Sida 2 av 3

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 16:18
av LarsL
Jag gillar FVD!

En gissning jag gjorde för några år sedan var att Model Y skulle ha endast falkvingedörrar, alltså inga framdörrarna utan bara två stora fvd på varje sida.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 17:57
av Svenssons
Största fördelen med falkvingedörrarna är ju inte att komma till tredje raden. Den finns ju inte ens på en del Model X. Största fördelen är att kunna öppna dörrarna i trängre platser och att det är smidigt att se till att barn sitter ordentligt i baksätet.

Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.

Jag är ganska säker på att Model Y inte kommer kosta särskilt mycket med än Model 3, särskilt inte när de nu väl fått igång massproduktionen. Gissar på runt 55k SEK i skillnad för samma batteripack, precis som mellan X/S fast då är det ändå procentuellt nästan dubbelt så stor skillnad.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 18:09
av Bjelke
Laban skrev:
Jerker skrev:
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 20:35
av Laban
Svenssons skrev:
Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.
Jag gillar falkvingedörrarna personligen, hade gärna sett en 6 sitsig FVD Model Y i samma storlek som Tiguan Allspace. Men det är nog inte bara en kostnadsfråga. Man tappar lite takhöjd i mittensätet bak vilket är en nackdel om man inte har en 6-7 sitsig bil. Model Y blir gissningsvis också lägre än Model X vilket gör det problemet ännu värre. Sen lär det inte vara en fördel produktionsmässigt, något som är viktigare om man ska producera 1 miljon bilar/år jämfört med 50k/år.

Re: 15 Mars

Postat: 25 nov 2018 22:32
av Jerker
Bjelke skrev:
Laban skrev:
Jerker skrev:
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.
Ja, man kan verkligen hoppas på att Y inte får FVD! En Tesla SUV med dragkrok men utan FVD som får ett överkomligt pris skulle göra mig väldigt intresserad.

Re: 15 Mars

Postat: 26 nov 2018 06:55
av Bjelke
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Laban skrev:
Jerker skrev:
Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!
Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.
Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.
Ja, man kan verkligen hoppas på att Y inte får FVD! En Tesla SUV med dragkrok men utan FVD som får ett överkomligt pris skulle göra mig väldigt intresserad.
Samma här ;)
(men då måste den se bättre ut än X, den gillar jag inte direkt, eller inte alls faktiskt och tycker som Hybris hehe)

Re: 15 Mars

Postat: 26 nov 2018 08:00
av Laban
Bjelke skrev:
(men då måste den se bättre ut än X, den gillar jag inte direkt, eller inte alls faktiskt och tycker som Hybris hehe)
Gillar X men kan hålla med om att från vissa vinklar ser den lite hmm, bullig ut. Men får jag välja mellan det eller i-Pace förbrukning (Cd 0.29 vs 0.24) så tar jag det först nämnda.

Men det blir intressant att se om man väljer samma rundade mer sedan liknande tak även på Y. Den är kortare och ska det bli snyggt bör den nog bli betydligt lägre än X.

Re: 15 Mars

Postat: 26 nov 2018 10:08
av StefL
Svenssons skrev:
Största fördelen med falkvingedörrarna är ju inte att komma till tredje raden. Den finns ju inte ens på en del Model X. Största fördelen är att kunna öppna dörrarna i trängre platser och att det är smidigt att se till att barn sitter ordentligt i baksätet.

Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.

Jag är ganska säker på att Model Y inte kommer kosta särskilt mycket med än Model 3, särskilt inte när de nu väl fått igång massproduktionen. Gissar på runt 55k SEK i skillnad för samma batteripack, precis som mellan X/S fast då är det ändå procentuellt nästan dubbelt så stor skillnad.
Jag undrar det jag - titta t.ex. på hur Volkswagen prissatt sina bilar. Detta baserar jag bara på information jag läst i annonser nyligen men ska man tro dem är från-priset för en Passat ca 260', medan man får hosta upp minst 340' för en Tiguan - som vad jag vet i alla avseenden är en mindre bil än Passat invändigt. I mina ögon är SUV-trenden något biltillverkarna utnyttjar för att tjäna mer pengar genom att skapa en högbyggd version av sina standardplattformar som de sen kan ta hutlöst betalt för.

Re: 15 Mars

Postat: 26 nov 2018 10:32
av gellerstam
fwd-modely.jpg

Re: 15 Mars

Postat: 27 nov 2018 02:51
av Laban
StefL skrev:
Jag undrar det jag - titta t.ex. på hur Volkswagen prissatt sina bilar. Detta baserar jag bara på information jag läst i annonser nyligen men ska man tro dem är från-priset för en Passat ca 260', medan man får hosta upp minst 340' för en Tiguan - som vad jag vet i alla avseenden är en mindre bil än Passat invändigt. I mina ögon är SUV-trenden något biltillverkarna utnyttjar för att tjäna mer pengar genom att skapa en högbyggd version av sina standardplattformar som de sen kan ta hutlöst betalt för.
Passat med 190 hk dieselmotor och fyrhjulsdrift kostar 341k, Tiguan Allspace med samma motor kostar från 359k men är nu på kampanj för 341k. Allspace är 7 sits, 700l bagage, 760 om man väljer 5 sits. Passat 650l. Så jag skulle nog säga att man får mer för pengarna i Tiguan fallet.

Re: 15 Mars

Postat: 16 jan 2019 21:23
av snowtroll
Zalman3 skrev:
Hur många här på forumet har tänkt boka en Tesla Y?

SUV, 4wd och drag, låter som en ännu större succé än M3.
Ja blir det inte M3 med drag så blir det Y. Blir den ev ej heller med drag blir det annat märke.
Och det torde det bli långt innan Y ser Swea vägar för bilbyte blir det i år.
M3 utan drag går fet-bort. Tyvärr

Re: 15 Mars

Postat: 16 jan 2019 21:45
av Pontus
Zalman3 skrev:
Det låter ju som att det är den 15 mars 2019 som gäller för lanseringen av Tesla Y.

Om man kommer upp i 5 godkända rekommendationer, är det bara en inträdesbiljett, eller får man resa också?

"5 godkända rekommendationer:
Inbjudan till Tesla-avtäckning
Upplev ett officiellt avtäckningsevenemang. Ägare som når fem rekommendationsbeställningar kommer att bjudas in till ett framtida avtäckningsevenemang.
Din VIP-inbjudan gäller för dig och en gäst."

Har nån här på forumet varit på någon lansering i USA?
Får man ge bort inträdesbiljetter och i så fall någon i Sverige som har en till övers?

Re: 15 Mars

Postat: 16 jan 2019 23:35
av bylund
Pontus skrev:
Får man ge bort inträdesbiljetter och i så fall någon i Sverige som har en till övers?
Man brukar inte bara kunna låta gästen gå, utan den som fått inbjudan måste vara med. Hur noga de kollar id vet jag inte.

Re: 15 Mars

Postat: 17 jan 2019 00:25
av rasssta
Zalman3 skrev:
Hur många här på forumet har tänkt boka en Tesla Y?

SUV, 4wd och drag, låter som en ännu större succé än M3.
Så länge den får dra någorlunda mycket på den eventuella kroken, vilket i min värld är över 2000kg, så är det högintressant för mig att byta ner mig från X till Y. Jag behöööver inte alla features i deluxe-form som X'en har. Lägre förbrukning, enklare att parkera, lägre kostnad, osv hade helt klart varit trevligt.

Dessvärre tror jag inte att mitt önsketänkande ovan kommer att bli verklighet utan den kommer nog hamna runt 1800kg på kroken så som E-tron och EQC :(

Re: 15 Mars

Postat: 17 jan 2019 00:46
av Pontus
Rivian?

