15 Mars

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: 15 Mars

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Källa på falkvingedörrar?

Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 15 Mars

Inlägg av OfarligTesla »

TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Källa på falkvingedörrar?

Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/
Den länken säger att det inte blir något sådant...
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: 15 Mars

Inlägg av TeslaTissel »

Japp! ;)

Bättre lagt in i ny tråd, om det är OK?

Rubriken säger ju ingenting.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 53&t=14041
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 15 Mars

Inlägg av vigge50 »

OfarligTesla skrev:
TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Källa på falkvingedörrar?

Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/
Den länken säger att det inte blir något sådant...
Tror Elon skrev på twitter för runt 1,5 år sedan att en av Model 3 eller Model Y skulle få falkvingsdörrar men såklart kan mycket ha hänt sedan dess.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 15 Mars

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
OfarligTesla skrev:
TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Källa på falkvingedörrar?

Här! https://insideevs.com/tesla-model-y-pro ... roduction/
Den länken säger att det inte blir något sådant...
Tror Elon skrev på twitter för runt 1,5 år sedan att en av Model 3 eller Model Y skulle få falkvingsdörrar men såklart kan mycket ha hänt sedan dess.
Fast det är ju bara en Twitter sanning, inte en riktig vanlig sanning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 15 Mars

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Varför ska det vara ett mycket större påslag mellan Model 3 och Y än mellan Model S och X? När Model X kom ut så var det $5k extra för Model X som gällde. Nu varierar det lite mellan versionerna men det är inte långt från $5k idag som skiljer Model S och Model X. I Sverige skiljer priset ca 55k.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: 15 Mars

Inlägg av jeppe_sthlm »

Vore nästan lite dumdristigt att sätta falkvingedörrar på Model Y. Han har ju själv sagt att de gick för långt med X.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 15 Mars

Inlägg av Svenssons »

jeppe_sthlm skrev:
Vore nästan lite dumdristigt att sätta falkvingedörrar på Model Y. Han har ju själv sagt att de gick för långt med X.
Fast falkvingedörrarna på Model X är en av de bästa sakerna på bilen och strular mindre än framdörrarna enligt mig. Visst var det dessa som orsakade nästan 2 års försening på Model X men nu är de ju inte direkt något okänt för Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 15 Mars

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Y ska ju få falkvingedörrar och det kommer att göra bilen lite dyrare än 3:an. Jag tror på ett påslag med 100.000 jämfört med motsvarande utrustningsnivåer på 3:an.
Varför ska det vara ett mycket större påslag mellan Model 3 och Y än mellan Model S och X? När Model X kom ut så var det $5k extra för Model X som gällde. Nu varierar det lite mellan versionerna men det är inte långt från $5k idag som skiljer Model S och Model X. I Sverige skiljer priset ca 55k.
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 15 Mars

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 15 Mars

Inlägg av LarsL »

Jag gillar FVD!

En gissning jag gjorde för några år sedan var att Model Y skulle ha endast falkvingedörrar, alltså inga framdörrarna utan bara två stora fvd på varje sida.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 15 Mars

Inlägg av Svenssons »

Största fördelen med falkvingedörrarna är ju inte att komma till tredje raden. Den finns ju inte ens på en del Model X. Största fördelen är att kunna öppna dörrarna i trängre platser och att det är smidigt att se till att barn sitter ordentligt i baksätet.

Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.

Jag är ganska säker på att Model Y inte kommer kosta särskilt mycket med än Model 3, särskilt inte när de nu väl fått igång massproduktionen. Gissar på runt 55k SEK i skillnad för samma batteripack, precis som mellan X/S fast då är det ändå procentuellt nästan dubbelt så stor skillnad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 15 Mars

Inlägg av Bjelke »

Laban skrev:
Jerker skrev:
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 15 Mars

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.
Jag gillar falkvingedörrarna personligen, hade gärna sett en 6 sitsig FVD Model Y i samma storlek som Tiguan Allspace. Men det är nog inte bara en kostnadsfråga. Man tappar lite takhöjd i mittensätet bak vilket är en nackdel om man inte har en 6-7 sitsig bil. Model Y blir gissningsvis också lägre än Model X vilket gör det problemet ännu värre. Sen lär det inte vara en fördel produktionsmässigt, något som är viktigare om man ska producera 1 miljon bilar/år jämfört med 50k/år.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 15 Mars

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Laban skrev:
Jerker skrev:
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.
Ja, man kan verkligen hoppas på att Y inte får FVD! En Tesla SUV med dragkrok men utan FVD som får ett överkomligt pris skulle göra mig väldigt intresserad.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 15 Mars

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Laban skrev:
Jerker skrev:
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.
Ja, man kan verkligen hoppas på att Y inte får FVD! En Tesla SUV med dragkrok men utan FVD som får ett överkomligt pris skulle göra mig väldigt intresserad.
Samma här ;)
(men då måste den se bättre ut än X, den gillar jag inte direkt, eller inte alls faktiskt och tycker som Hybris hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 15 Mars

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
(men då måste den se bättre ut än X, den gillar jag inte direkt, eller inte alls faktiskt och tycker som Hybris hehe)
Gillar X men kan hålla med om att från vissa vinklar ser den lite hmm, bullig ut. Men får jag välja mellan det eller i-Pace förbrukning (Cd 0.29 vs 0.24) så tar jag det först nämnda.

Men det blir intressant att se om man väljer samma rundade mer sedan liknande tak även på Y. Den är kortare och ska det bli snyggt bör den nog bli betydligt lägre än X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: 15 Mars

Inlägg av StefL »

Svenssons skrev:
Största fördelen med falkvingedörrarna är ju inte att komma till tredje raden. Den finns ju inte ens på en del Model X. Största fördelen är att kunna öppna dörrarna i trängre platser och att det är smidigt att se till att barn sitter ordentligt i baksätet.

Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.

Jag är ganska säker på att Model Y inte kommer kosta särskilt mycket med än Model 3, särskilt inte när de nu väl fått igång massproduktionen. Gissar på runt 55k SEK i skillnad för samma batteripack, precis som mellan X/S fast då är det ändå procentuellt nästan dubbelt så stor skillnad.
Jag undrar det jag - titta t.ex. på hur Volkswagen prissatt sina bilar. Detta baserar jag bara på information jag läst i annonser nyligen men ska man tro dem är från-priset för en Passat ca 260', medan man får hosta upp minst 340' för en Tiguan - som vad jag vet i alla avseenden är en mindre bil än Passat invändigt. I mina ögon är SUV-trenden något biltillverkarna utnyttjar för att tjäna mer pengar genom att skapa en högbyggd version av sina standardplattformar som de sen kan ta hutlöst betalt för.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: 15 Mars

Inlägg av gellerstam »

fwd-modely.jpg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 15 Mars

Inlägg av Laban »

StefL skrev:
Jag undrar det jag - titta t.ex. på hur Volkswagen prissatt sina bilar. Detta baserar jag bara på information jag läst i annonser nyligen men ska man tro dem är från-priset för en Passat ca 260', medan man får hosta upp minst 340' för en Tiguan - som vad jag vet i alla avseenden är en mindre bil än Passat invändigt. I mina ögon är SUV-trenden något biltillverkarna utnyttjar för att tjäna mer pengar genom att skapa en högbyggd version av sina standardplattformar som de sen kan ta hutlöst betalt för.
Passat med 190 hk dieselmotor och fyrhjulsdrift kostar 341k, Tiguan Allspace med samma motor kostar från 359k men är nu på kampanj för 341k. Allspace är 7 sits, 700l bagage, 760 om man väljer 5 sits. Passat 650l. Så jag skulle nog säga att man får mer för pengarna i Tiguan fallet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: 15 Mars

Inlägg av snowtroll »

Zalman3 skrev:
Hur många här på forumet har tänkt boka en Tesla Y?

SUV, 4wd och drag, låter som en ännu större succé än M3.
Ja blir det inte M3 med drag så blir det Y. Blir den ev ej heller med drag blir det annat märke.
Och det torde det bli långt innan Y ser Swea vägar för bilbyte blir det i år.
M3 utan drag går fet-bort. Tyvärr
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 15 Mars

Inlägg av Pontus »

Zalman3 skrev:
Det låter ju som att det är den 15 mars 2019 som gäller för lanseringen av Tesla Y.

Om man kommer upp i 5 godkända rekommendationer, är det bara en inträdesbiljett, eller får man resa också?

"5 godkända rekommendationer:
Inbjudan till Tesla-avtäckning
Upplev ett officiellt avtäckningsevenemang. Ägare som når fem rekommendationsbeställningar kommer att bjudas in till ett framtida avtäckningsevenemang.
Din VIP-inbjudan gäller för dig och en gäst."

Har nån här på forumet varit på någon lansering i USA?
Får man ge bort inträdesbiljetter och i så fall någon i Sverige som har en till övers?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 15 Mars

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
Får man ge bort inträdesbiljetter och i så fall någon i Sverige som har en till övers?
Man brukar inte bara kunna låta gästen gå, utan den som fått inbjudan måste vara med. Hur noga de kollar id vet jag inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
rasssta
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 okt 2018 15:42

Re: 15 Mars

Inlägg av rasssta »

Zalman3 skrev:
Hur många här på forumet har tänkt boka en Tesla Y?

SUV, 4wd och drag, låter som en ännu större succé än M3.
Så länge den får dra någorlunda mycket på den eventuella kroken, vilket i min värld är över 2000kg, så är det högintressant för mig att byta ner mig från X till Y. Jag behöööver inte alla features i deluxe-form som X'en har. Lägre förbrukning, enklare att parkera, lägre kostnad, osv hade helt klart varit trevligt.

Dessvärre tror jag inte att mitt önsketänkande ovan kommer att bli verklighet utan den kommer nog hamna runt 1800kg på kroken så som E-tron och EQC :(
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 15 Mars

Inlägg av Pontus »

Rivian?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar