Prisändring Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Prisändring Model Y

Inlägg av Daniel R »

Hej,

Tesla har höjt priserna på MY. Sparar själv 13 tkr på att ha beställt tidigare, men mycket kan hända innan leverans. Undrar om man tappar detta om man vill ändra något?

Inte omöjligt att FSD sänks igen. Känns lite högt nu med 88 200 kr.

Daniel
Senast redigerad av Daniel R, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Prishöjning Model Y (25 mars)

Inlägg av Mickep »

Då antar jag att du inte hoppas att svenska kronan stärks betydligt innan dess. (men då avbeställer man väl och beställer med nytt pris) Men är ganska säker på att det slutliga priset kommer justeras innan dess. och man betalar det aktuella priset vid tillfället (tror det står i avtalet) tycke också det är bra att det är ingen reservation utan en beställning (som kan betalas åter) så behöver folk inte känna att de ger räntefria lån åt ett företag.
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Prishöjning Model Y (25 mars)

Inlägg av Skee »

Konfiguratorn är borta från Model Y egna sida,"Besök en butik", dock kommer man åt den från framisdan.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Prisändring Model Y

Inlägg av Daniel R »

Hej,

Nu har de ändrat priserna. Verkar bli sänkning för de flesta. För mig (LR FSD) sänktes priset med 15 tkr. Passade på att byta från grå till blå.

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Prisändring Model Y

Inlägg av B99 »

Alltså, hur är det, har reservationspriset någon betydelse?

Beställde MY för 688´ men har det någon betydelse nästa år när de skarpa beställningarna ska läggas?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Prisändring Model Y

Inlägg av Svenssons »

B99 skrev:
Alltså, hur är det, har reservationspriset någon betydelse?

Beställde MY för 688´ men har det någon betydelse nästa år när de skarpa beställningarna ska läggas?
Jag tolkar beställning av Model Y som en skarp beställning. Den är inte alls en reservation likt Model 3 eller Model X. Man har gått igenom konfiguratorn och gjort sina val. Gör man inget mer kommer bilen som på beställning när den är klar...

Tror dock att det kan tillkomma val i framtiden. Vet inte om dessa kommer att komma innan första leveranserna eller inte dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Prisändring Model Y

Inlägg av Delpiero »

Funderar på att lägga in en beställning av model Y.
Just nu är billigaste varianten om man vill ha fyrhjulsdrift vilket jag vill 688tkr (inkl 9tkr admin/väg eller vad det heter)

Jag tolkar det som att man närsomhelst kan avboka och få pengarna tillbaks?
Samt att man får provköra 7dgr och lämna tillbaks den när den är ny också?

Isf är det inte så mkt risker tänker jag...
Kursar Tesla så förlorar man ju de 15tkr som är handpenning men det är en risk jag är beredd att ta.

Vad jag förstår så har inte model Y höjts i pris som model 3 gjorde häromveckan?
Kanske bra läge nu tänker jag?

Sänks priset om ett år kan man väl avbeställa och beställa en ny?
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 433
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Prisändring Model Y

Inlägg av kikat »

Bra läge att köpa en Tesla tror jag aldrig det är. Är ju inte som att köpa en fastighet. Priset kommer garanterat sänkas innan den kommer ut på marknaden i Sverige år 2021. Förmodligen både i rena pengar och att det ingår mer finesser som dragkrok eller delar av dagens självkörningspaket.
Nästa år kommer det många liknande elbilar på marknaden som pressar priserna och då gäller det för Tesla att hänga med.
Samtidigt så är det inget du förlorar på det för du kan alltid avbeställa och i dagens avtal kan du provköra och lämna tillbaka den inom 7 dagar.
Att risken att Tesla kursar lär vara försvinnande liten för de hinner bli uppköpta före det händer.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Prisändring Model Y

Inlägg av Mickep »

Om man tänkt köpa en y men är osäker på prisförändringar. kan man alltid beställa, sedan avbeställa och beställa på nytt om något bättre erbjudande kommer. (det är ändå långt kvar tills beställningen låses)
Användarvisningsbild
frta02
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 sep 2017 08:18
Ort: Norrköping

Re: Prisändring Model Y

Inlägg av frta02 »

Mickep skrev:
Om man tänkt köpa en y men är osäker på prisförändringar. kan man alltid beställa, sedan avbeställa och beställa på nytt om något bättre erbjudande kommer. (det är ändå långt kvar tills beställningen låses)
Exakt så resonerade jag med när jag la min beställning på Y fast har en prisjustering skett nedåt lär man ju ändå få ta del av den om leveransen ej har skett. Tror det är viktigt att ha en tidig reservation/beställning på denna bil då den lär sälja som smör i solsken. Dragkrok är dock ett måste så när den blir tillgänglig redigerar jag designen
- Model 3 LR AWD -21 (Midnight grey med dragkrok)
- Model 3 LR AWD -19 (Midnight grey med vit interiör samt EAP + FSD + 19")[/s]
- Model Y LR AWD beställd
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Prisändring Model Y

Inlägg av Delpiero »

frta02 skrev:
Mickep skrev:
Om man tänkt köpa en y men är osäker på prisförändringar. kan man alltid beställa, sedan avbeställa och beställa på nytt om något bättre erbjudande kommer. (det är ändå långt kvar tills beställningen låses)
Exakt så resonerade jag med när jag la min beställning på Y fast har en prisjustering skett nedåt lär man ju ändå få ta del av den om leveransen ej har skett. Tror det är viktigt att ha en tidig reservation/beställning på denna bil då den lär sälja som smör i solsken. Dragkrok är dock ett måste så när den blir tillgänglig redigerar jag designen
Om priset sänkts efter din beställning ska man nog inte räkna med att Tesla sänker ditt pris.

Då tror jag snarare att det är bättre att lägga in en ny beställning, och avboka den första.

Har du en beställning nu menar du som är dyrare än om du lägger in en likadan nu?

Tror inte tidigt reservation gör så stor skillnad i längden. När väl bilarna kommer till Sverige så går det ju undan. Och Teslas turordningssysystem ger jag inte mkt för.
Skriv svar