Fast poängen är att med 32A trefas kan både bilar med 16A 3fas och 32A enfas ladda max.Svenssons skrev:Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Moderator: Redaktion
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Enligt vissa trådar hade den äldre Zoe motorn en verkningsgrad på 53% vid laddning med 10A 1-fas.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
I Europa är trefas vanligt till hushållen. Norge, Storbritannien och USA däremot har ofta enfas med större strömstyrka.mati skrev:Det verkar ju som att det i princip bara är Tesla, BMW i3 och Renault Zoe som har trefasladdning kvar. Och utav dessa har både Tesla och Renault valt att minska maxeffekten som bilarna kan laddas med. Totalt idiotiskt och inte riktigt begripligt. Är vi så himla udda i Sverige? Har resten av världen bara feta 1-fas-ledningar till sina hus?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Det är just vad jag tänkte, om vi bygger med möjlighet för 3-fas 32 A så funkar ju även 1-fas 32 A utmärkt om det kommer många sådana elbilar framöver.bullen skrev:Fast poängen är att med 32A trefas kan både bilar med 16A 3fas och 32A enfas ladda max.Svenssons skrev:Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Det kan ju tänkas att bilarna anpassas lite mer efter respektive land framöver, finns det 3-fas utbyggt till privatbostäder i stor utsträckning som vi har i Sverige är det ju inte så tokigt.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Här i Sverige är det ju svindyrt att ha 32A huvudsäkring. Jag antar att det inte är så i andra länder. På det viset är den där trenden med enfasladdning inte alls positiv för oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Räcker det inte med alla snabba SuC? Det sliter väl mera på batterierna när man laddar snabbt? Så om man laddar lite slöare typ 11-22kw 16A eller vanligt 3 fas hemma så räcker väl det? Eller tänker jag fel?
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
AC-laddning kommer ju aldrig vara snabbladdning. Alla kommer ha nytta av 16A, dubbelt så många kommer kunna ladda samtidigt med 2 laddboxar och det kommer vara säkrare att man kommer till en ledig laddare. 32A kommer enbart kunna nyttjas fullt ut av ett fåtal.Off Grid Byggaren skrev:Det är just vad jag tänkte, om vi bygger med möjlighet för 3-fas 32 A så funkar ju även 1-fas 32 A utmärkt om det kommer många sådana elbilar framöver.bullen skrev:Fast poängen är att med 32A trefas kan både bilar med 16A 3fas och 32A enfas ladda max.Svenssons skrev:Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Det kan ju tänkas att bilarna anpassas lite mer efter respektive land framöver, finns det 3-fas utbyggt till privatbostäder i stor utsträckning som vi har i Sverige är det ju inte så tokigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Om inte 16 A räcker är din personal på jobbet för kort stund tycker jag
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Det är klart det räcker gott och väl. Jag laddar oftast med 3,5-7kW hemma och det räcker också. Men det är bra om man kan skruva upp effekten och ladda med 11kW om det behövs, vilket man kan göra i princip bara med en Tesla eller en Zoe. Det finns inga andra bilar som kan ladda (trefas) AC med så hög effekt.Kulingen skrev:Räcker det inte med alla snabba SuC? Det sliter väl mera på batterierna när man laddar snabbt? Så om man laddar lite slöare typ 11-22kw 16A eller vanligt 3 fas hemma så räcker väl det? Eller tänker jag fel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
En till, BMW i3 så möjligheten sprider sig till fler märkenmati skrev:Det är klart det räcker gott och väl. Jag laddar oftast med 3,5-7kW hemma och det räcker också. Men det är bra om man kan skruva upp effekten och ladda med 11kW om det behövs, vilket man kan göra i princip bara med en Tesla eller en Zoe. Det finns inga andra bilar som kan ladda (trefas) AC med så hög effekt.Kulingen skrev:Räcker det inte med alla snabba SuC? Det sliter väl mera på batterierna när man laddar snabbt? Så om man laddar lite slöare typ 11-22kw 16A eller vanligt 3 fas hemma så räcker väl det? Eller tänker jag fel?
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Hur många laddplatser tänker du dig? Och hur ser laddvanorna ut? Åker bilarna ut på uppdrag under dagen så att antalet som laddar samtidigt varierar? Om det är så och mer än 5 st så kan det vara idé med laddboxar som kommunicerar sinsemellan och klarar att fördela tillgänglig effekt beroende på antalet som laddar.
