3-fas AC laddning vilka tekniska lösningar i elbilarna?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

3-fas AC laddning vilka tekniska lösningar i elbilarna?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad jag förstår är det egentligen tre enfasladdare med 230 volts systemspänning som kopplas till 3-fas matningen?

Det är inte laddaggregat som försörjs med 400 V AC inuti elbilarna?

Har det då någon betydelse för fasföljden när en typ 2 kontakt ansluts?

Kontroll av skyddsjordsledare och neutralledare görs ju innan laddning påbörjas, men fasföljden L1 - L2 -L3 kollas väl inte?

Bilar som endast har 1-fas laddning ansluts väl alltid till kontaktstift märkt L1 i typ 2 kontakten?

Anledning till frågan är att jag vill installera 10 stycken typ 2 laddare med 32 A matning. Om det endast ansluter elbilar med 1-fasladdning kan det ju bli 320 A i fas L1 och det är inte optimalt.

Om vi gör som med spisarna i flerbostadshus, kopplar in ladduttagen med olika fasföljd L1 - L2- L3 & L2-L3-L1 samt L3-L1-L2 så borde de ge jämnare belastning.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 3-fas AC laddning vilka tekniska lösningar i elbilarna?

Inlägg av Remuz »

WC kan du iaf koppla i vilken ordning du vill. Det enda den gnäller på är jord och nolla. Det får mig att anta att det funkar för andra bilar också
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: 3-fas AC laddning vilka tekniska lösningar i elbilarna?

Inlägg av SAB »

Jo, så har jag fattat det åxå. Att det eg. är 3x230v bilen använder. Samma som en induktionsspis då det enligt uppgift inte tillverkas 400v induktionsspolar.
De använder då de tre faserna som var och en går i retur i gemensam neutralledare (dock såklart förskjutna 120° såde belastar inte nollan samtidigt) =230v / fas.
Det borde ju varit bättre att använda fastspänningen på 400v men iom att USA har 220v i deras tvåfas? system i hemmen och inte 400v så tillverkas väl bara en typ av laddare..?
Obs, är ingen elexpert och nån som vet bättre får gärna rätta mig[WHITE SMILING FACE].

Svaret på din fråga borde iaf bli att du tänkt rätt, koppla faserna lite random i de olika laddarna..
Skriv svar