Mer info om Model Y nästa vecka?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Re: Mer info om Model Y nästa vecka?

Inläggav Teslaägare Bjelke » 01 apr 2017 08:28

bat skrev:
apkungen skrev:Folk pratar ofta om att d e bra med en stor orderstock men kika bara på Scania. De hade en orderbok som var så välfylld att de hade flera års arbete. Sen kom kraschen o så försvann varenda ordet. Det bästa är just in time. Svårt dock mer teknik som inte ens finns iof sig

Det har var väldigt bra för Tesla i deras förhandlingar med underleverantörer är jag rätt övertygad om. Volym är en väldigt viktig komponent för att få ned priset.

Helt avgörande med volym för att få ner priset tom vill jag påstå, utan volym är det helt kört. Enda sättet att komma runt är att gissa/hoppas på stor volym, dvs
att räkna på en stor volym men utan orderstock (very risky såklart, speciellt för tex Tesla kan jag tänka mig).
Undrar hur dom skulle agerat om dom fått tex under 100k bokningar...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 9000kr i rabatt, fri Supercharging och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav LarsL » 01 apr 2017 10:10

Bjelke skrev:
bat skrev:
apkungen skrev:Folk pratar ofta om att d e bra med en stor orderstock men kika bara på Scania. De hade en orderbok som var så välfylld att de hade flera års arbete. Sen kom kraschen o så försvann varenda ordet. Det bästa är just in time. Svårt dock mer teknik som inte ens finns iof sig

Det har var väldigt bra för Tesla i deras förhandlingar med underleverantörer är jag rätt övertygad om. Volym är en väldigt viktig komponent för att få ned priset.

Helt avgörande med volym för att få ner priset tom vill jag påstå, utan volym är det helt kört. Enda sättet att komma runt är att gissa/hoppas på stor volym, dvs
att räkna på en stor volym men utan orderstock (very risky såklart, speciellt för tex Tesla kan jag tänka mig).
Undrar hur dom skulle agerat om dom fått tex under 100k bokningar...

Tror de var rätt nöjda med 100k bokningar som de typ hade när eventet startade. Nu med en halvmiljon bokningar så har de naturligtvis fått ett helt annat förhandlingsläge med underleverantörer. Teslas 500k bilar per år takt känns ju mer än rimlig, förmodligen måste de mång dubbla den för att fylla behovet som finns.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav apkungen » 10 apr 2017 16:43

Kommer du någon ny info? Nån som vet något? Hört något?
Användarvisningsbild
apkungen

Inläggav Limbster » 07 jun 2017 01:07

Någon liten halv bild har släppts nu, verkar som det ligger cirka 3 år bort i tiden.

https://electrek.co/2017/06/06/tesla-model-y-teaser/
Reserverat M3, nöjd med min Ampera tillsvidare
Limbster

Inläggav Teslaägare Anders77 » 07 jun 2017 07:01

Limbster skrev:Någon liten halv bild har släppts nu, verkar som det ligger cirka 3 år bort i tiden.

https://electrek.co/2017/06/06/tesla-model-y-teaser/

En ny fabrik tar tid att bygga.....
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inläggav Laban » 07 jun 2017 09:57

Tyckte det var rätt intressant när Elon pratade om det här med att man inte kommer att utgå från Model 3 chassit (aktieägarmötet). Att de hade lärt sig av misstaget från Model S -> X där man utgick från Model S chassit.

"Design an SUV the way an SUV should be designed, design a Sedan the way a Sedan should be designed, otherwise you're just trying to shoehorn things in that doesn't make sense".

Han nämnde även att detta inte ska kosta mer än att utgå från Model 3 chassit , de siktar på halva cap-ex jämfört med Model 3. För egen del hoppas jag att detta innebär att man går all-in när det gäller SUV delen, mer högbyggd och 7 sitsig. Eller 6 då i mitt fall :-)
Laban

Inläggav zyax » 07 jun 2017 10:55

Laban skrev:Tyckte det var rätt intressant när Elon pratade om det här med att man inte kommer att utgå från Model 3 chassit (aktieägarmötet). Att de hade lärt sig av misstaget från Model S -> X där man utgick från Model S chassit.

"Design an SUV the way an SUV should be designed, design a Sedan the way a Sedan should be designed, otherwise you're just trying to shoehorn things in that doesn't make sense".

Han nämnde även att detta inte ska kosta mer än att utgå från Model 3 chassit , de siktar på halva cap-ex jämfört med Model 3. För egen del hoppas jag att detta innebär att man går all-in när det gäller SUV delen, mer högbyggd och 7 sitsig. Eller 6 då i mitt fall :-)

Usch för hög och SUV, jag vill sitta lågt! Hade dock gärna sett en 7-sitsig kombi, men troligen får jag köpa den av ett annat märke då amerikaner verkar ointresserade av att göra något så praktiskt.
Dieselgatefossilbrännare (VW Touran) samt en Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel. Köar, sedan juni 2016, till en Model 3 och tror på leverans 2019.
zyax

Inläggav Laban » 07 jun 2017 11:42

zyax skrev:Usch för hög och SUV, jag vill sitta lågt! Hade dock gärna sett en 7-sitsig kombi, men troligen får jag köpa den av ett annat märke då amerikaner verkar ointresserade av att göra något så praktiskt.

Går det att göra en 7-sitsig kombi ? < 160 cm hög. Där 3:e raden faktiskt kan husera vuxna alternativt större barn. Finns vad jag vet inte på marknaden i dagsläget.
Laban

Inläggav Teslaägare Svenssons » 07 jun 2017 11:47

Laban skrev:Tyckte det var rätt intressant när Elon pratade om det här med att man inte kommer att utgå från Model 3 chassit (aktieägarmötet). Att de hade lärt sig av misstaget från Model S -> X där man utgick från Model S chassit.

Sedan har man de större biltillverkarna som försöker designa ett chassi för alla möjliga varianter inklusive ren eldrift och "avgasdrift" på samma plattform. Hur roligt är det att ha en kardantunnel i mitten av en elbil (eller i en framhjulsdriven bil...)?
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Anders77 » 07 jun 2017 11:51

zyax skrev:

Usch för hög och SUV, jag vill sitta lågt! Hade dock gärna sett en 7-sitsig kombi, men troligen får jag köpa den av ett annat märke då amerikaner verkar ointresserade av att göra något så praktiskt.

Smaken är som baken.....

Själv försöker jag hjälpa mina föräldrar nu att hitta en bra elbil som är gjord för pensionärer. Inte hög som en suv och inte låg som en vanlig sedan.

Så bra att Tesla riktar in sig mot flera olika målgrupper tycker jag.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model Y