Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Funderar på vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Jag tycker det verkar som de går ned i effekt, flera nya elbilar ligger i spannet 3,6-7,2 kW AC laddning.
Tesla har gått ned från 22 kW till 16,5 kW
Om jag ska bygga en ny personalparkering år 2018, kan det vara lämpligt med 3-fas 16 A Typ 2 uttag på ett antal platser, eller bör jag ändå gå upp till 3-fas 32 A då det även verkar komma en del elbilar som endast har möjlighet till 1-fas laddning på max 32 A?
En annan fråga är hur elkostnaden ska tas ut, att arbetsgivaren står för all el kanske inte är den rätta vägen?
Jag tycker det verkar som de går ned i effekt, flera nya elbilar ligger i spannet 3,6-7,2 kW AC laddning.
Tesla har gått ned från 22 kW till 16,5 kW
Om jag ska bygga en ny personalparkering år 2018, kan det vara lämpligt med 3-fas 16 A Typ 2 uttag på ett antal platser, eller bör jag ändå gå upp till 3-fas 32 A då det även verkar komma en del elbilar som endast har möjlighet till 1-fas laddning på max 32 A?
En annan fråga är hur elkostnaden ska tas ut, att arbetsgivaren står för all el kanske inte är den rätta vägen?
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
BMW gick åt andra hållet vad jag vet och stödjer numer 11 kW i bilar med 33 kWh batteriet, annars så är det bara Renault och Tesla som erbjuder 3-fas vad jag vet.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Gamla volvo C30 har 3-fas också.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Ja alltså, de nyare "gamla" C30... De första (ej Brusa) hade max 16A enfas.jonas skrev:Gamla volvo C30 har 3-fas också.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Fundera på hur långt de anställda åker och hur länge de står parkerade. De ska alltså kunna ersätta sin förbrukning från pendlingen under en arbetsdag.
Jag förespråkar flera uttag med lägre effekt så att alla som behöver kan ladda. Men samtidigt får det inte bli meningslösa nivåer på laddningen.
Jag skulle klara mig på 1-fas 16A för min 3,5 mils pendling. Andra kanske behöver mer eller mindre.
Du bör nog ta betalt för strömmen alternativ erbjuda allmänheten samma förmån annars kommer Skatteverket börja grina.
Jag förespråkar flera uttag med lägre effekt så att alla som behöver kan ladda. Men samtidigt får det inte bli meningslösa nivåer på laddningen.
Jag skulle klara mig på 1-fas 16A för min 3,5 mils pendling. Andra kanske behöver mer eller mindre.
Du bör nog ta betalt för strömmen alternativ erbjuda allmänheten samma förmån annars kommer Skatteverket börja grina.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Mercedes B 250e har oxå 3-fas / 16A om man hittar en sådan...
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Räcker bra med enfas 9A också för de allra flesta. Man kommer långt med vanliga motorvärmarstolpar.LarsL skrev:Fundera på hur långt de anställda åker och hur länge de står parkerade. De ska alltså kunna ersätta sin förbrukning från pendlingen under en arbetsdag.
Jag förespråkar flera uttag med lägre effekt så att alla som behöver kan ladda. Men samtidigt får det inte bli meningslösa nivåer på laddningen.
Jag skulle klara mig på 1-fas 16A för min 3,5 mils pendling. Andra kanske behöver mer eller mindre.
