Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 16 aug 2019 19:44
Tesla har nu uppdaterat priser och val för Model Y.
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/design#battery
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/design#battery
Lite sugen på att lägga en beställning eftersom man då låser FSD på 66kkr för leverans 2021 men jag vet inte riktigt mina behov av bil om ett par år. Har inget emot att köra min Model X i många fler år och frugan vill nog hellre ha en Model 3. Ska Model X bytas ut så byter jag gärna ut den mot en Rivian R1T istället för en Model Y.Sabbe skrev:Tesla har nu uppdaterat priser och val för Model Y.
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/design#battery
Den enda uppgift som finns är att det kommer dragkrok till Model Y. Det finns inga uppgifter på dragvikten och det går inte att välja till dragkrok i dagens designstudio för Model Y. Model 3 har bara 910 kg, troligen kommer dragkrok som val närmare produktion och förhoppningsvis med tyngre vikt.Joohan skrev:Finns det någon info om dragvikt?
På g att köpa husvagn och hade varit bra med den infon så jag inte behöver byta vagn till bilen
Elon tror att Y kommer att säljas i större volymer än 3, S och X tillsammans.Zalman3 skrev:Jag tror att Tesla Y kommer att produceras i små volymer redan i år.
För att Q3 2020 komma upp i rejäla volymer.
Forumets ”earliest adopter”Svenssons skrev:Lite sugen på att lägga en beställning eftersom man då låser FSD på 66kkr för leverans 2021 men jag vet inte riktigt mina behov av bil om ett par år. Har inget emot att köra min Model X i många fler år och frugan vill nog hellre ha en Model 3. Ska Model X bytas ut så byter jag gärna ut den mot en Rivian R1T istället för en Model Y.Sabbe skrev:Tesla har nu uppdaterat priser och val för Model Y.
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/design#battery
Måste säga att det är intressant att man alltså idag kan beställa en Model Y Long Range med bakhjulsdrift för 634', medan Model 3 bara säljs som fyrhjulsdriven med stora batteriet för 644', så är man bara intresserad av att få den längre räckvidden men inte anser sig behöva fyrhjulsdrift är det idag billigare att beställa en Model Y, förutsatt att man har tid att vänta på den. Det är f-n i mig nästan så jag blir sugen...Sabbe skrev:Tesla har nu uppdaterat priser och val för Model Y.
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/design#battery
Ja, jo... men vi vet ju alla hur det gick med LR RWD i Sverige.. Det var ju några stycken som bara fick sina beställningar strukna. Så även om man beställt så kan ju Tesla tydligen bara skita i det Visserligen var det väl en del som fick lite kompensation när de valde den dyrare AWD.StefL skrev:Måste säga att det är intressant att man alltså idag kan beställa en Model Y Long Range med bakhjulsdrift för 634', medan Model 3 bara säljs som fyrhjulsdriven med stora batteriet för 644', så är man bara intresserad av att få den längre räckvidden men inte anser sig behöva fyrhjulsdrift är det idag billigare att beställa en Model Y, förutsatt att man har tid att vänta på den. Det är f-n i mig nästan så jag blir sugen...Sabbe skrev:Tesla har nu uppdaterat priser och val för Model Y.
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/design#battery
Rwd fanns dock aldrig på hemsidan på m3 . Här finns den på y.Jeppe_E skrev:Ja, jo... men vi vet ju alla hur det gick med LR RWD i Sverige.. Det var ju några stycken som bara fick sina beställningar strukna. Så även om man beställt så kan ju Tesla tydligen bara skita i det Visserligen var det väl en del som fick lite kompensation när de valde den dyrare AWD.StefL skrev:Måste säga att det är intressant att man alltså idag kan beställa en Model Y Long Range med bakhjulsdrift för 634', medan Model 3 bara säljs som fyrhjulsdriven med stora batteriet för 644', så är man bara intresserad av att få den längre räckvidden men inte anser sig behöva fyrhjulsdrift är det idag billigare att beställa en Model Y, förutsatt att man har tid att vänta påSabbe skrev:Tesla har nu uppdaterat priser och val för Model Y.
https://www.tesla.com/sv_SE/modely/design#battery
den. Det är f-n i mig nästan så jag blir sugen...
Borde ju gå betydligt bättre att tillverka Y än Tesla 3.taliz skrev:Elon har ju sagt att de har betydligt aggressivare produktionsmål för Y internt än vad dom kommunicerat externt.
Dvs produktion lär nog starta betydligt tidigare än nästa höst. Sen är frågan hur snabbt de lyckas skala denna gång...
Absolut kan man det. Jag rättar mig själv. Skillnaden är 35km 540km vs 505kmBrooklynS skrev:Med eller utan fyrhjulsdrift, är det ens ett val?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Efter att vara nära vid att linda min V90 runt en älgoxe på E45 vid Lilla Edet förra veckan så bestämde jag mig för att min nästa bil (elbil var redan bestämd) fick va en Tesla mtp säkerheten.vibrationsfri skrev:Klart att det är lite mer nice med fyrhjulsdrift på en suv . Men Rwd är riktigt prisvärd och har några mil extra range så.. beror nog på hur mycket man vill spendera när det är dags.
Vad är era synpunkter på fwd vs rwd och prisskillnaden ?
AWD lär väl inte hjälpa dig där?heldiggrisen skrev:Efter att vara nära vid att linda min V90 runt en älgoxe på E45 vid Lilla Edet förra veckan så bestämde jag mig för att min nästa bil (elbil var redan bestämd) fick va en Tesla mtp säkerheten.vibrationsfri skrev:Klart att det är lite mer nice med fyrhjulsdrift på en suv . Men Rwd är riktigt prisvärd och har några mil extra range så.. beror nog på hur mycket man vill spendera när det är dags.
Vad är era synpunkter på fwd vs rwd och prisskillnaden ?
En E-Niro hade nog vält i min något improviserade älg-test.
Då känna det dumt att snåla några hundralappar per månad att välja bort AWD, det ger några procent extra trygghet när skiten verkligen träffar fläkten.
Håller med om räckvidden . Däremot kan det spela roll för de som går från fossilbil som påstår att de åker hundratals mil utan att gå på toa eller ta paus. 4 mil extra kan låta bra för vissa förutom vi som redan har elbil[JM] skrev:Om skillnaden var 30mil AWD vs 50mil RWD så kanske jag övervägt RWD.
Mer än 50mil är nästan onödigt långt för det flesta tillfällen. SuC är utbrett och går fort att ladda.
Så om valet var 50mil AWD eller 300mil RWD så hade jag tagit AWD ändå.
Räckviddsproblem kan du planera dig runt. Dåligt plogade vägar däremot....
På torr väg (som det var då), men på snöslask eller våt vägbana ska AWD manövrera bättre. Bromsning kan bli lite försämrad pga tyngden?Henrik Torphammar skrev:AWD lär väl inte hjälpa dig där?heldiggrisen skrev:Efter att vara nära vid att linda min V90 runt en älgoxe på E45 vid Lilla Edet förra veckan så bestämde jag mig för att min nästa bil (elbil var redan bestämd) fick va en Tesla mtp säkerheten.vibrationsfri skrev:Klart att det är lite mer nice med fyrhjulsdrift på en suv . Men Rwd är riktigt prisvärd och har några mil extra range så.. beror nog på hur mycket man vill spendera när det är dags.
Vad är era synpunkter på fwd vs rwd och prisskillnaden ?
En E-Niro hade nog vält i min något improviserade älg-test.
Då känna det dumt att snåla några hundralappar per månad att välja bort AWD, det ger några procent extra trygghet när skiten verkligen träffar fläkten.
Du har aldrig kört fyrhjulsdrivet va? Maskerar inte alls halka men är hela skillnaden om det blir lite mer snö på vägen eller moddsträngar. Enklare att svänga, absolut. Enklare att bromsa, nä knappast men det är ju inte grejen.Elof skrev:Jag hävdar ganska bestämt att AWD inte ökar säkerheten, tvärtom. Den maskerar eventuell halka och gör det inte enklare att vare sig bromsa eller svänga. Givetvis bra för framkomligheten dock.