Sida 1 av 3

Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplatser?

Postat: 09 feb 2017 09:08
av Jocce
I mina ögon en klar intressant fråga.
Låt mig förklara lite mer.

Jag har sällan behov av att ladda bilen, då tack vare långa räckvidden på Teslan så klarar jag mig bra på den laddning jag kan få på t.ex. jobbet.
Men trots detta är jag väldigt sugen på att laddinfrastrukturen byggs ut. Framförallt hos företag, dvs destinationer. Allt från butiker, till köpcentrum, till hotell m.m.

Själv gör jag detta på i första hand 3 sätt:
1. Jag väljer destinationer där laddning finns. T.ex. hellre Mall of Scandinavia och Sollentuna Centrum än Stinsen t.ex.

2. Jag kopplar in och laddar även när jag inte behöver. Jag vill visa att Laddplatserna används.
Visst, ska jag stanna i 10-20 minuter och det endast finns 1x16A så orkar jag nog inte ta ut laddkabeln. Men ska jag stanna i en timme, då gör jag ganska ofta detta ibland, även på sådana med "låg" effekt.
Dock brukar jag alltid kontakta ägaren av laddstolpen, oftast via mail och fråga om planer finns för kraftigare laddning. Finns viljan är 3x16A sällan ett problem att få fram. Mer än så ser jag svårt att "kräva" i ett så här tidigt skede i uppbyggnaden av infrastrukturen. Allt över det så blir det nog svårt att motivera kostnaden.

3. Detta tycker jag är den viktigaste punkten. Jag kontaktar ställen jag ska till för att kolla om det finns laddning. Eller snarare jag ställer inte frågan OM det finns laddning utan med om VART jag kan ladda. Lite psykologi där man får dem att få uppfattningen om att det är en sådan självklarhet att det skall finnas att det inte är en fråga om, utan var.
Detta gör jag ibland även om jag vet att det finns laddning. Detta för att visa intresse och lite som i punkten ovan att det faktiskt används.
Är det en destination där jag ska vara längre och de inte har laddning brukar jag enkelt fråga om antingen vanligt "två hål i väggen" eller 3-fas, då det alltid finns nått, för att visa hur enkelt det är.
Oinvigda verkar tycka det är svårt / komplicerat / dyrt osv.
Räknar aldrig med att det är gratis och frågar då också ibland vad det kostar. Än så länge har svaret alltid blivit att det är gratis.
Får jag svaret att laddning ej finns på t.ex. ett köpcentrum eller liknande så brukar jag fråga om NÄR de tänkt sig investera i detta.


Detta kanske är lite "fåniga" saker, men för min del tror jag att det gör en del för infrastrukturens uppbyggnad. Desto fler som faktiskt visar intresse i att det finns infrastruktur för att ladda, desto mer villiga blir en företagare att skaffa det.


Så vad gör DU för utbyggnaden av publika laddplatser?

/Jocce

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 10:30
av Bjelke
Jag gör iaf alla tre saker, och om svaret är att dom inte har laddning eller inte bryr sig osv så försöker jag att välja något annat alternativ och påpekar även detta, speciellt för hotell mm.
Jag försöker även att påverka kommuner osv i min närhet, men det är ett riktigt träsk att vandra i häromkring iaf :(
Hade tex ett möte med ansvarig chef i Bollnäs och det var evigheter sedan och det har inte hänt ett skit här :(

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 10:37
av Svenssons
Vid hotellövernattningar brukar jag försöka kolla upp innan bokning om det finns laddmöjlighet och fråga hotellen om sådan finns. När jag kommer till hotellet frågar jag alltid efter laddning. Borde göra det samma på attraktioner som jag besöker men det har inte varit så mycket sådant.

Jag lägger upp alla nya laddpunkter som jag hittar i Uppladdning.nu. Det är förvånansvärt många som saknas där.

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 10:58
av mati
Jag gör som ovan. Jag använder type2-laddstolparna överallt där de finns. Det är bara för att markera att de behövs. Däremot så laddar jag aldrig i vanliga vägguttag som marknadsförs som laddstolpar. Nån måtta får det vara. Det är också lite för att markera att dessa stolpar inte behövs eftersom de är för klena för dagens elbilar.
Sen försöker jag tjata med kommungubbar osv, men det har visat sig vara som att nöta ner ett berg, typ. Det händer inte så mycket på den punkten.

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 11:07
av Jocce
mati skrev:
Jag gör som ovan. Jag använder type2-laddstolparna överallt där de finns. Det är bara för att markera att de behövs. Däremot så laddar jag aldrig i vanliga vägguttag som marknadsförs som laddstolpar. Nån måtta får det vara. Det är också lite för att markera att dessa stolpar inte behövs eftersom de är för klena för dagens elbilar.
Sen försöker jag tjata med kommungubbar osv, men det har visat sig vara som att nöta ner ett berg, typ. Det händer inte så mycket på den punkten.

"Risken" att inte använda de "dåliga" laddstolparna är att ägaren av dem ser: "Nej, men laddstolparna används inte, så de behövs inte. Vi gör inga mer nyinvesteringar".
Om de ser att dom används så är chansen större att de snarare tänker "Oj, alltid fullt..varför, behöver vi fler eller andra laddmöjligheter?"

Sen brukar jag alltid försöka påpeka att ett Schuko är långt ifrån optimalt för dom som har sådana stolpar. Men klart bättre än inget.

På en av parkeringarna i Hagalund i Solna finns Schukouttag. Max p-tid är 4 timmar. Är jag hos en vän där uppe en kväll och äter middag och kollar en film t.ex. så har jag mao fått i ca 50 km.
Där tycker jag ett sådant uttag räcker.

I Solna Centrum finns också ett Schuko. Där stannar jag sällan länge, så där behövs så klart mer för att göra nytta. Men ser det ändå som positivt att de har.


/Jocce

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 11:08
av Rennwagen
Jocce, bra initiativ och idé. Självklart! Jag anammar det direkt och har börjat maila / fråga om det för hotell, köpcentrum och andra platser.

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 11:38
av mati
Jocce skrev:
"Risken" att inte använda de "dåliga" laddstolparna är att ägaren av dem ser: "Nej, men laddstolparna används inte, så de behövs inte. Vi gör inga mer nyinvesteringar".
I princip håller jag med dig, delvis. Låt mig säga såhär: Ett schukouttag utanför en matbutik där jag stannar kanske 20 minuter är inte värt besväret att pilla fram UMC:n. Den ger mig noll laddning. En 22kW-stolpe däremot gör det. Och skulle jag ladda där ändå så skulle ägaren lika väl kunna säga: "Det räcker gott med 230V 16A, vi behöver inte investera i mer än så." Det är alltså lite både och. Jag köper ju inte heller en dålig produkt som jag inte har någon nytta av bara för att den finns att köpa. Det måste ju ändå vara efterfrågan som styr och jag efterfrågar inga laddstolpar som inte ger mig nånting. Om jag då istället åker till ett ställe där det finns bra laddning så kan ju svagströmsladdarägaren se att konkurrenterna får (elbils-)kunder, medan hans egna uttag står oanvänd.
I så fall är det bättre att kontakta vägguttags-innehavaren och påpeka att en vettig laddstolpe behöver lite mer pulver om man vill locka till sig kunder.

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 11:53
av Elbilisten
Många bra tankar här! Man kan kanske inte klaga på att "MaxDonalds" gratis stolpe inte funkar. Men man kan fråga i kassan om de vet att de måste kanske ringa elektrikern. Funkar det inte att ladda kan man vänligt meddela att man åker till ett annat ställe och äter. Då ser de kanske till att det är hel säkring i stolpen. Så koppla i sladden även om det bara ger någon mil. En vacker dag säger elektrikern att de måste skaffa modernare grejer. Bästa argumenten vid kontakter med köpcentra, större bensinmackar och kommuner är nog möjligheten att locka köpstarka kunder. Sen får vi ju förstås fortsätta hjälpas åt att kolla när något behöver uppdateras på uppladdning.nu Åk runt och testladda på några ställen på nästa söndagsutflykt :-)

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 11:54
av Jocce
mati skrev:
Jocce skrev:
"Risken" att inte använda de "dåliga" laddstolparna är att ägaren av dem ser: "Nej, men laddstolparna används inte, så de behövs inte. Vi gör inga mer nyinvesteringar".
I princip håller jag med dig, delvis. Låt mig säga såhär: Ett schukouttag utanför en matbutik där jag stannar kanske 20 minuter är inte värt besväret att pilla fram UMC:n. Den ger mig noll laddning. En 22kW-stolpe däremot gör det. Och skulle jag ladda där ändå så skulle ägaren lika väl kunna säga: "Det räcker gott med 230V 16A, vi behöver inte investera i mer än så." Det är alltså lite både och. Jag köper ju inte heller en dålig produkt som jag inte har någon nytta av bara för att den finns att köpa. Det måste ju ändå vara efterfrågan som styr och jag efterfrågar inga laddstolpar som inte ger mig nånting. Om jag då istället åker till ett ställe där det finns bra laddning så kan ju svagströmsladdarägaren se att konkurrenterna får (elbils-)kunder, medan hans egna uttag står oanvänd.
I så fall är det bättre att kontakta vägguttags-innehavaren och påpeka att en vettig laddstolpe behöver lite mer pulver om man vill locka till sig kunder.

Och om du läser mitt första inlägg så ser du att för ett kortare stopp tar jag sällan fram kabeln för ett Schuko vid korta stopp heller.

Att endast inte använda det, kommer inte ge någon effekt, då MÅSTE man kontakta dem (vilket jag brukar göra om det rör sig om Schuko på "fel" ställen, t.ex. utanför en matbutik).

Står det alltid oanvänt ser jag dock risken som ganska stor att ägaren tycker just "Men vilken onödig investering som aldrig används" snarare än "Åh jag gjorde fel investering jag behöver göra mer investeringar för att få kunderna hit"...


/Jocce

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 13:15
av eric
Bra synpunkter! Jag tänker mig att göra ungefär samma saker nu när man är med elbil.

Det enda jag funderar på är att det blir lite knas om man alltid kopplar in sig på exempelvis Typ-2 när det finns även om man inte behöver. I och med att antalet laddplatser än så länge är lite begränsat riskerar man samtidigt att blockera för någon som faktiskt måste ladda.

Man kanske kan lägga en liten lapp synligt i rutan med mobilnummer att ringa om man är i elektron-nöd.

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 13:33
av Jocce
eric skrev:
Bra synpunkter! Jag tänker mig att göra ungefär samma saker nu när man är med elbil.

Det enda jag funderar på är att det blir lite knas om man alltid kopplar in sig på exempelvis Typ-2 när det finns även om man inte behöver. I och med att antalet laddplatser än så länge är lite begränsat riskerar man samtidigt att blockera för någon som faktiskt måste ladda.

Man kanske kan lägga en liten lapp synligt i rutan med mobilnummer att ringa om man är i elektron-nöd.

Finns det säg 4 laddplatser och en är ledig och jag inte behöver laddning, då ställer jag mig inte där och kopplar in.

Finns det dock endast en plats och den är ledig så kopplar jag nog oftast in.
Då kan det absolut vara så att man hindrar någon som har större behov av att ladda än en själv.
Men en lapp i rutan är absolut inte fel i ett sådant fall!


/Jocce

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 13:49
av Bjelke
Eller som Tibor skrev om för länge sedan, mycket bra faktiskt :)

http://teslaclubsweden.se/ladd-etiketten/

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 14:05
av bonath
eric skrev:
Bra synpunkter! Jag tänker mig att göra ungefär samma saker nu när man är med elbil.

Det enda jag funderar på är att det blir lite knas om man alltid kopplar in sig på exempelvis Typ-2 när det finns även om man inte behöver. I och med att antalet laddplatser än så länge är lite begränsat riskerar man samtidigt att blockera för någon som faktiskt måste ladda.

Man kanske kan lägga en liten lapp synligt i rutan med mobilnummer att ringa om man är i elektron-nöd.
Den gamla ladd-etikett frågan... :!:
http://teslaclubsweden.se/ladd-etiketten/

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 14:12
av mati
Jocce skrev:
Finns det säg 4 laddplatser och en är ledig och jag inte behöver laddning, då ställer jag mig inte där och kopplar in.
Bra poäng. Jag har aldrig funderat på det. Men jag har faktiskt aldrig stått på ett ställe där det fanns mer än max två platser och då har jag såklart ställt mig och laddat.
Risken att jag blockerar för någon annan som måste ladda är tyvärr fortfarande betydligt mindre än risken att laddplatsen är upptagen av en bensinbil.

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 21:45
av apkungen
Generellt tycker jag inte att destinationsladdare är viktigt annat än där man stannar länge, typ skidort, övernattningsställe eller likande. Behöver jag det så kontaktar jag stället i fråga. Tycker är det blir larvigt att hålla på o be om laddning eller koppla in o ladda när man inte behöver.

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 21:48
av bylund
Jag frågar om laddning vid övernattning. Det är inte alltid en dealbreaker om det inte går att ordna, men jag vill definitivt se till att det upplevs att det finns en efterfrågan.

Jag laddar ofta även om jag inte strikt behöver. Jag har såklart laddetiketten och lägger ibland även en utskriven lapp på svenska och engelska med mitt telefonnummer i rutan, där et står att man kan kontakta mig för att se om jag har laddat färdigt.

Nyligen skrev jag en motion till OK om att satsa på elbilsladdning:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=7572

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 22:06
av Remuz
Jag laddar alltid där jag kan få 11kW. Ska jag ladda schuko så sker det bara i garage på två av jobbets kontor samt på laddplats som en forummedlem lånar mig eftersom jag på dessa ställen står länge.

Jag måste i princip ladda överallt eftersom min maddlösning hemma är genomusel. Men jag orkar inte dra runt med alla sladdar för att ladda 20min på 2.3kW.

3.7kW på Ikea har jag använt en gång, på Ikea stannar man ofta 2-3h så det känns värt.

I övrigt skriver jag till Ica Maxi i Haninge samt lite andra ställen att 11kW/22kW skulle vara bra för oss som kommer dit och ska handla. Noll respons från alla än så länge. (Maxi Haninge har 2st 230V 6A)

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 09 feb 2017 22:13
av Jensa
6A Shuko? Då vill de att man ska storhandla på riktigt på Ica Maxi :lol:

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 10 feb 2017 08:36
av Remuz
Jensa skrev:
6A Shuko? Då vill de att man ska storhandla på riktigt på Ica Maxi :lol:
Vid minus 7 ute och kallt batteri fick jag svindlande 0km/h

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 10 feb 2017 08:41
av bylund
Lite gratis underhållningsvärme av batteriet är ju inte fy skam :)

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 10 feb 2017 09:19
av 12man
bylund skrev:
Lite gratis underhållningsvärme av batteriet är ju inte fy skam :)
ja ledsna batterier är ju trist

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 10 feb 2017 09:22
av Bjelke
12man skrev:
bylund skrev:
Lite gratis underhållningsvärme av batteriet är ju inte fy skam :)
ja ledsna batterier är ju trist
:lol:

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 10 feb 2017 10:03
av bylund
12man skrev:
bylund skrev:
Lite gratis underhållningsvärme av batteriet är ju inte fy skam :)
ja ledsna batterier är ju trist
Eller hur? Ledsna batterier kräver mer underhåll

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 10 feb 2017 17:59
av Teslaspolen
bylund skrev:
12man skrev:
bylund skrev:
Lite gratis underhållningsvärme av batteriet är ju inte fy skam :)
ja ledsna batterier är ju trist
Eller hur? Ledsna batterier kräver mer underhåll
Batterivärmaruttag? :lol:

Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats

Postat: 10 feb 2017 20:07
av Grammi
Hej.
Jag var i Växjö och såg att Lidel hadde TVÅ snabbläsare.
Sökt lite och hitt a detta.
Lidl tänker bli Sveriges mest hållbara butikskedja.

http://new.abb.com/se/om-abb/aktuell-la ... addare-abb

Fick en ide om att maila miljöansvariga på de andra butikskedjorna i Sverige och fråga om de har några planer på nått

Det kan ju vara en god ide eller vad tror ni?