Två st. destination chargers stulna i Charlottenberg

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Två st. destination chargers stulna i Charlottenberg

Inlägg av joel80 »

Jag tror inte straffskalan har lika stor betydelse som risken för att åka dit. Som det är nu är det för lite poliser som utreder brott, och viss lagstiftning försvårar kanske också för polisen i utredningsläget.

Jag ringde häromveckan markägarna för återvinningsbehållarna här i närheten (glas/papp/plast) och tipsade om att nån dumpat ett par kubikmeter grovsopor.. Madrass, gammal skrivare e.t.c. Bland skräpet var ett par kassar med papper, jag hittade snabbt ett namn, samt regnummer på nått transportstyrelsepapper, som sen visade sig stämma med namnet på övriga papper. (En lätt lastbil.. aldrig påställd eller besiktigad under ägandetiden.. Hm...)
2017-07-27 13.58.41.jpg
Markägaren gjorde polisanmälan, men det läggs ner direkt då det inte går att bevisa.

Jag skulle vilja att man i ett sånt fall faktiskt ändå utreder. Tar in personen på förhör.. Krånglar till det lite för honom och ger en tydlig signal om att det inte är okej, även om det sen inte går att fälla personen tror jag det ändå ger en känsla av att vad man gör syns.


Vid bostadsinbrott bör t.ex alltid tekniker komma ut och ta fingeravtryck, för förr eller senare åker bovarna fast för nått annat skit, och då kan man sätta dit dem för inbrottet också.

Straffskalorna är det alltså inte sånt stort problem med tror jag, utan det är de polisiära resurserna för att utreda vad som kanske räknas som småbrott som är problematiskt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Två st. destination chargers stulna i Charlottenberg

Inlägg av Legato »

joel80 skrev:
Jag tror inte straffskalan har lika stor betydelse som risken för att åka dit. Som det är nu är det för lite poliser som utreder brott, och viss lagstiftning försvårar kanske också för polisen i utredningsläget.

Jag ringde häromveckan markägarna för återvinningsbehållarna här i närheten (glas/papp/plast) och tipsade om att nån dumpat ett par kubikmeter grovsopor.. Madrass, gammal skrivare e.t.c. Bland skräpet var ett par kassar med papper, jag hittade snabbt ett namn, samt regnummer på nått transportstyrelsepapper, som sen visade sig stämma med namnet på övriga papper. (En lätt lastbil.. aldrig påställd eller besiktigad under ägandetiden.. Hm...)
2017-07-27 13.58.41.jpg
Markägaren gjorde polisanmälan, men det läggs ner direkt då det inte går att bevisa.

Jag skulle vilja att man i ett sånt fall faktiskt ändå utreder. Tar in personen på förhör.. Krånglar till det lite för honom och ger en tydlig signal om att det inte är okej, även om det sen inte går att fälla personen tror jag det ändå ger en känsla av att vad man gör syns.


Vid bostadsinbrott bör t.ex alltid tekniker komma ut och ta fingeravtryck, för förr eller senare åker bovarna fast för nått annat skit, och då kan man sätta dit dem för inbrottet också.

Straffskalorna är det alltså inte sånt stort problem med tror jag, utan det är de polisiära resurserna för att utreda vad som kanske räknas som småbrott som är problematiskt.
Håller helt med. Det ropas alltid efter längre straff men så vitt jag vet har man aldrig kunnat påvisa att det minskar brottsligheten tyvärr. Det är ju givetvis sjukt ineffektivt för ett samhälle att ha en massa människor inspärrade, dels kostar det pengar, dels producerar de inget eller väldigt lite. Det är rätt absurt att det i USA är typ faktor 10 gånger så många i fängelse per capita. Dvs mer än 300 gånger så många fängslade som i Sverige...

Däremot tror jag du har helt rätt i att det verkligen skadar samhället att det för varje medborgare blir mer och mer uppenbart att "mindre" brott sällan eller aldrig får konsekvenser. Exempel som det du gav gör en bara förbannad. Har en väninna där dottern fick sin moped stulen och de tog killarna på bar gärning och höll kvar dem till polisen kom. Trots detta las utredningen ned pga brist på bevis... I såna lägen känner sig ju de drabbade extremt förbisedda och tappar mycket förtroende för rättsväsendet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Två st. destination chargers stulna i Charlottenberg

Inlägg av Jerker »

En arbetskamrat till mig blev vittne till hur ett par byggjobbare just vräkt ut en massa byggskräp ur en skåpbil vid sidan av landsvägen. De satte sig i bilen och körde iväg precis då min arbetskamrat nådde fram så han följde efter dem. När de kom fram till stället där de jobbade så konfronterade han dem och sa att om de inte åkte tillbaka och plockade upp efter sig så skulle han polisanmäla dem. De behövde ingen längre betänketid för att komma fram till att det var lika bra att göra som han sa. Det de sparade på att slänga skräpet där de gjorde är c:a 2 mils bilkörning fram och tillbaka till tippen samt en miljöavgift som tippen tar ut av företagare.

Nu körde de en skåpbil med sin företagslogotype på, så de insåg väl att det inte hade varit så bra för affärerna att figurera i en polisanmälan, och dessutom kanske i tidningarna, så de bet i det sura äpplet och gjorde om och gjorde rätt. Iaf den här gången. Kan inte ha varit de vassaste knivarna i lådan som betedde sig på det sättet.

Jag tror nog att i ett land där vi trots allt rent generellt har det rätt gott ställt så biter bara ekonomiska sanktioner. När det gäller företag är det enkelt, bara böterna är kännbara så att det kostar mer att inte följa lagen än att bryta mot den. Ofta tycker jag att företagsböter är löjligt låga. Det borde finnas i straffskalan att ägarna blir av med företaget och att det sälj på exekutiv auktion eller nåt.

Man har ju kommit underfund med att vad gäller organiserad brottslighet så gör det mest ont att plocka dem på ägodelar, bl.a. dyra bilar, klockor, guldsmycken (som tydligen ger status i vissa kretsar. Själv tycker jag att det är kräkvarning på vulgära guldsmycken på män. :shock: ). Då har de kontrat med att skriva bilarna på målvakter, men nu finns det en lagstiftning som tar hänsyn till vem som i praktiken disponerar bilen så det hålet är tilltäppt. De blir av med bilarna ändå.

Att sätta folk på anstalt hjälper bara i ett avseende, att de inte begår brott (nåja, iaf sällan mot dem utanför anstalten) under tiden de sitter där. Annars är det ju direkt kontraproduktivt med unga människor eftersom det oftast bara leder till grövre brottslighet när de kommer ut eftersom de lärt sig en massa av andra intagna och skaffat sig i de här sammanhangen nyttiga kontakter.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Två TILL destination chargers stulna i Charlottenberg

Inlägg av TiborBlomhall »

Två TILL destination chargers stulna i Charlottenberg?! (Vad är det för stad?)

2 Teslaladdare har blivit stulna från Källmans Konditori i Charlottenberg i onsdags natt.
1 Tesla specifik och 1 för alla sorters elfordon.

Så köp inga billiga begagnade Teslaladdare.
IMG_0834.JPG
IMG_0833.JPG
IMG_0832.JPG
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Två st. destination chargers stulna i Charlottenberg

Inlägg av 12man »

Byhåla med stort köpcentrum vid norska gränsen nästan tomt på folk när centrumet stängts, är troligen snabbexport av dessa wc till Norge, >>finn.no
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Två st. destination chargers stulna i Charlottenberg

Inlägg av Jensa »

Ole från Norge köper en ny WC från finn.no och känner sig väldigt nöjd 8-) Dagen därpå åker han till Charlottenberg för att spara mer pengar på svensk shopping och blir förbannad då han inte kan plugga in WC:n då den blivit stulen....
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 13 mar 2014 09:10

Re: Två st. destination chargers stulna i Charlottenberg

Inlägg av Top12 »

Montera en 4 kantprofil i metall på ena eller båda sidorna av laddaren med genomgående vagnsbult så dom inte kommer åt skruvarna på sidan av laddaren.
Kan du inte ha genomgående bult så kan man lösa det med två 4 kantsprofiler som går i varandra och låses med hänglås typ som man låser fäst bultarna på en båtmotor. Tror inte tjuvar tar fram vinkelkapen om det finns folk i närheten.
Skriv svar