AWD lär väl inte hjälpa dig där?heldiggrisen skrev:Efter att vara nära vid att linda min V90 runt en älgoxe på E45 vid Lilla Edet förra veckan så bestämde jag mig för att min nästa bil (elbil var redan bestämd) fick va en Tesla mtp säkerheten.vibrationsfri skrev:Klart att det är lite mer nice med fyrhjulsdrift på en suv . Men Rwd är riktigt prisvärd och har några mil extra range så.. beror nog på hur mycket man vill spendera när det är dags.
Vad är era synpunkter på fwd vs rwd och prisskillnaden ?
En E-Niro hade nog vält i min något improviserade älg-test.
Då känna det dumt att snåla några hundralappar per månad att välja bort AWD, det ger några procent extra trygghet när skiten verkligen träffar fläkten.
Model Y - Senaste nytt...
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model Y - Senaste nytt...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Model Y - Senaste nytt...
Håller med om räckvidden . Däremot kan det spela roll för de som går från fossilbil som påstår att de åker hundratals mil utan att gå på toa eller ta paus. 4 mil extra kan låta bra för vissa förutom vi som redan har elbil[JM] skrev:Om skillnaden var 30mil AWD vs 50mil RWD så kanske jag övervägt RWD.
Mer än 50mil är nästan onödigt långt för det flesta tillfällen. SuC är utbrett och går fort att ladda.
Så om valet var 50mil AWD eller 300mil RWD så hade jag tagit AWD ändå.
Räckviddsproblem kan du planera dig runt. Dåligt plogade vägar däremot....
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Model Y - Senaste nytt...
På torr väg (som det var då), men på snöslask eller våt vägbana ska AWD manövrera bättre. Bromsning kan bli lite försämrad pga tyngden?Henrik Torphammar skrev:AWD lär väl inte hjälpa dig där?heldiggrisen skrev:Efter att vara nära vid att linda min V90 runt en älgoxe på E45 vid Lilla Edet förra veckan så bestämde jag mig för att min nästa bil (elbil var redan bestämd) fick va en Tesla mtp säkerheten.vibrationsfri skrev:Klart att det är lite mer nice med fyrhjulsdrift på en suv . Men Rwd är riktigt prisvärd och har några mil extra range så.. beror nog på hur mycket man vill spendera när det är dags.
Vad är era synpunkter på fwd vs rwd och prisskillnaden ?
En E-Niro hade nog vält i min något improviserade älg-test.
Då känna det dumt att snåla några hundralappar per månad att välja bort AWD, det ger några procent extra trygghet när skiten verkligen träffar fläkten.
Men man kan hamna i en annan sits där skillnaden mellan RWD och AWD är att hamna i diket eller ej, och då tror jag AWD är bättre än RWD.
Det var mer ett säkerhetsuppvaknanden än vad om jag hamnar i exakt samma sits igen.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Jag hävdar ganska bestämt att AWD inte ökar säkerheten, tvärtom. Den maskerar eventuell halka och gör det inte enklare att vare sig bromsa eller svänga. Givetvis bra för framkomligheten dock.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Du har aldrig kört fyrhjulsdrivet va? Maskerar inte alls halka men är hela skillnaden om det blir lite mer snö på vägen eller moddsträngar. Enklare att svänga, absolut. Enklare att bromsa, nä knappast men det är ju inte grejen.Elof skrev:Jag hävdar ganska bestämt att AWD inte ökar säkerheten, tvärtom. Den maskerar eventuell halka och gör det inte enklare att vare sig bromsa eller svänga. Givetvis bra för framkomligheten dock.
Det där är en gammal klyscha som Volvo spred på den tiden de fortfarande hävdade att bakhjulsdrift var säkrast på vintern...
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Model Y - Senaste nytt...
Visst är 2wd säkrare, eftersom jag som resande säljare i Norrland helt enkelt stannat hemma vissa dagar då.Elof skrev:Jag hävdar ganska bestämt att AWD inte ökar säkerheten, tvärtom. Den maskerar eventuell halka och gör det inte enklare att vare sig bromsa eller svänga. Givetvis bra för framkomligheten dock.
Förra vinterns värsta dag, då det i grunden var våt blankis, kom det kom ca 2dm slasksnö på.
Löjligt halkigt, och på gränsen att jag tog mig fram, trots 4wd och att jag hissat upp bilen max.
På sträckan Östersund-Örnsköldsvik såg jag 5 bilar i diket, inklusive plogbilen!
Körde Audi Quattro förut, men Teslan är bättre.
Längre axelavstånd, 3m.
Bättre frigång höjd med luftfjädring.
Lägre tyngdpunkt.
Bättre antispinn.
4wd är bättre än 2wd vid samma hastighet, mycket lugnare körning.
Problemet är om man utnyttjar 4wd till att höja hastigheten, då har man problem, för att bromsa går inte bättre än med 2wd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model Y - Senaste nytt...
Jag tänker att 4wd kan kallas praktiskt snarare än säkrare, ungefär så som du beskriver det.Zalman3 skrev:Visst är 2wd säkrare, eftersom jag som resande säljare i Norrland helt enkelt stannat hemma vissa dagar då.Elof skrev:Jag hävdar ganska bestämt att AWD inte ökar säkerheten, tvärtom. Den maskerar eventuell halka och gör det inte enklare att vare sig bromsa eller svänga. Givetvis bra för framkomligheten dock.
Förra vinterns värsta dag, då det i grunden var våt blankis, kom det kom ca 2dm slasksnö på.
Löjligt halkigt, och på gränsen att jag tog mig fram, trots 4wd och att jag hissat upp bilen max.
På sträckan Östersund-Örnsköldsvik såg jag 5 bilar i diket, inklusive plogbilen!
Körde Audi Quattro förut, men Teslan är bättre.
Längre axelavstånd, 3m.
Bättre frigång höjd med luftfjädring.
Lägre tyngdpunkt.
Bättre antispinn.
4wd är bättre än 2wd vid samma hastighet, mycket lugnare körning.
Problemet är om man utnyttjar 4wd till att höja hastigheten, då har man problem, för att bromsa går inte bättre än med 2wd.
Många som förespråkar säkerheten hos AWD använder det främst för att köra aggressivare i sämre före. Säkrare vet i tusan.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model Y - Senaste nytt...
En stor fördel på vintern med AWD förutom framkomligheten är att den regenerativa bromsningen sker på 4 hjul istället för 2. Och med tanke på att man som elbilsförare (åtminstone jag) använder den regenerativa bromsen till 90% så skulle jag säga det påverkar stabiliteten även vid fartminskning.
Om man kör RWD så bör man nog ställa ner regenerativ bromsning till låg medan i alla fall jag kör med standard även på vintern med min S85D.
Om man kör RWD så bör man nog ställa ner regenerativ bromsning till låg medan i alla fall jag kör med standard även på vintern med min S85D.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Re: Model Y - Senaste nytt...
När jag byter ut SR+ mot en Y blir det absolut en LR AWD. Mest för att det känns fräckt att säga att jag har fyrhjulsdrift och jag insett hur trevliga bilar Teslor är som är värda att lägga lite extra pengar på.vibrationsfri skrev:Klart att det är lite mer nice med fyrhjulsdrift på en suv . Men Rwd är riktigt prisvärd och har några mil extra range så.. beror nog på hur mycket man vill spendera när det är dags.
Vad är era synpunkter på fwd vs rwd och prisskillnaden ?
Men om jag skulle ha någon praktisk nytta av det är jag tveksam till. Ytterst sällan någon snö eller is på vägarna här. I vintras var det några enstaka dagar i februari då det var några cm snö på vägarna för att de inte hunnit ploga bort, men har aldrig känt att jag drivit omkring, inte kommit fram, slirat iväg och jag tänkt tanken att jag saknat AWD då jag inte hade AWD på min förra bil heller. Saltas vanligtvis för fullt när det är risk för minsta lilla påfrysning, ibland kan jag tycka det saltas lite överdrivet mycket.
Även om det vore AWD på SR+ så är jag tveksam om jag hade märkt någon skillnad. Att man har bra vinterdäck gör förmodligen större skillnad.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3589
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model Y - Senaste nytt...
