Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplatser?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplatser?

Inläggav Teslaägare Jocce » 09 feb 2017 10:08

I mina ögon en klar intressant fråga.
Låt mig förklara lite mer.

Jag har sällan behov av att ladda bilen, då tack vare långa räckvidden på Teslan så klarar jag mig bra på den laddning jag kan få på t.ex. jobbet.
Men trots detta är jag väldigt sugen på att laddinfrastrukturen byggs ut. Framförallt hos företag, dvs destinationer. Allt från butiker, till köpcentrum, till hotell m.m.

Själv gör jag detta på i första hand 3 sätt:
1. Jag väljer destinationer där laddning finns. T.ex. hellre Mall of Scandinavia och Sollentuna Centrum än Stinsen t.ex.

2. Jag kopplar in och laddar även när jag inte behöver. Jag vill visa att Laddplatserna används.
Visst, ska jag stanna i 10-20 minuter och det endast finns 1x16A så orkar jag nog inte ta ut laddkabeln. Men ska jag stanna i en timme, då gör jag ganska ofta detta ibland, även på sådana med "låg" effekt.
Dock brukar jag alltid kontakta ägaren av laddstolpen, oftast via mail och fråga om planer finns för kraftigare laddning. Finns viljan är 3x16A sällan ett problem att få fram. Mer än så ser jag svårt att "kräva" i ett så här tidigt skede i uppbyggnaden av infrastrukturen. Allt över det så blir det nog svårt att motivera kostnaden.

3. Detta tycker jag är den viktigaste punkten. Jag kontaktar ställen jag ska till för att kolla om det finns laddning. Eller snarare jag ställer inte frågan OM det finns laddning utan med om VART jag kan ladda. Lite psykologi där man får dem att få uppfattningen om att det är en sådan självklarhet att det skall finnas att det inte är en fråga om, utan var.
Detta gör jag ibland även om jag vet att det finns laddning. Detta för att visa intresse och lite som i punkten ovan att det faktiskt används.
Är det en destination där jag ska vara längre och de inte har laddning brukar jag enkelt fråga om antingen vanligt "två hål i väggen" eller 3-fas, då det alltid finns nått, för att visa hur enkelt det är.
Oinvigda verkar tycka det är svårt / komplicerat / dyrt osv.
Räknar aldrig med att det är gratis och frågar då också ibland vad det kostar. Än så länge har svaret alltid blivit att det är gratis.
Får jag svaret att laddning ej finns på t.ex. ett köpcentrum eller liknande så brukar jag fråga om NÄR de tänkt sig investera i detta.


Detta kanske är lite "fåniga" saker, men för min del tror jag att det gör en del för infrastrukturens uppbyggnad. Desto fler som faktiskt visar intresse i att det finns infrastruktur för att ladda, desto mer villiga blir en företagare att skaffa det.


Så vad gör DU för utbyggnaden av publika laddplatser?

/Jocce
Ska du köpa en ny Tesla Model S eller Model X?
Använd gärna denna Referal: http://ts.la/joacim2204

85D Midnight Silver , panoramatak, nextgen, helsvart interiör, matt abachiträ autopilot, luftfjädring, köldpaket.
- LEVERERAD 2016-03-05 :D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
 
Inlägg: 957
Blev medlem: 06 feb 2015 10:33

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare Bjelke » 09 feb 2017 11:30

Jag gör iaf alla tre saker, och om svaret är att dom inte har laddning eller inte bryr sig osv så försöker jag att välja något annat alternativ och påpekar även detta, speciellt för hotell mm.
Jag försöker även att påverka kommuner osv i min närhet, men det är ett riktigt träsk att vandra i häromkring iaf :(
Hade tex ett möte med ansvarig chef i Bollnäs och det var evigheter sedan och det har inte hänt ett skit här :(
Även jag har hittat min refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 8000kr i rabatt och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 4732
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare Svenssons » 09 feb 2017 11:37

Vid hotellövernattningar brukar jag försöka kolla upp innan bokning om det finns laddmöjlighet och fråga hotellen om sådan finns. När jag kommer till hotellet frågar jag alltid efter laddning. Borde göra det samma på attraktioner som jag besöker men det har inte varit så mycket sådant.

Jag lägger upp alla nya laddpunkter som jag hittar i Uppladdning.nu. Det är förvånansvärt många som saknas där.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare mati » 09 feb 2017 11:58

Jag gör som ovan. Jag använder type2-laddstolparna överallt där de finns. Det är bara för att markera att de behövs. Däremot så laddar jag aldrig i vanliga vägguttag som marknadsförs som laddstolpar. Nån måtta får det vara. Det är också lite för att markera att dessa stolpar inte behövs eftersom de är för klena för dagens elbilar.
Sen försöker jag tjata med kommungubbar osv, men det har visat sig vara som att nöta ner ett berg, typ. Det händer inte så mycket på den punkten.
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue | lull-lull-paket | inbyggd gasmask | manuell vindrutetorkare | pysfjädrar | soltak | vingelfunktion 2 | gratis elektroner
http://ts.la/marcus8304
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 3224
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare Jocce » 09 feb 2017 12:07

mati skrev:Jag gör som ovan. Jag använder type2-laddstolparna överallt där de finns. Det är bara för att markera att de behövs. Däremot så laddar jag aldrig i vanliga vägguttag som marknadsförs som laddstolpar. Nån måtta får det vara. Det är också lite för att markera att dessa stolpar inte behövs eftersom de är för klena för dagens elbilar.
Sen försöker jag tjata med kommungubbar osv, men det har visat sig vara som att nöta ner ett berg, typ. Det händer inte så mycket på den punkten.



"Risken" att inte använda de "dåliga" laddstolparna är att ägaren av dem ser: "Nej, men laddstolparna används inte, så de behövs inte. Vi gör inga mer nyinvesteringar".
Om de ser att dom används så är chansen större att de snarare tänker "Oj, alltid fullt..varför, behöver vi fler eller andra laddmöjligheter?"

Sen brukar jag alltid försöka påpeka att ett Schuko är långt ifrån optimalt för dom som har sådana stolpar. Men klart bättre än inget.

På en av parkeringarna i Hagalund i Solna finns Schukouttag. Max p-tid är 4 timmar. Är jag hos en vän där uppe en kväll och äter middag och kollar en film t.ex. så har jag mao fått i ca 50 km.
Där tycker jag ett sådant uttag räcker.

I Solna Centrum finns också ett Schuko. Där stannar jag sällan länge, så där behövs så klart mer för att göra nytta. Men ser det ändå som positivt att de har.


/Jocce
Ska du köpa en ny Tesla Model S eller Model X?
Använd gärna denna Referal: http://ts.la/joacim2204

85D Midnight Silver , panoramatak, nextgen, helsvart interiör, matt abachiträ autopilot, luftfjädring, köldpaket.
- LEVERERAD 2016-03-05 :D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
 
Inlägg: 957
Blev medlem: 06 feb 2015 10:33

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare Rennwagen » 09 feb 2017 12:08

Jocce, bra initiativ och idé. Självklart! Jag anammar det direkt och har börjat maila / fråga om det för hotell, köpcentrum och andra platser.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare mati » 09 feb 2017 12:38

Jocce skrev:"Risken" att inte använda de "dåliga" laddstolparna är att ägaren av dem ser: "Nej, men laddstolparna används inte, så de behövs inte. Vi gör inga mer nyinvesteringar".

I princip håller jag med dig, delvis. Låt mig säga såhär: Ett schukouttag utanför en matbutik där jag stannar kanske 20 minuter är inte värt besväret att pilla fram UMC:n. Den ger mig noll laddning. En 22kW-stolpe däremot gör det. Och skulle jag ladda där ändå så skulle ägaren lika väl kunna säga: "Det räcker gott med 230V 16A, vi behöver inte investera i mer än så." Det är alltså lite både och. Jag köper ju inte heller en dålig produkt som jag inte har någon nytta av bara för att den finns att köpa. Det måste ju ändå vara efterfrågan som styr och jag efterfrågar inga laddstolpar som inte ger mig nånting. Om jag då istället åker till ett ställe där det finns bra laddning så kan ju svagströmsladdarägaren se att konkurrenterna får (elbils-)kunder, medan hans egna uttag står oanvänd.
I så fall är det bättre att kontakta vägguttags-innehavaren och påpeka att en vettig laddstolpe behöver lite mer pulver om man vill locka till sig kunder.
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue | lull-lull-paket | inbyggd gasmask | manuell vindrutetorkare | pysfjädrar | soltak | vingelfunktion 2 | gratis elektroner
http://ts.la/marcus8304
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 3224
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Elbilisten » 09 feb 2017 12:53

Många bra tankar här! Man kan kanske inte klaga på att "MaxDonalds" gratis stolpe inte funkar. Men man kan fråga i kassan om de vet att de måste kanske ringa elektrikern. Funkar det inte att ladda kan man vänligt meddela att man åker till ett annat ställe och äter. Då ser de kanske till att det är hel säkring i stolpen. Så koppla i sladden även om det bara ger någon mil. En vacker dag säger elektrikern att de måste skaffa modernare grejer. Bästa argumenten vid kontakter med köpcentra, större bensinmackar och kommuner är nog möjligheten att locka köpstarka kunder. Sen får vi ju förstås fortsätta hjälpas åt att kolla när något behöver uppdateras på uppladdning.nu Åk runt och testladda på några ställen på nästa söndagsutflykt :-)
Elbilisten
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare Jocce » 09 feb 2017 12:54

mati skrev:
Jocce skrev:"Risken" att inte använda de "dåliga" laddstolparna är att ägaren av dem ser: "Nej, men laddstolparna används inte, så de behövs inte. Vi gör inga mer nyinvesteringar".

I princip håller jag med dig, delvis. Låt mig säga såhär: Ett schukouttag utanför en matbutik där jag stannar kanske 20 minuter är inte värt besväret att pilla fram UMC:n. Den ger mig noll laddning. En 22kW-stolpe däremot gör det. Och skulle jag ladda där ändå så skulle ägaren lika väl kunna säga: "Det räcker gott med 230V 16A, vi behöver inte investera i mer än så." Det är alltså lite både och. Jag köper ju inte heller en dålig produkt som jag inte har någon nytta av bara för att den finns att köpa. Det måste ju ändå vara efterfrågan som styr och jag efterfrågar inga laddstolpar som inte ger mig nånting. Om jag då istället åker till ett ställe där det finns bra laddning så kan ju svagströmsladdarägaren se att konkurrenterna får (elbils-)kunder, medan hans egna uttag står oanvänd.
I så fall är det bättre att kontakta vägguttags-innehavaren och påpeka att en vettig laddstolpe behöver lite mer pulver om man vill locka till sig kunder.



Och om du läser mitt första inlägg så ser du att för ett kortare stopp tar jag sällan fram kabeln för ett Schuko vid korta stopp heller.

Att endast inte använda det, kommer inte ge någon effekt, då MÅSTE man kontakta dem (vilket jag brukar göra om det rör sig om Schuko på "fel" ställen, t.ex. utanför en matbutik).

Står det alltid oanvänt ser jag dock risken som ganska stor att ägaren tycker just "Men vilken onödig investering som aldrig används" snarare än "Åh jag gjorde fel investering jag behöver göra mer investeringar för att få kunderna hit"...


/Jocce
Ska du köpa en ny Tesla Model S eller Model X?
Använd gärna denna Referal: http://ts.la/joacim2204

85D Midnight Silver , panoramatak, nextgen, helsvart interiör, matt abachiträ autopilot, luftfjädring, köldpaket.
- LEVERERAD 2016-03-05 :D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
 
Inlägg: 957
Blev medlem: 06 feb 2015 10:33

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare eric » 09 feb 2017 14:15

Bra synpunkter! Jag tänker mig att göra ungefär samma saker nu när man är med elbil.

Det enda jag funderar på är att det blir lite knas om man alltid kopplar in sig på exempelvis Typ-2 när det finns även om man inte behöver. I och med att antalet laddplatser än så länge är lite begränsat riskerar man samtidigt att blockera för någon som faktiskt måste ladda.

Man kanske kan lägga en liten lapp synligt i rutan med mobilnummer att ringa om man är i elektron-nöd.
Röd Model S 60 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Vill du ha 8000kr rabatt när du beställer en (till) Tesla? Använd gärna denna kod: http://ts.la/eric9231
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Nästa

Återgå till Destination chargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst