Så mycket större blir Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Så mycket större blir Model Y

Inlägg av perwis »

Bra artikel av Tibor. http://teslaclubsweden.se/sa-mycket-sto ... r-model-y/

Jag tycker att det pratas för lite om Model Y så jag är glad för artikeln.

Personligen är jag väldigt entusiastisk för Model Y. Tror den kommer att sälja som smör i Sverige. För oss som är familj med två barn verkar den perfekt!

Vore intressant med fler jämförelser med konkurrenter. Men vilka bilar har jämförbar storlek egentligen?

Volvo XC60? (Eller är det XC60?)
BMW 3-serien GT? (Väldigt lik idé tycker jag)
VW Tiguan?
Övriga?

Vad är den mest liknande bilen storleksmässigt för yttermått? Har inte superkoll på utbudet men kanske någon annan här har?

Och hur står sig Model Y mot motsvarande konkurrenter vad gäller lastutrymme tex?

Tycker att det är lite svårt att jämföra lastutrymmen då de verkar mäta på lite olika sätt. Är det någon som har gjort några jämförelser?
Användarvisningsbild
BAG
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 14 nov 2016 13:25

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av BAG »

BMW 3 GT kommer att försvinna av besparingsskäl. BMW behöver skära kostnader för att få råd att elektrifiera. GT Skapades ursprungligen för Kina (större plats i baksäte för ägaren då man har chaufför) ...
Tesla Model Y konkurrenter:
- BMW X4
- MB GLC
- Jaguar F-Pace
dock dåligt med eldrift för dessa
Ev Audi E-tron, Jaguar I-Pace samt Polestar 2 är väl de riktiga konkurrenterna.
Senast redigerad av BAG, redigerad totalt 1 gånger.
MY LR lev 2022-06-29
Porsche 911 SC -80
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av iAkita »

perwis skrev:
Bra artikel av Tibor. http://teslaclubsweden.se/sa-mycket-sto ... r-model-y/

Jag tycker att det pratas för lite om Model Y så jag är glad för artikeln.

Personligen är jag väldigt entusiastisk för Model Y. Tror den kommer att sälja som smör i Sverige. För oss som är familj med två barn verkar den perfekt!
Håller med! Model Y är den första Tesla som fått mig att känna ett riktigt ordentligt ha-begär. Model S och X är för stora och för dyra, och Model 3 för opraktisk och i mitt tycke för ful. Men det är något med Model Y's proportioner som som jag verkligen gillar, och så skulle den verkligen passa oss perfekt storleksmässigt. Till den grad att jag gjort en konfiguration och nu bara behöver komma på en tillräckligt bra anledning att ersätta min alldeles utmärkta e-Niro (som jag tänkt behålla länge) med en ännu dyrare bil, redan inom två år...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Jeppe_E »

BAG skrev:
BMW 3 GT kommer att försvinna av besparingsskäl. BMW behöver skära kostnader för att få råd att elektrifiera. GT Skapades ursprungligen för Kina (större plats i baksäte för ägaren då man har chaufför) ...
Tesla Model Y konkurrenter:
- BMW X4
- MB GLC
- Jaguar F-type
dock dåligt med eldrift för dessa
Ev Audi E-tron, Jaguar I-Pace samt Polestar 2 är väl de riktiga konkurrenterna.
Nja,

E-tron & i-pace - för dyr/exklusiv
Polestar 2 - För liten/annorlunda. Den tillhör mer Model 3 segmentet.

Jag säger, Polestar 3. Den är planerad för 2021 (återstår förstås att se). Men den lär bygga på SPA2-platformen, dvs en efterföljare av den platform som Volvos 60 och 90-modeller bygger på.
Model Y är i storleksklass som en XC60. Jag lastade 6 st 240 liters sopsäckar i min idag. Plats över på sidorna. Imponerad av Model Y. Den ser ut som en riktigt trevlig modell för familjer. 3:e raden ger jag inte mycket för. Har man så stor familj är inte Model Y rätt bil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av TiborBlomhall »

iAkita skrev:
Håller med! Model Y är den första Tesla som fått mig att känna ett riktigt ordentligt ha-begär. Model S och X är för stora och för dyra, och Model 3 för opraktisk och i mitt tycke för ful. Men det är något med Model Y's proportioner som som jag verkligen gillar, och så skulle den verkligen passa oss perfekt storleksmässigt. Till den grad att jag gjort en konfiguration och nu bara behöver komma på en tillräckligt bra anledning att ersätta min alldeles utmärkta e-Niro (som jag tänkt behålla länge) med en ännu dyrare bil,
redan inom två år...
Å din lilla optimist! :lol:
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av iAkita »

TiborBlomhall skrev:
iAkita skrev:
Håller med! Model Y är den första Tesla som fått mig att känna ett riktigt ordentligt ha-begär. Model S och X är för stora och för dyra, och Model 3 för opraktisk och i mitt tycke för ful. Men det är något med Model Y's proportioner som som jag verkligen gillar, och så skulle den verkligen passa oss perfekt storleksmässigt. Till den grad att jag gjort en konfiguration och nu bara behöver komma på en tillräckligt bra anledning att ersätta min alldeles utmärkta e-Niro (som jag tänkt behålla länge) med en ännu dyrare bil,
redan inom två år...
Å din lilla optimist! :lol:
He he, det var nog första gången jag framstått som optimist vad det gäller Tesla och dess tidsplaner på detta forum! Tydligen krävdes det inte mer än att de presenterade en bil jag verkligen vill ha, för att på nolltid omvända mig till en okritisk fanboy! Men faktum är att jag verkligen tror att tidsplanen kommer hålla den här gången. Tesla kanske till och med överraskar med en ännu snabbbare produktionsstart. Dels för att de måste, det kommer många elbilar de närmsta två åren och de som redan finns på marknaden kommer det kunna produceras fler av. Dels för att det är omöjligt att komma ifrån känslan att Tesla nu kan producera Model 3 i en högre takt än vad beställningarna kommer in. Model Y kommer hamna i ett segment med betydligt större volymer. Till sist, någonting har de såklart lärt sig under tiden de skalat upp produktionen av Model 3. Med tanke på att det framförallt är en ny produktionslina som krävs för att börja producera Model Y, och inte framtagande av nya delar i lika hör grad som när model 3 intrducerades (om det stämmer att 75% delas med Model 3), så är jag hoppfull om att jag kommer ha mindre än två år på mig att förklara för sambon varför det är rimligt att byta vår nästan nya e-Niro, som funkar helt perfekt för oss, mot en dyrare bil med sämre garantier och service... Enda hindret skulle väl vara om marknaden i USA kommer svälja hela den inhemska produktionen och det krävs en europeisk gifgafactory på plats innan de börjar leverera bilar här.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av HenrikC »

Jag är övertygad om att den officiella tidplanen är den interna reservplanen om allt går fel. Sannolikt kan Model Y och Model 3 tillverkas på samma lina. Kapaciteten i Freemont skruvas upp allt eftersom, snabbare än marknaden kan svälja Model 3. Vill man hålla uppe marginalen per bil, tillverka Model Y AWD istället för Model 3 SR. Kan vara ett skäl till att Model 3 SR släpptes tidigt: Den måste offras när Model Y går i produktion i höst. Japp, jag förutspår att man kommer serietillverka Model Y redan i höst, om än i låg volym inledningsvis.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Jeppe_E »

HenrikC skrev:
Jag är övertygad om att den officiella tidplanen är den interna reservplanen om allt går fel. Sannolikt kan Model Y och Model 3 tillverkas på samma lina. Kapaciteten i Freemont skruvas upp allt eftersom, snabbare än marknaden kan svälja Model 3. Vill man hålla uppe marginalen per bil, tillverka Model Y AWD istället för Model 3 SR. Kan vara ett skäl till att Model 3 SR släpptes tidigt: Den måste offras när Model Y går i produktion i höst. Japp, jag förutspår att man kommer serietillverka Model Y redan i höst, om än i låg volym inledningsvis.
Nej, det där tror jag inte alls på. Även om det är många delar som delas mellan M3 och MY så är det väldigt många formverktyg som skall tillverkas. Den är utlovad sent 2020 i USA. Att kapa den tiden med ett år är lite väl optimistiskt. M3 SR-modellens öde lär ju ganska snabbt avgöras. De som hade reserverat var ganska besvikna på att den inte kom. Nu är den här, men ganska minimerad i form&funktion. Den kan ju inte försvinna ur sortimentet innan den ens har hunnit lanseras i Europa. Nej, SR (kanske mer SR+) är en måstebil för Tesla. Det är ett sätt för dem att befinna sig i SUB 450k-segmentet. Jag tror det är i det segmentet som många kunder kommer att befinna sig i de närmsta åren. Övertygad om att MY kommer att tillverkas på de kontinenter som den kommer att säljas på. Eventuellt får EU bilar från Kina-fabriken. Freemont kommer inte att klara att höja kapaciteten mycket mer som det ser ut idag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av perwis »

Finns inga elbilar som Model Y konkurrerar med just nu vad jag förstår. (Sen om två år kanske det ser annorlunda ut förstås men vad är det som är på g då förutom Polestar 3?)

Men jag tror att Y kommer att vara väldigt attraktiv jämfört med vanliga fossilare.

Model Y:
”Max Cargo Volume
66 cu ft”

Jämförelser med andra bilar:

”The XC60's 22.4-cubic-foot cargo space behind the rear seats is typical for a luxury compact SUV. Its maximum amount of cargo room – 63.3 cubic feet – is one of the largest in the class”

Här är några andra siffror jag hittade (osäker på källan) (kubik fot)

X4 50
NX200 55
RX350 56
GLC400 57
RDX 59
X6 60
Prius 63
X3 63
X5 72
Rav4 73
CR-V 76

Model S 58.1
Model X 88.1
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Legato »

BAG skrev:
BMW 3 GT kommer att försvinna av besparingsskäl. BMW behöver skära kostnader för att få råd att elektrifiera. GT Skapades ursprungligen för Kina (större plats i baksäte för ägaren då man har chaufför) ...
Tesla Model Y konkurrenter:
- BMW X4
- MB GLC
- Jaguar F-type
dock dåligt med eldrift för dessa
Ev Audi E-tron, Jaguar I-Pace samt Polestar 2 är väl de riktiga konkurrenterna.
F-Type? Hehe, en sån har jag haft och det kan jag garantera inte är en konkurrent till Model Y.

Du menar nog F-Pace, men konkurrensen från Jaguar är inte F-Pace utan E-Pace i det segmentet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Zalman3 »

TeslaY är både större och billigare än Volvo XC60 i USA.

2019 XC60
The XC60 has been recognized all over the world for its design, innovations, and engaging experience behind the wheel.
• 5 seats
• 250-400 hp
• Up to 59 MPGe with T8 e-AWD Plug-In Hybrid
• AWD or FWD
• 63.3 cu. ft. Cargo Capacity
• Available in Momentum, R-Design & Inscription
Starting at $39,800

Tesla Y
Battery Standard Range
Acceleration 5.9s 0-60 mph
Range 230 miles (EPA est.)
Drive Rear-Wheel Drive
Seating Up to 7 Adults
Wheels 18" or 19"
Max Cargo Volume 66 cu ft
Top Speed 120 mph
Displays 15" Center
Touchscreen
Supercharging
Pay Per Use
39.000 dollar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Daniel R »

perwis skrev:

Model Y:
”Max Cargo Volume
66 cu ft”
Det är med samtliga säten fällda. Den intressanta siffran (för familjer) är 5-sitsversionen med alla säten uppe. Tyvärr får vi nog vänta på den uppgiften. Jag gissar att det hamnar 30-35 cu ft. En RAV4 lär ha 38 cu ft.

Obs att man inte kan jämföra amerikanska cu ft (SAE) med liter i europa (VDA). VDA mäter endast upp till säteskanten. Använder man lastgaller och tänker lasta maximalt, borde SAE vara mer relevant.

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Daniel R skrev:
Använder man lastgaller och tänker lasta maximalt, borde SAE vara mer relevant.

Daniel
Tyvärr har inte ingenjörerna på Tesla hört talas om lastgaller eller nät. Finns ingenting till Model X vilket är riktigt dåligt med tanke på att Tesla hela tiden talar om att säkerhet är prio 1.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av kler »

Nicke Nyfiken skrev:
Daniel R skrev:
Använder man lastgaller och tänker lasta maximalt, borde SAE vara mer relevant.

Daniel
Tyvärr har inte ingenjörerna på Tesla hört talas om lastgaller eller nät. Finns ingenting till Model X vilket är riktigt dåligt med tanke på att Tesla hela tiden talar om att säkerhet är prio 1.
Som väl är så finns åtminstone punkter att förankra i.

Men håller med om att det blir tydligt att när det gäller den aspekten av säkerhet, då går form före funktion.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

kler skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Daniel R skrev:
Använder man lastgaller och tänker lasta maximalt, borde SAE vara mer relevant.

Daniel
Tyvärr har inte ingenjörerna på Tesla hört talas om lastgaller eller nät. Finns ingenting till Model X vilket är riktigt dåligt med tanke på att Tesla hela tiden talar om att säkerhet är prio 1.
Som väl är så finns åtminstone punkter att förankra i.

Men håller med om att det blir tydligt att när det gäller den aspekten av säkerhet, då går form före funktion.
Ja tyvärr går form före funktion på alldeles för många områden när det gäller Teslas design.

Det finns väl inga punkter i taket att förankra ett lastgaller eller nät?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Daniel R »

Hej

Fästpunkter i taket hade varit trevlig, elller ännu hellre ett integrerat lastskydd och rullgardin. Låt mig gissa att ingetdera kommer.