Jag har kört fyrhjulsdrivet i Subaru och Audi sen 2001 fram till här om året. Alla mer permanent 50/50-fördelning mellan fram och bakaxel.
Det ger definitivt inte ökad säkerhet i praktiken, det maskerar definitivt halka och med en 2WD-bil (som jag kör sen snart två år tillbaka) märker man att det är halt otroligt mycket tidigare. Det leder till att man kör fortare och mindre defensivt i många lägen. Men absolut, om man kör exakt likadant med en 2WD och en 4WD-bil så ger det kanske lite ökad säkerhet, men mindre än antisladd och abs t.ex.
Men för framkomlighet är det helt fantastiskt, skillnaden är enorm. Och då var ju inga av mina bilar riktiga terrängbilar med låsbara diffar etc. En annan sak som ökar framkomligheten i snö markant är markfrigång. Vår låga Audi A6 tog sig fram klart sämre än de två Foresters vi hade tidigare när det var djup snö. Vi bodde längst in på en enskild grusväg och hade en rejält brant backe mot huset så 4WD var ett krav. Många besökare försökte men ingen med 2WD kom upp.
Det ger definitivt inte ökad säkerhet i praktiken, det maskerar definitivt halka och med en 2WD-bil (som jag kör sen snart två år tillbaka) märker man att det är halt otroligt mycket tidigare. Det leder till att man kör fortare och mindre defensivt i många lägen. Men absolut, om man kör exakt likadant med en 2WD och en 4WD-bil så ger det kanske lite ökad säkerhet, men mindre än antisladd och abs t.ex.
Men för framkomlighet är det helt fantastiskt, skillnaden är enorm. Och då var ju inga av mina bilar riktiga terrängbilar med låsbara diffar etc. En annan sak som ökar framkomligheten i snö markant är markfrigång. Vår låga Audi A6 tog sig fram klart sämre än de två Foresters vi hade tidigare när det var djup snö. Vi bodde längst in på en enskild grusväg och hade en rejält brant backe mot huset så 4WD var ett krav. Många besökare försökte men ingen med 2WD kom upp.
Model Y LR AWD 2022
Re: Model Y - Senaste nytt...
Teslas fyrhjusdrift kan minska stoppsträckan när det är väldigt halt, så halt att regen räcker för maximal bromskraft.
Detta förutsatt att man inte rör bromsen förrän farten är så låg att regen inte ger tillräckligt moment.
Testat med Mod S av mig med sommardäck på ishalka 2016.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 07#p211907
Detta förutsatt att man inte rör bromsen förrän farten är så låg att regen inte ger tillräckligt moment.
Testat med Mod S av mig med sommardäck på ishalka 2016.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 07#p211907
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Model Y - Senaste nytt...
Det ryktas att Model Y produktionen kan komma igång Q1 2020. CleanTechnica påstår sig ha en pålitlig källa.
https://cleantechnica.com/2019/10/15/br ... cial-leak/
https://cleantechnica.com/2019/10/15/br ... cial-leak/
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Model Y - Senaste nytt...
Jag tror att produktionen av Y kommer igång så smått Q 2020.Teslaspolen skrev:Det ryktas att Model Y produktionen kan komma igång Q1 2020. CleanTechnica påstår sig ha en pålitlig källa.
https://cleantechnica.com/2019/10/15/br ... cial-leak/
Y består ju till 75% av samma komponenter som 3.
Och byggandet av fabriken i Kina visar ju att man snabbt kan bygga en helt ny bilfabrik.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 16 maj 2018 10:43
Re: Model Y - Senaste nytt...
Och jag tror att produktionen redan är igång i liten skala, och att volymleveranser startar i 2020 Q1 under förutsättning att Shanghai fabriken lyckas komma upp i någorlunda volymer under 2019 Q4. Tesla har rimligen satt ett officiellt sent datum för att 1) de inte har råd att tappa försäljning på modell 3 för att köparna börjar vänta på modell Y, att 2) Tesla har brist på batterier och 3) de vill inte ha något nytt produktion hell. Men det är punkt 1 som är avgörande. Skulle Tesla tappa försäljning av modell 3 är de rökta.Zalman3 skrev:Jag tror att produktionen av Y kommer igång så smått Q 2020. Y består ju till 75% av samma komponenter som 3. Och byggandet av fabriken i Kina visar ju att man snabbt kan bygga en helt ny bilfabrik.Teslaspolen skrev:Det ryktas att Model Y produktionen kan komma igång Q1 2020. CleanTechnica påstår sig ha en pålitlig källa.
https://cleantechnica.com/2019/10/15/br ... cial-leak/
Re: Model Y - Senaste nytt...
En ny artikel har publicerats där de förtydligar att det endast är ”limited production” som startar Q1, kan lätt dröja ett halvår till innan de är stora produktioner och leveranser.Jan-Erik Sebestyen skrev:Och jag tror att produktionen redan är igång i liten skala, och att volymleveranser startar i 2020 Q1 under förutsättning att Shanghai fabriken lyckas komma upp i någorlunda volymer under 2019 Q4. Tesla har rimligen satt ett officiellt sent datum för att 1) de inte har råd att tappa försäljning på modell 3 för att köparna börjar vänta på modell Y, att 2) Tesla har brist på batterier och 3) de vill inte ha något nytt produktion hell. Men det är punkt 1 som är avgörande. Skulle Tesla tappa försäljning av modell 3 är de rökta.Zalman3 skrev:Jag tror att produktionen av Y kommer igång så smått Q 2020. Y består ju till 75% av samma komponenter som 3. Och byggandet av fabriken i Kina visar ju att man snabbt kan bygga en helt ny bilfabrik.Teslaspolen skrev:Det ryktas att Model Y produktionen kan komma igång Q1 2020. CleanTechnica påstår sig ha en pålitlig källa.
https://cleantechnica.com/2019/10/15/br ... cial-leak/
https://cleantechnica.com/2019/10/15/te ... eliveries/
Re: Model Y - Senaste nytt...
Volvo skulle väl ha 2-3 år på sig att öka produktionen från ett par hundra per vecka till 3.000 per vecka i den nya fabriken i SC? Så är väl en upprampning på 6 månad helt okey även om det är en befintlig fabrik och många gemensamma komponenter med model 3.LarsL skrev:Ett halvår för att få igång produktionen vore ju ganska bra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 16 maj 2018 10:43
Re: Model Y - Senaste nytt...
Och jag tror alltså de har fel.vigge50 skrev:En ny artikel har publicerats där de förtydligar att det endast är ”limited production” som startar Q1, kan lätt dröja ett halvår till innan de är stora produktioner och leveranser.Jan-Erik Sebestyen skrev:Och jag tror att produktionen redan är igång i liten skala, och att volymleveranser startar i 2020 Q1 under förutsättning att Shanghai fabriken lyckas komma upp i någorlunda volymer under 2019 Q4. Tesla har rimligen satt ett officiellt sent datum för att 1) de inte har råd att tappa försäljning på modell 3 för att köparna börjar vänta på modell Y, att 2) Tesla har brist på batterier och 3) de vill inte ha något nytt produktion hell. Men det är punkt 1 som är avgörande. Skulle Tesla tappa försäljning av modell 3 är de rökta.Zalman3 skrev:Jag tror att produktionen av Y kommer igång så smått Q 2020. Y består ju till 75% av samma komponenter som 3. Och byggandet av fabriken i Kina visar ju att man snabbt kan bygga en helt ny bilfabrik.Teslaspolen skrev:Det ryktas att Model Y produktionen kan komma igång Q1 2020. CleanTechnica påstår sig ha en pålitlig källa.
https://cleantechnica.com/2019/10/15/br ... cial-leak/
https://cleantechnica.com/2019/10/15/te ... eliveries/
Re: Model Y - Senaste nytt...
Kan bara hålla med, bromssträckan blir mycket kortare med regen under de förhållanden du nämner.Bjorn skrev:Teslas fyrhjusdrift kan minska stoppsträckan när det är väldigt halt, så halt att regen räcker för maximal bromskraft.
Detta förutsatt att man inte rör bromsen förrän farten är så låg att regen inte ger tillräckligt moment.
Testat med Mod S av mig med sommardäck på ishalka 2016.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 07#p211907
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Model Y - Senaste nytt...
Jag har försökt läsa mig till men jag lyckas inte:
Som jag förstår så är 2:a sätesraden i Y flyttbar framåt/bakåt i 7sits konfiguration, är den det också i 5 sits?
Kan man åka "Limo" i 5 sitsen?
Som jag förstår så är 2:a sätesraden i Y flyttbar framåt/bakåt i 7sits konfiguration, är den det också i 5 sits?
Kan man åka "Limo" i 5 sitsen?
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Model Y - Senaste nytt...
Intressant. Var har du hittat denna info (om 7-sätes)? Hade ju varit snitsigt om det också går att justera ryggvinkeln på rad 2... något om det? Tänker att om 2:a raden är skjutbar (och man kan sitta i den så under färd) så kopplas ryggstöden rimligen inte till C-stolpen utan är "fristående". Då kan man möjligen också luta dem i annat än en vinkel!?heldiggrisen skrev:Jag har försökt läsa mig till men jag lyckas inte:
Som jag förstår så är 2:a sätesraden i Y flyttbar framåt/bakåt i 7sits konfiguration, är den det också i 5 sits?
Kan man åka "Limo" i 5 sitsen?
Ett problem vid långfärder och sova i baksätet är just ryggvinkeln, påföljande gamnacken och därmed dregel på magen.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Model Y - Senaste nytt...
Hade gett mycket för att kunna luta tillbaka baksätet mer under våran bilsemester i somras. Sov över i bilen två nätter och ungarna var inte överdrivet glada i baksätet kan jag säga.RagWal skrev:Ett problem vid långfärder och sova i baksätet är just ryggvinkeln, påföljande gamnacken och därmed dregel på magen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model Y - Senaste nytt...
Med tanke på att detta fungerar lysande i X 7-sits soffan så borde det ju även kunna komma till Y.Laban skrev:Hade gett mycket för att kunna luta tillbaka baksätet mer under våran bilsemester i somras. Sov över i bilen två nätter och ungarna var inte överdrivet glada i baksätet kan jag säga.RagWal skrev:Ett problem vid långfärder och sova i baksätet är just ryggvinkeln, påföljande gamnacken och därmed dregel på magen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Model Y - Senaste nytt...
Jag extraherade info:n från videor jag kollat från diverse vloggers från MY unveiling event. Många har filmat samma bilen som det steg 7 vuxne ut på scenen med Elon. Det finns bild från samma blå MY där det är 5cm glipa mellan 3 säterad och ryggen på 2:a.RagWal skrev:Intressant. Var har du hittat denna info (om 7-sätes)? Hade ju varit snitsigt om det också går att justera ryggvinkeln på rad 2... något om det? Tänker att om 2:a raden är skjutbar (och man kan sitta i den så under färd) så kopplas ryggstöden rimligen inte till C-stolpen utan är "fristående". Då kan man möjligen också luta dem i annat än en vinkel!?heldiggrisen skrev:Jag har försökt läsa mig till men jag lyckas inte:
Som jag förstår så är 2:a sätesraden i Y flyttbar framåt/bakåt i 7sits konfiguration, är den det också i 5 sits?
Kan man åka "Limo" i 5 sitsen?
Ett problem vid långfärder och sova i baksätet är just ryggvinkeln, påföljande gamnacken och därmed dregel på magen.
Det kan omöjligen ha varit plats till 2 vuxna på säterad 3 om inte säterad 2 var skjutit fram några centimeter.
Jag kan ha fel, isåfall är 7 sitsen värdelös, och Tesla fuskat när de visade upp 7 vuxna som steg ur.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Inga vuxna normalstora människor kan sitta längst bak i en sjusits X heller. Skulle Säga att de platserna är till barn Max 10År och mittenplaceringen på andra raden är till någon som är Max 165cm lång...
P85D svart/svart med gratis SuC