Sida 1 av 2

Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 04 nov 2018 07:49
av Laban
https://cleantechnica.com/2018/09/30/4- ... a-model-y/

Tycker det ligger en hel del i detta. Jag skulle bli mycket förvånad om inte Model Y kan konkurrera med alla dessa utrymmesmässigt. Att jämföra e-Tron, i-Pace med Model X är ungefär som att direkt jämföra XC 60 med XC 90, det är ungefär samma skillnad i bagageutrymme mellan dessa som Model X och ex e-Tron.

Artikelförfattaren gissar på att Model Y blir $20k+ billigare än den billigaste konkurrenten och det finns väl anledning att tro att det kommer att ligga i de trakterna.

Produktionsmässigt total knockout även om det förstås kommer att dröja ett tag innan Model Y når 500k+ bilar/år. Problemet är att det finns ca noll indikation på att konkurrenterna är intresserade av att tillverka mer än det som nämns i artikeln.

Nästa problem är effektivitet/räckvidd. I senaste testet jag såg förbrukade i-Pace 23% mer än Model X i 93 km/h medelhastighet. e-Tron, EQC har samma Cd som i-Pace men är större bilar och har på pappret mindre effektiva motorer. Alla är lägre/mindre än Model X. Känns inte så förtroendeingivande men förhoppningsvis kan någon av dessa överraska.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 04 nov 2018 10:31
av Svenssons
Jaguar borde vilja öka sin årsproduktion. De har ju fått en order om 20 000 I-Pace från Waymo så att en hel årsproduktion skulle bara gå till dem låter lite galet.

https://electrek.co/2018/07/12/jaguar-d ... ace-waymo/

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 05 nov 2018 10:21
av Laban
Svenssons skrev:
Jaguar borde vilja öka sin årsproduktion. De har ju fått en order om 20 000 I-Pace från Waymo så att en hel årsproduktion skulle bara gå till dem låter lite galet.

https://electrek.co/2018/07/12/jaguar-d ... ace-waymo/
Frågan om det är något som de kan styra över.

Sen har vi pris kontra produktion. 500k bilar/år kräver ett betydligt lägre pris än nuvarande modeller. Och sämre räckvidd än Model X 75 D tror jag blir svårsålt i denna klass.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 05 nov 2018 10:58
av Geni87
Laban skrev:
https://cleantechnica.com/2018/09/30/4- ... a-model-y/

Tycker det ligger en hel del i detta. Jag skulle bli mycket förvånad om inte Model Y kan konkurrera med alla dessa utrymmesmässigt. Att jämföra e-Tron, i-Pace med Model X är ungefär som att direkt jämföra XC 60 med XC 90, det är ungefär samma skillnad i bagageutrymme mellan dessa som Model X och ex e-Tron.

Artikelförfattaren gissar på att Model Y blir $20k+ billigare än den billigaste konkurrenten och det finns väl anledning att tro att det kommer att ligga i de trakterna.

Produktionsmässigt total knockout även om det förstås kommer att dröja ett tag innan Model Y når 500k+ bilar/år. Problemet är att det finns ca noll indikation på att konkurrenterna är intresserade av att tillverka mer än det som nämns i artikeln.

Nästa problem är effektivitet/räckvidd. I senaste testet jag såg förbrukade i-Pace 23% mer än Model X i 93 km/h medelhastighet. e-Tron, EQC har samma Cd som i-Pace men är större bilar och har på pappret mindre effektiva motorer. Alla är lägre/mindre än Model X. Känns inte så förtroendeingivande men förhoppningsvis kan någon av dessa överraska.
Vad är egentligen den officiella storleken (VDA) på bagageutrymme i Model X med fem sittplatser tillgängliga? Tesla verkar ju bara redovisa siffror när alla säten förutom framsätena är fällda.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 05 nov 2018 13:03
av Jeppe_E
Geni87 skrev:

Vad är egentligen den officiella storleken (VDA) på bagageutrymme i Model X med fem sittplatser tillgängliga? Tesla verkar ju bara redovisa siffror när alla säten förutom framsätena är fällda.
500 liter enligt teknikens värld

https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... 0d-357490/

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 05 nov 2018 13:38
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:

Vad är egentligen den officiella storleken (VDA) på bagageutrymme i Model X med fem sittplatser tillgängliga? Tesla verkar ju bara redovisa siffror när alla säten förutom framsätena är fällda.
500 liter enligt teknikens värld

https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... 0d-357490/
Hm, om det stämmer så har ju E-tron större bagage, iaf det bakre.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 05 nov 2018 13:53
av ellerstrom
Geni87 skrev:
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:

Vad är egentligen den officiella storleken (VDA) på bagageutrymme i Model X med fem sittplatser tillgängliga? Tesla verkar ju bara redovisa siffror när alla säten förutom framsätena är fällda.
500 liter enligt teknikens värld

https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... 0d-357490/
Hm, om det stämmer så har ju E-tron större bagage, iaf det bakre.
Det skulle jag gissa är minsta möjliga bagagevolym, dvs 6-7 säten med alla uppfällda och inkl frunk. Model S har, om jag minns rätt, runt 850-900 liter (bagage och frunk) när man har 5 sittplatser tillgängliga och har svårt att tänka mig att Model X skulle vara mindre än det (och definitivt inte så mycket mindre).

Jag upplever iaf att min MX med fälld tredje rad lastar klart mer än min gamla MS gjorde (med sätena uppfällda). Hittar inte heller några VDA mått tyvärr.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 05 nov 2018 14:35
av Geni87
ellerstrom skrev:
Geni87 skrev:
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:

Vad är egentligen den officiella storleken (VDA) på bagageutrymme i Model X med fem sittplatser tillgängliga? Tesla verkar ju bara redovisa siffror när alla säten förutom framsätena är fällda.
500 liter enligt teknikens värld

https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... 0d-357490/
Hm, om det stämmer så har ju E-tron större bagage, iaf det bakre.
Det skulle jag gissa är minsta möjliga bagagevolym, dvs 6-7 säten med alla uppfällda och inkl frunk. Model S har, om jag minns rätt, runt 850-900 liter (bagage och frunk) när man har 5 sittplatser tillgängliga och har svårt att tänka mig att Model X skulle vara mindre än det (och definitivt inte så mycket mindre).

Jag upplever iaf att min MX med fälld tredje rad lastar klart mer än min gamla MS gjorde (med sätena uppfällda). Hittar inte heller några VDA mått tyvärr.
Ja det kan nog stämma, enligt ägarmanualen får det plats 357 L bakom tredje sätesraden och 187 L i frunken.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 10 nov 2018 01:20
av Zalman3
Måtten för Tesla Y verkar ju vara nästan identiska med BMW X3.
Då borde utrymmena vara ungefär lika också.

Bagageutrymme
BMW X3, 550 liter när baksätet är uppfällt och 1 600 liter i nedfällt läge
Volvo XC60 rymmer mellan 505 och 1 432 liter

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 10 nov 2018 06:51
av Laban
Zalman3 skrev:
Måtten för Tesla Y verkar ju vara nästan identiska med BMW X3.
Då borde utrymmena vara ungefär lika också.

Bagageutrymme
BMW X3, 550 liter när baksätet är uppfällt och 1 600 liter i nedfällt läge
Volvo XC60 rymmer mellan 505 och 1 432 liter
Volvo V90 är 3 cm kortare, 8 cm smalare 10cm högre än Model S. Bagageutrymmet 560l vs 750l med sätet uppfällt. Totalt 1645 + 84l vs 1526l. Och då är det kombi vs hatchback (sedan liknande kaross).

På det är i-Pace 4.68m lång och har ett bagageutrymme på 656l, e-Tron som är 4.9 m lång har 660l.

Rimligtvis borde Model Y vara mer lik i-Pace i sin konstruktion, kort huv i förhållande till resten av bilen.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 10 nov 2018 07:08
av Zalman3
Musk has said in the past that the Model Y could go for $5,000 more than the Model 3, which currently starts at $45,000. He has also promised a $35,000 version of Model 3, which could mean that Model Y could be priced as low as $40,000, Eletrek speculates.

I kombilandet Sverige skulle Tesla Y kunna bli den mest sålda bilen.
Hyfsat stora utrymmen, 4wd och drag.
Med ett pris under 400.000kr så kan det inte bli annat än succé.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 10 nov 2018 07:51
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Musk has said in the past that the Model Y could go for $5,000 more than the Model 3, which currently starts at $45,000. He has also promised a $35,000 version of Model 3, which could mean that Model Y could be priced as low as $40,000, Eletrek speculates.

I kombilandet Sverige skulle Tesla Y kunna bli den mest sålda bilen.
Hyfsat stora utrymmen, 4wd och drag.
Med ett pris under 400.000kr så kan det inte bli annat än succé.
Var får du "under 400.000kr" från? Det Elektrek skriver pekar ju mer på ett pris på en bit över 400tkr även efter bonus/malus. En ny Model S kostar ju inte direkt under 600tkr i Sverige.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 10 nov 2018 07:58
av Laban
Zalman3 skrev:
I kombilandet Sverige skulle Tesla Y kunna bli den mest sålda bilen.
Hyfsat stora utrymmen, 4wd och drag.
Med ett pris under 400.000kr så kan det inte bli annat än succé.
Man kan väl säga att det finns en orsak till att vi endast ser SUV/crossovers när nu Teslas konkurrenter börjar vakna. e-Tron, EQC, i-Pace, Niro, Kona osv.

Amerikanska marknaden där man räknar SUV/crossovers som "trucks":

Bild

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 10 nov 2018 08:15
av LarsL
Gör det att även en biltyp som e-Niro har skattelättnader i USA? Pick-ups har ju det för att de räknas som arbetsfordon.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 10 nov 2018 08:17
av LarsL
Bjørns bandana box test:


Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 10 nov 2018 08:23
av Laban
LarsL skrev:
Gör det att även en biltyp som e-Niro har skattelättnader i USA? Pick-ups har ju det för att de räknas som arbetsfordon.
Skattelättnaden du tänker på gäller väl främst fordon över en viss totalvikt och om de används endast i tjänst. Man kan tydligen dra nytta av det med Model X, om man nu kan bevisa för IRS att fordonet endast används i tjänst förstås.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 10 nov 2018 08:31
av Laban
LarsL skrev:
Bjørns bandana box test:

6 banankartonger vs 11 för Model X (5 sits). Det vittnar väl om att jämförelsen mellan dessa haltar en hel del. 5 banankartonger motsvarar ca 270l.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 10 nov 2018 09:41
av Zalman3
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Musk has said in the past that the Model Y could go for $5,000 more than the Model 3, which currently starts at $45,000. He has also promised a $35,000 version of Model 3, which could mean that Model Y could be priced as low as $40,000, Eletrek speculates.

I kombilandet Sverige skulle Tesla Y kunna bli den mest sålda bilen.
Hyfsat stora utrymmen, 4wd och drag.
Med ett pris under 400.000kr så kan det inte bli annat än succé.
Var får du "under 400.000kr" från? Det Elektrek skriver pekar ju mer på ett pris på en bit över 400tkr även efter bonus/malus. En ny Model S kostar ju inte direkt under 600tkr i Sverige.
Vad Tesla Y kommer att kosta återstår att se.
Tesla S 78.000 dollar
Tesla Y 40.000 dollar
Y kostar 51% av vad en S kostar.

Tesla S kostar 967.000kr, 51% av det blir 493.000kr, minus 60.000 i stöd, netto 433.000kr.
OK, kronan måste stärkas med 8% för att man ska kunna köpa en Tesla Y för 400.000kr. :lol:

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 10 nov 2018 12:09
av Teslared
Kollade på tysk Wikipedia, där anges 745 dm3 VDA bakre "Kofferraumvolumen" för 5-sitsig TMX.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 31 jan 2019 15:03
av gellerstam
För att krångla till det för konsumenterna så anges ofta volymen på bagaget i kombibilar upp till den nedre rutkanten och inte upp till taket, som man lastar i praktiken! Så tänk efter vad som är rimligt och vad som kan avses med de siffrorna du läser.

Ex: Min Outlander skriver alla tester och tidningar att den har 463l Men efter som jag har lastgaller i den så lastar jag naturligtvis upp till taket och då lastar de 731l ! Gigantisk skillnad!

Så hur stort lastutrymme har E-tron bak? Man skriver ju 600l (+60l fram om du plockar ur punkteringskittet.)är det till underkant på fönstren? Då är det ju gigantiskt Men är det till taket? Då är den hela 130l mindre än outlander! Det blir gränsfall för om det funkar. I dessa 600l räknar de då in den enorma baljan under golvet? Annars han man ju lätt igen dessa 130l där. Många alternativa "sanningar" man kan läsa sig till om en så "enkel" sak.

OT-Fråga
Model 3 har 425l bak, (85l fram) är det då medräknat volymen under luckan? eller är den extravolym?

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 31 jan 2019 18:12
av Geni87
gellerstam skrev:
För att krångla till det för konsumenterna så anges ofta volymen på bagaget i kombibilar upp till den nedre rutkanten och inte upp till taket, som man lastar i praktiken! Så tänk efter vad som är rimligt och vad som kan avses med de siffrorna du läser.

Ex: Min Outlander skriver alla tester och tidningar att den har 463l Men efter som jag har lastgaller i den så lastar jag naturligtvis upp till taket och då lastar de 731l ! Gigantisk skillnad!

Så hur stort lastutrymme har E-tron bak? Man skriver ju 600l (+60l fram om du plockar ur punkteringskittet.)är det till underkant på fönstren? Då är det ju gigantiskt Men är det till taket? Då är den hela 130l mindre än outlander! Det blir gränsfall för om det funkar. I dessa 600l räknar de då in den enorma baljan under golvet? Annars han man ju lätt igen dessa 130l där. Många alternativa "sanningar" man kan läsa sig till om en så "enkel" sak.

OT-Fråga
Model 3 har 425l bak, (85l fram) är det då medräknat volymen under luckan? eller är den extravolym?
Ja man får verkligen passa sig för vad det är för volym som anges, som du säger anges kombis och SUV:ar upp till insynsskyddet/fönsterkanten/baksätets övre kant. Dessutom finns det ju olika standarder, VDA i Europa som anger hur stor volym det är på det maximala antalet "block" (200mm x 50mm x 100mm) som får plats, i USA anger man ofta exakt hur många liter som får plats - dvs som om man hade fyllt bagaget med vatten.

Har Model 3 verkligen 425L bak? På Teslas hemsida står det bara Lastutrymme 425 liter, lite luddigt. :)

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 31 jan 2019 19:02
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
gellerstam skrev:
För att krångla till det för konsumenterna så anges ofta volymen på bagaget i kombibilar upp till den nedre rutkanten och inte upp till taket, som man lastar i praktiken! Så tänk efter vad som är rimligt och vad som kan avses med de siffrorna du läser.

Ex: Min Outlander skriver alla tester och tidningar att den har 463l Men efter som jag har lastgaller i den så lastar jag naturligtvis upp till taket och då lastar de 731l ! Gigantisk skillnad!

Så hur stort lastutrymme har E-tron bak? Man skriver ju 600l (+60l fram om du plockar ur punkteringskittet.)är det till underkant på fönstren? Då är det ju gigantiskt Men är det till taket? Då är den hela 130l mindre än outlander! Det blir gränsfall för om det funkar. I dessa 600l räknar de då in den enorma baljan under golvet? Annars han man ju lätt igen dessa 130l där. Många alternativa "sanningar" man kan läsa sig till om en så "enkel" sak.

OT-Fråga
Model 3 har 425l bak, (85l fram) är det då medräknat volymen under luckan? eller är den extravolym?
Ja man får verkligen passa sig för vad det är för volym som anges, som du säger anges kombis och SUV:ar upp till insynsskyddet/fönsterkanten/baksätets övre kant. Dessutom finns det ju olika standarder, VDA i Europa som anger hur stor volym det är på det maximala antalet "block" (200mm x 50mm x 100mm) som får plats, i USA anger man ofta exakt hur många liter som får plats - dvs som om man hade fyllt bagaget med vatten.

Har Model 3 verkligen 425L bak? På Teslas hemsida står det bara Lastutrymme 425 liter, lite luddigt. :)
340 liter VDA bagage
56 liter under huven

Men måtten är 94cm mellan hjulhusen, 100 cm djup och 45 cm högt, det i sig ger ju 423 liter. Men riktigt så enkelt är det förstås inte. Tesla har ju mätt vattenmängden som ryms och den kan säkert vara 425 liter. VDA är ju ett ganska trubbigt mått. Gissar att sanningen ligger någonstans mitt i mellan. Så 400 liter, men eftersom det är en sedan så måste det förstås vara rätt 400 liter. Ett bättre sätt är ju att kolla hur många väskor som går in. Jag gillar verkligen extrautrymmet i golvet. Det är ju dessutom inte medräknat. Hade varit kul om den faktiskt kunnat bli mätt av tyskarna, så att man får ett mått att relatera till.



Rymmer en hel del.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 16 mar 2019 08:34
av Laban
https://www.svd.se/teslas-nya-ar-har--m ... ent#sida-4

Betalvägg men har man tur får man läsa den en gång. Kontentan av artikeln är i alla fall att försöka utreda om Model Y är för sent ute på marknaden:
Men billig-konkurrenterna flåsar i nacken. Redan i dag kan du köpa (okej det är sjukt långa väntetider, men ändå) Hyundai Kona electric för 409 900 kronor.
Men den stora frågan är: Kommer Model Y, när den landar hos kunder 2021 i Sverige, att vara konkurrenskraftig, när bland annat Volkswagen lanserat sin nya ID-modell och BMW kommer med sin i-Next.
Kona är 4.2m lång, ID ungefär i samma klass. Alltså Golf klass bilar. Jag hade förväntat mig kommentarer kring priset kontra EQC, i-Pace, e-Tron som väl måste anses vara dess närmaste konkurrenter. Det faktum att Model Y LR AWD kostar från 666k medan i-Pace kostar från 879k. e-Tron 885k.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 16 mar 2019 09:04
av nek0
Laban skrev:
https://www.svd.se/teslas-nya-ar-har--m ... ent#sida-4

Betalvägg men har man tur får man läsa den en gång. Kontentan av artikeln är i alla fall att försöka utreda om Model Y är för sent ute på marknaden:
Men billig-konkurrenterna flåsar i nacken. Redan i dag kan du köpa (okej det är sjukt långa väntetider, men ändå) Hyundai Kona electric för 409 900 kronor.
Men den stora frågan är: Kommer Model Y, när den landar hos kunder 2021 i Sverige, att vara konkurrenskraftig, när bland annat Volkswagen lanserat sin nya ID-modell och BMW kommer med sin i-Next.
Kona är 4.2m lång, ID ungefär i samma klass. Alltså Golf klass bilar. Jag hade förväntat mig kommentarer kring priset kontra EQC, i-Pace, e-Tron som väl måste anses vara dess närmaste konkurrenter. Det faktum att Model Y LR AWD kostar från 666k medan i-Pace kostar från 879k. e-Tron 885k.
Vilken ID jämför dom med? Jag kan inte se att det är Neo.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 16 mar 2019 09:06
av Jeppe_E
Laban skrev:
https://www.svd.se/teslas-nya-ar-har--m ... ent#sida-4

Betalvägg men har man tur får man läsa den en gång. Kontentan av artikeln är i alla fall att försöka utreda om Model Y är för sent ute på marknaden:
Men billig-konkurrenterna flåsar i nacken. Redan i dag kan du köpa (okej det är sjukt långa väntetider, men ändå) Hyundai Kona electric för 409 900 kronor.
Men den stora frågan är: Kommer Model Y, när den landar hos kunder 2021 i Sverige, att vara konkurrenskraftig, när bland annat Volkswagen lanserat sin nya ID-modell och BMW kommer med sin i-Next.
Kona är 4.2m lång, ID ungefär i samma klass. Alltså Golf klass bilar. Jag hade förväntat mig kommentarer kring priset kontra EQC, i-Pace, e-Tron som väl måste anses vara dess närmaste konkurrenter. Det faktum att Model Y LR AWD kostar från 666k medan i-Pace kostar från 879k. e-Tron 885k.
Problemet är väl mer att i-Pace och e-Tron positionerar sig mer mot MX när det gäller utrustning/design men inte utrymme. Så det är lika fel att jämföra dessa med MY. Att jämföra MY med Kona/e-niro är lika fel :)