Du bör nog ta betalt för strömmen alternativ erbjuda allmänheten samma förmån annars kommer Skatteverket börja grina.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Det verkar ju som att det i princip bara är Tesla, BMW i3 och Renault Zoe som har trefasladdning kvar. Och utav dessa har både Tesla och Renault valt att minska maxeffekten som bilarna kan laddas med. Totalt idiotiskt och inte riktigt begripligt. Är vi så himla udda i Sverige? Har resten av världen bara feta 1-fas-ledningar till sina hus?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Renault har både 43 kW och 22 kW AC i olika modeller. Det är en annan teknik i den äldre motorn/laddaren från Continental. Den har lägre verkningsgrad och sämre på att ladda när det är kallt och vid lägre laddströmmar. Därför tog man fram en egen motor med bättre prestanda för kallare klimat, men den kan bara ladda med 22 kW. Detta är den förklaring jag har fått till varför man gick ner i laddeffekt. På kontonenten kan man välja själv om man vill köpa q- eller r-motorn, men i Sverige tar man bara in r-motorn (22 kW).Svenssons skrev:Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Fast poängen är att med 32A trefas kan både bilar med 16A 3fas och 32A enfas ladda max.Svenssons skrev:Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Enligt vissa trådar hade den äldre Zoe motorn en verkningsgrad på 53% vid laddning med 10A 1-fas.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
I Europa är trefas vanligt till hushållen. Norge, Storbritannien och USA däremot har ofta enfas med större strömstyrka.mati skrev:Det verkar ju som att det i princip bara är Tesla, BMW i3 och Renault Zoe som har trefasladdning kvar. Och utav dessa har både Tesla och Renault valt att minska maxeffekten som bilarna kan laddas med. Totalt idiotiskt och inte riktigt begripligt. Är vi så himla udda i Sverige? Har resten av världen bara feta 1-fas-ledningar till sina hus?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Det är just vad jag tänkte, om vi bygger med möjlighet för 3-fas 32 A så funkar ju även 1-fas 32 A utmärkt om det kommer många sådana elbilar framöver.bullen skrev:Fast poängen är att med 32A trefas kan både bilar med 16A 3fas och 32A enfas ladda max.Svenssons skrev:Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Det kan ju tänkas att bilarna anpassas lite mer efter respektive land framöver, finns det 3-fas utbyggt till privatbostäder i stor utsträckning som vi har i Sverige är det ju inte så tokigt.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Här i Sverige är det ju svindyrt att ha 32A huvudsäkring. Jag antar att det inte är så i andra länder. På det viset är den där trenden med enfasladdning inte alls positiv för oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Räcker det inte med alla snabba SuC? Det sliter väl mera på batterierna när man laddar snabbt? Så om man laddar lite slöare typ 11-22kw 16A eller vanligt 3 fas hemma så räcker väl det? Eller tänker jag fel?
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
AC-laddning kommer ju aldrig vara snabbladdning. Alla kommer ha nytta av 16A, dubbelt så många kommer kunna ladda samtidigt med 2 laddboxar och det kommer vara säkrare att man kommer till en ledig laddare. 32A kommer enbart kunna nyttjas fullt ut av ett fåtal.Off Grid Byggaren skrev:Det är just vad jag tänkte, om vi bygger med möjlighet för 3-fas 32 A så funkar ju även 1-fas 32 A utmärkt om det kommer många sådana elbilar framöver.bullen skrev:Fast poängen är att med 32A trefas kan både bilar med 16A 3fas och 32A enfas ladda max.Svenssons skrev:Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Det kan ju tänkas att bilarna anpassas lite mer efter respektive land framöver, finns det 3-fas utbyggt till privatbostäder i stor utsträckning som vi har i Sverige är det ju inte så tokigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Om inte 16 A räcker är din personal på jobbet för kort stund tycker jag
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Det är klart det räcker gott och väl. Jag laddar oftast med 3,5-7kW hemma och det räcker också. Men det är bra om man kan skruva upp effekten och ladda med 11kW om det behövs, vilket man kan göra i princip bara med en Tesla eller en Zoe. Det finns inga andra bilar som kan ladda (trefas) AC med så hög effekt.Kulingen skrev:Räcker det inte med alla snabba SuC? Det sliter väl mera på batterierna när man laddar snabbt? Så om man laddar lite slöare typ 11-22kw 16A eller vanligt 3 fas hemma så räcker väl det? Eller tänker jag fel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
En till, BMW i3 så möjligheten sprider sig till fler märkenmati skrev:Det är klart det räcker gott och väl. Jag laddar oftast med 3,5-7kW hemma och det räcker också. Men det är bra om man kan skruva upp effekten och ladda med 11kW om det behövs, vilket man kan göra i princip bara med en Tesla eller en Zoe. Det finns inga andra bilar som kan ladda (trefas) AC med så hög effekt.Kulingen skrev:Räcker det inte med alla snabba SuC? Det sliter väl mera på batterierna när man laddar snabbt? Så om man laddar lite slöare typ 11-22kw 16A eller vanligt 3 fas hemma så räcker väl det? Eller tänker jag fel?
