Stelvio eller Livigno?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Stelvio eller Livigno?

Inlägg av dstr »

Lite spontant så bestämde jag min nyligen att köra till Florens imorgon. Stelvio är något som måste bockas av.

Det verkar finnas lite laddare i området. Jag har mailat några hotell, men dom är inte så snabba på att svara.

Har någon här gjort resan och har bra tips på ställen att ladda på? Det blir i snålaste laget att ta sig från Maienfeld till Affi med avstickaren till Livigno.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Stelvio eller Livigno?

Inlägg av Bod »

Jag har kört Stelviopasset. Klart värt ett besök!

Se bara till att det inte pågår en cykeltävlingen när ni är där. Det gjorde det när vi var där. Mycket obehagligt med massor av cyklister och följebilar. Konstig känsla att bli omkörd av cyklister på väg ner :o.
Sen är vägen smal och Teslan bred. Mötte flera turistbussar. Det var bara att fälla backspeglarna, köra in mot bergväggen så nära som möjligt och be en stilla bön. :D
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Stelvio eller Livigno?

Inlägg av dstr »

Bod skrev:
Jag har kört Stelviopasset. Klart värt ett besök!

Se bara till att det inte pågår en cykeltävlingen när ni är där. Det gjorde det när vi var där. Mycket obehagligt med massor av cyklister och följebilar. Konstig känsla att bli omkörd av cyklister på väg ner :o.
Sen är vägen smal och Teslan bred. Mötte flera turistbussar. Det var bara att fälla backspeglarna, köra in mot bergväggen så nära som möjligt och be en stilla bön. :D
Fuskade du med någon destination charger på vägen, eller var det enbart SuC?
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

Re: Stelvio eller Livigno?

Inlägg av chall »

dstr skrev:
Lite spontant så bestämde jag min nyligen att köra till Florens imorgon. Stelvio är något som måste bockas av.

Det verkar finnas lite laddare i området. Jag har mailat några hotell, men dom är inte så snabba på att svara.

Har någon här gjort resan och har bra tips på ställen att ladda på? Det blir i snålaste laget att ta sig från Maienfeld till Affi med avstickaren till Livigno.
Ring Hotel Classic. Jag stod där över dagen förra veckan. 35eur, då har parkering nära centrum och 50km/tim. Inte dåligt för Italien!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Stelvio eller Livigno?

Inlägg av Bod »

dstr skrev:
Bod skrev:
Jag har kört Stelviopasset. Klart värt ett besök!

Se bara till att det inte pågår en cykeltävlingen när ni är där. Det gjorde det när vi var där. Mycket obehagligt med massor av cyklister och följebilar. Konstig känsla att bli omkörd av cyklister på väg ner :o.
Sen är vägen smal och Teslan bred. Mötte flera turistbussar. Det var bara att fälla backspeglarna, köra in mot bergväggen så nära som möjligt och be en stilla bön. :D
Fuskade du med någon destination charger på vägen, eller var det enbart SuC?
Endast SuC, nästan. Efter Stelvio laddade vi på en SuC i Österrike för vidare tur till München, där vi bodde på hotell med Destinationsladdare.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Stelvio eller Livigno?

Inlägg av point1 »

Var i Livigno i somras, bodde på Hotel Astoria, de hade destinationsladdare men var riktigt otrevliga. Så kan rekommendera att du väljer annat hotel. Annars väldigt bra cykling i Livigno, tänk bara på att kolla upp om tunneln är öppen! Den var stängd när vi var där = omväg på 2 timmar... en annan grej som kan vara värd att tänka på är att kolla upp så inte Google maps försöker lura dig. Finns riktigt tajta pass där (och då pratar vi inte Stelvio-passet, det är riktigt fint och bred som en motorväg), åkte Galviapasset, riktigt smalt, fint men rätt jobbigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Stelvio eller Livigno?

Inlägg av dstr »

Vi hittade en 22kw på Lac Salin. €20 ville dom ha för en laddning. Det var en lagom påfyllning för att kunna åka över Stelvio och ner mot Alfi.
Skriv svar