Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplatser?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav bonath » 15 mar 2017 13:57

Halmstad har totalt ett tiotal laddstolpar varav en (1) ChaDeMo, Clever, på CirkelK Arenahallen.
Nybyggda CirkelK på Eurostop har INGA laddplatser alls. Blir ingen kååv me brö där inte.
Vore otroligt kul om våra två Lidl skulle få ChaDeMo-stolpar.

"Årets sommarstad 2016" :oops: Halmstad ligger bra till för "sämsta elbilsstaden". :evil:
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 26 jan 2015 08:37

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav lator » 15 mar 2017 14:45

bonath skrev:Halmstad har totalt ett tiotal laddstolpar varav en (1) ChaDeMo, Clever, på CirkelK Arenahallen.
Nybyggda CirkelK på Eurostop har INGA laddplatser alls. Blir ingen kååv me brö där inte.
Vore otroligt kul om våra två Lidl skulle få ChaDeMo-stolpar.

"Årets sommarstad 2016" :oops: Halmstad ligger bra till för "sämsta elbilsstaden". :evil:

Det där påminner mig om när vi hämtade Leafen i Malmö augusti 2014. Det fanns inte så många snabbladdare då så vi räknade med att kunna stödladda lite på Statoil som låg ute vid E6 (Varberg norra) efter att ha stått en evighet på Hedins i Halmstad, men inte fanns det några uttag där inte. Vi kollade och hittade utttag (10A) inne i Varberg. Ok, då får vi väl åka dit då... 7 km enkel väg... det skulle ju ta en timme bara att ladda det som skulle gå åt för att ta sig tor till Varberg! Nej tack! Vi fortsatte och hamnade så småningom på Åsa Camping där vi fick ladda så att vi tog oss till Kungsbacka. Resten av resan upp till Östersund gick ju ganska bra om man bortser från Ljusdal... :cry:
Användarvisningsbild
lator
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 05 mar 2014 23:37
Ort: Östersund

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare Svenssons » 15 mar 2017 16:07

Jag har kommit med i referensgruppen för Kalmar Energi angående utbyggnad av laddnät i Kalmar. Mycket av detta arbete görs i samarbete med Clever och kommer säker kunna användas på andra orter och andra kommunala elbolag har säkert haft liknande möten redan. I första mötet skall vi diskutera laddning för flerbostadsfastigheter och arbetsplatser. Dessa får ju räknas till gruppen "publika". Själv ser jag det som nästa stora utmaning nu när basen till laddnät redan finns. Klarar inte boende av att ladda antingen hemma eller på jobbet blir det rätt mycket jobbigt att ha elbil.

viewtopic.php?f=27&t=7903&p=153629
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 4599
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 16 mar 2017 02:00

Svenssons skrev:Jag har kommit med i referensgruppen för Kalmar Energi angående utbyggnad av laddnät i Kalmar. Mycket av detta arbete görs i samarbete med Clever och kommer säker kunna användas på andra orter och andra kommunala elbolag har säkert haft liknande möten redan. I första mötet skall vi diskutera laddning för flerbostadsfastigheter och arbetsplatser. Dessa får ju räknas till gruppen "publika". Själv ser jag det som nästa stora utmaning nu när basen till laddnät redan finns. Klarar inte boende av att ladda antingen hemma eller på jobbet blir det rätt mycket jobbigt att ha elbil.

viewtopic.php?f=27&t=7903&p=153629

Hoppas det finns möjlighet att dryfta Clevers prisbild, ca 5x priset på hemmaladdning även vid typ2 laddning. Det är ett effektivt hinder för acceptans av publik laddning om något.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 1094
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 mar 2017 02:58

Gustafsson skrev:
Svenssons skrev:Jag har kommit med i referensgruppen för Kalmar Energi angående utbyggnad av laddnät i Kalmar. Mycket av detta arbete görs i samarbete med Clever och kommer säker kunna användas på andra orter och andra kommunala elbolag har säkert haft liknande möten redan. I första mötet skall vi diskutera laddning för flerbostadsfastigheter och arbetsplatser. Dessa får ju räknas till gruppen "publika". Själv ser jag det som nästa stora utmaning nu när basen till laddnät redan finns. Klarar inte boende av att ladda antingen hemma eller på jobbet blir det rätt mycket jobbigt att ha elbil.

viewtopic.php?f=27&t=7903&p=153629

Hoppas det finns möjlighet att dryfta Clevers prisbild, ca 5x priset på hemmaladdning även vid typ2 laddning. Det är ett effektivt hinder för acceptans av publik laddning om något.

För hemmaladdning funkar nog inte 5:- men för tillfällig laddning på resa ser jag inga problem med 5:- per kWh som dessutom är det dyraste, du kan ju välja abonnemang med 2,50 eller fri laddning också om du vill. Nu tror jag det blir upp till fastighetsägare och arbetsgivare vad det ska kosta.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 4599
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare 12man » 16 mar 2017 09:46

hela abonnemangstänket är fel, fel

tänk mobiltelefoni där var det billigare att ringa inom operatören + det fasta, men de dumheterna är borta(90%) nu, inlåsning resp straff när man går utanför är inte bra
nåt slags konkurrensbegränsande tänk...
vad gör kwh dyrare om den säljs utanför abb? fixa era betalrutiner om det är problem
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 995
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Sollentuna - Norrviken

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 mar 2017 10:27

12man skrev:hela abonnemangstänket är fel, fel

tänk mobiltelefoni där var det billigare att ringa inom operatören + det fasta, men de dumheterna är borta(90%) nu, inlåsning resp straff när man går utanför är inte bra
nåt slags konkurrensbegränsande tänk...
vad gör kwh dyrare om den säljs utanför abb? fixa era betalrutiner om det är problem

Hur mycket betalar du för en halvliter vatten hemma? Hur mycket betalar du för en halvliter vatten när du är på resande fot och vill ha den i en flaska i bilen?

Det är egentligen inte kWh med el du betalar för utan möjligheten att få energi till din bil.


Abonnemang är till för storkonsumenter. Är det så att du bara behöver 50kWh var tredje månad så kanske du är beredd att betala 250:- för den gången. Är det så att du behöver 50 kWh eller kanske per månad är du nog inte lika pigg på att 250:- eller mer per månad.

För laddning vid hem och arbetsplats blir det nog så att Clever fakturera fastighetsägare eller arbetsplats en fast månadskostnad för laddmöjligheten och sedan är det upp till ägaren att avgöra hur och om betalning av konsument skall ske. Frågan är hur mycket Clevers vill ha för laddmöjligheten.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 4599
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare 12man » 16 mar 2017 10:58

vattenjämförelsen kommer alltid upp, glass i sahara brukar jag kalla den, eller ta exemplet kopp med kaffe på stan, jag vet att det är en våt dröm med detta tb(täckningsbidrag),

men med tanke på att jag kanske köper 2-3 liter flaskvatten per år kostnad 20-30:-
tar oftast med en flaska hemifrån, lättplanerat efter ett tag(försöker minimera plast i mitt liv, de är det 2:a stora problemet efter co2, eller kanske före)
men 3 liter av 60m3 som en standardsvensk förbrukar, motsvarar 0.005% dvs i mitt fall .45kwh, så haltar jämförelsen lite

"För laddning vid hem och arbetsplats blir det nog så att Clever fakturerar fastighetsägare eller arbetsplats en fast månadskostnad för laddmöjligheten och sedan är det upp till ägaren att avgöra hur och om betalning av konsument skall ske. Frågan är hur mycket Clevers vill ha för laddmöjligheten."
varför ska clever eller någon annan blandas in i detta? är ju inte så att laddplatsen kräver service som en kaffemaskin eller matautomat, åter till vattnet det tillhandahålls väl? gratis på svenska arbetsplatser fortfarande?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 995
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Sollentuna - Norrviken

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav Teslaägare Svenssons » 16 mar 2017 11:35

12man skrev:vattenjämförelsen kommer alltid upp, glass i sahara brukar jag kalla den, eller ta exemplet kopp med kaffe på stan, jag vet att det är en våt dröm med detta tb(täckningsbidrag),

men med tanke på att jag kanske köper 2-3 liter flaskvatten per år kostnad 20-30:-
tar oftast med en flaska hemifrån, lättplanerat efter ett tag(försöker minimera plast i mitt liv, de är det 2:a stora problemet efter co2, eller kanske före)
men 3 liter av 60m3 som en standardsvensk förbrukar, motsvarar 0.005% dvs i mitt fall .45kwh, så haltar jämförelsen lite


Det är ju precis det samma man elen till din elbil:
Med tanke på att jag kanske laddar vid Clever 2-3 gånger per år 60-90 kWh/300-450:-,
tar oftast med energi från el laddad hemifrån, lättplanerat efter ett tag (försöker minimera laddningar på resan)
men 60-90 kWh av 25 000-30 000 kWh som en jag förbrukar hemma under ett år, motsvarar 0,2-0,4%. Kostnaden för de där 2-3 liter vatten för 20-30:- per år ska jämföras med kostnaden för 60m3 vatten vilket är ca 4200:- dvs 0,5-0,7%.

12man skrev:"För laddning vid hem och arbetsplats blir det nog så att Clever fakturerar fastighetsägare eller arbetsplats en fast månadskostnad för laddmöjligheten och sedan är det upp till ägaren att avgöra hur och om betalning av konsument skall ske. Frågan är hur mycket Clevers vill ha för laddmöjligheten."
varför ska clever eller någon annan blandas in i detta? är ju inte så att laddplatsen kräver service som en kaffemaskin eller matautomat, åter till vattnet det tillhandahålls väl? gratis på svenska arbetsplatser fortfarande?


Självklart behöver inte Clever blandas in men de kommer nu med ett färdigt erbjudande antagligen med installation, el, fakturering, service och uppföljning. För en del fastighetsägare kan det vara smidigt att låta de sköta allt istället för att själva anlita hantverkare, ta fram system för mätning av elförbrukning och sedan fakturera anställda/boende för elen. Laddplatser kräver visst service, både för support när konsumenten inte kan ladda, underhåll av laddstolpen och hantering av data för elmätarna. Vattnet är inte gratis på svenska arbetsplatser, det är bara att arbetsgivaren inte tar betalt från de anställda. De kan välja att göra samma sak även för elen men jag misstänker att Skatteverket kommer att lägga sig i den saken då.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 4599
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Inläggav joel80 » 16 mar 2017 11:52

Svenssons skrev:
12man skrev:vattenjämförelsen kommer alltid upp, glass i sahara brukar jag kalla den, eller ta exemplet kopp med kaffe på stan, jag vet att det är en våt dröm med detta tb(täckningsbidrag),

men med tanke på att jag kanske köper 2-3 liter flaskvatten per år kostnad 20-30:-
tar oftast med en flaska hemifrån, lättplanerat efter ett tag(försöker minimera plast i mitt liv, de är det 2:a stora problemet efter co2, eller kanske före)
men 3 liter av 60m3 som en standardsvensk förbrukar, motsvarar 0.005% dvs i mitt fall .45kwh, så haltar jämförelsen lite


Det är ju precis det samma man elen till din elbil:
Med tanke på att jag kanske laddar vid Clever 2-3 gånger per år 60-90 kWh/300-450:-,
tar oftast med energi från el laddad hemifrån, lättplanerat efter ett tag (försöker minimera laddningar på resan)
men 60-90 kWh av 25 000-30 000 kWh som en jag förbrukar hemma under ett år, motsvarar 0,2-0,4%. Kostnaden för de där 2-3 liter vatten för 20-30:- per år ska jämföras med kostnaden för 60m3 vatten vilket är ca 4200:- dvs 0,5-0,7%.



Fast nu gäller det här långsamladdning på stadsgator son kommer kunna bli lägenhetsboendes huvudsakliga laddpunkt. Det är alltså inte den snabbladdning på Clever som du använder utan det här är att jämföra med hemmaladdning och kommer troligen bli avgörande för om många lägenhetsägare vågar skaffa elbil eller inte.
Då kan inte elen vara mer än möjligen dubbelt så dyr som hemma..
joel80
 
Inlägg: 1425
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

FöregåendeNästa

Återgå till Destination chargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster