15 Mars
Moderator: Redaktion
Re: 15 Mars
Vi har ju inte sett en $35000 Model 3 än och absolut inte i Sverige där vi inte ens vet vad $35000 är i kronor. Jag gissar att Model Y kommer kosta som en I-pace, åtminstone under den tid då en reservation spelar någon roll för leveranstiden.
Re: 15 Mars
...eller med dragkrok.LarsL skrev:Vi har ju inte sett en $35000 Model 3 än och absolut inte i Sverige där vi inte ens vet vad $35000 är i kronor. Jag gissar att Model Y kommer kosta som en I-pace, åtminstone under den tid då en reservation spelar någon roll för leveranstiden.
Vad den kommer att kosta är enkel mattematik. Tesladollarn står idag i 12,40. Det blir 434k enkelt omräknat, MEN - Model 3 kommer inte att "myglas in" som S/X, så man får räkna med 7% ytterligare påslag, så vi landar på 465k, för modellen ingen inte sett ännu.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: 15 Mars
Det kostar en slant att skruva ihop bilarna i Tillburg också, så fulla 7% borde det inte vara
Model S Standard Range Raven
Re: 15 Mars
Sant. Dom lär iofs ha en batteribytarmaskin som fixar batteriet, och så kanske det tar ngn timme att bulta fast motorerna igen. Lär inte kosta Tesla mer än 5k per bil, så säg 460k för en $35k-bil.jeppe_sthlm skrev:Det kostar en slant att skruva ihop bilarna i Tillburg också, så fulla 7% borde det inte vara
Re: 15 Mars
Nu kostar ju billigaste Model 3 $45000 är vi då snälla och lägger på $5000 för Y slå ligger vi på $50000, vilket blir 620000kr i Sverige. Sen kanske vi får räkna med 7% i tull och då hamnar vi på 663 400kr. Men då sitter jag där utan adaptivfarthållare så vi får lägga på 55000kr till och är då uppe på 718 400kr...
Re: 15 Mars
Vilket i så fall är 130k under i-Pace grundpris.LarsL skrev:Nu kostar ju billigaste Model 3 $45000 är vi då snälla och lägger på $5000 för Y slå ligger vi på $50000, vilket blir 620000kr i Sverige. Sen kanske vi får räkna med 7% i tull och då hamnar vi på 663 400kr. Men då sitter jag där utan adaptivfarthållare så vi får lägga på 55000kr till och är då uppe på 718 400kr...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: 15 Mars
Jag tror på ett pris på 40.000 dollar för modell Y.
En riktig Volvo XC60 dödare om du frågar mig.
En riktig Volvo XC60 dödare om du frågar mig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 15 Mars
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Re: 15 Mars
Såg att Teslabjörn, lyckats skrapa ihop referrals till 2 roadster.
Tycker nästan synd om stackarn : Not
Tycker nästan synd om stackarn : Not
Re: 15 Mars
Källa på falkvingedörrar?Jerker skrev:Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: 15 Mars
Zalman3 skrev:Källa på falkvingedörrar?Jerker skrev:Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: 15 Mars
Den länken säger att det inte blir något sådant...TeslaTissel skrev:Zalman3 skrev:Källa på falkvingedörrar?Jerker skrev:Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: 15 Mars
Japp!
Bättre lagt in i ny tråd, om det är OK?
Rubriken säger ju ingenting.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 53&t=14041
Bättre lagt in i ny tråd, om det är OK?
Rubriken säger ju ingenting.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 53&t=14041
Re: 15 Mars
Tror Elon skrev på twitter för runt 1,5 år sedan att en av Model 3 eller Model Y skulle få falkvingsdörrar men såklart kan mycket ha hänt sedan dess.OfarligTesla skrev:Den länken säger att det inte blir något sådant...TeslaTissel skrev:Zalman3 skrev:Källa på falkvingedörrar?Jerker skrev:Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/
Re: 15 Mars
Fast det är ju bara en Twitter sanning, inte en riktig vanlig sanning.vigge50 skrev:Tror Elon skrev på twitter för runt 1,5 år sedan att en av Model 3 eller Model Y skulle få falkvingsdörrar men såklart kan mycket ha hänt sedan dess.OfarligTesla skrev:Den länken säger att det inte blir något sådant...TeslaTissel skrev:Zalman3 skrev:Källa på falkvingedörrar?Jerker skrev:Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/
Re: 15 Mars
Varför ska det vara ett mycket större påslag mellan Model 3 och Y än mellan Model S och X? När Model X kom ut så var det $5k extra för Model X som gällde. Nu varierar det lite mellan versionerna men det är inte långt från $5k idag som skiljer Model S och Model X. I Sverige skiljer priset ca 55k.Jerker skrev:Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: 15 Mars
Vore nästan lite dumdristigt att sätta falkvingedörrar på Model Y. Han har ju själv sagt att de gick för långt med X.
Model S Standard Range Raven
Re: 15 Mars
Fast falkvingedörrarna på Model X är en av de bästa sakerna på bilen och strular mindre än framdörrarna enligt mig. Visst var det dessa som orsakade nästan 2 års försening på Model X men nu är de ju inte direkt något okänt för Tesla.jeppe_sthlm skrev:Vore nästan lite dumdristigt att sätta falkvingedörrar på Model Y. Han har ju själv sagt att de gick för långt med X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 15 Mars
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.Svenssons skrev:Varför ska det vara ett mycket större påslag mellan Model 3 och Y än mellan Model S och X? När Model X kom ut så var det $5k extra för Model X som gällde. Nu varierar det lite mellan versionerna men det är inte långt från $5k idag som skiljer Model S och Model X. I Sverige skiljer priset ca 55k.Jerker skrev:Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.
Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Re: 15 Mars
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.Jerker skrev:Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.
Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.
Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: 15 Mars
Jag gillar FVD!
En gissning jag gjorde för några år sedan var att Model Y skulle ha endast falkvingedörrar, alltså inga framdörrarna utan bara två stora fvd på varje sida.
En gissning jag gjorde för några år sedan var att Model Y skulle ha endast falkvingedörrar, alltså inga framdörrarna utan bara två stora fvd på varje sida.
Re: 15 Mars
Största fördelen med falkvingedörrarna är ju inte att komma till tredje raden. Den finns ju inte ens på en del Model X. Största fördelen är att kunna öppna dörrarna i trängre platser och att det är smidigt att se till att barn sitter ordentligt i baksätet.
Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.
Jag är ganska säker på att Model Y inte kommer kosta särskilt mycket med än Model 3, särskilt inte när de nu väl fått igång massproduktionen. Gissar på runt 55k SEK i skillnad för samma batteripack, precis som mellan X/S fast då är det ändå procentuellt nästan dubbelt så stor skillnad.
Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.
Jag är ganska säker på att Model Y inte kommer kosta särskilt mycket med än Model 3, särskilt inte när de nu väl fått igång massproduktionen. Gissar på runt 55k SEK i skillnad för samma batteripack, precis som mellan X/S fast då är det ändå procentuellt nästan dubbelt så stor skillnad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 15 Mars
Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så minLaban skrev:Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.Jerker skrev:Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.
Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.
Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
gissning blir inga fvd på Y.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 15 Mars
Jag gillar falkvingedörrarna personligen, hade gärna sett en 6 sitsig FVD Model Y i samma storlek som Tiguan Allspace. Men det är nog inte bara en kostnadsfråga. Man tappar lite takhöjd i mittensätet bak vilket är en nackdel om man inte har en 6-7 sitsig bil. Model Y blir gissningsvis också lägre än Model X vilket gör det problemet ännu värre. Sen lär det inte vara en fördel produktionsmässigt, något som är viktigare om man ska producera 1 miljon bilar/år jämfört med 50k/år.Svenssons skrev:Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: 15 Mars
Ja, man kan verkligen hoppas på att Y inte får FVD! En Tesla SUV med dragkrok men utan FVD som får ett överkomligt pris skulle göra mig väldigt intresserad.Bjelke skrev:Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så minLaban skrev:Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.Jerker skrev:Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.
Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.
Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
gissning blir inga fvd på Y.