh/300-450:-,
tar oftast med energi från el laddad hemifrån, lättplanerat efter ett tag (försöker minimera laddningar på resan)
men 60-90 kWh av 25 000-30 000 kWh som en jag förbrukar hemma under ett år, motsvarar 0,2-0,4%. Kostnaden för de där 2-3 liter vatten för 20-30:- per år ska jämföras med kostnaden för 60m3 vatten vilket är ca 4200:- dvs 0,5-0,7%.
12man skrev:
"För laddning vid hem och arbetsplats blir det nog så att Clever fakturerar fastighetsägare eller arbetsplats en fast månadskostnad för laddmöjligheten och sedan är det upp till ägaren att avgöra hur och om betalning av konsument skall ske. Frågan är hur mycket Clevers vill ha för laddmöjligheten."
varför ska clever eller någon annan blandas in i detta? är ju inte så att laddplatsen kräver service som en kaffemaskin eller matautomat, åter till vattnet det tillhandahålls väl? gratis på svenska arbetsplatser fortfarande?
Självklart behöver inte Clever blandas in men de kommer nu med ett färdigt erbjudande antagligen med installation, el, fakturering, service och uppföljning. För en del fastighetsägare kan det vara smidigt att låta de sköta allt istället för att själva anlita hantverkare, ta fram system för mätning av elförbrukning och sedan fakturera anställda/boende för elen. Laddplatser kräver visst service, både för support när konsumenten inte kan ladda, underhåll av laddstolpen och hantering av data för elmätarna. Vattnet är inte gratis på svenska arbetsplatser, det är bara att arbetsgivaren inte tar betalt från de anställda. De kan välja att göra samma sak även för elen men jag misstänker att Skatteverket kommer att lägga sig i den saken då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av joel80 »

Svenssons skrev:
12man skrev:
vattenjämförelsen kommer alltid upp, glass i sahara brukar jag kalla den, eller ta exemplet kopp med kaffe på stan, jag vet att det är en våt dröm med detta tb(täckningsbidrag),

men med tanke på att jag kanske köper 2-3 liter flaskvatten per år kostnad 20-30:-
tar oftast med en flaska hemifrån, lättplanerat efter ett tag(försöker minimera plast i mitt liv, de är det 2:a stora problemet efter co2, eller kanske före)
men 3 liter av 60m3 som en standardsvensk förbrukar, motsvarar 0.005% dvs i mitt fall .45kwh, så haltar jämförelsen lite
Det är ju precis det samma man elen till din elbil:
Med tanke på att jag kanske laddar vid Clever 2-3 gånger per år 60-90 kWh/300-450:-,
tar oftast med energi från el laddad hemifrån, lättplanerat efter ett tag (försöker minimera laddningar på resan)
men 60-90 kWh av 25 000-30 000 kWh som en jag förbrukar hemma under ett år, motsvarar 0,2-0,4%. Kostnaden för de där 2-3 liter vatten för 20-30:- per år ska jämföras med kostnaden för 60m3 vatten vilket är ca 4200:- dvs 0,5-0,7%.
Fast nu gäller det här långsamladdning på stadsgator son kommer kunna bli lägenhetsboendes huvudsakliga laddpunkt. Det är alltså inte den snabbladdning på Clever som du använder utan det här är att jämföra med hemmaladdning och kommer troligen bli avgörande för om många lägenhetsägare vågar skaffa elbil eller inte.
Då kan inte elen vara mer än möjligen dubbelt så dyr som hemma..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Svenssons skrev:
12man skrev:
vattenjämförelsen kommer alltid upp, glass i sahara brukar jag kalla den, eller ta exemplet kopp med kaffe på stan, jag vet att det är en våt dröm med detta tb(täckningsbidrag),

men med tanke på att jag kanske köper 2-3 liter flaskvatten per år kostnad 20-30:-
tar oftast med en flaska hemifrån, lättplanerat efter ett tag(försöker minimera plast i mitt liv, de är det 2:a stora problemet efter co2, eller kanske före)
men 3 liter av 60m3 som en standardsvensk förbrukar, motsvarar 0.005% dvs i mitt fall .45kwh, så haltar jämförelsen lite
Det är ju precis det samma man elen till din elbil:
Med tanke på att jag kanske laddar vid Clever 2-3 gånger per år 60-90 kWh/300-450:-,
tar oftast med energi från el laddad hemifrån, lättplanerat efter ett tag (försöker minimera laddningar på resan)
men 60-90 kWh av 25 000-30 000 kWh som en jag förbrukar hemma under ett år, motsvarar 0,2-0,4%. Kostnaden för de där 2-3 liter vatten för 20-30:- per år ska jämföras med kostnaden för 60m3 vatten vilket är ca 4200:- dvs 0,5-0,7%.
Fast nu gäller det här långsamladdning på stadsgator son kommer kunna bli lägenhetsboendes huvudsakliga laddpunkt. Det är alltså inte den snabbladdning på Clever som du använder utan det här är att jämföra med hemmaladdning och kommer troligen bli avgörande för om många lägenhetsägare vågar skaffa elbil eller inte.
Då kan inte elen vara mer än möjligen dubbelt så dyr som hemma..
Precis och det var vad jag skrev först. Fastighetsägare och arbetsgivare kan nog inte räkna med att kunna ta betalt 5:-/kWh och tro att laddstolparna kommer att användas dagligen då. Priset 5:-/kWh gäller idag endast för Clevers laddare längs vägen. Vill man använda dessa för daglig laddning så blir det rätt dyrt, särskilt utan abonnemang. Laddar man på Clever för mer än 40kWh per månad så ska man köra på abonnemang (20kWh om man kör med Clever El-abonnemang till huset) men även då är Clever dyra för daglig laddning även ifall kWh-priset är på 2,50.
Clever.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av bonath »

bonath skrev:
Grammi skrev:
Hej.
Jag var i Växjö och såg att Lidel hadde TVÅ snabbläsare.
Sökt lite och hitt a detta.
Lidl tänker bli Sveriges mest hållbara butikskedja.

http://new.abb.com/se/om-abb/aktuell-la ... addare-abb

Fick en ide om att maila miljöansvariga på de andra butikskedjorna i Sverige och fråga om de har några planer på nått

Det kan ju vara en god ide eller vad tror ni?

Det står på nya butiker och en del befintliga...
Undrar hur många befintliga butiker som kommer att få laddstationer???

Edit: Har mailat Lidl-fastigheter. Får se om de svarar.


Fick svar från Lidl idag:

Kul att du har uppmärksammat Lidls hållbarhetsarbete! Vi blir givetvis väldigt glada när vi hör att våra kunder uppskattar de satsningar vi gör på miljön.

För närvarande finns ingen tidsplan för när och hur många av våra befintliga butiker som ska få dessa laddstationer. Målsättningen är hur som helst att alla nya butiker ska förses med sådana. Det finns stora förhoppningar om att i framtiden kunna öppna fler Lidl-butiker i Halmstad och då kommer du med största sannolikhet kunna hitta laddstationer på dessa.

Med vänlig hälsning,
Robin Rodenholm
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Gustafsson »

Clever tar 5:- kWh även vid långsammare AC laddning i tex parkeringshus i Linköping. Det gagnar inte övergången till elbil. Det blir dyrare än att tanka bensin för en laddhybrid. En förgiftad morot för elbilsutvecklingen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av mans71 »

Gustafsson skrev:
Clever tar 5:- kWh även vid långsammare AC laddning i tex parkeringshus i Linköping. Det gagnar inte övergången till elbil. Det blir dyrare än att tanka bensin för en laddhybrid. En förgiftad morot för elbilsutvecklingen.
Var i lkpg i helgen och tänkte då prova Clevers laddare i stan men ändrade mig snabbt pga. priset. Känns inte som rimligt med 5 SEK. Kanske inte clever borde bygga långsamladdare komersiellt då det snarare är en kommunal/bostadsbolagsfråga?
Model S P85DL+
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inlägg av Svenssons »

mans71 skrev:
Gustafsson skrev:
Clever tar 5:- kWh även vid långsammare AC laddning i tex parkeringshus i Linköping. Det gagnar inte övergången till elbil. Det blir dyrare än att tanka bensin för en laddhybrid. En förgiftad morot för elbilsutvecklingen.
Var i lkpg i helgen och tänkte då prova Clevers laddare i stan men ändrade mig snabbt pga. priset. Känns inte som rimligt med 5 SEK. Kanske inte clever borde bygga långsamladdare komersiellt då det snarare är en kommunal/bostadsbolagsfråga?
Jag kommer ha mer info om en vecka men tror att långsamladdplatser vid flerbostadhus eller arbetsplatser är något som ägare av bostad eller arbetsplats skall bestämma över, både pris, antal och tillgänglighet. Risk finns visserligen att ägare till hus/arbetsplats inte vet bättre och vill ta 5:- per kWh. Clever kan och vill nog vara med att underlätta utbyggnaden för ägarna. De där 5:-/kWh är som sagts tidigare enbart till för tillfällig laddning (spelar egentligen ingen roll om det är långsam laddning eller snabbladdning, priset är ju detsamma), kostar mindre om du måste nyttja det ofta. Tycker inte heller det är en kommunal fråga. Skattepengar skall inte gå till detta anser jag, vet att det redan går bidrag för att bygga dessa men är som sagt var motståndare till det.

En annan sak som jag såg när jag kollade på Clevers laddkarta är att flertalet av deras laddare inte finns med på Uppladdning.nu. Det är ju generalfel av Clever att inte se till att deras laddare finns med på de större oberoende laddkartorna.

http://services.clever.dk/pcmapr_se.html
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar