Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Moderator: Redaktion
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Musk has said in the past that the Model Y could go for $5,000 more than the Model 3, which currently starts at $45,000. He has also promised a $35,000 version of Model 3, which could mean that Model Y could be priced as low as $40,000, Eletrek speculates.
I kombilandet Sverige skulle Tesla Y kunna bli den mest sålda bilen.
Hyfsat stora utrymmen, 4wd och drag.
Med ett pris under 400.000kr så kan det inte bli annat än succé.
I kombilandet Sverige skulle Tesla Y kunna bli den mest sålda bilen.
Hyfsat stora utrymmen, 4wd och drag.
Med ett pris under 400.000kr så kan det inte bli annat än succé.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Var får du "under 400.000kr" från? Det Elektrek skriver pekar ju mer på ett pris på en bit över 400tkr även efter bonus/malus. En ny Model S kostar ju inte direkt under 600tkr i Sverige.Zalman3 skrev:Musk has said in the past that the Model Y could go for $5,000 more than the Model 3, which currently starts at $45,000. He has also promised a $35,000 version of Model 3, which could mean that Model Y could be priced as low as $40,000, Eletrek speculates.
I kombilandet Sverige skulle Tesla Y kunna bli den mest sålda bilen.
Hyfsat stora utrymmen, 4wd och drag.
Med ett pris under 400.000kr så kan det inte bli annat än succé.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Man kan väl säga att det finns en orsak till att vi endast ser SUV/crossovers när nu Teslas konkurrenter börjar vakna. e-Tron, EQC, i-Pace, Niro, Kona osv.Zalman3 skrev:I kombilandet Sverige skulle Tesla Y kunna bli den mest sålda bilen.
Hyfsat stora utrymmen, 4wd och drag.
Med ett pris under 400.000kr så kan det inte bli annat än succé.
Amerikanska marknaden där man räknar SUV/crossovers som "trucks":
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Gör det att även en biltyp som e-Niro har skattelättnader i USA? Pick-ups har ju det för att de räknas som arbetsfordon.
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Skattelättnaden du tänker på gäller väl främst fordon över en viss totalvikt och om de används endast i tjänst. Man kan tydligen dra nytta av det med Model X, om man nu kan bevisa för IRS att fordonet endast används i tjänst förstås.LarsL skrev:Gör det att även en biltyp som e-Niro har skattelättnader i USA? Pick-ups har ju det för att de räknas som arbetsfordon.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
6 banankartonger vs 11 för Model X (5 sits). Det vittnar väl om att jämförelsen mellan dessa haltar en hel del. 5 banankartonger motsvarar ca 270l.LarsL skrev:Bjørns bandana box test:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Vad Tesla Y kommer att kosta återstår att se.Svenssons skrev:Var får du "under 400.000kr" från? Det Elektrek skriver pekar ju mer på ett pris på en bit över 400tkr även efter bonus/malus. En ny Model S kostar ju inte direkt under 600tkr i Sverige.Zalman3 skrev:Musk has said in the past that the Model Y could go for $5,000 more than the Model 3, which currently starts at $45,000. He has also promised a $35,000 version of Model 3, which could mean that Model Y could be priced as low as $40,000, Eletrek speculates.
I kombilandet Sverige skulle Tesla Y kunna bli den mest sålda bilen.
Hyfsat stora utrymmen, 4wd och drag.
Med ett pris under 400.000kr så kan det inte bli annat än succé.
Tesla S 78.000 dollar
Tesla Y 40.000 dollar
Y kostar 51% av vad en S kostar.
Tesla S kostar 967.000kr, 51% av det blir 493.000kr, minus 60.000 i stöd, netto 433.000kr.
OK, kronan måste stärkas med 8% för att man ska kunna köpa en Tesla Y för 400.000kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Kollade på tysk Wikipedia, där anges 745 dm3 VDA bakre "Kofferraumvolumen" för 5-sitsig TMX.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
För att krångla till det för konsumenterna så anges ofta volymen på bagaget i kombibilar upp till den nedre rutkanten och inte upp till taket, som man lastar i praktiken! Så tänk efter vad som är rimligt och vad som kan avses med de siffrorna du läser.
Ex: Min Outlander skriver alla tester och tidningar att den har 463l Men efter som jag har lastgaller i den så lastar jag naturligtvis upp till taket och då lastar de 731l ! Gigantisk skillnad!
Så hur stort lastutrymme har E-tron bak? Man skriver ju 600l (+60l fram om du plockar ur punkteringskittet.)är det till underkant på fönstren? Då är det ju gigantiskt Men är det till taket? Då är den hela 130l mindre än outlander! Det blir gränsfall för om det funkar. I dessa 600l räknar de då in den enorma baljan under golvet? Annars han man ju lätt igen dessa 130l där. Många alternativa "sanningar" man kan läsa sig till om en så "enkel" sak.
OT-Fråga
Model 3 har 425l bak, (85l fram) är det då medräknat volymen under luckan? eller är den extravolym?
Ex: Min Outlander skriver alla tester och tidningar att den har 463l Men efter som jag har lastgaller i den så lastar jag naturligtvis upp till taket och då lastar de 731l ! Gigantisk skillnad!
Så hur stort lastutrymme har E-tron bak? Man skriver ju 600l (+60l fram om du plockar ur punkteringskittet.)är det till underkant på fönstren? Då är det ju gigantiskt Men är det till taket? Då är den hela 130l mindre än outlander! Det blir gränsfall för om det funkar. I dessa 600l räknar de då in den enorma baljan under golvet? Annars han man ju lätt igen dessa 130l där. Många alternativa "sanningar" man kan läsa sig till om en så "enkel" sak.
OT-Fråga
Model 3 har 425l bak, (85l fram) är det då medräknat volymen under luckan? eller är den extravolym?
Tesla Model Y
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Ja man får verkligen passa sig för vad det är för volym som anges, som du säger anges kombis och SUV:ar upp till insynsskyddet/fönsterkanten/baksätets övre kant. Dessutom finns det ju olika standarder, VDA i Europa som anger hur stor volym det är på det maximala antalet "block" (200mm x 50mm x 100mm) som får plats, i USA anger man ofta exakt hur många liter som får plats - dvs som om man hade fyllt bagaget med vatten.gellerstam skrev:För att krångla till det för konsumenterna så anges ofta volymen på bagaget i kombibilar upp till den nedre rutkanten och inte upp till taket, som man lastar i praktiken! Så tänk efter vad som är rimligt och vad som kan avses med de siffrorna du läser.
Ex: Min Outlander skriver alla tester och tidningar att den har 463l Men efter som jag har lastgaller i den så lastar jag naturligtvis upp till taket och då lastar de 731l ! Gigantisk skillnad!
Så hur stort lastutrymme har E-tron bak? Man skriver ju 600l (+60l fram om du plockar ur punkteringskittet.)är det till underkant på fönstren? Då är det ju gigantiskt Men är det till taket? Då är den hela 130l mindre än outlander! Det blir gränsfall för om det funkar. I dessa 600l räknar de då in den enorma baljan under golvet? Annars han man ju lätt igen dessa 130l där. Många alternativa "sanningar" man kan läsa sig till om en så "enkel" sak.
OT-Fråga
Model 3 har 425l bak, (85l fram) är det då medräknat volymen under luckan? eller är den extravolym?
Har Model 3 verkligen 425L bak? På Teslas hemsida står det bara Lastutrymme 425 liter, lite luddigt.
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
340 liter VDA bagageGeni87 skrev:Ja man får verkligen passa sig för vad det är för volym som anges, som du säger anges kombis och SUV:ar upp till insynsskyddet/fönsterkanten/baksätets övre kant. Dessutom finns det ju olika standarder, VDA i Europa som anger hur stor volym det är på det maximala antalet "block" (200mm x 50mm x 100mm) som får plats, i USA anger man ofta exakt hur många liter som får plats - dvs som om man hade fyllt bagaget med vatten.gellerstam skrev:För att krångla till det för konsumenterna så anges ofta volymen på bagaget i kombibilar upp till den nedre rutkanten och inte upp till taket, som man lastar i praktiken! Så tänk efter vad som är rimligt och vad som kan avses med de siffrorna du läser.
Ex: Min Outlander skriver alla tester och tidningar att den har 463l Men efter som jag har lastgaller i den så lastar jag naturligtvis upp till taket och då lastar de 731l ! Gigantisk skillnad!
Så hur stort lastutrymme har E-tron bak? Man skriver ju 600l (+60l fram om du plockar ur punkteringskittet.)är det till underkant på fönstren? Då är det ju gigantiskt Men är det till taket? Då är den hela 130l mindre än outlander! Det blir gränsfall för om det funkar. I dessa 600l räknar de då in den enorma baljan under golvet? Annars han man ju lätt igen dessa 130l där. Många alternativa "sanningar" man kan läsa sig till om en så "enkel" sak.
OT-Fråga
Model 3 har 425l bak, (85l fram) är det då medräknat volymen under luckan? eller är den extravolym?
Har Model 3 verkligen 425L bak? På Teslas hemsida står det bara Lastutrymme 425 liter, lite luddigt.
56 liter under huven
Men måtten är 94cm mellan hjulhusen, 100 cm djup och 45 cm högt, det i sig ger ju 423 liter. Men riktigt så enkelt är det förstås inte. Tesla har ju mätt vattenmängden som ryms och den kan säkert vara 425 liter. VDA är ju ett ganska trubbigt mått. Gissar att sanningen ligger någonstans mitt i mellan. Så 400 liter, men eftersom det är en sedan så måste det förstås vara rätt 400 liter. Ett bättre sätt är ju att kolla hur många väskor som går in. Jag gillar verkligen extrautrymmet i golvet. Det är ju dessutom inte medräknat. Hade varit kul om den faktiskt kunnat bli mätt av tyskarna, så att man får ett mått att relatera till.
Rymmer en hel del.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
https://www.svd.se/teslas-nya-ar-har--m ... ent#sida-4
Betalvägg men har man tur får man läsa den en gång. Kontentan av artikeln är i alla fall att försöka utreda om Model Y är för sent ute på marknaden:
Betalvägg men har man tur får man läsa den en gång. Kontentan av artikeln är i alla fall att försöka utreda om Model Y är för sent ute på marknaden:
Men billig-konkurrenterna flåsar i nacken. Redan i dag kan du köpa (okej det är sjukt långa väntetider, men ändå) Hyundai Kona electric för 409 900 kronor.
Kona är 4.2m lång, ID ungefär i samma klass. Alltså Golf klass bilar. Jag hade förväntat mig kommentarer kring priset kontra EQC, i-Pace, e-Tron som väl måste anses vara dess närmaste konkurrenter. Det faktum att Model Y LR AWD kostar från 666k medan i-Pace kostar från 879k. e-Tron 885k.Men den stora frågan är: Kommer Model Y, när den landar hos kunder 2021 i Sverige, att vara konkurrenskraftig, när bland annat Volkswagen lanserat sin nya ID-modell och BMW kommer med sin i-Next.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Vilken ID jämför dom med? Jag kan inte se att det är Neo.Laban skrev:https://www.svd.se/teslas-nya-ar-har--m ... ent#sida-4
Betalvägg men har man tur får man läsa den en gång. Kontentan av artikeln är i alla fall att försöka utreda om Model Y är för sent ute på marknaden:
Men billig-konkurrenterna flåsar i nacken. Redan i dag kan du köpa (okej det är sjukt långa väntetider, men ändå) Hyundai Kona electric för 409 900 kronor.Kona är 4.2m lång, ID ungefär i samma klass. Alltså Golf klass bilar. Jag hade förväntat mig kommentarer kring priset kontra EQC, i-Pace, e-Tron som väl måste anses vara dess närmaste konkurrenter. Det faktum att Model Y LR AWD kostar från 666k medan i-Pace kostar från 879k. e-Tron 885k.Men den stora frågan är: Kommer Model Y, när den landar hos kunder 2021 i Sverige, att vara konkurrenskraftig, när bland annat Volkswagen lanserat sin nya ID-modell och BMW kommer med sin i-Next.
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Problemet är väl mer att i-Pace och e-Tron positionerar sig mer mot MX när det gäller utrustning/design men inte utrymme. Så det är lika fel att jämföra dessa med MY. Att jämföra MY med Kona/e-niro är lika felLaban skrev:https://www.svd.se/teslas-nya-ar-har--m ... ent#sida-4
Betalvägg men har man tur får man läsa den en gång. Kontentan av artikeln är i alla fall att försöka utreda om Model Y är för sent ute på marknaden:
Men billig-konkurrenterna flåsar i nacken. Redan i dag kan du köpa (okej det är sjukt långa väntetider, men ändå) Hyundai Kona electric för 409 900 kronor.Kona är 4.2m lång, ID ungefär i samma klass. Alltså Golf klass bilar. Jag hade förväntat mig kommentarer kring priset kontra EQC, i-Pace, e-Tron som väl måste anses vara dess närmaste konkurrenter. Det faktum att Model Y LR AWD kostar från 666k medan i-Pace kostar från 879k. e-Tron 885k.Men den stora frågan är: Kommer Model Y, när den landar hos kunder 2021 i Sverige, att vara konkurrenskraftig, när bland annat Volkswagen lanserat sin nya ID-modell och BMW kommer med sin i-Next.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Produktionsversionen av Neo visas till hösten så rimligen är det Neo de pratar om. Crozz vet vi så vitt jag vet inte vad den kommer kosta eller när den släpps på marknaden. När de dessutom nämner Kona i samma artikel så känns det ganska tydligt att det är Neo de pratar om, för den kommer av allt att döma bli ungefär i samma storleksklass som Kona, dvs, Golf klassen.nek0 skrev:Vilken ID jämför dom med? Jag kan inte se att det är Neo.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Tycker ändå att man ska jämföra Model Y med CrozzLaban skrev:Produktionsversionen av Neo visas till hösten så rimligen är det Neo de pratar om. Crozz vet vi så vitt jag vet inte vad den kommer kosta eller när den släpps på marknaden. När de dessutom nämner Kona i samma artikel så känns det ganska tydligt att det är Neo de pratar om, för den kommer av allt att döma bli ungefär i samma storleksklass som Kona, dvs, Golf klassen.nek0 skrev:Vilken ID jämför dom med? Jag kan inte se att det är Neo.
https://teknikensvarld.se/volkswagen-i- ... ad-469776/
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Givetvis, vilket väl var precis det jag var ute efter.nek0 skrev:Tycker ändå att man ska jämföra Model Y med Crozz
https://teknikensvarld.se/volkswagen-i- ... ad-469776/
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Det är väl rimligt att jämföra Model Y med I-Pace, e-Tron och EQC då de är i samma storleksklass. KIA e-Niro mfl är ju i en betydligt mindre storleksklass, alltså Leaf- eller Golf-klassen. Så Tesla arbetar sig ner mot de andra medan de försöker ta sig uppåt och där de möts kan vi jämföra dem. Då ligger konkurrenterna till Tesla något över i pris med något före i tid, om de nu kan leverera i massor... vilket Tesla kan.
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Har svårt att se hur i-Pace designmässigt positionerar sig mot Model X. Det är samma storleksskillnad som V 60 cross country vs XC 90.Jeppe_E skrev:Problemet är väl mer att i-Pace och e-Tron positionerar sig mer mot MX när det gäller utrustning/design men inte utrymme. Så det är lika fel att jämföra dessa med MY. Att jämföra MY med Kona/e-niro är lika fel
Kan heller inte förstå varför det skulle vara fel att jämföra Model Y med i-Pace, Model Y är längre, högre, har samma eller bättre prestanda beroende på modell. Den kan laddas med 250 kW, i-Pace max 100 kW. Betydligt modernare infotainment system/GUI där i-Pace enligt de flesta recensionerna är en katastrof. Model Y kanske saknar en del saker som i-Pace erbjuder (vad ?), men samma gäller även åt andra hållet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Allvarligt talat... Har du aldrig ens sett Model X bagage? Man får ha bra uselt ögonmått om man tror att det är 500 liter med bakersta raden fälld.Jeppe_E skrev:500 liter enligt teknikens världGeni87 skrev:
Vad är egentligen den officiella storleken (VDA) på bagageutrymme i Model X med fem sittplatser tillgängliga? Tesla verkar ju bara redovisa siffror när alla säten förutom framsätena är fällda.
https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... 0d-357490/
Och nej, det är inte heller 500 liter enligt Teknikens värld. Det står ju klart och tydligt att det är det minsta utrymmet, dvs med 6 eller 7 sittplatser.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3
Ja, nu snart kan man börja jämföra eldrivna bilar i samma storleksklass. Hitintills har det ju bara varit just eldriften som sammanlänkat när man jämfört Tesla mot e-Golf, Niro mot X osv.LarsL skrev:Det är väl rimligt att jämföra Model Y med I-Pace, e-Tron och EQC då de är i samma storleksklass. KIA e-Niro mfl är ju i en betydligt mindre storleksklass, alltså Leaf- eller Golf-klassen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!