Med det sittande taket blir utrymmet ovan nackstöden inte så stort, vilket minskar behovet av galler. Annars dyker det säkert upp tredjepartlösningar.

Bild

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Hertsh »

Nicke Nyfiken skrev:
Daniel R skrev:
Använder man lastgaller och tänker lasta maximalt, borde SAE vara mer relevant.

Daniel
Tyvärr har inte ingenjörerna på Tesla hört talas om lastgaller eller nät. Finns ingenting till Model X vilket är riktigt dåligt med tanke på att Tesla hela tiden talar om att säkerhet är prio 1.
Nät finns att köpa till MX och fästpunkter i bagaget.
MX LR (Raven) 2019
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Tomas L »

Daniel R skrev:
perwis skrev:

Model Y:
”Max Cargo Volume
66 cu ft”
Det är med samtliga säten fällda. Den intressanta siffran (för familjer) är 5-sitsversionen med alla säten uppe. Tyvärr får vi nog vänta på den uppgiften. Jag gissar att det hamnar 30-35 cu ft. En RAV4 lär ha 38 cu ft.

Obs att man inte kan jämföra amerikanska cu ft (SAE) med liter i europa (VDA). VDA mäter endast upp till säteskanten. Använder man lastgaller och tänker lasta maximalt, borde SAE vara mer relevant.

Daniel
Jag kör en Volvo V90 idag, den klarar att lasta 59 cu ft med baksätet fällt och 34 cu ft med baksätet uppfällt (enligt Volvo Car USA). Model Y är 66 cu ft med fällt baksäte och bör vara nära V90 med baksäte uppfällt. Sedan kan man självklart tycka att en V90 är för liten...men för oss (2 vuxna + 2 barn) så räcker den! ;)
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Zalman3 »

Jämförelse av bagageutrymme:
Tesla modell Y, 1.868 liter
BMW X5, 1.860 liter
Volvo XC90, 1.868 liter
Audi Q8, 1.755 liter
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av tobiaslej »

Zalman3 skrev:
Jämförelse av bagageutrymme:
Tesla modell Y, 1.868 liter
BMW X5, 1.860 liter
Volvo XC90, 1.868 liter
Audi Q8, 1.755 liter
najs, verkar ju riktigt lovande! funderae på att skaffa en y fast vi redan har en 3 (och egentligen bara behöver 1 bil). den ser ut att ticka i alla boxar för mig.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

Tesla Y
Battery Standard Range
Acceleration 5.9s 0-60 mph
Range 230 miles (EPA est.)
Drive Rear-Wheel Drive
Seating Up to 7 Adults
Wheels 18" or 19"
Max Cargo Volume 66 cu ft
Top Speed 120 mph
Displays 15" Center
Touchscreen
Supercharging
Pay Per Use
39.000 dollar
Blir inte det en väldigt stor bil?
Större än dagens xc90 / x7 / q7.
Rimligare är väl att bakersta sätesraden är för lite mindre personer?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Jämförelse av bagageutrymme:
Tesla modell Y, 1.868 liter
BMW X5, 1.860 liter
Volvo XC90, 1.868 liter
Audi Q8, 1.755 liter
Enligt desa siffror måste MY bli en gigantiskt stor bil. Men jag antar att frunken räknas in i detta eller? Oavsett så låter det mycket. Hur är det med dragvikten egentligen. Jag hittar ingenting om detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Jämförelse av bagageutrymme:
Tesla modell Y, 1.868 liter
BMW X5, 1.860 liter
Volvo XC90, 1.868 liter
Audi Q8, 1.755 liter
Enligt desa siffror måste MY bli en gigantiskt stor bil. Men jag antar att frunken räknas in i detta eller? Oavsett så låter det mycket. Hur är det med dragvikten egentligen. Jag hittar ingenting om detta.
VDA-liter är annat än Teslas liter. Man mäter på olika sätt i Europa och i USA. Eller är det jämförbara siffror?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av mati »

Du kan i alla fall se hur många pingisbollar du får in i bilen. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Så mycket större blir Model Y

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:

Tesla Y
Battery Standard Range
Acceleration 5.9s 0-60 mph
Range 230 miles (EPA est.)
Drive Rear-Wheel Drive
Seating Up to 7 Adults
Wheels 18" or 19"
Max Cargo Volume 66 cu ft
Top Speed 120 mph
Displays 15" Center
Touchscreen
Supercharging
Pay Per Use
39.000 dollar
Blir inte det en väldigt stor bil?
Större än dagens xc90 / x7 / q7.
Rimligare är väl att bakersta sätesraden är för lite mindre personer?
Nä. Behöver inte vara så. En elbil kan utnyttja utrymmet bättre.
Skriv svar