Rykten Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Rykten Model Y

Inlägg av TeslaTissel »

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Rykten Model Y

Inlägg av TeslaTissel »

UPDATE: Tesla Model Y Rendered, This Time Showing Its Rear

https://insideevs.com/tesla-model-y-tea ... into-view/
DfGlWjNW0AEiXja.jpg
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Rykten Model Y

Inlägg av Henrik Torphammar »

TeslaTissel skrev:
UPDATE: Tesla Model Y Rendered, This Time Showing Its Rear

https://insideevs.com/tesla-model-y-tea ... into-view/
Det är nog ett vettigt skott på hur den kommer se ut, men det ger mig bara mer sikte mot model 3. Om vi som kanske är rimligt antar att samma glastak och baklucka blir kvar på SUV så ser jag ingen fördel alls med att ha en "jeep" mot en slimmad sedan.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Rykten Model Y

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
Det är nog ett vettigt skott på hur den kommer se ut, men det ger mig bara mer sikte mot model 3. Om vi som kanske är rimligt antar att samma glastak och baklucka blir kvar på SUV så ser jag ingen fördel alls med att ha en "jeep" mot en slimmad sedan.
Att det inte finns någon större vits med en crossover med den typen av baklucka gör väl snarare det antagandet rätt orimligt.

Min förhoppning om något mer i stil med VW Tiguan Allspace formmässigt kvarstår. Fast med kortare front, mer utrymmen invändigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Rykten Model Y

Inlägg av TeslaTissel »

Hur går det tro? Något mer om Model Y?

Vad jag förstått blir det alltså en modell byggd på Model 3’s chassie?

Se även Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla,_In ... ned_models
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Rykten Model Y

Inlägg av Mysman »

Eftersom Tesla knep designchefen från Volvo nyligen hoppas jag mer på nåt i stil med
Bild
Verdi

Re: Rykten Model Y

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:
UPDATE: Tesla Model Y Rendered, This Time Showing Its Rear

https://insideevs.com/tesla-model-y-tea ... into-view/
Det är nog ett vettigt skott på hur den kommer se ut, men det ger mig bara mer sikte mot model 3. Om vi som kanske är rimligt antar att samma glastak och baklucka blir kvar på SUV så ser jag ingen fördel alls med att ha en "jeep" mot en slimmad sedan.

Själv har jag aldrig förstått snacket om att en SUV måste vara av kombikaraktär. Varför får inte de som vill ha en sedan eller halvkombi vilja ha en högre bil? Jag menar, det finns ju vanliga kombis så i det perspektivet behövs det ju inga SUV alls. :)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Rykten Model Y

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Själv har jag aldrig förstått snacket om att en SUV måste vara av kombikaraktär. Varför får inte de som vill ha en sedan eller halvkombi vilja ha en högre bil? Jag menar, det finns ju vanliga kombis så i det perspektivet behövs det ju inga SUV alls. :)
Mitt "problem" med det sluttande taket har inte så mycket med utrymme att göra som utseendet. BMW X6, GT varianterna är inte snygga. Model X klarar sig (på gnällen) eftersom den är relativt lång, en kortare bil tror jag inte går sig så bra med samma form. Åtminstone om den ska vara en mer högbyggd SUV. Jag hade gärna sett en 6 sitsig variant av Model Y, fullt möjligt om man gör en mer klassisk SUV karaktär men knappast möjligt om det blir en förminskad Model X med sluttande tak. Jag tror iofs inte att det kommer en 6 sits Model Y, men man kan alltid hoppas.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Rykten Model Y

Inlägg av olza »

Jag kan också tänka mig 6-sits, men då menar jag 3+3!

Förstår inte varför det inte finns 3+3-sitsiga el-bilar, avsaknaden av växelspak/låda och kardantunnel gör ju detta fullt möjligt.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Verdi

Re: Rykten Model Y

Inlägg av Verdi »

olza skrev:
Jag kan också tänka mig 6-sits, men då menar jag 3+3!

