Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av bullen »

Svenssons skrev:
Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Fast poängen är att med 32A trefas kan både bilar med 16A 3fas och 32A enfas ladda max.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Leo »

Enligt vissa trådar hade den äldre Zoe motorn en verkningsgrad på 53% vid laddning med 10A 1-fas.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Det verkar ju som att det i princip bara är Tesla, BMW i3 och Renault Zoe som har trefasladdning kvar. Och utav dessa har både Tesla och Renault valt att minska maxeffekten som bilarna kan laddas med. Totalt idiotiskt och inte riktigt begripligt. Är vi så himla udda i Sverige? Har resten av världen bara feta 1-fas-ledningar till sina hus?
I Europa är trefas vanligt till hushållen. Norge, Storbritannien och USA däremot har ofta enfas med större strömstyrka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

bullen skrev:
Svenssons skrev:
Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Fast poängen är att med 32A trefas kan både bilar med 16A 3fas och 32A enfas ladda max.
Det är just vad jag tänkte, om vi bygger med möjlighet för 3-fas 32 A så funkar ju även 1-fas 32 A utmärkt om det kommer många sådana elbilar framöver.

Det kan ju tänkas att bilarna anpassas lite mer efter respektive land framöver, finns det 3-fas utbyggt till privatbostäder i stor utsträckning som vi har i Sverige är det ju inte så tokigt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av mati »

Här i Sverige är det ju svindyrt att ha 32A huvudsäkring. Jag antar att det inte är så i andra länder. På det viset är den där trenden med enfasladdning inte alls positiv för oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Kulingen »

Räcker det inte med alla snabba SuC? Det sliter väl mera på batterierna när man laddar snabbt? Så om man laddar lite slöare typ 11-22kw 16A eller vanligt 3 fas hemma så räcker väl det? Eller tänker jag fel?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
bullen skrev:
Svenssons skrev:
Är det inte väldigt få nya bilar som klarar av 3-fas 32A? Renault har ju också gått åt samma håll som Tesla. 2 stycken laddboxar för 16A 3-fas är bra mycket bättre än 1 laddbox på 32A 3-fas.
Fast poängen är att med 32A trefas kan både bilar med 16A 3fas och 32A enfas ladda max.
Det är just vad jag tänkte, om vi bygger med möjlighet för 3-fas 32 A så funkar ju även 1-fas 32 A utmärkt om det kommer många sådana elbilar framöver.

Det kan ju tänkas att bilarna anpassas lite mer efter respektive land framöver, finns det 3-fas utbyggt till privatbostäder i stor utsträckning som vi har i Sverige är det ju inte så tokigt.
AC-laddning kommer ju aldrig vara snabbladdning. Alla kommer ha nytta av 16A, dubbelt så många kommer kunna ladda samtidigt med 2 laddboxar och det kommer vara säkrare att man kommer till en ledig laddare. 32A kommer enbart kunna nyttjas fullt ut av ett fåtal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Hyted »

Om inte 16 A räcker är din personal på jobbet för kort stund tycker jag
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Räcker det inte med alla snabba SuC? Det sliter väl mera på batterierna när man laddar snabbt? Så om man laddar lite slöare typ 11-22kw 16A eller vanligt 3 fas hemma så räcker väl det? Eller tänker jag fel?
Det är klart det räcker gott och väl. Jag laddar oftast med 3,5-7kW hemma och det räcker också. Men det är bra om man kan skruva upp effekten och ladda med 11kW om det behövs, vilket man kan göra i princip bara med en Tesla eller en Zoe. Det finns inga andra bilar som kan ladda (trefas) AC med så hög effekt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Kulingen skrev:
Räcker det inte med alla snabba SuC? Det sliter väl mera på batterierna när man laddar snabbt? Så om man laddar lite slöare typ 11-22kw 16A eller vanligt 3 fas hemma så räcker väl det? Eller tänker jag fel?
Det är klart det räcker gott och väl. Jag laddar oftast med 3,5-7kW hemma och det räcker också. Men det är bra om man kan skruva upp effekten och ladda med 11kW om det behövs, vilket man kan göra i princip bara med en Tesla eller en Zoe. Det finns inga andra bilar som kan ladda (trefas) AC med så hög effekt.
En till, BMW i3 så möjligheten sprider sig till fler märken :)
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av bladh »

Hur många laddplatser tänker du dig? Och hur ser laddvanorna ut? Åker bilarna ut på uppdrag under dagen så att antalet som laddar samtidigt varierar? Om det är så och mer än 5 st så kan det vara idé med laddboxar som kommunicerar sinsemellan och klarar att fördela tillgänglig effekt beroende på antalet som laddar.
Och när det gäller att ta betalt eller inte; ser att det blir en del administration om du/ni ska ta betalt. Det kanske är ett stort företag där löneavdelningen kan fixa detta? Men är ni en slimmar organisation så kan det vara lämpligt att lägga ut det på personalen så att de deklarerar det som förmån.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är ett nytt HK som ska byggas i en större stad. Totalt 100 P-platser och tio laddplatser blir det till att börja med.

Kan tänka mig att det varierar från utesäljare som kör 50 mil per dag och kommer in på veckomöten, personal från lokalkontor 20-30 mil bort som kommer för möten till personal på ekonomiavdelningen med 15 km körsträcka och 8 timmars arbetsdagar.

Då allt blir helt nytt så är det tekniskt möjligt med 3x32 A till alla ladduttag, men naturligtvis lite kostnadsdrivande.

För att få ett så bra utnyttjande som möjligt av laddplatserna tror jag att i framtiden krävs något styrmedel, och det ända som brukar fungera är ju plånboken.

Därför bör vi ha med ett betalsystem från början är min idé. Och nu finns det ju flera leverantörer med olika betallösningar, jag behöver beskriva funktionen vi ska ha redan nu.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Simon »

Sätt laddkontakter vid alla parkeringsplatserna så är det ingen risk att elbilarna blir utan, och det är framtidssäkrat inför revolutionen.
(Utgår från att det är firman du jobbar för som står för fiolerna. :) )
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har fått kämpa mycket hårt för att få bygga 10 laddplatser.

Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.

Luftkonditionering i kontoret eller laddning av elbilar, vad tror ni prioriteras högst.....
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Simon »

Aha.
Tja, man får göra vad man kan, något annat går ju inte.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av vigge50 »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag har fått kämpa mycket hårt för att få bygga 10 laddplatser.

Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.

Luftkonditionering i kontoret eller laddning av elbilar, vad tror ni prioriteras högst.....
Hur hög effekt har du att tillgå totalt och då utöver de 130 kW?
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av olza »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.
.
Frikyla?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

olza skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.
.
Frikyla?
Moderna kontor byggs med enorma glasytor idag, soliga sommardagar räcker inte frikyla i Södra Sverige.

Jag har skissat på servisanslutning med 1000 kW från elnätsägaren, men då det är en jättebyggnad på 34000 BTA så finns ju en hel del andra prylar som också ska försörjas.

Truckladdning och restaurangkök till exempel, men för varje dag i projektet kommer önskemål om fler prylar som ska elanslutas.

Då det är effektabonnemang som gäller i dessa större elnätsanslutningar gäller det att hålla ned topplasterna förstås.

Elbilsladdning är inte på högsta prio.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av joel80 »

Japanerna har lösningen på alla dina problem. Köp in ett gäng jackor till personalen så kan ni ladda alla bilar bäst ni vill! :D

http://wonderfulengineering.com/japanes ... nditioner/
Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av chaffis75 »

Om de nu blir begränsat med effekt till elbilar så tycker jag då ändå ska förbereda så elanslutningarna klara höga effekter men att du idag ställer in betydligt lägre så att du kan hålla din inom din "effektbudget" både 10 och 16 amp 1 fas är ju säkert uppskattat för en elbilsägare och när ni sedan märker att mer effekt behövs så är de ju bra om där redan ligger en kabel som klara 3 fas 32 amp tex...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar