Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inläggav Off Grid Byggaren » 13 sep 2017 15:17

Funderar på vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Jag tycker det verkar som de går ned i effekt, flera nya elbilar ligger i spannet 3,6-7,2 kW AC laddning.

Tesla har gått ned från 22 kW till 16,5 kW

Om jag ska bygga en ny personalparkering år 2018, kan det vara lämpligt med 3-fas 16 A Typ 2 uttag på ett antal platser, eller bör jag ändå gå upp till 3-fas 32 A då det även verkar komma en del elbilar som endast har möjlighet till 1-fas laddning på max 32 A?

En annan fråga är hur elkostnaden ska tas ut, att arbetsgivaren står för all el kanske inte är den rätta vägen?
Off Grid Byggaren

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inläggav vigge50 » 13 sep 2017 15:22

BMW gick åt andra hållet vad jag vet och stödjer numer 11 kW i bilar med 33 kWh batteriet, annars så är det bara Renault och Tesla som erbjuder 3-fas vad jag vet.
vigge50

Inläggav Teslaägare jonas » 13 sep 2017 15:26

Gamla volvo C30 har 3-fas också.
Rabatt på Tesla, använd min länk:

http://ts.la/jonas2214

Super soco TS 1200R Elmoped
Tesla Model S85, 3~fasladdning
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inläggav lator » 13 sep 2017 15:29

jonas skrev:Gamla volvo C30 har 3-fas också.

Ja alltså, de nyare "gamla" C30... ;-) De första (ej Brusa) hade max 16A enfas.
Användarvisningsbild
lator

Inläggav LarsL » 13 sep 2017 15:33

Fundera på hur långt de anställda åker och hur länge de står parkerade. De ska alltså kunna ersätta sin förbrukning från pendlingen under en arbetsdag.
Jag förespråkar flera uttag med lägre effekt så att alla som behöver kan ladda. Men samtidigt får det inte bli meningslösa nivåer på laddningen.

Jag skulle klara mig på 1-fas 16A för min 3,5 mils pendling. Andra kanske behöver mer eller mindre.

Du bör nog ta betalt för strömmen alternativ erbjuda allmänheten samma förmån annars kommer Skatteverket börja grina.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare Ampera » 13 sep 2017 15:35

Mercedes B 250e har oxå 3-fas / 16A om man hittar en sådan...
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0
Model S P85+ såld
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 sep 2017 15:38

Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 13 sep 2017 15:38

LarsL skrev:Fundera på hur långt de anställda åker och hur länge de står parkerade. De ska alltså kunna ersätta sin förbrukning från pendlingen under en arbetsdag.
Jag förespråkar flera uttag med lägre effekt så att alla som behöver kan ladda. Men samtidigt får det inte bli meningslösa nivåer på laddningen.

Jag skulle klara mig på 1-fas 16A för min 3,5 mils pendling. Andra kanske behöver mer eller mindre.

Du bör nog ta betalt för strömmen alternativ erbjuda allmänheten samma förmån annars kommer Skatteverket börja grina.

Räcker bra med enfas 9A också för de allra flesta. Man kommer långt med vanliga motorvärmarstolpar.
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 13 sep 2017 15:46

Det verkar ju som att det i princip bara är Tesla, BMW i3 och Renault Zoe som har trefasladdning kvar. Och utav dessa har både Tesla och Renault valt att minska maxeffekten som bilarna kan laddas med. Totalt idiotiskt och inte riktigt begripligt. Är vi så himla udda i Sverige? Har resten av världen bara feta 1-fas-ledningar till sina hus?
Model S 90D | e-Golf beställd
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav Jerker » 13 sep 2017 16:41

Svenssons skrev:Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.

Renault har både 43 kW och 22 kW AC i olika modeller. Det är en annan teknik i den äldre motorn/laddaren från Continental. Den har lägre verkningsgrad och sämre på att ladda när det är kallt och vid lägre laddströmmar. Därför tog man fram en egen motor med bättre prestanda för kallare klimat, men den kan bara ladda med 22 kW. Detta är den förklaring jag har fått till varför man gick ner i laddeffekt. På kontonenten kan man välja själv om man vill köpa q- eller r-motorn, men i Sverige tar man bara in r-motorn (22 kW).
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Ingen dragkrok, ingen Model 3
Behåller reservationen tills vidare, dock. Elon kan ju ändra sig igen...
Användarvisningsbild
Jerker

Nästa

Återgå till Destination chargers