Och när det gäller att ta betalt eller inte; ser att det blir en del administration om du/ni ska ta betalt. Det kanske är ett stort företag där löneavdelningen kan fixa detta? Men är ni en slimmar organisation så kan det vara lämpligt att lägga ut det på personalen så att de deklarerar det som förmån.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Och när det gäller att ta betalt eller inte; ser att det blir en del administration om du/ni ska ta betalt. Det kanske är ett stort företag där löneavdelningen kan fixa detta? Men är ni en slimmar organisation så kan det vara lämpligt att lägga ut det på personalen så att de deklarerar det som förmån.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Det är ett nytt HK som ska byggas i en större stad. Totalt 100 P-platser och tio laddplatser blir det till att börja med.
Kan tänka mig att det varierar från utesäljare som kör 50 mil per dag och kommer in på veckomöten, personal från lokalkontor 20-30 mil bort som kommer för möten till personal på ekonomiavdelningen med 15 km körsträcka och 8 timmars arbetsdagar.
Då allt blir helt nytt så är det tekniskt möjligt med 3x32 A till alla ladduttag, men naturligtvis lite kostnadsdrivande.
För att få ett så bra utnyttjande som möjligt av laddplatserna tror jag att i framtiden krävs något styrmedel, och det ända som brukar fungera är ju plånboken.
Därför bör vi ha med ett betalsystem från början är min idé. Och nu finns det ju flera leverantörer med olika betallösningar, jag behöver beskriva funktionen vi ska ha redan nu.
Kan tänka mig att det varierar från utesäljare som kör 50 mil per dag och kommer in på veckomöten, personal från lokalkontor 20-30 mil bort som kommer för möten till personal på ekonomiavdelningen med 15 km körsträcka och 8 timmars arbetsdagar.
Då allt blir helt nytt så är det tekniskt möjligt med 3x32 A till alla ladduttag, men naturligtvis lite kostnadsdrivande.
För att få ett så bra utnyttjande som möjligt av laddplatserna tror jag att i framtiden krävs något styrmedel, och det ända som brukar fungera är ju plånboken.
Därför bör vi ha med ett betalsystem från början är min idé. Och nu finns det ju flera leverantörer med olika betallösningar, jag behöver beskriva funktionen vi ska ha redan nu.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Sätt laddkontakter vid alla parkeringsplatserna så är det ingen risk att elbilarna blir utan, och det är framtidssäkrat inför revolutionen.
(Utgår från att det är firman du jobbar för som står för fiolerna. )
(Utgår från att det är firman du jobbar för som står för fiolerna. )
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Jag har fått kämpa mycket hårt för att få bygga 10 laddplatser.
Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.
Luftkonditionering i kontoret eller laddning av elbilar, vad tror ni prioriteras högst.....
Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.
Luftkonditionering i kontoret eller laddning av elbilar, vad tror ni prioriteras högst.....
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Aha.
Tja, man får göra vad man kan, något annat går ju inte.
Tja, man får göra vad man kan, något annat går ju inte.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Hur hög effekt har du att tillgå totalt och då utöver de 130 kW?Off Grid Byggaren skrev:Jag har fått kämpa mycket hårt för att få bygga 10 laddplatser.
Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.
Luftkonditionering i kontoret eller laddning av elbilar, vad tror ni prioriteras högst.....
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Frikyla?Off Grid Byggaren skrev:Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.
.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Moderna kontor byggs med enorma glasytor idag, soliga sommardagar räcker inte frikyla i Södra Sverige.olza skrev:Frikyla?Off Grid Byggaren skrev:Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.
.
Jag har skissat på servisanslutning med 1000 kW från elnätsägaren, men då det är en jättebyggnad på 34000 BTA så finns ju en hel del andra prylar som också ska försörjas.
Truckladdning och restaurangkök till exempel, men för varje dag i projektet kommer önskemål om fler prylar som ska elanslutas.
Då det är effektabonnemang som gäller i dessa större elnätsanslutningar gäller det att hålla ned topplasterna förstås.
Elbilsladdning är inte på högsta prio.
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Japanerna har lösningen på alla dina problem. Köp in ett gäng jackor till personalen så kan ni ladda alla bilar bäst ni vill!
http://wonderfulengineering.com/japanes ... nditioner/
http://wonderfulengineering.com/japanes ... nditioner/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?
Om de nu blir begränsat med effekt till elbilar så tycker jag då ändå ska förbereda så elanslutningarna klara höga effekter men att du idag ställer in betydligt lägre så att du kan hålla din inom din "effektbudget" både 10 och 16 amp 1 fas är ju säkert uppskattat för en elbilsägare och när ni sedan märker att mer effekt behövs så är de ju bra om där redan ligger en kabel som klara 3 fas 32 amp tex...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19