15 Mars

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 15 Mars

Inlägg av LarsL »

Vi har ju inte sett en $35000 Model 3 än och absolut inte i Sverige där vi inte ens vet vad $35000 är i kronor. Jag gissar att Model Y kommer kosta som en I-pace, åtminstone under den tid då en reservation spelar någon roll för leveranstiden.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 15 Mars

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Vi har ju inte sett en $35000 Model 3 än och absolut inte i Sverige där vi inte ens vet vad $35000 är i kronor. Jag gissar att Model Y kommer kosta som en I-pace, åtminstone under den tid då en reservation spelar någon roll för leveranstiden.
...eller med dragkrok.

Vad den kommer att kosta är enkel mattematik. Tesladollarn står idag i 12,40. Det blir 434k enkelt omräknat, MEN - Model 3 kommer inte att "myglas in" som S/X, så man får räkna med 7% ytterligare påslag, så vi landar på 465k, för modellen ingen inte sett ännu.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: 15 Mars

Inlägg av jeppe_sthlm »

Det kostar en slant att skruva ihop bilarna i Tillburg också, så fulla 7% borde det inte vara
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 15 Mars

Inlägg av dstr »

jeppe_sthlm skrev:
Det kostar en slant att skruva ihop bilarna i Tillburg också, så fulla 7% borde det inte vara
Sant. Dom lär iofs ha en batteribytarmaskin som fixar batteriet, och så kanske det tar ngn timme att bulta fast motorerna igen. Lär inte kosta Tesla mer än 5k per bil, så säg 460k för en $35k-bil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 15 Mars

Inlägg av LarsL »

Nu kostar ju billigaste Model 3 $45000 är vi då snälla och lägger på $5000 för Y slå ligger vi på $50000, vilket blir 620000kr i Sverige. Sen kanske vi får räkna med 7% i tull och då hamnar vi på 663 400kr. Men då sitter jag där utan adaptivfarthållare :( så vi får lägga på 55000kr till och är då uppe på 718 400kr... :|
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 15 Mars

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Nu kostar ju billigaste Model 3 $45000 är vi då snälla och lägger på $5000 för Y slå ligger vi på $50000, vilket blir 620000kr i Sverige. Sen kanske vi får räkna med 7% i tull och då hamnar vi på 663 400kr. Men då sitter jag där utan adaptivfarthållare :( så vi får lägga på 55000kr till och är då uppe på 718 400kr... :|
Vilket i så fall är 130k under i-Pace grundpris.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 15 Mars

Inlägg av Zalman3 »

Jag tror på ett pris på 40.000 dollar för modell Y.

En riktig Volvo XC60 dödare om du frågar mig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 15 Mars

Inlägg av Jerker »

Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Användarvisningsbild
El Toys
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 mar 2017 08:44

Re: 15 Mars

Inlägg av El Toys »

Såg att Teslabjörn, lyckats skrapa ihop referrals till 2 roadster.

Tycker nästan synd om stackarn :cry:: Not
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 15 Mars

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Källa på falkvingedörrar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: 15 Mars

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Källa på falkvingedörrar?

Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 15 Mars

Inlägg av OfarligTesla »

TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Källa på falkvingedörrar?

Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/
Den länken säger att det inte blir något sådant...
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: 15 Mars

Inlägg av TeslaTissel »

Japp! ;)

Bättre lagt in i ny tråd, om det är OK?

Rubriken säger ju ingenting.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 53&t=14041
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 15 Mars

Inlägg av vigge50 »

OfarligTesla skrev:
TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Källa på falkvingedörrar?

Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/
Den länken säger att det inte blir något sådant...
Tror Elon skrev på twitter för runt 1,5 år sedan att en av Model 3 eller Model Y skulle få falkvingsdörrar men såklart kan mycket ha hänt sedan dess.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 15 Mars

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
OfarligTesla skrev:
TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Källa på falkvingedörrar?

Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/
Den länken säger att det inte blir något sådant...
Tror Elon skrev på twitter för runt 1,5 år sedan att en av Model 3 eller Model Y skulle få falkvingsdörrar men såklart kan mycket ha hänt sedan dess.
Fast det är ju bara en Twitter sanning, inte en riktig vanlig sanning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 15 Mars

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Varför ska det vara ett mycket större påslag mellan Model 3 och Y än mellan Model S och X? När Model X kom ut så var det $5k extra för Model X som gällde. Nu varierar det lite mellan versionerna men det är inte långt från $5k idag som skiljer Model S och Model X. I Sverige skiljer priset ca 55k.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: 15 Mars

Inlägg av jeppe_sthlm »

Vore nästan lite dumdristigt att sätta falkvingedörrar på Model Y. Han har ju själv sagt att de gick för långt med X.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 15 Mars

Inlägg av Svenssons »

jeppe_sthlm skrev:
Vore nästan lite dumdristigt att sätta falkvingedörrar på Model Y. Han har ju själv sagt att de gick för långt med X.
Fast falkvingedörrarna på Model X är en av de bästa sakerna på bilen och strular mindre än framdörrarna enligt mig. Visst var det dessa som orsakade nästan 2 års försening på Model X men nu är de ju inte direkt något okänt för Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 15 Mars

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Varför ska det vara ett mycket större påslag mellan Model 3 och Y än mellan Model S och X? När Model X kom ut så var det $5k extra för Model X som gällde. Nu varierar det lite mellan versionerna men det är inte långt från $5k idag som skiljer Model S och Model X. I Sverige skiljer priset ca 55k.
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 15 Mars

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 15 Mars

Inlägg av LarsL »

Jag gillar FVD!

En gissning jag gjorde för några år sedan var att Model Y skulle ha endast falkvingedörrar, alltså inga framdörrarna utan bara två stora fvd på varje sida.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 15 Mars

Inlägg av Svenssons »

Största fördelen med falkvingedörrarna är ju inte att komma till tredje raden. Den finns ju inte ens på en del Model X. Största fördelen är att kunna öppna dörrarna i trängre platser och att det är smidigt att se till att barn sitter ordentligt i baksätet.

Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.

Jag är ganska säker på att Model Y inte kommer kosta särskilt mycket med än Model 3, särskilt inte när de nu väl fått igång massproduktionen. Gissar på runt 55k SEK i skillnad för samma batteripack, precis som mellan X/S fast då är det ändå procentuellt nästan dubbelt så stor skillnad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 15 Mars

Inlägg av Bjelke »

Laban skrev:
Jerker skrev:
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 15 Mars

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.
Jag gillar falkvingedörrarna personligen, hade gärna sett en 6 sitsig FVD Model Y i samma storlek som Tiguan Allspace. Men det är nog inte bara en kostnadsfråga. Man tappar lite takhöjd i mittensätet bak vilket är en nackdel om man inte har en 6-7 sitsig bil. Model Y blir gissningsvis också lägre än Model X vilket gör det problemet ännu värre. Sen lär det inte vara en fördel produktionsmässigt, något som är viktigare om man ska producera 1 miljon bilar/år jämfört med 50k/år.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 15 Mars

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Laban skrev:
Jerker skrev:
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.
Ja, man kan verkligen hoppas på att Y inte får FVD! En Tesla SUV med dragkrok men utan FVD som får ett överkomligt pris skulle göra mig väldigt intresserad.
Skriv svar