Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Varför ska det vara ett mycket större påslag mellan Model 3 och Y än mellan Model S och X? När Model X kom ut så var det $5k extra för Model X som gällde. Nu varierar det lite mellan versionerna men det är inte långt från $5k idag som skiljer Model S och Model X. I Sverige skiljer priset ca 55k.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vore nästan lite dumdristigt att sätta falkvingedörrar på Model Y. Han har ju själv sagt att de gick för långt med X.
Fast falkvingedörrarna på Model X är en av de bästa sakerna på bilen och strular mindre än framdörrarna enligt mig. Visst var det dessa som orsakade nästan 2 års försening på Model X men nu är de ju inte direkt något okänt för Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Varför ska det vara ett mycket större påslag mellan Model 3 och Y än mellan Model S och X? När Model X kom ut så var det $5k extra för Model X som gällde. Nu varierar det lite mellan versionerna men det är inte långt från $5k idag som skiljer Model S och Model X. I Sverige skiljer priset ca 55k.
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.
Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.
Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.
Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.
Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
En gissning jag gjorde för några år sedan var att Model Y skulle ha endast falkvingedörrar, alltså inga framdörrarna utan bara två stora fvd på varje sida.
Största fördelen med falkvingedörrarna är ju inte att komma till tredje raden. Den finns ju inte ens på en del Model X. Största fördelen är att kunna öppna dörrarna i trängre platser och att det är smidigt att se till att barn sitter ordentligt i baksätet.
Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.
Jag är ganska säker på att Model Y inte kommer kosta särskilt mycket med än Model 3, särskilt inte när de nu väl fått igång massproduktionen. Gissar på runt 55k SEK i skillnad för samma batteripack, precis som mellan X/S fast då är det ändå procentuellt nästan dubbelt så stor skillnad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.
Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.
Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.
Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.
Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.
Jag gillar falkvingedörrarna personligen, hade gärna sett en 6 sitsig FVD Model Y i samma storlek som Tiguan Allspace. Men det är nog inte bara en kostnadsfråga. Man tappar lite takhöjd i mittensätet bak vilket är en nackdel om man inte har en 6-7 sitsig bil. Model Y blir gissningsvis också lägre än Model X vilket gör det problemet ännu värre. Sen lär det inte vara en fördel produktionsmässigt, något som är viktigare om man ska producera 1 miljon bilar/år jämfört med 50k/år.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.
Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.
Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.
Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.
Ja, man kan verkligen hoppas på att Y inte får FVD! En Tesla SUV med dragkrok men utan FVD som får ett överkomligt pris skulle göra mig väldigt intresserad.
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.
Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.
Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.
Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.
Ja, man kan verkligen hoppas på att Y inte får FVD! En Tesla SUV med dragkrok men utan FVD som får ett överkomligt pris skulle göra mig väldigt intresserad.
Samma här
(men då måste den se bättre ut än X, den gillar jag inte direkt, eller inte alls faktiskt och tycker som Hybris hehe)
(men då måste den se bättre ut än X, den gillar jag inte direkt, eller inte alls faktiskt och tycker som Hybris hehe)
Gillar X men kan hålla med om att från vissa vinklar ser den lite hmm, bullig ut. Men får jag välja mellan det eller i-Pace förbrukning (Cd 0.29 vs 0.24) så tar jag det först nämnda.
Men det blir intressant att se om man väljer samma rundade mer sedan liknande tak även på Y. Den är kortare och ska det bli snyggt bör den nog bli betydligt lägre än X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Största fördelen med falkvingedörrarna är ju inte att komma till tredje raden. Den finns ju inte ens på en del Model X. Största fördelen är att kunna öppna dörrarna i trängre platser och att det är smidigt att se till att barn sitter ordentligt i baksätet.
Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.
Jag är ganska säker på att Model Y inte kommer kosta särskilt mycket med än Model 3, särskilt inte när de nu väl fått igång massproduktionen. Gissar på runt 55k SEK i skillnad för samma batteripack, precis som mellan X/S fast då är det ändå procentuellt nästan dubbelt så stor skillnad.
Jag undrar det jag - titta t.ex. på hur Volkswagen prissatt sina bilar. Detta baserar jag bara på information jag läst i annonser nyligen men ska man tro dem är från-priset för en Passat ca 260', medan man får hosta upp minst 340' för en Tiguan - som vad jag vet i alla avseenden är en mindre bil än Passat invändigt. I mina ögon är SUV-trenden något biltillverkarna utnyttjar för att tjäna mer pengar genom att skapa en högbyggd version av sina standardplattformar som de sen kan ta hutlöst betalt för.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Jag undrar det jag - titta t.ex. på hur Volkswagen prissatt sina bilar. Detta baserar jag bara på information jag läst i annonser nyligen men ska man tro dem är från-priset för en Passat ca 260', medan man får hosta upp minst 340' för en Tiguan - som vad jag vet i alla avseenden är en mindre bil än Passat invändigt. I mina ögon är SUV-trenden något biltillverkarna utnyttjar för att tjäna mer pengar genom att skapa en högbyggd version av sina standardplattformar som de sen kan ta hutlöst betalt för.
Passat med 190 hk dieselmotor och fyrhjulsdrift kostar 341k, Tiguan Allspace med samma motor kostar från 359k men är nu på kampanj för 341k. Allspace är 7 sits, 700l bagage, 760 om man väljer 5 sits. Passat 650l. Så jag skulle nog säga att man får mer för pengarna i Tiguan fallet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Hur många här på forumet har tänkt boka en Tesla Y?
SUV, 4wd och drag, låter som en ännu större succé än M3.
Ja blir det inte M3 med drag så blir det Y. Blir den ev ej heller med drag blir det annat märke.
Och det torde det bli långt innan Y ser Swea vägar för bilbyte blir det i år.
M3 utan drag går fet-bort. Tyvärr
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Det låter ju som att det är den 15 mars 2019 som gäller för lanseringen av Tesla Y.
Om man kommer upp i 5 godkända rekommendationer, är det bara en inträdesbiljett, eller får man resa också?
"5 godkända rekommendationer:
Inbjudan till Tesla-avtäckning
Upplev ett officiellt avtäckningsevenemang. Ägare som når fem rekommendationsbeställningar kommer att bjudas in till ett framtida avtäckningsevenemang.
Din VIP-inbjudan gäller för dig och en gäst."
Har nån här på forumet varit på någon lansering i USA?
Får man ge bort inträdesbiljetter och i så fall någon i Sverige som har en till övers?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Hur många här på forumet har tänkt boka en Tesla Y?
SUV, 4wd och drag, låter som en ännu större succé än M3.
Så länge den får dra någorlunda mycket på den eventuella kroken, vilket i min värld är över 2000kg, så är det högintressant för mig att byta ner mig från X till Y. Jag behöööver inte alla features i deluxe-form som X'en har. Lägre förbrukning, enklare att parkera, lägre kostnad, osv hade helt klart varit trevligt.
Dessvärre tror jag inte att mitt önsketänkande ovan kommer att bli verklighet utan den kommer nog hamna runt 1800kg på kroken så som E-tron och EQC
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.