Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Inläggav Geni87 » 31 jan 2019 18:12

gellerstam skrev:För att krångla till det för konsumenterna så anges ofta volymen på bagaget i kombibilar upp till den nedre rutkanten och inte upp till taket, som man lastar i praktiken! Så tänk efter vad som är rimligt och vad som kan avses med de siffrorna du läser.

Ex: Min Outlander skriver alla tester och tidningar att den har 463l Men efter som jag har lastgaller i den så lastar jag naturligtvis upp till taket och då lastar de 731l ! Gigantisk skillnad!

Så hur stort lastutrymme har E-tron bak? Man skriver ju 600l (+60l fram om du plockar ur punkteringskittet.)är det till underkant på fönstren? Då är det ju gigantiskt Men är det till taket? Då är den hela 130l mindre än outlander! Det blir gränsfall för om det funkar. I dessa 600l räknar de då in den enorma baljan under golvet? Annars han man ju lätt igen dessa 130l där. Många alternativa "sanningar" man kan läsa sig till om en så "enkel" sak.

OT-Fråga
Model 3 har 425l bak, (85l fram) är det då medräknat volymen under luckan? eller är den extravolym?


Ja man får verkligen passa sig för vad det är för volym som anges, som du säger anges kombis och SUV:ar upp till insynsskyddet/fönsterkanten/baksätets övre kant. Dessutom finns det ju olika standarder, VDA i Europa som anger hur stor volym det är på det maximala antalet "block" (200mm x 50mm x 100mm) som får plats, i USA anger man ofta exakt hur många liter som får plats - dvs som om man hade fyllt bagaget med vatten.

Har Model 3 verkligen 425L bak? På Teslas hemsida står det bara Lastutrymme 425 liter, lite luddigt. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Inläggav Jeppe_E » 31 jan 2019 19:02

Geni87 skrev:
gellerstam skrev:För att krångla till det för konsumenterna så anges ofta volymen på bagaget i kombibilar upp till den nedre rutkanten och inte upp till taket, som man lastar i praktiken! Så tänk efter vad som är rimligt och vad som kan avses med de siffrorna du läser.

Ex: Min Outlander skriver alla tester och tidningar att den har 463l Men efter som jag har lastgaller i den så lastar jag naturligtvis upp till taket och då lastar de 731l ! Gigantisk skillnad!

Så hur stort lastutrymme har E-tron bak? Man skriver ju 600l (+60l fram om du plockar ur punkteringskittet.)är det till underkant på fönstren? Då är det ju gigantiskt Men är det till taket? Då är den hela 130l mindre än outlander! Det blir gränsfall för om det funkar. I dessa 600l räknar de då in den enorma baljan under golvet? Annars han man ju lätt igen dessa 130l där. Många alternativa "sanningar" man kan läsa sig till om en så "enkel" sak.

OT-Fråga
Model 3 har 425l bak, (85l fram) är det då medräknat volymen under luckan? eller är den extravolym?


Ja man får verkligen passa sig för vad det är för volym som anges, som du säger anges kombis och SUV:ar upp till insynsskyddet/fönsterkanten/baksätets övre kant. Dessutom finns det ju olika standarder, VDA i Europa som anger hur stor volym det är på det maximala antalet "block" (200mm x 50mm x 100mm) som får plats, i USA anger man ofta exakt hur många liter som får plats - dvs som om man hade fyllt bagaget med vatten.

Har Model 3 verkligen 425L bak? På Teslas hemsida står det bara Lastutrymme 425 liter, lite luddigt. :)


340 liter VDA bagage
56 liter under huven

Men måtten är 94cm mellan hjulhusen, 100 cm djup och 45 cm högt, det i sig ger ju 423 liter. Men riktigt så enkelt är det förstås inte. Tesla har ju mätt vattenmängden som ryms och den kan säkert vara 425 liter. VDA är ju ett ganska trubbigt mått. Gissar att sanningen ligger någonstans mitt i mellan. Så 400 liter, men eftersom det är en sedan så måste det förstås vara rätt 400 liter. Ett bättre sätt är ju att kolla hur många väskor som går in. Jag gillar verkligen extrautrymmet i golvet. Det är ju dessutom inte medräknat. Hade varit kul om den faktiskt kunnat bli mätt av tyskarna, så att man får ett mått att relatera till.



Rymmer en hel del.
Förhandsbokat Polestar 2.
"Man kan inte använda media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
 
Inlägg: 2179
Blev medlem: 18 okt 2018 12:07

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Inläggav Teslaägare Laban » 16 mar 2019 08:34

https://www.svd.se/teslas-nya-ar-har--m ... ent#sida-4

Betalvägg men har man tur får man läsa den en gång. Kontentan av artikeln är i alla fall att försöka utreda om Model Y är för sent ute på marknaden:

Men billig-konkurrenterna flåsar i nacken. Redan i dag kan du köpa (okej det är sjukt långa väntetider, men ändå) Hyundai Kona electric för 409 900 kronor.


Men den stora frågan är: Kommer Model Y, när den landar hos kunder 2021 i Sverige, att vara konkurrenskraftig, när bland annat Volkswagen lanserat sin nya ID-modell och BMW kommer med sin i-Next.


Kona är 4.2m lång, ID ungefär i samma klass. Alltså Golf klass bilar. Jag hade förväntat mig kommentarer kring priset kontra EQC, i-Pace, e-Tron som väl måste anses vara dess närmaste konkurrenter. Det faktum att Model Y LR AWD kostar från 666k medan i-Pace kostar från 879k. e-Tron 885k.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 1891
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Inläggav nek0 » 16 mar 2019 09:04

Laban skrev:https://www.svd.se/teslas-nya-ar-har--men-for-sent#sida-4

Betalvägg men har man tur får man läsa den en gång. Kontentan av artikeln är i alla fall att försöka utreda om Model Y är för sent ute på marknaden:

Men billig-konkurrenterna flåsar i nacken. Redan i dag kan du köpa (okej det är sjukt långa väntetider, men ändå) Hyundai Kona electric för 409 900 kronor.


