Urban Charging

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Urban Charging

Inlägg av Anders77 »

Träffade igår mannen som sköter planeringen av SuC:arna. Alltså inte vart de skall vara utan planerar jobbet med att bygga dem.

Trevlig pratstund hade vi. Jag sa att jag tyckte det var bra att fokus på suc var längs med stora vägar och inte inne i städerna. Sen sa jag att destinationsladdarna är ju bra vid hotell mm.

Men att jag hade gärna sett någon snabbare variant vid köpcentrum, idrottsplatser, teatrar mm inne i städerna. Hade räkt med 50KW laddning.

För då kan man åka till en stad, shoppa eller se en match eller nått sånt och sen åka hem med laddad bil.

Eftersom på de ställena är man ju ofta 2-4h ungefär. Och då kan 11kw vara lite klent om man åkt långt.

Då sa denna man att Tesla har ett koncept som de tittar på som de kallar Urban Charging. Han ville inte säga så mycket mer än att det just var laddning inne i städerna.

Någon som hört nått mer om det?
Samt hur hade ni velat se ett sånt koncept utvecklas?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Urban Charging

Inlägg av mati »

Det låter underbart. Det som kallas för snabbladdare idag, alltså upp till 50kW DC, är precis det man vill ha i städerna där man kanske tillbringar lite tid. 11kW AC är för hotell och hemmaladdning. Fullt blås med 100+kW utmed stora vägar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Urban Charging

Inlägg av Bjelke »

Det måste väl betyda något mellanting mellan SuC och vanliga laddboxar, och det har eg Tesla redan iom Fast-chargers som är på 60kW (tex det som Micke Blomqvist köpte i Karlskrona).
Däremot vet jag inte riktigt hur man som ägare ska kunna se skillnaden på dessa, så ev håller Tesla på med en annan "förpackning" av dessa? :)
Det är ff ganska dyra burkar men Tesla håller säkert på med ngn slags omkonstruktion för att få ner priset för att sedan ställa upp många sådana,
vilket skulle passa bra när en massa model 3 börjar rulla på vägarna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Urban Charging

Inlägg av Anders77 »

Bjelke skrev:
Det måste väl betyda något mellanting mellan SuC och vanliga laddboxar, och det har eg Tesla redan iom Fast-chargers som är på 60kW (tex det som Micke Blomqvist köpte i Karlskrona).
Däremot vet jag inte riktigt hur man som ägare ska kunna se skillnaden på dessa, så ev håller Tesla på med en annan "förpackning" av dessa? :)
Det är ff ganska dyra burkar men Tesla håller säkert på med ngn slags omkonstruktion för att få ner priset för att sedan ställa upp många sådana,
vilket skulle passa bra när en massa model 3 börjar rulla på vägarna...
Gällande kostnaden så är det ju frågan, skall Tesla betala dem som destinationsladdarna eller skall "köpcentret" betala för dem?

Om kostnaden hamnar på köpcentret tror jag ett köpcentrum hellre väljer en destinationsladdare som de får gratis, så jag tror Tesla måste bygga detta nätverk själva med. Frågan är dock vem som skall stå för elen? På SUC gör Tesla det och på destinationsladdarna står destinationen för den.

Men ja 60KW hade varit grymt, lite snabbare än dagens Chademo och CCS, men ändå inte så så snabbt att taxi mm vill stå där hela dagarna och vänta på turer, eller vad tror ni?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Urban Charging

Inlägg av danni »

Jag såg en artikel om det i CNBC häromdagen: http://www.cnbc.com/2017/06/06/tesla-ma ... ities.html
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Urban Charging

Inlägg av Anders77 »

danni skrev:
Jag såg en artikel om det i CNBC häromdagen: http://www.cnbc.com/2017/06/06/tesla-ma ... ities.html
Vad oväntat att du hade koll på detta redan Danni :D

Nytt mål i livet. Få någon information om Tesla innan Danni redan vet om det :)
Svart X90D, bokat en M3.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Urban Charging

Inlägg av vigge50 »

Om man satt uppe och lyssnade på årsstämman så visste man det redan ;) :roll:
Skriv svar