Re: 15 Mars

Postat: 17 jan 2019 09:17
av Elektrokungen
bylund skrev:
Pontus skrev:
Får man ge bort inträdesbiljetter och i så fall någon i Sverige som har en till övers?
Man brukar inte bara kunna låta gästen gå, utan den som fått inbjudan måste vara med. Hur noga de kollar id vet jag inte.
De kollade inte ID när jag var på event i GF1.

Re: 15 Mars

Postat: 17 jan 2019 09:43
av dbar
Pontus skrev:
Rivian?
Kommer nog få dra ordentligt, när dem väl går att köpa. Oklart om man kan få en Y eller Rivia Först dock :roll:. Rivia verkar inte hålla igen på specarna.

Tror dock att deras priser är lite som model 3. Dvs "35k-varianten" kommer någon gång, sen, typ. Och då i går knappt hjul.
En Rivian suv eller pick up blir nog snabby betydligt dyrare än en X när man börjar stoppa på lite batterier och funktioner

Re: 15 Mars

Postat: 17 feb 2019 10:21
av skegge
Mindre än en månad kvar till 15e mars
Bli’re nå event elle’ ?

//Christian

Re: 15 Mars

Postat: 17 feb 2019 11:23
av Jeppe_E
skegge skrev:
Mindre än en månad kvar till 15e mars
Bli’re nå event elle’ ?

//Christian

Den observante ser att Elon inte sagt vilket år som avses :lol:

Re: 15 Mars

Postat: 17 feb 2019 12:11
av skegge
Jeppe_E skrev:
skegge skrev:
Mindre än en månad kvar till 15e mars
Bli’re nå event elle’ ?

//Christian

Den observante ser att Elon inte sagt vilket år som avses :lol:
Hehe ja han är lurig sådär den där Elon :D

//Christian

Re: 15 Mars

Postat: 17 feb 2019 22:23
av danni
skegge skrev:
Jeppe_E skrev:
skegge skrev:
Mindre än en månad kvar till 15e mars
Bli’re nå event elle’ ?

//Christian

Den observante ser att Elon inte sagt vilket år som avses :lol:
Hehe ja han är lurig sådär den där Elon :D

//Christian
Ett hett tips är att 2029 så infaller den 15:e mars på en torsdag.

Re: 15 Mars

Postat: 18 feb 2019 20:36
av skegge
danni skrev:
skegge skrev:
Jeppe_E skrev:
skegge skrev:
Mindre än en månad kvar till 15e mars
Bli’re nå event elle’ ?

//Christian

Den observante ser att Elon inte sagt vilket år som avses :lol:
Hehe ja han är lurig sådär den där Elon :D

//Christian
Ett hett tips är att 2029 så infaller den 15:e mars på en torsdag.
Haha ja vänta tre år på 3an va bara uppvärmningen :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 15 Mars

Postat: 19 feb 2019 11:11
av Laban
Jeppe_E skrev:
Den observante ser att Elon inte sagt vilket år som avses :lol:
Dom hade en del info om Model Y relaterat till senaste kvartalsrapporten. 75% av delarna från Model 3 exempelvis. Så jag tänker mig att det inte kommer att dröja så länge innan den visas upp.

Re: 15 Mars

Postat: 19 feb 2019 14:29
av Jeppe_E
Laban skrev:
Jeppe_E skrev:
Den observante ser att Elon inte sagt vilket år som avses :lol:
Dom hade en del info om Model Y relaterat till senaste kvartalsrapporten. 75% av delarna från Model 3 exempelvis. Så jag tänker mig att det inte kommer att dröja så länge innan den visas upp.
Jo, men samtidigt så har Elon dementerat och sagt att det var en grov uppskattning, och "någonstans runt det datumet borde vara rimligt"

Dessutom, som jag förstått det, så är det produktion först 2020. Så några Y lär vi ju inte se i Sverige förens Mid 2021.

"Problemet" för Tesla (och snart även Chevrolet) är ju att incitamentet minskar succesivt och är helt borta efter 2019.