Förstår inte varför det inte finns 3+3-sitsiga el-bilar, avsaknaden av växelspak/låda och kardantunnel gör ju detta fullt möjligt.

Finns ju framhjulsdrivna fossilbilar med rattväxel också... ;) Anledningen vet jag inte. Finns ju små lastbilar med två passagerarplatser fram. Så varför inte ha så på en bred personbil också?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Rykten Model Y

Inlägg av TeslaTissel »

olza skrev:
Jag kan också tänka mig 6-sits, men då menar jag 3+3!

Förstår inte varför det inte finns 3+3-sitsiga el-bilar, avsaknaden av växelspak/låda och kardantunnel gör ju detta fullt möjligt.
Du menar något i stil med denna Toria - Connector 2001!
Fast någon SUV är det ju inte förstås. Finns uppenbarligen bevarad på Danmarks Tekniska museum. (It is the Danish, prototype, Toria Connector 2001 Solar Hybrid Car which has solar panels to power the car in town and a bio-diesel engine for longer runs. In order to generate sufficient electric power the car’s dimensions are a little larger than normal and seating is 3 + 3}. Länk:
ca6598b0-1328-4ea3-a07e-abbedf1a622b-1998TORIAASCONNECTOR200103.JPG
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Rykten Model Y

Inlägg av apkungen »

Mysman skrev:
Eftersom Tesla knep designchefen från Volvo nyligen hoppas jag mer på nåt i stil med
Bild
Jag tycker xc40 klart är den fulaste Volvon på länge. Fyrkantig, ser ut som en leksak, saknar kvalitetskänsla, stora panel gaps. Nej renderingen av model y ser klart bättre ut. Möjligtvis om de skickar Volvodesignern på pickup trucken de ska göra, annars hoppas jag att hen mest ser och lär :lol:
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Rykten Model Y

Inlägg av Laban »

Mysman skrev:
Eftersom Tesla knep designchefen från Volvo nyligen hoppas jag mer på nåt i stil med
Gillar faktiskt också XC 40, lite udda men det fungerar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Rykten Model Y

Inlägg av Mickep »

Har suttit i en xc40 och var riktigt imponerad. Den gör sig mycket bättre i verkligheten än på bild. Skall bli intressant vilket pris den får när den bli elektrisk. då den hade många smarta förvaringslösningar.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Rykten Model Y

Inlägg av MangeT »

En bil jag saknar designmässigt är Mercedes GLK. Tycker att det var den snyggaste bil jag haft. Den i elektriskt utförande och med lite längre dyna i stolen skulle varit grymt! Tror mer att Model Y blir som en lite förhöjd 3:a = mellanting mellan X och 3.
Model S är ju sjukt snygg men jag kör på 19" hjul då 21" var för mycket pengar (hade redan sträckt budgeten rejält). Med 21" tycker jag bilen blir betydligt snyggare även om den fortfarande är grymt snygg i 19".
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Rykten Model Y

Inlägg av Laban »

Mickep skrev:
Har suttit i en xc40 och var riktigt imponerad. Den gör sig mycket bättre i verkligheten än på bild. Skall bli intressant vilket pris den får när den bli elektrisk. då den hade många smarta förvaringslösningar.
Såg denna



Han gillade den, jag också som sagt. Som du nämnde många smarta/roliga förvaringslösningar.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6500
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Rykten Model Y

Inlägg av Tars »

Laban skrev:
Mickep skrev:
Har suttit i en xc40 och var riktigt imponerad. Den gör sig mycket bättre i verkligheten än på bild. Skall bli intressant vilket pris den får när den bli elektrisk. då den hade många smarta förvaringslösningar.
Såg denna



Han gillade den, jag som jag nämnde också. Som du nämnde många smarta/roliga förvaringslösningar.
Jag gillar designen och alla smarta saker i den.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Rykten Model Y

Inlägg av vigge50 »

För att göra det enklare för robotar att sätta i kablar så har Tesla tagit patent på icke böjbara kablar som ändå kan leda allt från ström till signaler mm.

https://www.teslarati.com/tesla-elon-mu ... utomation/
Skriv svar