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Hur många laddplatser tänker du dig? Och hur ser laddvanorna ut? Åker bilarna ut på uppdrag under dagen så att antalet som laddar samtidigt varierar? Om det är så och mer än 5 st så kan det vara idé med laddboxar som kommunicerar sinsemellan och klarar att fördela tillgänglig effekt beroende på antalet som laddar.
Och när det gäller att ta betalt eller inte; ser att det blir en del administration om du/ni ska ta betalt. Det kanske är ett stort företag där löneavdelningen kan fixa detta? Men är ni en slimmar organisation så kan det vara lämpligt att lägga ut det på personalen så att de deklarerar det som förmån.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Och när det gäller att ta betalt eller inte; ser att det blir en del administration om du/ni ska ta betalt. Det kanske är ett stort företag där löneavdelningen kan fixa detta? Men är ni en slimmar organisation så kan det vara lämpligt att lägga ut det på personalen så att de deklarerar det som förmån.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Det är ett nytt HK som ska byggas i en större stad. Totalt 100 P-platser och tio laddplatser blir det till att börja med.
Kan tänka mig att det varierar från utesäljare som kör 50 mil per dag och kommer in på veckomöten, personal från lokalkontor 20-30 mil bort som kommer för möten till personal på ekonomiavdelningen med 15 km körsträcka och 8 timmars arbetsdagar.
Då allt blir helt nytt så är det tekniskt möjligt med 3x32 A till alla ladduttag, men naturligtvis lite kostnadsdrivande.
För att få ett så bra utnyttjande som möjligt av laddplatserna tror jag att i framtiden krävs något styrmedel, och det ända som brukar fungera är ju plånboken.
Därför bör vi ha med ett betalsystem från början är min idé. Och nu finns det ju flera leverantörer med olika betallösningar, jag behöver beskriva funktionen vi ska ha redan nu.
Kan tänka mig att det varierar från utesäljare som kör 50 mil per dag och kommer in på veckomöten, personal från lokalkontor 20-30 mil bort som kommer för möten till personal på ekonomiavdelningen med 15 km körsträcka och 8 timmars arbetsdagar.
Då allt blir helt nytt så är det tekniskt möjligt med 3x32 A till alla ladduttag, men naturligtvis lite kostnadsdrivande.
För att få ett så bra utnyttjande som möjligt av laddplatserna tror jag att i framtiden krävs något styrmedel, och det ända som brukar fungera är ju plånboken.
Därför bör vi ha med ett betalsystem från början är min idé. Och nu finns det ju flera leverantörer med olika betallösningar, jag behöver beskriva funktionen vi ska ha redan nu.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Sätt laddkontakter vid alla parkeringsplatserna så är det ingen risk att elbilarna blir utan, och det är framtidssäkrat inför revolutionen.
(Utgår från att det är firman du jobbar för som står för fiolerna. )
(Utgår från att det är firman du jobbar för som står för fiolerna. )
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Jag har fått kämpa mycket hårt för att få bygga 10 laddplatser.
Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.
Luftkonditionering i kontoret eller laddning av elbilar, vad tror ni prioriteras högst.....
Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.
Luftkonditionering i kontoret eller laddning av elbilar, vad tror ni prioriteras högst.....
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Aha.
Tja, man får göra vad man kan, något annat går ju inte.
Tja, man får göra vad man kan, något annat går ju inte.