Sida 1 av 2

Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 15:17
av Off Grid Byggaren
Funderar på vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Jag tycker det verkar som de går ned i effekt, flera nya elbilar ligger i spannet 3,6-7,2 kW AC laddning.

Tesla har gått ned från 22 kW till 16,5 kW

Om jag ska bygga en ny personalparkering år 2018, kan det vara lämpligt med 3-fas 16 A Typ 2 uttag på ett antal platser, eller bör jag ändå gå upp till 3-fas 32 A då det även verkar komma en del elbilar som endast har möjlighet till 1-fas laddning på max 32 A?

En annan fråga är hur elkostnaden ska tas ut, att arbetsgivaren står för all el kanske inte är den rätta vägen?

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 15:22
av vigge50
BMW gick åt andra hållet vad jag vet och stödjer numer 11 kW i bilar med 33 kWh batteriet, annars så är det bara Renault och Tesla som erbjuder 3-fas vad jag vet.

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 15:26
av jonas
Gamla volvo C30 har 3-fas också.

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 15:29
av lator
jonas skrev:
Gamla volvo C30 har 3-fas också.
Ja alltså, de nyare "gamla" C30... ;-) De första (ej Brusa) hade max 16A enfas.

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 15:33
av LarsL
Fundera på hur långt de anställda åker och hur länge de står parkerade. De ska alltså kunna ersätta sin förbrukning från pendlingen under en arbetsdag.
Jag förespråkar flera uttag med lägre effekt så att alla som behöver kan ladda. Men samtidigt får det inte bli meningslösa nivåer på laddningen.

Jag skulle klara mig på 1-fas 16A för min 3,5 mils pendling. Andra kanske behöver mer eller mindre.

Du bör nog ta betalt för strömmen alternativ erbjuda allmänheten samma förmån annars kommer Skatteverket börja grina.

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 15:35
av Ampera
Mercedes B 250e har oxå 3-fas / 16A om man hittar en sådan...

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 15:38
av Svenssons
Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 15:38
av Verdi
LarsL skrev:
Fundera på hur långt de anställda åker och hur länge de står parkerade. De ska alltså kunna ersätta sin förbrukning från pendlingen under en arbetsdag.
Jag förespråkar flera uttag med lägre effekt så att alla som behöver kan ladda. Men samtidigt får det inte bli meningslösa nivåer på laddningen.

Jag skulle klara mig på 1-fas 16A för min 3,5 mils pendling. Andra kanske behöver mer eller mindre.

Du bör nog ta betalt för strömmen alternativ erbjuda allmänheten samma förmån annars kommer Skatteverket börja grina.
Räcker bra med enfas 9A också för de allra flesta. Man kommer långt med vanliga motorvärmarstolpar.

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 15:46
av mati
Det verkar ju som att det i princip bara är Tesla, BMW i3 och Renault Zoe som har trefasladdning kvar. Och utav dessa har både Tesla och Renault valt att minska maxeffekten som bilarna kan laddas med. Totalt idiotiskt och inte riktigt begripligt. Är vi så himla udda i Sverige? Har resten av världen bara feta 1-fas-ledningar till sina hus?

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 16:41
av Jerker
Svenssons skrev:
Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Renault har både 43 kW och 22 kW AC i olika modeller. Det är en annan teknik i den äldre motorn/laddaren från Continental. Den har lägre verkningsgrad och sämre på att ladda när det är kallt och vid lägre laddströmmar. Därför tog man fram en egen motor med bättre prestanda för kallare klimat, men den kan bara ladda med 22 kW. Detta är den förklaring jag har fått till varför man gick ner i laddeffekt. På kontonenten kan man välja själv om man vill köpa q- eller r-motorn, men i Sverige tar man bara in r-motorn (22 kW).

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 17:30
av bullen
Svenssons skrev:
Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Fast poängen är att med 32A trefas kan både bilar med 16A 3fas och 32A enfas ladda max.

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 18:05
av Leo
Enligt vissa trådar hade den äldre Zoe motorn en verkningsgrad på 53% vid laddning med 10A 1-fas.

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 19:21
av bylund
mati skrev:
Det verkar ju som att det i princip bara är Tesla, BMW i3 och Renault Zoe som har trefasladdning kvar. Och utav dessa har både Tesla och Renault valt att minska maxeffekten som bilarna kan laddas med. Totalt idiotiskt och inte riktigt begripligt. Är vi så himla udda i Sverige? Har resten av världen bara feta 1-fas-ledningar till sina hus?
I Europa är trefas vanligt till hushållen. Norge, Storbritannien och USA däremot har ofta enfas med större strömstyrka.

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 20:15
av Off Grid Byggaren
bullen skrev:
Svenssons skrev:
Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Fast poängen är att med 32A trefas kan både bilar med 16A 3fas och 32A enfas ladda max.
Det är just vad jag tänkte, om vi bygger med möjlighet för 3-fas 32 A så funkar ju även 1-fas 32 A utmärkt om det kommer många sådana elbilar framöver.

Det kan ju tänkas att bilarna anpassas lite mer efter respektive land framöver, finns det 3-fas utbyggt till privatbostäder i stor utsträckning som vi har i Sverige är det ju inte så tokigt.

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 20:29
av mati
Här i Sverige är det ju svindyrt att ha 32A huvudsäkring. Jag antar att det inte är så i andra länder. På det viset är den där trenden med enfasladdning inte alls positiv för oss.

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 20:39
av Kulingen
Räcker det inte med alla snabba SuC? Det sliter väl mera på batterierna när man laddar snabbt? Så om man laddar lite slöare typ 11-22kw 16A eller vanligt 3 fas hemma så räcker väl det? Eller tänker jag fel?

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 20:47
av Svenssons
Off Grid Byggaren skrev:
bullen skrev:
Svenssons skrev:
Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Fast poängen är att med 32A trefas kan både bilar med 16A 3fas och 32A enfas ladda max.
Det är just vad jag tänkte, om vi bygger med möjlighet för 3-fas 32 A så funkar ju även 1-fas 32 A utmärkt om det kommer många sådana elbilar framöver.

Det kan ju tänkas att bilarna anpassas lite mer efter respektive land framöver, finns det 3-fas utbyggt till privatbostäder i stor utsträckning som vi har i Sverige är det ju inte så tokigt.
AC-laddning kommer ju aldrig vara snabbladdning. Alla kommer ha nytta av 16A, dubbelt så många kommer kunna ladda samtidigt med 2 laddboxar och det kommer vara säkrare att man kommer till en ledig laddare. 32A kommer enbart kunna nyttjas fullt ut av ett fåtal.

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 20:49
av Hyted
Om inte 16 A räcker är din personal på jobbet för kort stund tycker jag

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 20:50
av mati
Kulingen skrev:
Räcker det inte med alla snabba SuC? Det sliter väl mera på batterierna när man laddar snabbt? Så om man laddar lite slöare typ 11-22kw 16A eller vanligt 3 fas hemma så räcker väl det? Eller tänker jag fel?
Det är klart det räcker gott och väl. Jag laddar oftast med 3,5-7kW hemma och det räcker också. Men det är bra om man kan skruva upp effekten och ladda med 11kW om det behövs, vilket man kan göra i princip bara med en Tesla eller en Zoe. Det finns inga andra bilar som kan ladda (trefas) AC med så hög effekt.

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 13 sep 2017 21:10
av vigge50
mati skrev:
Kulingen skrev:
Räcker det inte med alla snabba SuC? Det sliter väl mera på batterierna när man laddar snabbt? Så om man laddar lite slöare typ 11-22kw 16A eller vanligt 3 fas hemma så räcker väl det? Eller tänker jag fel?
Det är klart det räcker gott och väl. Jag laddar oftast med 3,5-7kW hemma och det räcker också. Men det är bra om man kan skruva upp effekten och ladda med 11kW om det behövs, vilket man kan göra i princip bara med en Tesla eller en Zoe. Det finns inga andra bilar som kan ladda (trefas) AC med så hög effekt.
En till, BMW i3 så möjligheten sprider sig till fler märken :)

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 15 sep 2017 07:00
av bladh
Hur många laddplatser tänker du dig? Och hur ser laddvanorna ut? Åker bilarna ut på uppdrag under dagen så att antalet som laddar samtidigt varierar? Om det är så och mer än 5 st så kan det vara idé med laddboxar som kommunicerar sinsemellan och klarar att fördela tillgänglig effekt beroende på antalet som laddar.
Och när det gäller att ta betalt eller inte; ser att det blir en del administration om du/ni ska ta betalt. Det kanske är ett stort företag där löneavdelningen kan fixa detta? Men är ni en slimmar organisation så kan det vara lämpligt att lägga ut det på personalen så att de deklarerar det som förmån.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 15 sep 2017 09:28
av Off Grid Byggaren
Det är ett nytt HK som ska byggas i en större stad. Totalt 100 P-platser och tio laddplatser blir det till att börja med.

Kan tänka mig att det varierar från utesäljare som kör 50 mil per dag och kommer in på veckomöten, personal från lokalkontor 20-30 mil bort som kommer för möten till personal på ekonomiavdelningen med 15 km körsträcka och 8 timmars arbetsdagar.

Då allt blir helt nytt så är det tekniskt möjligt med 3x32 A till alla ladduttag, men naturligtvis lite kostnadsdrivande.

För att få ett så bra utnyttjande som möjligt av laddplatserna tror jag att i framtiden krävs något styrmedel, och det ända som brukar fungera är ju plånboken.

Därför bör vi ha med ett betalsystem från början är min idé. Och nu finns det ju flera leverantörer med olika betallösningar, jag behöver beskriva funktionen vi ska ha redan nu.

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 15 sep 2017 10:12
av Simon
Sätt laddkontakter vid alla parkeringsplatserna så är det ingen risk att elbilarna blir utan, och det är framtidssäkrat inför revolutionen.
(Utgår från att det är firman du jobbar för som står för fiolerna. :) )

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 15 sep 2017 10:23
av Off Grid Byggaren
Jag har fått kämpa mycket hårt för att få bygga 10 laddplatser.

Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.

Luftkonditionering i kontoret eller laddning av elbilar, vad tror ni prioriteras högst.....

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Postat: 15 sep 2017 10:24
av Simon
Aha.
Tja, man får göra vad man kan, något annat går ju inte.