Men den stora frågan är: Kommer Model Y, när den landar hos kunder 2021 i Sverige, att vara konkurrenskraftig, när bland annat Volkswagen lanserat sin nya ID-modell och BMW kommer med sin i-Next.


Kona är 4.2m lång, ID ungefär i samma klass. Alltså Golf klass bilar. Jag hade förväntat mig kommentarer kring priset kontra EQC, i-Pace, e-Tron som väl måste anses vara dess närmaste konkurrenter. Det faktum att Model Y LR AWD kostar från 666k medan i-Pace kostar från 879k. e-Tron 885k.

Vilken ID jämför dom med? Jag kan inte se att det är Neo.
nek0
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Inläggav Jeppe_E » 16 mar 2019 09:06

Laban skrev:https://www.svd.se/teslas-nya-ar-har--men-for-sent#sida-4

Betalvägg men har man tur får man läsa den en gång. Kontentan av artikeln är i alla fall att försöka utreda om Model Y är för sent ute på marknaden:

Men billig-konkurrenterna flåsar i nacken. Redan i dag kan du köpa (okej det är sjukt långa väntetider, men ändå) Hyundai Kona electric för 409 900 kronor.


Men den stora frågan är: Kommer Model Y, när den landar hos kunder 2021 i Sverige, att vara konkurrenskraftig, när bland annat Volkswagen lanserat sin nya ID-modell och BMW kommer med sin i-Next.


Kona är 4.2m lång, ID ungefär i samma klass. Alltså Golf klass bilar. Jag hade förväntat mig kommentarer kring priset kontra EQC, i-Pace, e-Tron som väl måste anses vara dess närmaste konkurrenter. Det faktum att Model Y LR AWD kostar från 666k medan i-Pace kostar från 879k. e-Tron 885k.


Problemet är väl mer att i-Pace och e-Tron positionerar sig mer mot MX när det gäller utrustning/design men inte utrymme. Så det är lika fel att jämföra dessa med MY. Att jämföra MY med Kona/e-niro är lika fel :)
Förhandsbokat Polestar 2.
"Man kan inte använda media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
 
Inlägg: 2179
Blev medlem: 18 okt 2018 12:07

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Inläggav Teslaägare Laban » 16 mar 2019 09:15

nek0 skrev:Vilken ID jämför dom med? Jag kan inte se att det är Neo.


Produktionsversionen av Neo visas till hösten så rimligen är det Neo de pratar om. Crozz vet vi så vitt jag vet inte vad den kommer kosta eller när den släpps på marknaden. När de dessutom nämner Kona i samma artikel så känns det ganska tydligt att det är Neo de pratar om, för den kommer av allt att döma bli ungefär i samma storleksklass som Kona, dvs, Golf klassen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 1891
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Inläggav nek0 » 16 mar 2019 09:21

Laban skrev:
nek0 skrev:Vilken ID jämför dom med? Jag kan inte se att det är Neo.


Produktionsversionen av Neo visas till hösten så rimligen är det Neo de pratar om. Crozz vet vi så vitt jag vet inte vad den kommer kosta eller när den släpps på marknaden. När de dessutom nämner Kona i samma artikel så känns det ganska tydligt att det är Neo de pratar om, för den kommer av allt att döma bli ungefär i samma storleksklass som Kona, dvs, Golf klassen.

Tycker ändå att man ska jämföra Model Y med Crozz
https://teknikensvarld.se/volkswagen-i- ... ad-469776/
nek0
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Inläggav Teslaägare Laban » 16 mar 2019 09:26

nek0 skrev:Tycker ändå att man ska jämföra Model Y med Crozz
https://teknikensvarld.se/volkswagen-i- ... ad-469776/


Givetvis, vilket väl var precis det jag var ute efter.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 1891
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Inläggav elbilist LarsL » 16 mar 2019 09:40

Det är väl rimligt att jämföra Model Y med I-Pace, e-Tron och EQC då de är i samma storleksklass. KIA e-Niro mfl är ju i en betydligt mindre storleksklass, alltså Leaf- eller Golf-klassen. Så Tesla arbetar sig ner mot de andra medan de försöker ta sig uppåt och där de möts kan vi jämföra dem. Då ligger konkurrenterna till Tesla något över i pris med något före i tid, om de nu kan leverera i massor... vilket Tesla kan.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist
 
Inlägg: 8116
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Inläggav Teslaägare Laban » 16 mar 2019 09:40

Jeppe_E skrev:Problemet är väl mer att i-Pace och e-Tron positionerar sig mer mot MX när det gäller utrustning/design men inte utrymme. Så det är lika fel att jämföra dessa med MY. Att jämföra MY med Kona/e-niro är lika fel :)


Har svårt att se hur i-Pace designmässigt positionerar sig mot Model X. Det är samma storleksskillnad som V 60 cross country vs XC 90.

Kan heller inte förstå varför det skulle vara fel att jämföra Model Y med i-Pace, Model Y är längre, högre, har samma eller bättre prestanda beroende på modell. Den kan laddas med 250 kW, i-Pace max 100 kW. Betydligt modernare infotainment system/GUI där i-Pace enligt de flesta recensionerna är en katastrof. Model Y kanske saknar en del saker som i-Pace erbjuder (vad ?), men samma gäller även åt andra hållet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 1891
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

FöregåendeNästa

Återgå till Model Y

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.