Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av bladh »

Hur många laddplatser tänker du dig? Och hur ser laddvanorna ut? Åker bilarna ut på uppdrag under dagen så att antalet som laddar samtidigt varierar? Om det är så och mer än 5 st så kan det vara idé med laddboxar som kommunicerar sinsemellan och klarar att fördela tillgänglig effekt beroende på antalet som laddar.
Och när det gäller att ta betalt eller inte; ser att det blir en del administration om du/ni ska ta betalt. Det kanske är ett stort företag där löneavdelningen kan fixa detta? Men är ni en slimmar organisation så kan det vara lämpligt att lägga ut det på personalen så att de deklarerar det som förmån.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är ett nytt HK som ska byggas i en större stad. Totalt 100 P-platser och tio laddplatser blir det till att börja med.

Kan tänka mig att det varierar från utesäljare som kör 50 mil per dag och kommer in på veckomöten, personal från lokalkontor 20-30 mil bort som kommer för möten till personal på ekonomiavdelningen med 15 km körsträcka och 8 timmars arbetsdagar.

Då allt blir helt nytt så är det tekniskt möjligt med 3x32 A till alla ladduttag, men naturligtvis lite kostnadsdrivande.

För att få ett så bra utnyttjande som möjligt av laddplatserna tror jag att i framtiden krävs något styrmedel, och det ända som brukar fungera är ju plånboken.

Därför bör vi ha med ett betalsystem från början är min idé. Och nu finns det ju flera leverantörer med olika betallösningar, jag behöver beskriva funktionen vi ska ha redan nu.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Simon »

Sätt laddkontakter vid alla parkeringsplatserna så är det ingen risk att elbilarna blir utan, och det är framtidssäkrat inför revolutionen.
(Utgår från att det är firman du jobbar för som står för fiolerna. :) )
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har fått kämpa mycket hårt för att få bygga 10 laddplatser.

Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.

Luftkonditionering i kontoret eller laddning av elbilar, vad tror ni prioriteras högst.....
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Simon »

Aha.
Tja, man får göra vad man kan, något annat går ju inte.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av vigge50 »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag har fått kämpa mycket hårt för att få bygga 10 laddplatser.

Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.

Luftkonditionering i kontoret eller laddning av elbilar, vad tror ni prioriteras högst.....
Hur hög effekt har du att tillgå totalt och då utöver de 130 kW?
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av olza »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.
.
Frikyla?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

olza skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu fick jag idag besked att tyvärr finns inte fjärrkyla att tillgå som planerat till det nya kontoret, det innebär att jag måste dela med mig 130 kW till eldrivna kylmaskiner från samma ställverk som ska betjäna elbilsplatserna.
.
Frikyla?
Moderna kontor byggs med enorma glasytor idag, soliga sommardagar räcker inte frikyla i Södra Sverige.

Jag har skissat på servisanslutning med 1000 kW från elnätsägaren, men då det är en jättebyggnad på 34000 BTA så finns ju en hel del andra prylar som också ska försörjas.

Truckladdning och restaurangkök till exempel, men för varje dag i projektet kommer önskemål om fler prylar som ska elanslutas.

Då det är effektabonnemang som gäller i dessa större elnätsanslutningar gäller det att hålla ned topplasterna förstås.

Elbilsladdning är inte på högsta prio.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av joel80 »

Japanerna har lösningen på alla dina problem. Köp in ett gäng jackor till personalen så kan ni ladda alla bilar bäst ni vill! :D

http://wonderfulengineering.com/japanes ... nditioner/
Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vart går trenden med elbilarnas inbyggda AC-laddare?

Inlägg av chaffis75 »

Om de nu blir begränsat med effekt till elbilar så tycker jag då ändå ska förbereda så elanslutningarna klara höga effekter men att du idag ställer in betydligt lägre så att du kan hålla din inom din "effektbudget" både 10 och 16 amp 1 fas är ju säkert uppskattat för en elbilsägare och när ni sedan märker att mer effekt behövs så är de ju bra om där redan ligger en kabel som klara 3 fas 32 amp tex...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar