Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av vigge50 »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag har fått kämpa mycket hårt för att få bygga 10 laddplatser.

Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.

Luftkonditionering i kontoret eller laddning av elbilar, vad tror ni prioriteras högst.....
Hur hög effekt har du att tillgå totalt och då utöver de 130 kW?
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av olza »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.
.
Frikyla?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

olza skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.
.
Frikyla?
Moderna kontor byggs med enorma glasytor idag, soliga sommardagar räcker inte frikyla i Södra Sverige.

Jag har skissat på servisanslutning med 1000 kW från elnätsägaren, men då det är en jättebyggnad på 34000 BTA så finns ju en hel del andra prylar som också ska försörjas.

Truckladdning och restaurangkök till exempel, men för varje dag i projektet kommer önskemål om fler prylar som ska elanslutas.

Då det är effektabonnemang som gäller i dessa större elnätsanslutningar gäller det att hålla ned topplasterna förstås.

Elbilsladdning är inte på högsta prio.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av joel80 »

Japanerna har lösningen på alla dina problem. Köp in ett gäng jackor till personalen så kan ni ladda alla bilar bäst ni vill! :D

http://wonderfulengineering.com/japanes ... nditioner/
Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av chaffis75 »

Om de nu blir begränsat med effekt till elbilar så tycker jag då ändå ska förbereda så elanslutningarna klara höga effekter men att du idag ställer in betydligt lägre så att du kan hålla din inom din "effektbudget" både 10 och 16 amp 1 fas är ju säkert uppskattat för en elbilsägare och när ni sedan märker att mer effekt behövs så är de ju bra om där redan ligger en kabel som klara 3 fas 32 amp tex...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar